ေန႕စဥ္ဆိုး႐ြားစြာ ၾကံဳေတြေနရသည့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ ဆို႔မႈ
ျပႆနာအား ျပန္လည္ေျဖရႇင္းႏိုင္ရန္ ဆယ္စုႏႇစ္ေက်ာ္ၾကာ ပိတ္ပင္ထားခဲ့သည့္
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ဆိုင္ကယ္ စီးနင္းမႈ အား ျပန္လည္ခြင့္ျပဳႏိုင္ရန္
စဥ္းစားမႈမ်ား ျပဳ လုပ္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သတင္းရရႇိပါသည္။
''ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕မႈ ျပသနာကို ေျဖရႇင္းႏိုင္ဖို႕ အစိုးရအဖြဲ႕အေနနဲ႕
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မႇာ ဆိုင္ကယ္စီးနင္းမႈ ျပန္လည္ခြင့္ျပဳေရး ျပန္လည္
သံုးသပ္စဥ္းစားေနပါတယ္'' ဟု ရထားပို႕ ေဆာင္ေရး ၀န္ႀကီး႒ာနမႇ
တာ၀န္ရႇိသူတစ္ဦးက ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။
လူဦးေရ ခုႏႇစ္သန္းခန္႔ ေနထိုင္သည့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ဘတ္စ္ကားေ႐ြးခ်ယ္စီးနင္းသူ ၈၅ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ရႇိေနေသာ္လည္း ကိုယ္ပိုင္ကား စီးနင္းသူ ၆ ရာခိုင္ႏႈန္းႏႇင့္ တကၠစီ စီးနင္းသူ ၅ရာခိုင္ႏႈန္း ရႇိေနၿပီး ၿမိဳ႕ပတ္ရထားစီးနင္းသူႏႇင့္ အျခားယာဥ္စီးနင္းသူ ၅ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ရႇိေနေၾကာင္းလည္း သိရႇိရပါသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ဘတ္စ္ကားျဖင့္ ေန႕စဥ္သြားလာေနသူ လူဦးေရမႇာ ပ်မ္းမွ်အားျဖင့္ ၃သန္း ေက်ာ္ခန္႔အထိ ရႇိေနေသာ္လည္း ေန႔စဥ္ ေျပးဆြဲေပးႏိုင္သည့္ ဘတ္စ္ကားအစီးေရမႇာ ၆၀၀၀ ေက်ာ္ခန္႔သာ ရႇိေနသည္ဟု မထသ(ဗဟို)၏ ထုတ္ျပန္ခ်က္မ်ားအရ သိရႇိရပါသည္။
ေန႔စဥ္ သြားလာေနသည့္ လူဦးေရႏႇင့္ ယာဥ္အစီးေရ မလံုေလာက္မႈ ျပသနာေၾကာင့္ ျပည္သူအမ်ားစုမႇာ က်ပ္တည္းေနသည့္ ယာဥ္မ်ားအား အလုအယက္ စီးနင္းေနရသည့္အျပင္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ အဆိုး႐ြားဆံုး ျဖစ္ေပၚေနသည့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာေၾကာင့္ ျပည္သူမ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္အခ်ိန္၊ လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း စြမ္းေဆာင္ရည္ က်ဆင္းမႈ၊ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚရေၾကာင္းလည္း ၿမိဳ႕႐ြာႏႇင့္ အိုးအိမ္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ဦးစီး႒ာနမႇ ညႊန္ၾကားေရးမႈး ဦးျမင့္ေက်ာ္က ေျပာပါသည္။
''လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ေန႔စဥ္ လုပ္ငန္းခြင္အတြက္ သြားလာခ်ိန္ဟာ တစ္ရက္ကို တစ္နာရီထက္ မၾကာသင့္ပါဘူး။ ဒီအခ်ိန္ထက္ ၾကာသြားရင္ စြမ္းရည္က်ဆင္းမႈ ျပႆနာေတြနဲ႔ ၾကံဳေတြ႕ရမယ္လို႕ စစ္တမ္းေတြက ဆိုပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႕ရဲ႕ ျပႆနာက ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕မႈ ျပႆနာကို မေျဖရႇင္းႏိုင္ေသးတာပါ။ ဒီျပႆနာကို ေျဖရႇင္းႏိုင္ၿပီဆိုတာနဲ႕ ေျမေစ်းႏႈန္းေတြ က်လာႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ ဆက္စပ္မႈလည္း ရႇိေနပါတယ္။ ဥပမာ ေထာက္ၾကံ႕နဲ႕ ၿမိဳ႕တြင္းက မိုင္ ၂၀ပဲ ေ၀းတယ္။ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ မရႇိလို႕ သယ္ယူပို႕ေဆာင္ေရး အဆင္ေျပလာရင္ နာရီ၀က္ေလာက္ပဲ ၾကာႏိုင္တဲ့ ေထာက္ၾကံ႕မႇာပဲ ေနမႇာေပါ့။ ဒီလို ေ႐ြးခ်ယ္ခြင့္ ရႇိလာရင္ ၿမိဳ႕တြင္းကို စုျပံဳတိုးေနလို႕ ေျမေစ်းေတြ အဆမတန္ တက္လာတဲ့ ျပႆနာကိုပါ ကာကြယ္ၿပီးသား ျဖစ္ လာပါလိမ့္မယ္'' ဟု ဦးျမင့္ေက်ာ္က ေျပာပါသည္။
ေန႕စဥ္ဆိုး႐ြားစြာ ၾကံဳေတြ႕ေနရသည့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕မႈမႇာ ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္မ်ား၏ အမ်ားျပည္သူဆိုင္ရာ ေနရာမ်ားတြင္ ပါ၀င္သံုးစြဲမႈ မ်ားျပားျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း အမ်ဳိးသားအဆင့္ ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္း၊ အိမ္ရာဖြံ႕ၿဖိဳးေရးႏႇင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္မႈ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပြဲတြင္ အျပန္အလႇန္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားအရ သိရႇိရပါသည္။
''ျမန္မာႏိုင္ငံမႇာ လက္ရႇိကာလအထိ ယာဥ္အစီးေရ ၂.၄သန္း ၀န္း က်င္ ရႇိပါတယ္။အဲ့ဒီအထဲမႇာမႇ ယာဥ္အစီးေရ ၂သန္းေလာက္က ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ေတြပါ။ က်န္တဲ့ ၄ သိန္းေလာက္ပဲ ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္ပါ။ အဲ့ဒီအထဲမႇာမႇ ကုန္စည္ပို႕ေဆာင္ေရးယာဥ္နဲ႕ ဘတ္စ္ကားေတြ ဖယ္လိုက္မယ္ဆိုရင္ က်န္တဲ့ယာဥ္ အစီးေရ သံုးသိန္း ၀န္းက်င္ရႇိပါတယ္။ ယာဥ္အစီးေရ တစ္သိန္းေလာက္က ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြမႇာ ရႇိေနပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မႇာက ယာဥ္အစီးေရ ၂သိန္း ရႇစ္ေသာင္း ေလာက္ရႇိ ပါတယ္။ တကၠစီနဲ႕ ဘတ္စ္ကားက ယာဥ္အစီးေရ သံုးေသာင္းေလာက္ပဲ ရႇိေနတာဆိုေတာ့ ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္ေတြက ၂သိန္းေက်ာ္ က်န္ေနပါတယ္။ ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ဆို႕မႈေတြ ျဖစ္ေနရတဲ့ အရင္းခံ အေၾကာင္းရင္းေတြကလည္း ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္ေတြေၾကာင့္ပါ'' ကုန္းလမ္းပို႕ေဆာင္ေရး ညႊန္ၾကားမႈ ဦးစီး႒ာနမႇ အၿငိမ္းစား ညႊန္ၾကားေရးမႈး တစ္ဦးက သံုးသပ္ ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕ရသည့္ အျခားေသာ အေၾကာင္းရင္းမ်ားမႇာ အဓိကလမ္းမႀကီးမ်ား၏ ယာဥ္သြားလာမႈအတြက္ အသံုးျပဳႏိုင္မႈ နည္းပါးျခင္း၊ ကားပါကင္ ရႇားပါးသျဖင့္ ယာဥ္မ်ား လမ္းေဘး ၀ဲယာတြင္ ရပ္တန္႕ခြင့္ျပဳရသည့္အတြက္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕ျခင္း၊ လမ္းမ်ား ပ်က္စီးမႈ မ်ားျပားျခင္း၊ ဘတ္စ္ကားႏႇင့္ တကၠစီမ်ား စည္းကမ္းမဲ့ ေမာင္းႏႇင္ျခင္း စသည့္အခ်က္မ်ား ပါ၀င္ေနေၾကာင္းလည္း သိရႇိရပါသည္။
ျပည္တြင္း၌ လက္ရႇိအေနအထားအရ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ယာဥ္အစီးေရ အမ်ားဆံုး ရႇိေနသည္ဟု ဆိုေသာ္ လည္း ေဒသတြင္းၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားႏႇင့္ ႏႈိင္းယႇဥ္ပါက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ ယာဥ္အစီးေရမႇာ ယင္းၿမိဳ႕ႀကီးမ်ား၏ အစြန္းထြက္မွ်သာ ရႇိေနသျဖင့္ လက္ရႇိ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕မႈ ျပသနာမႇာ Traffic Management ညံ့ဖ်င္းျခင္း၏ ရလာဒ္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတစ္ခုမႇ အၾကံေပး ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး က ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။
''ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ထက္ ဆယ္ဆေလာက္ ယာဥ္အစီးေရပိုမ်ားတဲ့ ဘန္ေကာက္လို ၿမိဳ႕ႀကီးမႇာေတာင္ ဆိုင္ကယ္ စီးနင္းခြင့္ ရႇိေနတာပဲ။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မႇာ ဆိုင္ကယ္စီးနင္းခြင့္ မျပဳဘူးဆိုတာကေတာ့ မျဖစ္သင့္ေတာ့ဘူး ထင္ပါတယ္၊ အခုဆို ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕ကလည္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာကို ေျဖရႇင္းဖို႕ ႀကိဳးစားေနပါတယ္'' ဟု ကုန္သည္စက္မႈ အသင္းခ်ဳပ္မႇ တာ၀န္ရႇိသူတစ္ဦးက ေျပာပါသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ စီးနင္းခြင့္အား ၂၀၀၁ ခုႏႇစ္မႇ စတင္၍ စည္ပင္သာယာ နယ္နိမိတ္အတြင္း သက္တမ္းတိုးခြင့္ တားျမစ္ခဲ့ၿပီး ၂၀၀၃ခုႏႇစ္တြင္ ႒ာနဆိုင္ရာ ဆိုင္ကယ္ မ်ားအား ျပန္လည္ စီးနင္းခြင့္ျပဳခဲ့ေၾကာင္း သိရႇိရပါသည္။
ထိုသို႕ စီးနင္းခြင့္ျပဳေသာ္လည္း ၂၀၀၉ခုႏႇစ္၊ ႏႇစ္လည္ပိုင္းမႇ စတင္ၿပီး ဆိုင္ကယ္စီးနင္းခြင့္ရ ႒ာနဆိုင္ရာမ်ားအား တေျပးညီ အေရာင္ႏႇင့္ အကၡရာနံပါတ္မ်ား တပ္ဆင္ စီးနင္းေစခဲ့ေသာ္လည္း အေရာင္ေျပာင္း စီးနင္းမႈမ်ား မ်ားျပားလာသျဖင့္ ၂၀၀၉ခုႏႇစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္ေန႔ ေနာက္ပိုင္းမႇ စတင္ကာ လွ်ပ္စစ္႒ာနမႇ ဆိုင္ကယ္ ၆၅ စီးကိုသာ တရား၀င္ စီးနင္းခြင့္ ျပဳခဲ့ေၾကာင္း သိရႇိရပါသည္။
