တ႐ုတ္ပင္လယ္တြင္ တင္းမာမႈမ်ားမွာ တုိး၍သာ ျဖစ္လ်က္ ရွိသည္။ တ႐ုတ္ႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွႏုိင္ငံ အခ်ဳိ႕၏ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္တြင္း၌ နယ္ေျမ ပုိင္နက္ အၿပဳိင္အဆုိင္ ေတာင္းဆုိ ေနမႈမ်ားသည္ အျငင္းပြား စရာ မ်ားကုိသာ ေမြးထုတ္ ေပးလ်က ္ရွိသည္။ ျဖစ္ႏုိင္ေျခ အရ နည္းသည္ဟု ထင္ရ ေသာ္ လည္း ဤတင္းမာမႈမ်ား သည္ ပဋိပကၡ အဆင့္ထိ ေရာက္သြားႏုိင္သည့္ အေျခအေနမ်ဳိး ကုိလည္း ေတြ႕ေန ရသည္။
လက္ရွိ တင္းမာမႈေၾကာင့္ ျဖစ္လာႏုိင္သည့္ အေျခအေနမွာ တ႐ုတ္ အေရွ႕ေတာင္
အာရွ ႏုိင္ငံမ်ား အပါအ၀င္ ပုိင္နက္ အျငင္းပြားမႈႏွင့္ ပတ္သက္ျခင္း မရွိေသာ
ပစိဖိတ္ သမုဒၵရာ အနားသတ္ ႏုိင္ငံမ်ား အားလုံးအတြက္ ဆုံး႐ႈံးမႈကုိသာ ျဖစ္ေစ
ပါလိမ့္မည္။ ပစိဖိတ္ သမုဒၵရာ အနားသတ္ ႏုိင္ငံ တစ္ခုတြင္ ပါ၀င္ေသာ
အေမရိကအတြက္ လည္း ေအးခ်မ္း တည္ၿငိမ္ေသာ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္ ကသာ အက်ဳိး
ေက်းဇူးမ်ား ေဆာင္ၾကဥ္း ေပးႏုိင္ပါ လိမ့္မည္။
ယခုကဲ့သုိ႔ တင္းမာမႈ ျပင္းထန္ေနေသာ အခ်ိန္ကာလတြင္ ပုိင္နက္
အျငင္းပြားမႈကုိ ေျဖရွင္းရန္ အာ႐ုံ စုိက္ျခင္းထက္ သံတမန္ေရး
နည္းလမ္းမ်ားကုိသာ အဓိက ထားသင့္သည္။ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ အေရး ေျဖရွင္းရာတြင္
သံတမန္ အေနႏွင့္ တင္းမာမႈျဖင့္ ေတာက္ေလာင္ ေနေသာ အပူကုိ ေလွ်ာ့ခ်ရန္ အဓိက
အားထုတ္ သင့္သည္။ ယင္းေနာက္ ဤေဒသတြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေရး
ခုိင္မာေစရန္ အျငင္းပြားေနသည့္ ႏုိင္ငံမ်ား အၾကား ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ျခင္း
ဆုိင္ရာ ကိစၥမ်ားကုိ အေကာင္အ ထည္ ေဖာ္ရမည္ ျဖစ္သည္။ အျငင္းပြားဖက္ ႏုိင္ငံ
မ်ား ေသြးေအး သြားသည့္ အခါမွသာ ေရရွည္ ကိစၥျဖစ္ေသာ ပုိင္နက္ ျပႆနာ၊
တရားဥပေဒႏွင့္ ေျဖရွင္းရမည့္ ကိစၥ စသည့္ ျပႆနာမ်ား ေျဖရွင္းျခင္းကုိ
ပုိက္နက္အျငင္းပြားႏုိင္ငံမ်ား လုပ္ ေဆာင္လာႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။
ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္တြင္း၌ ႏွစ္ ေပါင္း ၄၀ခန္႔ ရွည္ၾကာလွၿပီျဖစ္ေသာ
အျငင္းပြားမႈမ်ား အရွိန္ျမင့္ လာတုိင္း မၾကာခဏျဖစ္ပြားေလ့ရွိေသာ ပဋိပကၡ
မ်ားက ရပ္တန္႔ေပးျခင္းျဖင့္ အေျခအေန ကုိ ထိန္းသိမ္းထားႏုိင္ခဲ့သည္။ ပစိဖိတ္
သမုဒၵရာတြင္ တ႐ုတ္က အမွတ္ကုိးခုပါ ေသာ (Nine-dash line) အဂၤလိပ္အကၡရာ “U”
ပုံသဏၭာန္ရွိသည့္ ဧရိယာ အက်ယ္အ၀န္းကုိ ၎၏ ပုိင္နက္အျဖစ္ ေၾက ညာ
ေတာင္းဆုိလ်က္ရွိသည္။ ယင္းဧရိယာ အရ အျခားႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ အျငင္းပြားေန ေသာ
Paracel ႏွင့္ Spratly ကြၽန္းမ်ားမွာ တ႐ုတ္၏ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ ပုိင္နက္
