ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ သတင္းဂ်ာနယ္ ျဖန္႕ခ်ိေရး ေစ်းကြက္၏
အဓိကေနရာတစ္ခုျဖစ္ေသာ ေရႊဂံုတိုင္မီးပြိဳင့္တြင္ ဂ်ာနယ္ႏွင့္ သတင္းစာမ်ား
ျဖန္႔ခ်ိရန္ ျပင္ဆင္ေနသည္ကို ဧၿပီ ၁ ရက္ေန႔က ေတြ႔ရစဥ္ (ဓာတ္ပံု -
ေအာင္ေဇာ္ထြန္း)
အပတ္စဥ္ထုတ္ သတင္းဂ်ာနယ္ မ်ားျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ား စြာ ျဖတ္သန္းခဲ့ေသာ
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပုဂၢလိက သတင္းမီဒီယာေလာကတြင္ အႀကီးမားဆံုး
အေျပာင္းအလဲျဖစ္သည့္ ပုဂၢလိက သတင္းစာ (၁၆) ေစာင္အား
ထုတ္ေ၀ခြင့္ျပဳခဲ့ၿပီးေနာက္ ဧၿပီလ ၁ ရက္ေန႔တြင္ ထြက္ရွိလာေသာ ပုဂၢလိက
သတင္းစာမ်ားသည္ ေစ်းကြက္အတြင္းရွိ အစိုးရမွ ထုတ္ေ၀ေနေသာ
သတင္းစာမ်ားႏွင့္အၿပဳိင္ ေစ်းႏႈန္းေလွ်ာ့ခ်ကာ ေရာင္းခ်ေနျခင္းေၾကာင့္
ပုံႏွိပ္သတင္းမီဒီယာ ေစ်းကြက္ကို ထိခိုက္လာႏိုင္ျခင္း ရွိ၊ မရွိႏွင့္
အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္မ်ား၏ ေရွ႕အလားအလာအေပၚ သတင္းမီဒီယာ ေလာကအတြင္း
သံုးသပ္လ်က္ ရွိေနၾကသည္။
ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာန၏ ႏိုင္ငံေတာ္ ဘ႑ာေငြျဖင့္ ထုတ္ေ၀ေနေသာ
သတင္းစာတစ္ေစာင္မွာ ေစ်းကြက္တြင္း လက္လီေစ်းႏႈန္း တစ္ရာက်ပ္
၀န္းက်င္သာရွိၿပီး ယခု အသစ္ထုတ္ေ၀ေသာ သတင္းစာမ်ား၏ ေစ်းကြက္အတြင္း
လက္လီေစ်းႏႈန္းမွာ က်ပ္တစ္ရာ့ငါးဆယ္မွ က်ပ္ႏွစ္ရာအတြင္းရွိေၾကာင္း
စံုစမ္းသိရွိရသည္။ သို႔ေသာ္လည္း အသစ္ထုတ္ေ၀လာသည့္ သတင္းစာမ်ား၏ အမွန္တကယ္
ကုန္က်ေငြမွာ ၎တို႔ျဖန္႔ခ်ိေနေသာ ေစ်းႏႈန္းထက္ ပိုမိုကုန္က်ႏိုင္ေၾကာင္း၊
က်ပ္ေငြဘီလ်ံ အ႐ႈံးခံကာ ထုတ္ေ၀ေနသည့္ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားႏွင့္
ေရရွည္ယွဥ္ၿပဳိင္မည္ဆိုလွ်င္ မိမိတို႔ ကိုယ္ပိုင္ေစ်းကြက္တစ္ခု ထူေထာင္ရန္
လိုအပ္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ပုဂၢလိက သတင္းမီဒီယာ အသီးသီးမွ တာ၀န္ရွိသူမ်ားက
သံုးသပ္ၾကပါသည္။
မၾကာေသးခင္က က်င္းပၿပီးစီးသြားေသာ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ျပန္ၾကားေရး
၀န္ႀကီးဌာနအေနျဖင့္ လာမည့္ဘ႑ာႏွစ္တြင္ က်ပ္သန္း ၈၂၀၀၂ ဒသမ ၂၁ သန္း
သံုးစြဲရန္ ခြင့္ျပဳခဲ့ၿပီး အဆိုပါ ခြင့္ျပဳေငြပမာဏမွ က်ပ္သန္း ၂၉၁၄၃ ဒသမ
၄၈၉ သန္းသာ ၀င္ေငြအျဖစ္ ျပန္လည္ရွာေဖြႏိုင္မည္ဟုလည္း သိရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္
ျပန္ၾကားေရး ၀န္ႀကီးဌာန အေနျဖင့္ လာမည့္ဘ႑ာႏွစ္တြင္ က်ပ္ ၅၂ ႏွစ္ဘီလ်ံ
အ႐ႈံးခံသြားမည္ျဖစ္ၿပီး က်ဆင္းေနေသာ ျမန္မာ့႐ုပ္ရွင္လုပ္ငန္းႏွင့္
သတင္းစာေစ်း ေလွ်ာ့ေရာင္းေနမႈေၾကာင့္ အ႐ႈံးေပၚေနျခင္းတို႔တြင္