ထိုသို႕ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ ၆၅ စီးကိုသာ တရား၀င္ စီးနင္းခြင့္ျပဳထားသည္ဟု ဆိုေသာ္လည္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ၆ၿမိဳ႕နယ္ခန္႕မႇ အပ က်န္ၿမိဳ႕နယ္ အမ်ားစုတြင္ တရားမ၀င္ စီးနင္းေန သည့္ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ ကယ္မ်ားစြာ ရႇိေနၿပီး ယင္းဆိုင္ကယ္စီးနင္းသူမ်ားမႇ ဆိုင္ကယ္တိုက္၍ ေမာင္းႏႇင္ထြက္ေျပးျခင္း၊ ညအခ်ိန္ အုပ္စုဖြဲ႕႐ိုက္ႏႇက္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ယမန္ႏႇစ္ ေအာက္တိုဘာလ အတြင္း ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ကမာ႐ြတ္ၿမိဳ႕နယ္ရႇိ အင္းလ်ားကန္ေပါင္သို႕ ဆိုင္ကယ္ကိုးစီး လူ ၂၅ဦး၀န္းက်င္ျဖင့္ ေရာက္ရႇိလာၿပီး အင္းလ်ားကန္ေပါင္ရႇိ ၀န္ထမ္းမ်ားႏႇင့္ ဆိုင္၀န္ထမ္းမ်ားအား ဓားျဖင့္ထိုးခုတ္႐ိုက္ႏႇက္မႈမ်ား ျဖစ္ပြား ခဲ့ေၾကာင္းလည္း သိရႇိရပါသည္။
၂၀၁၂ခုႏႇစ္ အေစာပိုင္းအတြင္း လွ်ပ္စစ္စက္ဘီး စီးနင္းမႈကိုလည္း ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ နည္းဥပေဒအရ လွ်ပ္စစ္စက္ဘီးမ်ားသည္လည္း ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ ျဖစ္သည္ဟုဆိုကာ ပိတ္ပင္ထားခဲ့ၿပီး အဆိုပါ လွ်ပ္စစ္ စက္ဘီးမ်ားကိုလည္း ျပန္လည္စီးနင္းခြင့္ျပဳေရး တြဲဖက္စဥ္းစားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရႇိရပါသည္။
ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ား၏ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားႏႇင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရႇိ ယာဥ္အစီးေရ ႏႈိင္းယႇဥ္ခ်က္ ႏိုင္ငံၿမိဳ႕ေတာ္ လူဦးေရ(ပ်မ္းမွ်) ယာဥ္အစီးေရ(ပ်မ္းမွ်)
၁။ အင္ဒိုနီးရႇား ဂ်ကာတာ ၁၃သန္းေက်ာ္ ၁၀သန္း၀န္းက်င္
၂။ ထိုင္း ဘန္ေကာက္ ၁၀ သန္း၀န္းက်င္ ၄သန္းေက်ာ္
၃။ မေလးရႇား ကြာလာလာမ္ပူ ၇သန္းေက်ာ္ ၄သန္းေက်ာ္
၄။ ဗီယက္နမ္ ဟႏြိ်ဳင္း ၆သန္းေက်ာ္ ၂သန္းေက်ာ္
၅။ စင္ကာပူ စင္ကာပူ ၅သန္း၀န္းက်င္ ၇သိန္းခြဲ၀န္းက်င္
၆။ ျမန္မာ ရန္ကုန္ ၆သန္း၀န္းက်င္ ၃သိန္း၀န္းက်
EMG
လူဦးေရ ခုႏႇစ္သန္းခန္႔ ေနထိုင္သည့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ဘတ္စ္ကားေ႐ြးခ်ယ္စီးနင္းသူ ၈၅ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ရႇိေနေသာ္လည္း ကိုယ္ပိုင္ကား စီးနင္းသူ ၆ ရာခိုင္ႏႈန္းႏႇင့္ တကၠစီ စီးနင္းသူ ၅ရာခိုင္ႏႈန္း ရႇိေနၿပီး ၿမိဳ႕ပတ္ရထားစီးနင္းသူႏႇင့္ အျခားယာဥ္စီးနင္းသူ ၅ရာခိုင္ႏႈန္းအထိ ရႇိေနေၾကာင္းလည္း သိရႇိရပါသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ဘတ္စ္ကားျဖင့္ ေန႕စဥ္သြားလာေနသူ လူဦးေရမႇာ ပ်မ္းမွ်အားျဖင့္ ၃သန္း ေက်ာ္ခန္႔အထိ ရႇိေနေသာ္လည္း ေန႔စဥ္ ေျပးဆြဲေပးႏိုင္သည့္ ဘတ္စ္ကားအစီးေရမႇာ ၆၀၀၀ ေက်ာ္ခန္႔သာ ရႇိေနသည္ဟု မထသ(ဗဟို)၏ ထုတ္ျပန္ခ်က္မ်ားအရ သိရႇိရပါသည္။