အတြင္းရိွသည္ဟု တ႐ုတ္က ေတာင္းဆုိ ထားသည္။ ထုိ႔ျပင္ ကုလသမဂၢ၏ ပင္လယ္ျပင္
ဥပေဒ အရလည္း အဆုိပါကြၽန္းမ်ား ပတ္၀န္းက်င္ရွိ ပင္လယ္ျပင္မွာလည္း တ႐ုတ္၏
ပုိင္နက္ျဖစ္သည္ဟု တ႐ုတ္ က ဆုိထားသည္။ ထုိ႔အတူ အဆုိပါ ပင္လယ္ျပင္
ဧရိယာကုိပင္ အာဆီယံ အဖြဲ႕၀င္ ႏုိင္ငံမ်ားျဖစ္သည့္ ဘ႐ူႏုိင္း၊ မေလးရွား၊
ဖိလစ္ပုိင္ႏွင့္ ဗီယက္နမ္တုိ႔ ကလည္း သက္ဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံအလုိက္ ပုိင္နက္
ဧရိယာကုိ သတ္မွတ္ ေတာင္းဆုိ လ်က္ရွိသည္။
အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ား၏ ေတာင္းဆုိမႈမွာ တ႐ုတ္ေလာက္ ျပင္းထန္ျခင္း
မရွိေသာ္လည္း ၎တုိ႔၏ ပုိင္နက္ ဧရိယာ ေတာင္းဆုိမႈမွာ တ႐ုတ္ႏွင့္ သာမက
၎င္းတုိ႔ အခ်င္းခ်င္းၾကားတြင္လည္း တုိးမိ တုိက္မိသည္ မ်ားလည္း ရွိေနသည္။
ယခု ေနာက္ဆုံး ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ တင္းမာမႈမ်ားမွာ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဖိလစ္ပုိင္ တုိ႔အၾကား ျဖစ္ ပြားခဲ့ သည့္ ွScarborough ေက်ာက္တန္း ဧရိယာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ တင္းမာမႈ ျဖစ္သည္။ အဆုိ ပါ ေက်ာက္တန္း ဧရိယာကုိ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဖိလစ္ပုိင္ သာမက၊ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဗီယက္ နမ္တုိ႔က လည္း ႏုိင္ငံတကာမွ ေရနံ ကုမၸဏီမ်ားကုိ ေရနံ လုပ္ခြင့္ ေပးရန္ အၿပဳိင္အဆုိင္ ဆြဲေဆာင္ လ်က္ရွိသည္။ အဆုိပါ အျငင္းပြားမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ ၍ ဖိလစ္ပုိင္ႏွင့္ ဗီယက္နမ္တုိ႔က လြန္ခဲ့ ေသာ လပုိင္းက က်င္းပခဲ့သည့္ အာဆီယံ ႏုိင္ငံ ၀န္ႀကီးမ်ား အဆင့္ ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ား၏ သေဘာထား ထုတ္ျပန္ ေၾကညာရန္ ႀကဳိးပမ္းခဲ့ေသာ္ လည္း မေအာင္ျမင္ခဲ့ေပ။ ယခုကဲ့သုိ႔ အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ား အားလုံး၏ သေဘာထား ေၾကညာခ်က္ မထုတ္ျပန္ႏုိင္ခဲ့သည္မွာ အာဆီယံအဖြဲ႕၏ ၄၅ႏွစ္ သက္တမ္း အတြင္း ပထမဆုံး အႀကိမ္ပင္ျဖစ္သည္။
ယခု ေနာက္ဆုံး ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ တင္းမာမႈမ်ားမွာ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဖိလစ္ပုိင္ တုိ႔အၾကား ျဖစ္ ပြားခဲ့ သည့္ ွScarborough ေက်ာက္တန္း ဧရိယာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ တင္းမာမႈ ျဖစ္သည္။ အဆုိ ပါ ေက်ာက္တန္း ဧရိယာကုိ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဖိလစ္ပုိင္ သာမက၊ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဗီယက္ နမ္တုိ႔က လည္း ႏုိင္ငံတကာမွ ေရနံ ကုမၸဏီမ်ားကုိ ေရနံ လုပ္ခြင့္ ေပးရန္ အၿပဳိင္အဆုိင္ ဆြဲေဆာင္ လ်က္ရွိသည္။ အဆုိပါ အျငင္းပြားမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ ၍ ဖိလစ္ပုိင္ႏွင့္ ဗီယက္နမ္တုိ႔က လြန္ခဲ့ ေသာ လပုိင္းက က်င္းပခဲ့သည့္ အာဆီယံ ႏုိင္ငံ ၀န္ႀကီးမ်ား အဆင့္ ေဆြးေႏြးပြဲတြင္ အာဆီယံႏုိင္ငံမ်ား၏ သေဘာထား ထုတ္ျပန္ ေၾကညာရန္ ႀကဳိးပမ္းခဲ့ေသာ္ လည္း မေအာင္ျမင္ခဲ့ေပ။ ယခုကဲ့သုိ႔ အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ား အားလုံး၏ သေဘာထား ေၾကညာခ်က္ မထုတ္ျပန္ႏုိင္ခဲ့သည္မွာ အာဆီယံအဖြဲ႕၏ ၄၅ႏွစ္ သက္တမ္း အတြင္း ပထမဆုံး အႀကိမ္ပင္ျဖစ္သည္။
၂၀၁၂ ခုႏွစ္အတြက္ အာဆီယံ ဥကၠ႒ ရာထူး ရယူထားေသာ ကေမၻာဒီးယား ႏိုင္ငံက
ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္ အျငင္း ပြားမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ အာဆီယံ ႏိုင္ငံမ်ား ၏
အေျခခံမူမ်ား ထုတ္ျပန္ရန္ ျငင္းဆို ခဲ့သည္။ ကေမၻာဒီးယား၏ လုပ္ရပ္မွာ တ႐ုတ္၏
ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ မကင္းသည္ မွာ ထင္ရွားသည္။ ဤတြင္ ေက်းဇူး တင္ထိုက္သည္မွာ
အင္ဒိုနီးရွား ႏိုင္ငံျခား ေရး၀န္ႀကီး မာတီနာတာလီဂါ၀ါပင္ ျဖစ္သည္။ ၎င္း၏
သံတမန္ေရး ႀကိဳးပမ္းခ်က္မ်ား ေၾကာင့္ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္ ႏွင့္ ပတ္သက္၍
အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ား၏ အေျခခံရမည့္ မူေဘာင္မ်ားႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ရွိသည့္
မူေျခာက္ရပ္ တို႔ အခိုင္အမာ ေျပာၾကားႏိုင္ျခင္းျဖင့္ အာဆီယံ၏ ဂုဏ္သိကၡာကို
ဆယ္ႏိုင္ခဲ့ သည္။
ယခုႏွစ္ ဇြန္လက ဗီယက္နမ္တြင္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္း ဥပေဒတစ္ခု အတည္ျပဳခဲ့ရာ
ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ ရွိ Spratly ႏွင့္ Paracel ကြၽန္းႏွင့္ ပတ္သက္၍
အခ်ဳပ္အျခာ ပိုင္မႈႏွင့္ တရား စီရင္ပိုင္ခြင့္ ရွိေၾကာင္း ပါရွိခဲ့သည္။
ဗီယက္နမ္၏ လုပ္ရပ္ကို တ႐ုတ္က အျပင္းအထန္ ကန္႔ကြက္ခဲ့ၿပီး အဆိုပါ ပိုင္နက္
အျငင္းပြားကြၽန္းမ်ား အပါအ၀င္ Macclesfield ကမ္းေျခႏွင့္ စတုရန္းမိုင္
၇၇၂ç၀၀၀ ဧရိယာ အားလံုးကို တ႐ုတ္ အစိုးရက အုပ္ခ်ဳပ္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း
ကိုလည္း ေၾကညာ လိုက္သည္။
ယင္း ေၾကညာခ်က္အရ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္တြင္းရွိ အျငင္းပြား ပိုင္နက္တြင္
တစ္ခု အပါအ၀င္ျဖစ္ေ သာ ၁ ဒသမ ၅ ကီလိုမီတာရွိသည့္ ွSansha ဆန္ရွာကြၽန္း စုကို
ၿမိဳ႕ အျဖစ္ သတ္မွတ္၍ ေဒသအစိုးရ တစ္ခုဖြဲ႕ကာ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္ျပင္ ကို
ေစာင့္ၾကည့္ သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေၾကညာခဲ့သည္။ ဆန္ရွာကြၽန္းစုတြင္
႐ံုးစိုက္မည့္ ၿမိဳ႕ေတာ္၀န္ တစ္ဦးႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ အမတ္မ်ားကိုပင္ တ႐ုတ္