အသံုးျပဳသြားမည္ဟု သိရသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ပုဂၢလိကသတင္းစာ ထုတ္ေ၀ခြင့္အား ၁၉၇၄ ခုႏွစ္မွ စတင္
ရပ္ဆိုင္းခဲ့ၿပီး မဆလအစိုးရ လက္ထက္မွ စတင္ကာ သတင္းမီဒီယာလုပ္ငန္းကို
အစိုးရမွ ထိန္းခ်ဳပ္ခဲ့သည္။ န၀တ-နအဖ အစိုးရလက္ထက္တြင္ ပုဂၢလိကမီဒီယာမ်ား
တည္ေထာင္ခြင့္ျပဳခဲ့ၿပီး အပတ္စဥ္ထုတ္ သတင္းဂ်ာနယ္မ်ားကို စာေပစိစစ္ေရး၏
စိစစ္မႈျဖင့္ ထုတ္ေ၀ခြင့္ျပဳခဲ့ရာ လက္ရွိ အစိုးရလက္ထက္တြင္ သတင္းဂ်ာနယ္ ၁၂၉
ေစာင္ အပါအ၀င္ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္း ၅၇၀ ထုတ္ေ၀လ်က္ ရွိသည္။ ေစ်းကြက္အတြင္း
ေရာင္းအားအေကာင္းဆံုး ဂ်ာနယ္မ်ားမွာ သတင္းဂ်ာနယ္မ်ားႏွင့္
အားကစားဂ်ာနယ္မ်ားျဖစ္ၿပီး က်န္ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ ဂ်ာနယ္မ်ားမွာ
ေၾကာ္ျငာအေပၚတြင္သာ အဓိက မီွခိုေနရလ်က္ရွိသည္။ သတင္းဂ်ာနယ္မ်ား၏
လက္လီေစ်းႏႈန္းမွာ က်ပ္ ၅၀၀ မွ က်ပ္ ၇၀၀ အတြင္း ရွိၾကၿပီး
ေရာင္းအားအေကာင္းဆံုး သတင္းဂ်ာနယ္ႀကီးမ်ားမွာ ေစာင္ေရသိန္းဂဏန္း အထက္တြင္
ရွိၾကသည္။ သတင္းဂ်ာနယ္ေခတ္မွ သတင္းစာေခတ္သို႔ အေျပာင္းအလဲတြင္
သတင္းဂ်ာနယ္အနည္းႏွင့္ အမ်ားရပ္တည္မႈ ထိခိုက္ႏိုင္ဖြယ္ ရွိေသာ္လည္း
ရပ္တည္ခ်က္ တိက်ခိုင္မာၿပီး စာဖတ္ပရိသတ္ အခိုင္အမာ ရွိၿပီးေသာ သတင္းဂ်ာနယ္
အငယ္မ်ားမွာမူ ဆက္လက္ရပ္တည္ႏိုင္ဖြယ္ ရွိေနသည္။
သို႔ေသာ္လည္း အဆုိပါဂ်ာနယ္မ်ား ရင္ဆိုင္ရမည့္ အခက္အခဲမွာ
သတင္းစာမ်ားႏွင့္ ေစ်းႏႈန္းယွဥ္ၿပဳိင္ရမည့္ အခက္အခဲပင္ ျဖစ္သည္။
ေစာင္ေရအေပၚတြင္ မွီခို၍ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့သည့္ အေျခအေနတြင္ အဓိက၀င္ေငြ
ရလမ္းျဖစ္သည့္ ေၾကာ္ျငာမွာလည္း သတင္းစာႀကီးမ်ားကသာ ရရွိႏိုင္မည့္အတြက္
ဂ်ာနယ္အငယ္မ်ား၏ ရပ္တည္မႈ ခက္ခဲလာဖြယ္ ရွိေနသည္။
ဂ်ာနယ္မ်ား ရင္ဆိုင္ရမည့္ အခက္အခဲမွာ သတင္းစာမ်ားႏွင့္ ေစ်းႏႈန္းယွဥ္ၿပဳိင္ရမည့္ အခက္အခဲပင္ ျဖစ္သည္။ ေစာင္ေရအေပၚတြင္ မွီခို၍ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့သည့္ အေျခအေနတြင္ အဓိက ၀င္ေငြရလမ္းျဖစ္သည့္ ေၾကာ္ျငာမွာလည္း သတင္းစာႀကီးမ်ားကသာ ရရွိႏိုင္မည့္အတြက္ ဂ်ာနယ္အငယ္မ်ား၏ ရပ္တည္မႈ ခက္ခဲလာဖြယ္ ရွိေနသည္ . . . |
"ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာတခ်ဳိ႕ ထြက္လာေတာ့ လက္ရွိထုတ္ေ၀ေနတဲ့ အပတ္စဥ္
ဂ်ာနယ္ေတြအေနနဲ႔ စိုးရိမ္စရာေတြ ရွိေနမွာပဲ။ ေစာင္ေရေကာင္းတဲ့၊
အင္အားရွိၿပီးတဲ့ ဂ်ာနယ္ႀကီး တခ်ဳိ႕ကလြဲလို႔ ဂ်ာနယ္အငယ္ေလးေတြ အေနနဲ႔
စိုးရိမ္မႈေတြ ရွိေနမွာပဲ။ အထူးသျဖင့္ အခုထုတ္ေ၀တဲ့ သတင္းစာ ေလးေစာင္က
