ဘုန္းထက္ဝင္း
သန္းေပါင္း
၆၀ ေနထိုင္ေသာ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏုိင္ငံသည္
ဒီမုိကေရစီျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားျဖင့္ ႏုိင္ငံျပဳလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား
ေဆာင္ရြက္ေလ အမ်ိဳးသားအင္အားစုမ်ားၾကား ညီညီညြတ္ညြတ္ျဖင့္
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ၾကဖို႔ လုိအပ္ေလျဖစ္သည္။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈလုပ္တိုင္း
သူႏုိင္- ကိုယ္ႏုိင္ အေျခအေနမ်ိဳး ဖန္တီးဖို႔ အမွန္တကယ္ပင္
ခက္ခဲသည့္အတြက္ေၾကာင့္ ႐ႈံးႏိုင္ေျခရွိသူဘက္က အၿမဲတမ္းလိုလိုပင္
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကို ဆန္႔က်င္
တတ္သည္မွာ ဓမၼတာပင္ျဖစ္ေပသည္။
အက်ိဳးစီးပြားပဋိပကၡမ်ားၾကားတြင္ ႏုိင္ငံ၏ ကံၾကမၼာ နစ္မြန္းမသြားေစဖို႔ ယခု
လက္ရွိႏုိင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ားမွ အထူးပင္သတိထားရမည့္ အေရးပင္ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏
ဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈႏႈန္းသည္ ျမန္သည္ႏွင့္အမွ်
ထိေရာက္တည္ၿငိမ္ျခင္းေၾကာင့္ ႏုိင္ငံတကာကပင္ အေလးထားခဲ့ရ သည္။
ထိုအတြက္ေၾကာင့္ပင္လွ်င္ သမၼတဦးသိန္းစိန္၏ ဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ
ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ပါက ျမန္မာႏုိင္ငံ၏
ဒီမုိကရက္တိုက္ေဇးရွင္းကို case study အျဖစ္ ႏုိင္ငံေရးသိပၸံေက်ာင္းသံုး
ဖတ္စာအုပ္မ်ားတြင္ ကမာၻေပၚတြင္ အေကာင္းဆံုး ေမာ္ဒယ္အျဖစ္ တစ္ခုတ္ တစ္ရ
ေလ့လာသင္ယူရသည္အထိ ျဖစ္ထြန္းလာေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ လက္ရွိပကတိ
အေနအထားကို သံုးသပ္ၾကည့္ပါက အသြင္ကူး ေျပာင္းမႈေၾကာင့္ အားရစရာ
ပီတိမ်ားျဖစ္ရေသာ္လည္း ယိုင္နဲ႔ေနသည့္ အိမ္ကို ျပန္လည္ခုိင္ခံ့ေအာင္
တည္ေဆာက္ေနရသလို ဂ႐ုတစိုက္ႏွင့္ ျပင္ဆင္စရာ ျပဳျပင္စရာ
မ်ားစြာက်န္ရွိေနပါေသးသည္။ အထူးသျဖင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ
အရွိန္ရစျပဳေနၿပီျဖစ္ေသာ စီးပြားေရးတြင္ အစိုးရ၏ မဟာဗ်ဴဟာမ်ားမွာ
ႏုိင္ငံေရးအေပၚ သက္ေရာက္မႈ မ်ားစြာရွိႏုိင္ေပသည္။
ႏုိင္ငံေရးႏွင့္
စီးပြားေရး အေျပာင္းအလဲမ်ားမွာ တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခု အမ်ားႀကီးကြာဟသြားလို႔
မရသည့္အျပင္ အတူယွဥ္တြဲ ေျပာင္းလဲႏုိင္လွ်င္ ထိ ေရာက္မႈရွိသည္ကို
ဒီမုိကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းခဲ့ေသာ အာရွႏုိင္ငံမ်ား၊ အေရွ႕ဥေရာပႏုိင္ငံမ်ား၊
ေတာင္အေမရိကႏုိင္ငံမ်ား၏ ဥပမာကိုၾကည့္လွ်င္ သိႏုိင္ေပသည္။
စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈသည္ ဒီမုိကေရစီကို ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို
ျဖစ္ေပၚေစသည္ဟု တရားေသမွတ္ယူထား၍ မရႏုိင္ေသာ္လည္း ဒီမိုကေရစီ
ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္လာသည့္ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ေတာ့
စီးပြားေရးတိုးတက္မႈႏႈန္းျမင့္မားခဲ့သည္ ခ်ည္းျဖစ္ေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။
တနည္းဆိုရလွ်င္ စီးပြားေရး တိုးတက္မႈသည္ ဒီမိုကေရစီရင့္က်က္လာဖို႔အတြက္
တင္ကူးလုိအပ္ခ်က္ျဖစ္သည္ဟု ယတိျပတ္ေကာက္ခ်က္ခ်၍မရ။ သို႔ေသာ္ ဒီမိုကေရစီ
အေျပာင္းအလဲမ်ားအ တိုင္း စီးပြားေရးကို လုိက္ပါေျပာင္းလဲႏုိင္မွသာလွ်င္
ဟန္ခ်က္ညီသည့္ ေရရွည္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို ရရွိႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏
အေျပာင္းအလဲကို အဆုိပါ ႏုိင္ငံေရးေဘာဂေဗဒ framework ျဖင့္
ခ်ိန္ထိုးသံုးသပ္ၾကည့္ ပါက ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲမ်ားမွာ
စီးပြားေရးအေျပာင္းအလဲမ်ားထက္ ပိုမုိျမန္ဆန္ေနခဲ့သည္။ ေယဘူယ်အားျဖင့္
ေျပာရလွ်င္လည္း စီးပြားေရးအေျပာင္းအလဲမွာ ႏုိင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲ ထက္ ပို၍
ခက္ခက္ခဲခဲလုပ္ရသည့္ သေဘာရွိသည္။ အစိုးရသက္တမ္း တစ္ႏွစ္ျပည့္သည့္အခါတုန္းက
ႀကီးမားသည့္ ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲကို ေဆာင္ ရြက္ႏုိင္ခဲ့ေသာ္လည္း