အစိုးရက ေရြးခ်ယ္ ခန္႔အပ္ထားၿပီးျဖစ္ သည္။ ထို႔ျပင္
တ႐ုတ္ျပည္သူ႔လြတ္ေျမာက္ေရး တပ္မေတာ္ကို လည္း အဆိုပါ ကြၽန္းစုတြင္
တပ္စြဲထားမည္ျဖစ္ ၿပီး ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္ျပင္ ကို ေစာင့္ၾကည့္ သြားမည္ ျဖစ္ကာ
လိုအပ္ပါ က ကာကြယ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္သြားမည္ဟု တ႐ုတ္အစိုးရ က ေၾကညာခဲ့သည္။
တကယ္တမ္း ေျပာရလွ်င္ အထက္ပါ တင္းမာမႈမ်ားမွာ တ႐ုတ္ အစိုးရ အတြက္ေရာ၊
အေရွ႕ေတာင္အာရွ ရွိ ပိုင္နက္ အျငင္းပြား ႏိုင္ငံမ်ား အတြက္ပါ အက်ဳိးမရွိေသာ
ကိစၥပင္ျဖစ္သည္။
တ႐ုတ္၏ လုပ္ရပ္မ်ားေၾကာင့္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ ေဒသႏွင့္ ကမၻာ့ အလယ္တြင္
ယခုထက္ပို၍ အေရးပါ ေသာ ေရးရာ ကိစၥမ်ား၌ တ႐ုတ္၏ လႊမ္းမိုးႏိုင္စြမ္းကို
အႀကီးအက်ယ္ ထိခိုက္ေစသည္။ ဥပမာျပရလွ်င္ တ႐ုတ္၏ စီးပြားေရး ခြန္အားသည္
တစ္စိတ္ တစ္ပိုင္းအားျဖင့္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရးအရ
ပူး ေပါင္း ႏိုင္ျခင္းကို မွီလ်က္ရွိသည္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏိုင္ငံမ်ားက
ကမၻာလံုး ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္း ရွိေသာ ထုတ္လုပ္ေရး ကြန္ရက္ ရရွိေအာင္
အေထာက္အကူ ေပးႏိုင္ခဲ့သည္။ တ႐ုတ္အစိုးရ၏ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္ အေရးကိစၥ အေပၚ
တံု႔ျပန္မႈမ်ားက အာဆီယံ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေရး ေကာင္းမ်ား
ရရွိထားမႈမ်ား ကို ထိခိုက္ သြားေစခဲ့သည္။
တ႐ုတ္သည္ ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံ မ်ားထဲတြင္ မိတ္ေဆြ ႏိုင္ငံဆို၍ အနည္းငယ္
ေလာက္သာရွိသည္။ တ႐ုတ္၀န္ႀကီး ခ်ဳပ္ျဖစ္လာမည္ဟု ယူဆရေသာ လက္ရွိ တ႐ုတ္
ဒုတိယ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ လီကီက်င္း က “ကမၻာ့ ပါ၀ါ အဆင့္ရွိေသာ တ႐ုတ္ ႏိုင္ငံ
အဆင္ေျပ ေခ်ာေမြ႕စြာ ျဖစ္လာရန္ အတြက္ တ႐ုတ္သည္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္
ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရန္ သေဘာထားရွိ သည္ဟူ၍ ကမၻာ့ ႏိုင္ငံမ်ားကို
ထင္ရွားေအာင္ ျပသသင့္သည္” ဟု ေျပာၾကား ခဲ့သည္။ ၎ေျပာၾကားသည့္ ၿငိမ္း
ခ်မ္းေသာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ အျဖစ္ ကမၻာ့ အလယ္တြင္ ေပၚထြက္ လာျခင္းသည္ တ႐ုတ္၏
ႏိုင္ငံျခားေရး မဟာဗ်ဴဟာ မွတ္တိုင္ ပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ တ႐ုတ္ ၏ လတ္တေလာ
လုပ္ရပ္မ်ားမွာ ‘အေျပာ တစ္မ်ဳိး အလုပ္တစ္မ်ဳိး’ သာ ျဖစ္သည္ ဟု အာဆီယံ
ႏိုင္ငံမ်ားက ႐ႈျမင္လာ ၾကသည္။ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္ ပိုင္နက္
