(12
September 2012 ရက္စဲြပါ The Nation မွ Supalak Ganjanakhundee ေရးသားေသာ
Myanmar Needs Peace for true Development ကိုဘာသာျပန္ပါသည္။)
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္
လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္က ထူေထာင္ခဲ့ေသာ မဟာမဲေခါင္ ေဒသခဲြ(GMS)
စီမံကိန္း၏ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခု ျဖစ္ေသာ္လည္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး
လမ္းေၾကာင္းေပၚတြင္အမွန္တစ္ကယ္ ဦးတည္ခဲ့ျခင္း မရွိေပ။
၁၉၉၂တြင္
အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္ (ADB) ၏ စပြန္ဆာျဖင့္ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ GMSသည္
ေဒသတြင္း အေျခခံအေဆာက္အဦး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ပင္မစီမံကိန္းႀကီး
ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။ ျမန္မာကိုယ္စားလွယ္ အဖဲြ႕သည္ GMSအစည္းအေ၀းတိုင္းသို႔
တက္ေရာက္ခဲ့ေသာ္လည္း ျပည္တြင္းအခက္အခဲမ်ားႏွင့္
ႏိုင္ငံတကာအေရးယူမႈမ်ားေၾကာင့္ ၎၏စီမံကိန္းမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္
ခဲလွပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္
GMS ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ၏ က႑အားလံုးတြင္ ပါ၀င္ခဲ့ေသာ္လည္း
စီမံကိန္းမ်ားအတြက္ မည္သည့္ ေငြေၾကားအကူအညီမွ်ရခဲ့မရွိေၾကာင္း၊
အေရးယူပိတ္ဆို႔မႈမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း ADB မွတ္တမ္းတစ္ခုက ဆိုပါသည္။
GMS
၏ အစီအစဥ္အရ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ဗီယက္နမ္၊ လာအို၊ ကေမာၻဒီးယား၊ ထိုင္း
တို႔ႏွင့္ တရုတ္၊ အိႏၵယ ႏွင့္ ေတာင္အာရွတစ္ခုလံုးကို ခ်ိတ္ဆက္ရာတြင္
အဓိကက်ေသာ တည္ေနရာတြင္ ရွိေနပါသည္။
ပထ၀ီအေနအထားအရ
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အိႏၵယ ႏွင့္ တရုတ္ ကဲ့သို႔ေသာ အာရွ၏
အဓိကစီးပြားေရးတိုးတက္ႀကီးထြားေနေသာ ႏိုင္ငံႏွစ္ခုကိုခ်ိတ္ဆက္ရာတြင္
ျပည့္စံုေသာအေနအထားတြင္ တည္ရွိေနေသာ္လည္း ခ်ိတ္ဆက္ရာတြင္ အသံုးျပဳႏိုင္မည့္
တိုင္းျပည္တစ္၀ွမ္းရွိ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အေျခခံအေဆာက္အဦးမ်ားမွာ
သံုးမရသည့္အေနအထားတြင္ ရွိပါသည္။
တရုတ္ႏွင့္ထိုင္းႏိုင္ငံ
ဆက္သြယ္မည့္လမ္းျဖစ္သည့္ ယူနန္မွ ဘန္ေကာက္သို႔သြားသည့္
လာအိုလမ္းေၾကာင္းအမွတ္ ၃ လမ္းမႀကီးမွာ
ႏွစ္ေပါင္းအေတာ္ၾကာကပင္ၿပီးစီးခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ တိုင္းႏိုင္ငံမွ ဗီယက္နမ္
သို႔ လာအိုလမ္းေၾကာင္း အမွတ္ ၉ လမ္းမႀကီးမွာလည္း မၾကာမွီႏွစ္မ်ားက
အသံုးျပဳႏိုင္ေနၿပီ ျဖစ္ပါသည္။ မဲေခါင္ျမစ္ကိုျဖတ္၍ အေရွ႕ေတာင္အာရွ
အေရွ႕ျခမ္းသို႔သြားေသာ တံတားမ်ားမွာ မၾကာမီေလးကမွ ၿပိးစီးခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။
သို႔ေသာ္
ထိုင္းႏိုင္ငံ အေနာက္ပိုင္းႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဆက္သြယ္မႈမွာ
စစ္မက္ျဖစ္ပြားေသာ ဇုန္မ်ားရွိေန၍ အခက္အခဲျဖစ္လွ်က္ ရွိေနပါသည္။ နယ္စပ္
စစ္ေဆးေရး စခန္းမ်ားမွာ ဖြင့္လိုက္ပိတ္လိုက္ ျဖစ္ေနရျခင္းေၾကာင့္
နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးမွာလည္း ေမွာင္ခိုမ်ား လက္၀ယ္ေရာက္ေနသည္မွာ ႏွစ္အတန္
ၾကာေနၿပီ ျဖစ္ပါသည္။
မဲေဆာက္-ျမ၀တီ
အထူးစီးပြားေရးဇုန္ တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ အသင့္ျဖစ္ေနသည္မွာ ဆယ္စုႏွစ္တစ္ခု
ရွိၿပီျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္အဆိုပါ ကိစၥကို အႀကိမ္ႀကိမ္
ျပန္လည္သံုးသပ္ခဲ့ၾကၿပီး အတိတ္မွ အစိုးရမ်ားသည္ သတင္းစာ ဆရာမ်ားအား
အခ်ိန္ေကာင္း ေစာင့္ေနသည္ဟု ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။ ယေန႕အထိ ဘာမွထူးမလာေပ။
မဲေဆာက္-ျမ၀တီ
နယ္စပ္မွာလည္း ကာလအတန္ၾကာ ပိတ္ထားခဲ့ရာမွ ၿပီးခဲ့သည့္ ဒီဇင္ဘာလကမွ
ျပန္လည္ဖြင့္လွစ္ ခဲ့သည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံႏွင့္ အိႏိၵယ ႏိုင္ငံကို
ျမန္မာႏိုင္ငံ မွတဆင့္ ခ်ိတ္ဆက္ဆက္သြယ္ေရး အိုင္ဒီယာကို မဟာဗ်ဴဟာက်ေသာ
ပတ္တနာမ်ားသည္ မွန္မွန္ေဆြးေႏြး ခဲ့ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ မည္သို႔စတင္လုပ္ေဆာင္
ရမည္ဆိုသည္ကို မည္သူမွ်မသိရွိခဲ့ၾကေပ။
GMSဖြ႕ံၿဖိဳးေရး
စီမံကိန္း၏ မဲေခါင္ေဒသတြင္ အေျခခံ အေဆာက္အဦး စီမံကိန္း အေတာ္မ်ားမ်ားသည္
လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုခန္႕ကပင္ ၿပီးစီး၍ ႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ျပည့္ ေအာင္ပဲြခံ
ခဲ့ၾကၿပီး ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခုအခါ GMSသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံကိစၥကိုသာ
၎၏အစီအစဥ္တြင္ ထိပ္ဆံုးဦးစားေပး လုပ္ေဆာင္ရန္ ဆံုးျဖတ္ထားသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္
စီးပြားေရး အရေရာ၊ ႏိုင္ငံေရးအရပါ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ား လုပ္ေဆာင္လွ်က္
ရွိသည္။ ADBက ၎၏မၾကာေသးမီက အစီရင္ ခံစာတြင္ ခန္႔မွန္းထားရာ၌
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို မွန္ကန္ေသာ လမ္းေၾကာင္းေပၚတြင္
အရွိန္အဟုန္မပ်က္ ရွိေနပါက ေနာက္ထပ္ ထြက္ ေပၚလာမည့္ ၾကယ္တစ္ပြင့္ ျဖစ္သည္ဟု
ေဖာ္ျပထားသည္။
အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ားက
ခ်မွတ္ထားေသာ စီးပြားေရးအရ အေရးယူမႈမ်ားႏွင့္ ADBအပါအ၀င္ ႏိုင္ငံတကာ
ေငြေၾကးအဖဲြ႕အစည္းမ်ား၏ အေရးယူထား မႈမ်ားမွာ လံုး၀မရုတ္သိမ္း ေသးေသာ္လည္း
ယာယီရုတ္သိမ္းျခင္း သို႔မဟုတ္ ေျဖေလွ်ာ့မႈမ်ား ရွိခဲ့ၿပီျဖစ္၍
အရင္းအႏီွးမ်ား စီး၀င္ႏိုင္ရန္ လြယ္ကူေနသည္။
ႏိုင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားသည္
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ က႑အားလံုးနီးပါးတြင္ အရင္းအႏွီး ျပဳလုပ္ရန္
အသင့္ရွိေၾကာင္း ျပသလ်က္ ရွိေနသည္။ တရုတ္က ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္
ရင္းႏွီးျမႈပ္ႏွံမႈ စီမံကိန္းမ်ားစြာ လက္ဦးမႈ ရယူထားၿပီး
ထိုင္းႏိုင္ငံကလည္း ထား၀ယ္စီမံကိန္းကို ရယူထားသည္။
GMSႏီုင္ငံ
မ်ားကလည္း ADBအား အန္ဒမန္ပင္လယ္တြင္ ဆိပ္ကမ္းေဆာက္၍ အိႏိၵယႏွင့္
ဆက္သြယ္ျခင္း အပါအ၀င္ စီးပြားေရ စႀကၤ ံခံ်ဲ႕ထြင္ ႏိုင္ေရး အလားအလာမ်ားအတြက္
သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားႏွင့္ သံုးသပ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ ေတာင္းဆိုလ်က္ရွိသည္။
ယခုအခါ
ျမန္မာႏိုင္ငံႀကံဳေတြ႕ရမည့္ စိန္ေခၚမႈမွာ ပါ၀င္ပတ္သက္သူအားလံုး
အက်ိုဳးအျမတ္ ရေစမည့္ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏွင့္
အဆက္အသြယ္ကို လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ေရရွည္ထိန္းသိမ္း
ထားႏိုင္ေရး ျဖစ္သည္။
From - Transparency myanmar ဘေလာ့
No comments:
Post a Comment