စီးပြားေရးတြင္ ေငြလဲႏႈန္းတည္ၿငိမ္ေအာင္ မနည္းႀကိဳးစားေနခဲ့ရသည္။ သမၼတႀကီး
အေနျဖင့္ ယခုအခ်ိန္ထိတုိင္ အလုပ္အကိုင ္ျပႆနာမ်ား၊ အခြန္မူဝါဒ၊
လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးေရး မူဝါဒမ်ားကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ကိုင္တြယ္ႏုိင္ျခင္း
မရွိေသးပါေခ်။ လယ္ယာစုိက္ပ်ိဳးေရး က႑ တစ္ရပ္လံုး ျမင့္မားလာဖို႔အတြက္
ေစတနာေကာင္းျဖင့္ ရည္စူး၍ ခ်မွတ္ေပးခဲ့သည့္ ေျမယာျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး
မူဝါဒမ်ားမွာလည္း ႏုိင္ငံအႏွံ႔ လယ္ေျမ သိမ္းမႈမ်ားသာ
ဆက္တုိက္ဆိုသလိုျဖစ္ေပၚေနခဲ့သည္။
ျပည္သူ႔ေခါင္းေဆာင္
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဆိုလွ်င္ စီးပြားေရးအႀကံေပးတစ္ဦး အမွန္တကယ္ပင္
လိုအပ္ေနၿပီျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီး ျမဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ပတ္သက္လွ်င္လည္း
တစ္ခ်ိန္တြင္ ႏုိင္ငံတကာစီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္
ဝင္ေရာက္ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈကို ဒီႏုိင္ငံ၏ တရားဥပေဒစိုးမုိးမႈ နည္းပါးမႈကို
အေၾကာင္းျပဳ၍ သတိႀကီးႀကီး ထားသင့္သည္ဟုဆိုခဲ့သည္။ ယင္းသို႔ ေျပာဆုိၿပီး
မၾကာခင္ပင္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈမ်ား ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ လာ
ေရာက္သည့္အခါ တာဝန္ယူမႈ အျပည့္ရွိသည့္ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈျဖစ္ေအာင္
ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္သင့္သည္ဟု ေျပာဆိုခဲ့ျပန္သည္။ ထို႔အျပင္
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အလုပ္လုပ္ႏုိင္သည့္ လူငယ္လူရြယ္ မ်ားျပားေနျခင္းေၾကာင့္
အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမ်ားကို ေဖာ္ေဆာင္ေပးႏုိင္ျခင္းမရွိပါက
ခ်ိန္ကိုက္ဗံုးတစ္လံုးလို ေပါက္ကြဲႏုိင္ေၾကာင္း တစ္ကမာၻလံုးသို႔
ေျပာၾကားသြားခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္ထိတိုင္ ၎ကို မည္သို႔စနစ္တက်ကိုင္
တြယ္မည္ဆုိျခင္းကို ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုျခင္း မရွိေသးေခ်။
ျပည္သူမ်ားသည္
ယခုႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းလဲအေပၚ ေမွ်ာ္လင့္ေနသည္မွာ ၎တို႔
ေန႔စဥ္ျဖတ္သန္းေနသည့္ လူမႈစီးပြားဘဝ ယခုထက္ပိုမုိ အဆင္ေျပေစဖို႔ ျဖစ္သည္။
သမၼတဦးသိန္းစိန္ေရာ၊ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ေရာ ျပည္သူမ်ား၏ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကို
မည္သို႔စီမံခန္႔ခြဲ၍ ျဖည့္ဆည္း ေပးႏုိင္မႈ အေပၚ မူတည္၍ လာမည့္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္
အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲ ရလဒ္ကို ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္းၾကည့္၍ ရႏုိင္ေပသည္။
စာေရးသူဆုိလုိသည္မွာ ေခါင္းေဆာင္ ႏွစ္ဦးမွာ ျပည္သူမ်ား၏ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကို
အၿပိဳင္အဆုိင္ျဖည့္ဆည္း႐ုံျဖင့္ ျပည္သူအက်ိဳး ထိထိေရာက္ေရာက္
ထမ္းေဆာင္ႏုိင္မည္မဟုတ္။ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ဖို႔လည္း လုိအပ္သည္။
အေၾကာင္းရင္းမွာ လုပ္ခြင့္ရသည့္ အေျခအေနမ်ား မတူညီမႈေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
မည္သို႔ပင္ဆုိေစ ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္အေနျဖင့္ အေမရိကန္ခရီးစဥ္အတြင္း
အေမရိကန္၏ အေရးယူပိတ္ဆို႔မႈမ်ားကို ဖယ္ရွားေပးရန္ ေတာင္းဆိုလိုက္သည့္ အတြက္
အေမရိကန္မွ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ၏ ထုတ္ကုန္မ်ားကို
တင္ပို႔ခြင့္ေပးလုိက္ၿပီျဖစ္သည္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္အေနျဖင့္ေရာ
စီးပြားေရးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး မည္သည့္အရာ ဦးစားေပး ေဆာင္ရြက္ကို
စိတ္ဝင္တစားေစာင့္ၾကည့္ရေတာ့မည္ျဖစ္သည္။
TransparencyMyanmarblog
No comments:
Post a Comment