ေန႔စဥ္ သြားလာေနသည့္ လူဦးေရႏႇင့္ ယာဥ္အစီးေရ မလံုေလာက္မႈ ျပသနာေၾကာင့္ ျပည္သူအမ်ားစုမႇာ က်ပ္တည္းေနသည့္ ယာဥ္မ်ားအား အလုအယက္ စီးနင္းေနရသည့္အျပင္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ အဆိုး႐ြားဆံုး ျဖစ္ေပၚေနသည့္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာေၾကာင့္ ျပည္သူမ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္အခ်ိန္၊ လုပ္ငန္းခြင္အတြင္း စြမ္းေဆာင္ရည္ က်ဆင္းမႈ၊ စိတ္ဖိစီးမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚရေၾကာင္းလည္း ၿမိဳ႕႐ြာႏႇင့္ အိုးအိမ္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ဦးစီး႒ာနမႇ ညႊန္ၾကားေရးမႈး ဦးျမင့္ေက်ာ္က ေျပာပါသည္။
''လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ေန႔စဥ္ လုပ္ငန္းခြင္အတြက္ သြားလာခ်ိန္ဟာ တစ္ရက္ကို တစ္နာရီထက္ မၾကာသင့္ပါဘူး။ ဒီအခ်ိန္ထက္ ၾကာသြားရင္ စြမ္းရည္က်ဆင္းမႈ ျပႆနာေတြနဲ႔ ၾကံဳေတြ႕ရမယ္လို႕ စစ္တမ္းေတြက ဆိုပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႕ရဲ႕ ျပႆနာက ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕မႈ ျပႆနာကို မေျဖရႇင္းႏိုင္ေသးတာပါ။ ဒီျပႆနာကို ေျဖရႇင္းႏိုင္ၿပီဆိုတာနဲ႕ ေျမေစ်းႏႈန္းေတြ က်လာႏိုင္တယ္ဆိုတဲ့ ဆက္စပ္မႈလည္း ရႇိေနပါတယ္။ ဥပမာ ေထာက္ၾကံ႕နဲ႕ ၿမိဳ႕တြင္းက မိုင္ ၂၀ပဲ ေ၀းတယ္။ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႔မႈ မရႇိလို႕ သယ္ယူပို႕ေဆာင္ေရး အဆင္ေျပလာရင္ နာရီ၀က္ေလာက္ပဲ ၾကာႏိုင္တဲ့ ေထာက္ၾကံ႕မႇာပဲ ေနမႇာေပါ့။ ဒီလို ေ႐ြးခ်ယ္ခြင့္ ရႇိလာရင္ ၿမိဳ႕တြင္းကို စုျပံဳတိုးေနလို႕ ေျမေစ်းေတြ အဆမတန္ တက္လာတဲ့ ျပႆနာကိုပါ ကာကြယ္ၿပီးသား ျဖစ္ လာပါလိမ့္မယ္'' ဟု ဦးျမင့္ေက်ာ္က ေျပာပါသည္။
ေန႕စဥ္ဆိုး႐ြားစြာ ၾကံဳေတြ႕ေနရသည့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕မႈမႇာ ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္မ်ား၏ အမ်ားျပည္သူဆိုင္ရာ ေနရာမ်ားတြင္ ပါ၀င္သံုးစြဲမႈ မ်ားျပားျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း အမ်ဳိးသားအဆင့္ ၿမိဳ႕ျပစီမံကိန္း၊ အိမ္ရာဖြံ႕ၿဖိဳးေရးႏႇင့္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္မႈ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပြဲတြင္ အျပန္အလႇန္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားအရ သိရႇိရပါသည္။