အျငင္းပြားမႈႏွင့္ ပတ္သက္ပါက တ႐ုတ္၏ ရန္လုိေသာ အျပဳအမူမ်ားကို သာမက
ဗီယက္နမ္ႏွင့္ ဖိလစ္ပိုင္တုိ႔၏ ေနာက္ဆံုး လုပ္ရပ္မ်ားမွာလည္း အျပစ္တင္
စရာဟု ဆိုႏုိင္သည္။ တ႐ုတ္ႏွင့္ ထိပ္တုိက္ေတြ႕ ဆံုမႈသည္ ဗီယက္နမ္ႏွင့္
ဖိလစ္ပိုင္တုိ႔ အတြက္ အက်ဳိး မရွိႏုိင္သကဲ့သို႔ က်န္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ
ႏုိင္ငံမ်ားကိုပါ အက်ဳိး မဲ့ ျဖစ္ေစမည္ ဆုိသည္မွာ ေျပာစရာ မလုိေအာင္ပင္
ျဖစ္သည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀အတြင္း အေရွ႕ေတာင္ အာရွႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရး တုိးတက္မႈ မ်ားသည္ တ႐ုတ္စီးပြား ေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ မွရရွိေသာ အက်ဳိးအျမတ္မ်ား မ်ားစြာ ပါ၀င္ေနသည္။ အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ားရွိ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ထုတ္လုပ္ေရး ကြန္ ရက္မ်ား၌ အဓိက ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား အတြက္ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဆက္ဆံေရး တုိးတက ္ေကာင္းမြန္ ေနျခင္းကသာ ပိုမို အက်ဳိး ရွိႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဆက္ဆံေရး အဆင္မေျပခဲ့ပါက အထက္ပါ ေကာင္းက်ဳိးမ်ားကို အႏၲရာယ္ က်ေရာက္ လာႏုိင္သည္။ ပို၍ အေရးႀကီး သည္မွာ တ႐ုတ္ႏွင့္ ပိုင္နက္ အျငင္းပြား ေနသည့္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ ႏုိင္ငံမ်ား ၾကား စစ္ေရး ပဋိပကၡ ျဖစ္ပြားခဲ့ပါက အေမရိကကိုပါ စစ္ေရး ပဋိပကၡထဲ ဆြဲသြင္းခဲ့လွ်င္ အလြန္ ႀကီးမားေသာ အႏၲရာယ္ကို ျဖစ္ပြား ေစႏုိင္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀အတြင္း အေရွ႕ေတာင္ အာရွႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရး တုိးတက္မႈ မ်ားသည္ တ႐ုတ္စီးပြား ေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ မွရရွိေသာ အက်ဳိးအျမတ္မ်ား မ်ားစြာ ပါ၀င္ေနသည္။ အာဆီယံ ႏုိင္ငံမ်ားရွိ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲ ထုတ္လုပ္ေရး ကြန္ ရက္မ်ား၌ အဓိက ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား အတြက္ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဆက္ဆံေရး တုိးတက ္ေကာင္းမြန္ ေနျခင္းကသာ ပိုမို အက်ဳိး ရွိႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဆက္ဆံေရး အဆင္မေျပခဲ့ပါက အထက္ပါ ေကာင္းက်ဳိးမ်ားကို အႏၲရာယ္ က်ေရာက္ လာႏုိင္သည္။ ပို၍ အေရးႀကီး သည္မွာ တ႐ုတ္ႏွင့္ ပိုင္နက္ အျငင္းပြား ေနသည့္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ ႏုိင္ငံမ်ား ၾကား စစ္ေရး ပဋိပကၡ ျဖစ္ပြားခဲ့ပါက အေမရိကကိုပါ စစ္ေရး ပဋိပကၡထဲ ဆြဲသြင္းခဲ့လွ်င္ အလြန္ ႀကီးမားေသာ အႏၲရာယ္ကို ျဖစ္ပြား ေစႏုိင္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။