တစ္ေစာင္ျဖန္႔ခ်ိႏႈန္း က်ပ္ ၁၀၀၊ ၁၁၀ ေလာက္ဆိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔လို
အပတ္စဥ္ထုတ္ သတင္းဂ်ာနယ္ေတြ စီးပြားေရးအရ အမ်ားႀကီး ထိခိုက္ပါတယ္။
သူတို႔ေတြက ဘယ္ေလာက္ အ႐ႈံးခံထုတ္ႏိုင္၊ ထုတ္ႏိုင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔လို ၀ါသနာအရ
ထုတ္ေ၀ေနတဲ့ အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္အငယ္ေတြ အေနနဲ႔ မလြဲမေသြ ထိခိုက္ပါတယ္။
လက္ရွိထုတ္ေ၀ေနတဲ့ သတင္းဂ်ာနယ္ေတြ ထက္၀က္ေလာက္ ရပ္ဆိုင္းသြားဖို႔ ရွိပါတယ္။
သတင္းဂ်ာနယ္ေတြကို အခုလို ေပါေပါေလာေလာ ခြင့္ျပဳတာ လက္ခံစရာ ရွိေပမယ့္
အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္ေလးေတြရဲ႕ ေရွ႕ေရးအလားအလာက မေကာင္းလွဘူး" ဟု ျပည္သူ႔ဆႏၵ
သတင္းဂ်ာနယ္၏ တာ၀န္ခံ အယ္ဒီတာ ရဲေခါင္မဲေမာင္က ဆိုပါသည္။
ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားအေနျဖင့္ အစိုးရသတင္းစာအား ေစ်းႏႈန္းအရ
ယွဥ္ၿပဳိင္ေနရသလိ ျဖန္႔ခ်ိေရး က႑တြင္လည္း ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအေပၚတြင္
မွီခိုေနရျခင္းေၾကာင့္ သတင္းစာ အရည္အေသြး ျပည့္မီျခင္း မရွိေသးဘဲ
အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္အား အရည္အေသြး ေလွ်ာ့ခ်ကာ ထုတ္ေ၀ေနသည့္
အသြင္ေဆာင္ေနျခင္းေၾကာင့္ ေလာေလာဆယ္ အေျခအေနမွာ အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္မ်ား၏
ရပ္တည္မႈမွာ စိုးရိမ္ဖြယ္ မရွိေသးဘဲ သတင္းစာ၏ အသြင္သဏၭာန္ ပီျပင္လာသည့္
အခ်ိန္ေရာက္မွသာ အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္မ်ား၏ ရပ္တည္မႈ စိုးရိမ္လာဖြယ္ ရွိသည္ဟု
သံုးသပ္မႈလည္း ရွိသည္။
"ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာေတြရဲ႕ ေစ်းႏႈန္းေတြက အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္ေတြအေပၚ
သက္ေရာက္မႈ သိပ္မရွိႏိုင္ဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္။ ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာမွာက
တစ္ေန႔တာအလိုက္ သက္ဆိုင္ရာ သတင္းေလာက္ပဲပါၿပီး အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္မွာေတာ့
content ေတြ ပိုမ်ားႏိုင္တယ္။ အေၾကာင္းအရာ က႑ပိုစံုႏိုင္တယ္ေလ။ ဒီေတာ့
ေစ်းႏႈန္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေတာ့ အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္ေတြကို
မထိခိုက္ႏိုင္ဘူးလို႔ ထင္ပါတယ္။ ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာေတြ ထြက္မယ္ဆိုလို႔
စိတ္၀င္တစား ေစာင့္ေနခဲ့တာ ဧၿပီလ ၁ ရက္ေန႔မွာ ေလးေစာင္ထြက္လာတယ္။ အဲဒီမွာ