''ျမန္မာႏိုင္ငံမႇာ လက္ရႇိကာလအထိ ယာဥ္အစီးေရ ၂.၄သန္း ၀န္း က်င္ ရႇိပါတယ္။အဲ့ဒီအထဲမႇာမႇ ယာဥ္အစီးေရ ၂သန္းေလာက္က ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ေတြပါ။ က်န္တဲ့ ၄ သိန္းေလာက္ပဲ ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္ပါ။ အဲ့ဒီအထဲမႇာမႇ ကုန္စည္ပို႕ေဆာင္ေရးယာဥ္နဲ႕ ဘတ္စ္ကားေတြ ဖယ္လိုက္မယ္ဆိုရင္ က်န္တဲ့ယာဥ္ အစီးေရ သံုးသိန္း ၀န္းက်င္ရႇိပါတယ္။ ယာဥ္အစီးေရ တစ္သိန္းေလာက္က ျပည္နယ္နဲ႔ တိုင္းေဒသႀကီးေတြမႇာ ရႇိေနပါတယ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မႇာက ယာဥ္အစီးေရ ၂သိန္း ရႇစ္ေသာင္း ေလာက္ရႇိ ပါတယ္။ တကၠစီနဲ႕ ဘတ္စ္ကားက ယာဥ္အစီးေရ သံုးေသာင္းေလာက္ပဲ ရႇိေနတာဆိုေတာ့ ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္ေတြက ၂သိန္းေက်ာ္ က်န္ေနပါတယ္။ ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ဆို႕မႈေတြ ျဖစ္ေနရတဲ့ အရင္းခံ အေၾကာင္းရင္းေတြကလည္း ကိုယ္ပိုင္ယာဥ္ေတြေၾကာင့္ပါ'' ကုန္းလမ္းပို႕ေဆာင္ေရး ညႊန္ၾကားမႈ ဦးစီး႒ာနမႇ အၿငိမ္းစား ညႊန္ၾကားေရးမႈး တစ္ဦးက သံုးသပ္ ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕ရသည့္ အျခားေသာ အေၾကာင္းရင္းမ်ားမႇာ အဓိကလမ္းမႀကီးမ်ား၏ ယာဥ္သြားလာမႈအတြက္ အသံုးျပဳႏိုင္မႈ နည္းပါးျခင္း၊ ကားပါကင္ ရႇားပါးသျဖင့္ ယာဥ္မ်ား လမ္းေဘး ၀ဲယာတြင္ ရပ္တန္႕ခြင့္ျပဳရသည့္အတြက္ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕ျခင္း၊ လမ္းမ်ား ပ်က္စီးမႈ မ်ားျပားျခင္း၊ ဘတ္စ္ကားႏႇင့္ တကၠစီမ်ား စည္းကမ္းမဲ့ ေမာင္းႏႇင္ျခင္း စသည့္အခ်က္မ်ား ပါ၀င္ေနေၾကာင္းလည္း သိရႇိရပါသည္။
ျပည္တြင္း၌ လက္ရႇိအေနအထားအရ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ယာဥ္အစီးေရ အမ်ားဆံုး ရႇိေနသည္ဟု ဆိုေသာ္ လည္း ေဒသတြင္းၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားႏႇင့္ ႏႈိင္းယႇဥ္ပါက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ ယာဥ္အစီးေရမႇာ ယင္းၿမိဳ႕ႀကီးမ်ား၏ အစြန္းထြက္မွ်သာ ရႇိေနသျဖင့္ လက္ရႇိ ယာဥ္ေၾကာပိတ္ဆို႕မႈ ျပသနာမႇာ Traffic Management ညံ့ဖ်င္းျခင္း၏ ရလာဒ္မ်ား ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း စီးပြားေရးလုပ္ငန္းတစ္ခုမႇ အၾကံေပး ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး က ေျပာၾကားခဲ့ပါသည္။
''ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ထက္ ဆယ္ဆေလာက္ ယာဥ္အစီးေရပိုမ်ားတဲ့ ဘန္ေကာက္လို ၿမိဳ႕ႀကီးမႇာေတာင္ ဆိုင္ကယ္ စီးနင္းခြင့္ ရႇိေနတာပဲ။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မႇာ ဆိုင္ကယ္စီးနင္းခြင့္ မျပဳဘူးဆိုတာကေတာ့ မျဖစ္သင့္ေတာ့ဘူး ထင္ပါတယ္၊ အခုဆို ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕ကလည္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ယာဥ္ေၾကာ ပိတ္ဆို႔မႈ ျပႆနာကို ေျဖရႇင္းဖို႕ ႀကိဳးစားေနပါတယ္'' ဟု ကုန္သည္စက္မႈ အသင္းခ်ဳပ္မႇ တာ၀န္ရႇိသူတစ္ဦးက ေျပာပါသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ စီးနင္းခြင့္အား ၂၀၀၁ ခုႏႇစ္မႇ စတင္၍ စည္ပင္သာယာ နယ္နိမိတ္အတြင္း သက္တမ္းတိုးခြင့္ တားျမစ္ခဲ့ၿပီး ၂၀၀၃ခုႏႇစ္တြင္ ႒ာနဆိုင္ရာ ဆိုင္ကယ္ မ်ားအား ျပန္လည္ စီးနင္းခြင့္ျပဳခဲ့ေၾကာင္း သိရႇိရပါသည္။