ကုန္ကုန္ေျပာရလွ်င္ ယင္းေဒသ ၌ ပဋိပကၡမ်ား ျမင့္မား ေနျခင္းသည္ ကမၻာ့
ႏုိင္ငံမ်ားကိုလည္း အက်ဳိးယုတ္ ေစမည္ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္
ေရလမ္းေၾကာင္းကို အသံုးျပဳ ေနရေသာ ႏုိင္ငံမ်ား၊ ပစိဖိတ္ သမုဒၵရာ အနားသတ္
ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရး ဆက္ဆံ ေနရသည့္ ႏုိင္ငံမ်ားအတြက္ အက်ဳိး
ျဖစ္ထြန္း ေစႏုိင္မည္ မဟုတ္ေပ။ အခက္အခဲ စိန္ေခၚမႈမ်ားစြာႏွင့္ ရင္ဆုိင္
ေနရေသာ ကမၻာ့ စီးပြားေရးမွာ ေနာက္ထပ္ ျဖစ္လာႏုိင္သည့္ မေသခ်ာ မေရရာမႈကို
ခံႏုိင္ဖြယ္ ရွိမည္ မဟုတ္ေပ။
သဘာ၀ သယံဇာတမ်ား မည္မွ် ရွိသည္ ဆုိသည္ကို မသိႏုိင္ေသာ ေတာင္တ႐ုတ္
ပင္လယ္ျပင္တြင္ ပင္လယ္ျပင္မွ ရရွိႏုိင္ေသာ စီးပြားေရး အက်ဳိးအျမတ္ထက္
ပဋိပကၡေၾကာင့္ ဆံုး႐ႈံးသြားမည့္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွႏွင့္ ကမၻာ့ ႏိုင္ငံမ်ား၏
အက်ဳိးစီးပြားမွာ လြန္စြာ ကြာျခားလ်က္ ရွိ သည္။ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္ ပိုင္နက္
အျငင္းပြားမႈမွာ ယခုအခါတြင္ သက္ဆုိင္ရာ ျပည္သူမ်ား၏ မ်ဳိးခ်စ္စိတ္ေၾကာင့္
လည္းေကာင္း၊ သက္ဆုိင္ရာ စစ္တပ္၏ ေျမႇာက္ပင့္ ေပးမႈေၾကာင့္လည္းေကာင္း မီး
အရွိန္ျမင့္လ်က္ ရွိသည္။
ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္ ကိစၥတြင္ သက္ဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံ အားလံုး အေနႏွင့္ ပဋိ
ပကၡ ေခ်ာက္ကမ္း ပါးမွ ေနာက္သို႔ဆုတ္ ႏုိင္ျခင္း သည္သာ အားလံုးကို အက်ဳိးမ်ား
ေစႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ျပဳလုပ္ ရန္မွာ သက္ဆုိင္ရာ ႏိုင္ငံမ်ား အၾကား
အျပန္အလွန္ ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္မွသာ ျဖစ္လာႏိုင္သည္။ ယခုကဲ့သို႔ တ႐ုတ္ႏွင့္
အာဆီယံ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ပါ၀င္ သည့္ ဗီယက္နမ္ႏွင့္ ဖိလစ္ပိုင္တုိ႔ကဲ့သို႔
“ပါး႐ိုက္-နားကိုက္” တံု႔ျပန္ ေနျခင္းမ်ဳိး ကို ရပ္တန္းက ရပ္သင့္ေပသည္။
ခက္ခဲ ေကာင္း ခက္ခဲမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ျဖစ္ ႏုိင္ပါက ပဋိပကၡ မတုိင္မီ
အေျခအေနမ်ဳိး ျဖစ္ေ အာင္ ျပန္လည္ ႀကိဳးပမ္းသင့္ သည္။ သက္ဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံမ်ား
ေက်နပ္ေစမည့္ နည္းလမ္းျဖင့္ လက္ရွိ ပဋိပကၡ အေျခအေနကို ေျပေလ်ာ့ေစမည့္ စနစ္
တက် ဒီဇိုင္း ဆင္ထားေသာ လုပ္ရပ္မ်ား ကို သတိႀကီးႀကီး ထား၍ လုပ္ေဆာင္ရ
မည္ျဖစ္ေပေတာ့သည္။
Collision Course in the South China Sea ကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ ဘာသာျပန္ဆုိထားပါသည္။
No comments:
Post a Comment