ႏွစ္ေစာင္ေလာက္က အလကားေ၀တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဒီသတင္းစာေတြကို
ဖတ္ျဖစ္တဲ့အခါမွာ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ သတင္းစာ ပညာကို နားလည္တတ္ကြၽမ္းတဲ့
မီဒီယာေတြက ထုတ္ေ၀တဲ့ သတင္းစာေတြဟာ ေရရွည္ရပ္တည္ႏိုင္ၿပီး အပတ္စဥ္ထုတ္
ဂ်ာနယ္ေစ်းကြက္ကို သက္ေရာက္မႈ ရိွလာႏိုင္တယ္လို႔ေတာ့ ျမင္ပါတယ္။
ကိုယ္စားလွယ္ေတြရဲ႕ အျမတ္ရယူမႈကေတာ့ ေစ်းကြက္ရဲ႕ ၀ယ္လိုအား
ေရာင္းလိုအားေပၚပဲ မူတည္ေနတယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ၀ယ္လိုအား ျမင့္တဲ့အခါမွာ
ေရာင္းလိုအားက နည္းမယ္ဆိုရင္ အဲဒီအေပၚ အျမတ္တင္မွာပါပဲ။ ၀ယ္လိုအား
နည္းမယ္ဆိုရင္ေတာ့ သူ႔အလိုလိုကို ေလွ်ာ့ယူရမွာပဲေလ။ ဒါကေတာ့
ေစ်းကြက္သေဘာတရား အတိုင္းပဲလို႔ ဆိုရမွာပါ" ဟု တက္လမ္း အားကစားဂ်ာနယ္
အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ဦးခ်စ္၀င္းေမာင္က သံုးသပ္ပါသည္။
"လတ္တေလာ အေျခအေနအရေတာ့ ဘာမွမထူးျခားဘူး။ ထြက္လာတာေတြက စကၠဴရဲ႕ Quality
ကို ေလွ်ာ့ထားတယ္။ သတင္းေတြက ဘာမွမထူးျခားဘူး။ သံုးထားတဲ့ ဓာတ္ပံုေတြက
အေဟာင္းေတြ။ အခုထြက္လာသမွ် သတင္းစာေတြက သတင္းစာရဲ႕ အဂၤါရပ္နဲ႔ မညီဘူး။
တခ်ဳိ႕သတင္းစာေတြမွာ DateLine မပါဘူး။ သတင္းေခါင္းေရးတာေတာင္ ျမန္မာ၀ါက်ကို
ေျဖာင့္ေအာင္မေရးႏိုင္ဘူး။ စကားေျပနဲ႔ စကားေျပာ ေရာေရးထားတယ္။ သံုးထားတဲ့
ဓာတ္ပံုေတြက သတင္းဓာတ္ပံု မျဖစ္ဘူး။ တခ်ဳိ႕သတင္းစာေတြမွာ caption မပါဘူး။
ပါရင္လည္း မျပည့္စံုဘူး။ ေစ်းကြက္ထဲမွာ ဘယ္လိုေျပာလဲဆိုေတာ့
တန္ဖိုးနည္းအိမ္ရာ၊ တန္ဖိုးနည္းဖုန္းလိုပဲ တန္ဖိုးနည္းဂ်ာနယ္လို႔
ေျပာေနၾကတယ္။ ဂ်ာနယ္ကို ၄၀၀ နဲ႔ ေရာင္းတယ္။ သတင္းစာကို ၂၀၀ နဲ႔
ေရာင္းခ်င္ေတာ့ တစ္၀က္ေလွ်ာ့လိုက္တယ္။ ျဖန္႔ခ်ိေရး ကိုယ္စားလွယ္ေတြကို
ေမးၾကည့္ေတာ့ မႏၲေလးမွာ အခ်ိန္မီ မထုတ္ေ၀ႏိုင္ဘူး။ သတင္းစာဆိုတာ
မနက္မိုးလင္းတာနဲ႔ အိမ္ေရွ႕ကို ေရာက္ေနရမွာေလ။ ေနာက္တစ္ခုက
လြယ္လြယ္ကူကူရေနတဲ့ သတင္းေတြကိုပဲ ထည့္ထားေတြ႕ရတယ္။ သတင္းႀကီးေတြ၊ Hard
News ေတြ မေတြ႕ရဘူး။ သတင္းေထာက္ေတြရဲ႕ အားနည္းခ်က္လည္း ျဖစ္ႏိုင္သလို
ထုတ္ေ၀သူေတြရဲ႕ စိုးရိမ္ႀကီးလို႔လည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္။ လတ္တေလာမွာေတာ့
ထြက္လာတဲ့ သတင္းစာေတြက အားရစရာ မရွိဘူး။ သတင္းစာေခတ္ကို ေရာက္ၿပီဆိုၿပီး
လုပ္ေနၾကေပမယ့္ သတင္းစာ အတတ္ပညာ မရွိဘူး။ အတတ္ပညာခ်ဳိ႕တဲ့တဲ့ သတင္းစာေတြပဲ
ထြက္လာတယ္။ တန္ဖိုးနည္းဂ်ာနယ္ေတြပဲ ျဖစ္ေနလို႔ အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္ေတြရဲ႕
ရပ္တည္မႈ ဘာမွမျဖစ္ႏိုင္ေသးပါဘူး" ဟု Independent News Journal ၏
အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ဦးမ်ဳိးျမင့္ၿငိမ္းကလည္း ဆိုပါသည္။
ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာမ်ားႏွင့္ ေစ်းကြက္အတြင္း ယွဥ္ၿပဳိင္ရေတာ့မည္
ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္မ်ားအေနျဖင့္ ရပ္တည္ခ်က္ ခိုင္မာေအာင္
ႀကဳိးစားရေတာ့မည္ ျဖစ္သလို ေစ်းႏႈန္းကိုလည္း စာဖတ္ပရိသတ္မ်ား
လက္ခံႏိုင္သည့္ အေနအထားတစ္ခုသို႔ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္လာႏိုင္သည္ဟု
သံုးသပ္မႈမ်ားလည္း ရွိေနသည္။
"ေစ်းႏႈန္းအရေတာ့ သတင္းစာေတြက သက္သာတာေပါ့ေလ။ ဒါေပမယ့္ အပတ္စဥ္ထုတ္
သတင္းဂ်ာနယ္ေတြအေပၚမွာ စာဖတ္ပရိသတ္ရဲ႕ ယံုၾကည္မႈက ခိုင္မာၿပီးသားပါ။ အစိုးရ
သတင္းစာေတြကို ဘယ္လိုပံုစံေျပာင္းေျပာင္း လုထုရဲ႕ ယံုၾကည္မႈ
ခ်က္ခ်င္းရဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။ သူတို႔က လူထုဘ႑ာေငြနဲ႔ ထုတ္ေနတာ
ျဖစ္တဲ့အတြက္ အ႐ႈံးခံႏိုင္ေနတာပါ။ အမ်ားပိုင္ ကုမၸဏီဖြဲ႕ၿပီး ထုတ္မယ္ဆိုရင္
ဒီေစ်းနဲ႔ မထုတ္ႏိုင္ပါဘူး" ဟု ျမန္မာစာနယ္ဇင္း သမဂၢမွ ဦးေဇာ္သက္ေထြးက
ဆိုပါသည္။
"ဒီမွာက ဒီမုိကေရစီလုိ႔ ေျပာတယ္၊ ဒီမုိကေရစီကုိ သြားေနတယ္လုိ႔ ေျပာတယ္။
ဒါေပမယ့္ အစုိးရ သတင္းစာက အခုထိ ရွိေနေသးတယ္။ ဒီမုိကေရစီနဲ႔ မဆီမေလ်ာ္
ျဖစ္ေနတာမ်ဳိး ျဖစ္ေနတယ္။ အစုိးရသတင္းစာကုိ အမ်ားပုိင္ သတင္းစာအျဖစ္
ေျပာင္းမယ္လုိ႔ေတာ့ ေျပာတယ္။ ပုဂၢလိက သတင္းစာေတြက ကိုယ့္ေခြၽးနဲစာနဲ႔
ရပ္တည္ေနရတာ။ အစုိးရ သတင္းစာကေတာ့ ႏုိင္ငံပုိင္ ဘ႑ာ၊ ျပည္သူ႔ဘ႑ာနဲ႔
၀ယ္ထားတဲ့ ယာဥ္၊ ယႏၱယားေတြ၊ ျဖန္႔ခ်ိေရး၊ ပုံႏွိပ္စက္ေတြ အကုန္လုံးမွာ
သုံးေနတာ။ ျပည္သူက အခြန္ေဆာင္ထားတဲ့ အခြန္ေငြနဲ႔ လစာေပးခန္႔ထားတဲ့
၀န္ထမ္းေတြကုိ သုံးေနတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အစုိးရ သတင္းစာနဲ႔ ၿပိဳင္တဲ့အခါမွာ
Fair Play မျဖစ္ဘူး။ စကၠဴ၀ယ္တဲ့ အခါမွာလည္း ကြၽန္ေတာ္တုိ႔က
အခြန္ေဆာင္ၿပီးသား လုပ္ငန္းရွင္ေတြဆီက ၀ယ္ရတယ္။ အစုိးရက အခြန္တစ္ျပားမွ
ေဆာင္စရာ မလုိဘူး။ သူတုိ႔က production cost မွာ အမ်ားႀကီး သက္သာတယ္။
အဲဒါေတြက Fair Play မျဖစ္ဘူး။ အဲဒါကုိ မွ်တေအာင္ လုပ္ေပးသင့္တယ္။ ပုဂၢလိက
သတင္းစာထုတ္သူေတြ သတင္းစာစကၠဴ ၀ယ္တဲ့အခါမွာ အခြန္သက္သာခြင့္ကုိ အစုိးရ
သတင္းစာကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေအာင္ေပါ့။ သတင္းစာထုတ္ဖုိ႔ ပုံႏွိပ္စက္သြင္းရင္လည္း
အစုိးရသတင္းစာကဲ့သုိ႔ အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ ေပးရမယ္။ အစုိးရ သတင္းစာကေတာ့