ထိုသို႕ စီးနင္းခြင့္ျပဳေသာ္လည္း ၂၀၀၉ခုႏႇစ္၊ ႏႇစ္လည္ပိုင္းမႇ စတင္ၿပီး ဆိုင္ကယ္စီးနင္းခြင့္ရ ႒ာနဆိုင္ရာမ်ားအား တေျပးညီ အေရာင္ႏႇင့္ အကၡရာနံပါတ္မ်ား တပ္ဆင္ စီးနင္းေစခဲ့ေသာ္လည္း အေရာင္ေျပာင္း စီးနင္းမႈမ်ား မ်ားျပားလာသျဖင့္ ၂၀၀၉ခုႏႇစ္ ဒီဇင္ဘာလ ၁၅ ရက္ေန႔ ေနာက္ပိုင္းမႇ စတင္ကာ လွ်ပ္စစ္႒ာနမႇ ဆိုင္ကယ္ ၆၅ စီးကိုသာ တရား၀င္ စီးနင္းခြင့္ ျပဳခဲ့ေၾကာင္း သိရႇိရပါသည္။
ထိုသို႕ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ ၆၅ စီးကိုသာ တရား၀င္ စီးနင္းခြင့္ျပဳထားသည္ဟု ဆိုေသာ္လည္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္း ၆ၿမိဳ႕နယ္ခန္႕မႇ အပ က်န္ၿမိဳ႕နယ္ အမ်ားစုတြင္ တရားမ၀င္ စီးနင္းေန သည့္ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ ကယ္မ်ားစြာ ရႇိေနၿပီး ယင္းဆိုင္ကယ္စီးနင္းသူမ်ားမႇ ဆိုင္ကယ္တိုက္၍ ေမာင္းႏႇင္ထြက္ေျပးျခင္း၊ ညအခ်ိန္ အုပ္စုဖြဲ႕႐ိုက္ႏႇက္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ယမန္ႏႇစ္ ေအာက္တိုဘာလ အတြင္း ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ကမာ႐ြတ္ၿမိဳ႕နယ္ရႇိ အင္းလ်ားကန္ေပါင္သို႕ ဆိုင္ကယ္ကိုးစီး လူ ၂၅ဦး၀န္းက်င္ျဖင့္ ေရာက္ရႇိလာၿပီး အင္းလ်ားကန္ေပါင္ရႇိ ၀န္ထမ္းမ်ားႏႇင့္ ဆိုင္၀န္ထမ္းမ်ားအား ဓားျဖင့္ထိုးခုတ္႐ိုက္ႏႇက္မႈမ်ား ျဖစ္ပြား ခဲ့ေၾကာင္းလည္း သိရႇိရပါသည္။
၂၀၁၂ခုႏႇစ္ အေစာပိုင္းအတြင္း လွ်ပ္စစ္စက္ဘီး စီးနင္းမႈကိုလည္း ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ နည္းဥပေဒအရ လွ်ပ္စစ္စက္ဘီးမ်ားသည္လည္း ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ ျဖစ္သည္ဟုဆိုကာ ပိတ္ပင္ထားခဲ့ၿပီး အဆိုပါ လွ်ပ္စစ္ စက္ဘီးမ်ားကိုလည္း ျပန္လည္စီးနင္းခြင့္ျပဳေရး တြဲဖက္စဥ္းစားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရႇိရပါသည္။
ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံမ်ား၏ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားႏႇင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရႇိ ယာဥ္အစီးေရ ႏႈိင္းယႇဥ္ခ်က္ ႏိုင္ငံၿမိဳ႕ေတာ္ လူဦးေရ(ပ်မ္းမွ်) ယာဥ္အစီးေရ(ပ်မ္းမွ်)
၁။ အင္ဒိုနီးရႇား ဂ်ကာတာ ၁၃သန္းေက်ာ္ ၁၀သန္း၀န္းက်င္
၂။ ထိုင္း ဘန္ေကာက္ ၁၀ သန္း၀န္းက်င္ ၄သန္းေက်ာ္
၃။ မေလးရႇား ကြာလာလာမ္ပူ ၇သန္းေက်ာ္ ၄သန္းေက်ာ္
၄။ ဗီယက္နမ္ ဟႏြိ်ဳင္း ၆သန္းေက်ာ္ ၂သန္းေက်ာ္
၅။ စင္ကာပူ စင္ကာပူ ၅သန္း၀န္းက်င္ ၇သိန္းခြဲ၀န္းက်င္
၆။ ျမန္မာ ရန္ကုန္ ၆သန္း၀န္းက်င္ ၃သိန္း၀န္းက်
EMG
No comments:
Post a Comment