အခြန္ကင္းလြတ္ၿပီး ပုဂၢလိက သတင္းစာေတြကေတာ့ အခြန္ေဆာင္ဆုိတာမ်ဳိးကေတာ့
အဓိပၸာယ္ မရွိဘူး" ဟု The Voice Daily သတင္းစာ၏ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္
ကိုေက်ာ္မင္းေဆြက ေျပာပါသည္။
ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားႏွင့္ ႏွစ္ေပါင္းေလးဆယ္ေက်ာ္ ကင္းကြာခဲ့၍
ျမန္မာစာဖတ္ပရိသတ္ အေနျဖင့္ ေလာေလာဆယ္တြင္ သတင္းစာကို ေရြးခ်ယ္ဖတ္႐ႈရန္
ခက္ခဲေနဦးမည္ ျဖစ္ေသာ္လည္း မၾကာေသာကာလတြင္ ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ား၏
ရပ္တည္မႈကို ၾကည့္ၿပီး ေရြးခ်ယ္ဖတ္႐ႈၾကေတာ့မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္
ေစ်းႏႈန္းဆိုသည္ထက္ သတင္းစာ၏ ရပ္တည္မႈ၊ အခ်ိန္မွန္ကန္မႈတို႔က အဆံုးအျဖတ္
ေပးသြားလိမ့္မည္ဟု သံုးသပ္မႈမ်ားလည္း ရွိေနသည္။
ပုဂၢလိက သတင္းစာထုတ္သူေတြ သတင္းစာစကၠဴ ၀ယ္တဲ့အခါမွာ အခြန္သက္သာခြင့္ကုိ အစုိးရ သတင္းစာကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေအာင္ေပါ့။ သတင္းစာထုတ္ဖုိ႔ ပုံႏွိပ္စက္ သြင္းရင္လည္း အစုိးရ သတင္းစာကဲ့သုိ႔ အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ ေပးရမယ္။ အစုိးရ သတင္းစာကေတာ့ အခြန္ကင္းလြတ္ၿပီး ပုဂၢလိက သတင္းစာေတြကေတာ့ အခြန္ေဆာင္ဆုိတာမ်ဳိးကေတာ့ အဓိပၸာယ္ မရွိဘူး . . . |
"သတင္းစာကို အမ်ားအားျဖင့္ လေပးဖတ္ၾကတယ္။ တစ္ခါတေလ ၾကားေပါက္
တစ္ေစာင္တစ္ေလ ၀ယ္ဖတ္တဲ့လူလည္း ရွိေတာ့ရွိမွာေပါ့ေလ။ ေစ်းႏႈန္းေၾကာင့္ေတာ့
အမ်ားႀကီး သက္ေရာက္မႈ မရွိဘူးလို႔ ထင္တယ္။ အခု ေလာေလာဆယ္ဆယ္ေတာ့
သတင္းစာေတြက စထုတ္ခါစဆိုေတာ့ သိပ္ေတာ့ အသားမက်ေသးဘူး ထင္ပါတယ္။ တျဖည္းျဖည္း
႐ုပ္လံုးေပၚလိမ့္မယ္လို႔ ထင္ပါတယ္" ဟု ျပည္သူ႔ေခတ္ သတင္းဂ်ာနယ္၏
အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ေဒါက္တာေဖျမင့္က ဆိုသည္။
"အခု ေလာေလာဆယ္မွာ အစိုးရ သတင္းစာက ၁၀၀ နဲ႔ ေရာင္းေနတာမို႔ ပုဂၢလိက
သတင္းစာေတြ က်ပ္ ၂၀၀ ေရာင္းေနရတာက အေျခအေနတစ္ခုေၾကာင့္ အ႐ံႈးခံၿပီး
လုပ္ေနၾကတယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဘယ္လိုဆက္လုပ္မလဲ ဆိုတာကို
မီဒီယာတိုင္း ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ထားၿပီး ျဖစ္မွာပါ။ ဒီၾကားထဲမွာ ေၾကာ္ျငာကို
အဓိက ထားရမယ့္ အေျခအေနေတြလည္း ရွိေနပါတယ္။ သတင္းစာရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာ၊
ျပည္သူေတြရဲ႕ ယံုၾကည္မႈရတဲ့ သူေတြအတြက္ေတာ့ ေစ်းႏႈန္းက အဓိကမက်ဘူးလို႔
ထင္ပါတယ္" ဟု Messenger သတင္းဂ်ာနယ္၏ တာ၀န္ခံ အယ္ဒီတာ ကိုသူရေအာင္က
ေျပာပါသည္။
"အခု သိရသေလာက္ေတာ့ သတင္းဂ်ာနယ္ေတြကလည္း ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို
ေစာင့္ၾကည့္ေနတယ္။ အရွည္ကို သြားႏိုင္ပါ့မလား။ ဘယ္ေလာက္အထိ ခံႏိုင္မလဲဆိုတာ
ေစာင့္ၾကည့္ေနတယ္။ ေျခာက္လတန္သည္၊ တစ္ႏွစ္တန္သည္ ေစာင့္ၾကည့္ၿပီးတဲ့အခါ
သူတို႔လည္း ေစာင္ေရက်သြားၿပီး တျဖည္းျဖည္း ရပ္သြားမယ့္သေဘာ ရွိတယ္။
ေၾကးမံုနဲ႔ ျမန္မာ့အလင္းကလည္း ေစာင့္ၾကည့္ေနတယ္။ သူတို႔မွာက
ကြၽန္ေတာ္တို႔ေလာက္ သတင္းလြတ္လပ္ခြင့္ မရွိဘူး။ မေန႔ကဆိုရင္ ေၾကးမံုကေတာ့
ေစာင္ေရက်မသြားဘူး။ ေၾကာ္ျငာကလည္း မ်ားေနေတာ့။ ျမန္မာ့အလင္းကေတာ့
ေစာင္ေရက်သြားတယ္။ အရင္ေရာင္းေနတဲ့ႏႈန္းရဲ႕ သံုးပံုတစ္ပံုေလာက္ မေရာင္းရဘဲ
က်န္ေနတယ္။ ဒီအေျခအေနကတစ္ဆင့္ သူတို႔လည္း ၁၀၀ နဲ႔ ဆက္ေရာင္းမလား၊
ေစ်းတိုးမလား ဆိုတာကို စဥ္းစားလာလိမ့္မယ္။ လက္ရွိအခ်ိန္မွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔က
သံုးခုၿပိဳင္ေနရသလို ျဖစ္ေနတယ္။ ပုဂၢလိက သတင္းစာေတြရယ္၊ အစိုးရ သတင္းစာရယ္၊
သတင္းဂ်ာနယ္ေတြရယ္သံုးခုရဲ႕ ေစ်းကြက္ယွဥ္ၿပိဳင္မႈက ပိုၿပီးမ်ားလာႏိုင္တယ္။
အခု ကြၽန္ေတာ္တို႔ သတင္းစာကို ၁၃၅ က်ပ္နဲ႔ ကိုယ္စားလွယ္ဆီ ျဖန္႔တယ္။
ျပန္ေရာင္းေတာ့ ၂၀၀ နဲ႔ ေရာင္းၾကတယ္။ ၂၀၀ ထက္ေတာ့ ပိုမေရာင္းၾကဘူး။ ျပႆနာက
ေစာင္ေရနည္းတုန္းဆိုရင္ ဒီေစ်းႏႈန္းက အဆင္ေျပေသးတယ္။ ေစာင္ေရ
မ်ားလာၿပီဆိုရင္ေတာ့ ဒီေစ်းႏႈန္းလည္း ျပန္စဥ္းစားရမယ့္သေဘာ ရွိတယ္" ဟု
စံေတာ္ခ်ိန္ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာ၏ အယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ဦးရဲေက်ာ္ေခါင္က
ေျပာၾကားပါသည္။
သတင္းစာတိုက္မ်ား အေနျဖင့္ ေရရွည္ ရပ္တည္ႏိုင္ရန္အတြက္ သတင္းစာ အဂၤါရပ္ႏွင့္ညီေသာ သတင္းမ်ားကို ေဖာ္ျပႏိုင္ေရးသည္ ေရရွည္တြင္ စကားေျပာမည္ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ အခ်ိန္မီ ေစ်းကြက္အတြင္း အေရာက္ပို႔ႏိုင္ရန္ အဓိက က်မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားမႈမ်ားလည္း ရွိေနသည္။ ထိုအခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းႏိုင္ရန္ မႀကဳိးစားပဲ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားႏွင့္ အၿပဳိင္ ေစ်းႏႈန္းေလွ်ာ့ခ်ျခင္းျဖင့္ ေစ်းကြက္ရရွိေအာင္ ႀကဳိးပမ္းမည္ ဆိုပါက သတင္းမီဒီယာေလာက ၿပဳိက်သြားႏိုင္ေၾကာင္းလည္း ေျပာဆိုၾကသည္။
သတင္းစာတိုက္မ်ား အေနျဖင့္ ေရရွည္ ရပ္တည္ႏိုင္ရန္အတြက္ သတင္းစာ အဂၤါရပ္ႏွင့္ညီေသာ သတင္းမ်ားကို ေဖာ္ျပႏိုင္ေရးသည္ ေရရွည္တြင္ စကားေျပာမည္ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ အခ်ိန္မီ ေစ်းကြက္အတြင္း အေရာက္ပို႔ႏိုင္ရန္ အဓိက က်မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားမႈမ်ားလည္း ရွိေနသည္။ ထိုအခ်က္မ်ားကို ျဖည့္ဆည္းႏိုင္ရန္ မႀကဳိးစားပဲ အစိုးရ သတင္းစာမ်ားႏွင့္ အၿပဳိင္ ေစ်းႏႈန္းေလွ်ာ့ခ်ျခင္းျဖင့္ ေစ်းကြက္ရရွိေအာင္ ႀကဳိးပမ္းမည္ ဆိုပါက သတင္းမီဒီယာေလာက ၿပဳိက်သြားႏိုင္ေၾကာင္းလည္း ေျပာဆိုၾကသည္။
"ေန႔စဥ္ထုတ္ဆိုတာ မနက္ ၇ နာရီ ၈ နာရီ ေရာက္သြားရင္ အပံုလိုက္က်န္ေရာ။
Sheet Fed စက္ေတြနဲ႔ဆိုေတာ့ ေစာင္ေရသံုးေသာင္း၊ ေလးေသာင္း အခ်ိန္မီၿပီးဖို႔
မလြယ္ဘူး။ Binding က ရွိေသးတယ္။ ေစာေစာျဖန္႔ဖို႔ဆိုရင္
ေစာေစာေဖာင္ပိတ္ရမွာ ဆိုေတာ့ ေန႔စဥ္ထုတ္တစ္ခုရဲ႕ အဂၤါရပ္နဲ႔ ဘယ္လိုမွ
မညီႏိုင္ဘူး။ အခုထြက္ေနတဲ့ သတင္းစာေတြလည္း Sheet Fed စက္ေတြနဲ႔ပဲ
႐ိုက္တာပါ။ ေစာင္ေရမ်ားလာေလ အခ်ိန္မီၿပီးဖို႔ ခက္ေလပါပဲ။ အစိုးရသတင္းစာေစ်း
၅၀ ကို ယွဥ္ႏိုင္ဖို႔ အခုထြက္လာတဲ့ သတင္းစာေတြက တစ္ရာေက်ာ္နဲ႔ ျဖန္႔ၾကတယ္။
အဲဒီေတာ့ ေနာက္ထြက္မယ့္သူေတြက သူတို႔ကို ယွဥ္ဖို႔ အ႐ႈံးခံၿပီး
ထုတ္ရလိမ့္မယ္။ ေရရွည္အတြက္ ေတာ္ေတာ္ ႐ုန္းကန္ရလိမ့္မယ္။
အစိုးရေစ်းႏႈန္းကို ယွဥ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူး။ ဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္ကို
ေစ်းကြက္ထဲမွာ ငါးရာ ေျခာက္ရာ ေရာင္းတယ္။ သတင္းစာေတြက တစ္ရာတစ္ရာ့ငါးဆယ္
ေရာင္းတယ္။ ဂ်ာနယ္ေတြ ေစ်းႏႈန္းဘယ္ေလာက္ ေတာင့္ခံႏိုင္မလဲ။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ေတာင္ ေအာင္ျမင္ေနတဲ့ Weekly Eleven News Journal ကို
ေစ်းခ်ဖို႔ စဥ္းစားရေတာ့မယ္။ စကၠဴေစ်းေလွ်ာ့ဖို႔ စဥ္းစားေနရၿပီ။ ပရိသတ္ရဲ႕
ေရြးခ်ယ္မႈမွာ ေစ်းႏႈန္းကလည္း စဥ္းစားစရာ ျဖစ္ေနတယ္။ အစိုးရ သတင္းစာ
ေစ်းကိုပဲ လိုက္ၾကည့္ေနမယ္ဆိုရင္ Printed News Media တစ္ခုလံုး
ၿပဳိက်သြားလိမ့္မယ္" ဟု Eleven Media Group ၏ Managing Director
ေဒါက္တာသိန္းျမင့္က သံုးသပ္ပါသည္။
ေဖေဖာ္၀ါရီလအထိ ထုတ္ေ၀ခြင့္ ျပဳထားသည့္ အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းမ်ား စာရင္း |
(၁) အႏုပညာ ဂ်ာနယ္ | ၃၆ |
(၂) နည္းပညာ ဂ်ာနယ္ | ၁၇ |
(၃) က်န္းမာေရး ဂ်ာနယ္ | ၁၁ |
(၄) ကေလး ဂ်ာနယ္ | ၁၃ |
(၅) စီးပြားေရး ဂ်ာနယ္ | ၅၄ |
(၆) မႈခင္း+ဥပေဒ ဂ်ာနယ္ | ၄ |
(၇) ပညာေရး ဂ်ာနယ္ | ၁၀ |
(၈) ဘာသာေရး ဂ်ာနယ္ | ၉ |
(၉) သတင္း ဂ်ာနယ္ | ၁၂၉ |
(၁၀)အားကစား ဂ်ာနယ္ | ၅၁ |
(၁၁) မဂၢဇင္း | ၂၃၆ |
စုစုေပါင္း | ၅၇၀ |
အာဆီယံ ႏိုင္ငံအခ်ဳိ႕တြင္ ထုတ္ေ၀ေနေသာ သတင္းစာမ်ား၏ ေစ်းႏႈန္းမ်ား |
ႏိုင္ငံ | သတင္းစာအမည္ | ေစာင္ေရ | ေစ်းႏႈန္း |
ထိုင္း | Thairath | ၁၀၀၀၀၀၀ | ၁၀ ဘတ္ |
စင္ကာပူ | The Straits Times | ၃၆၀၀၀၀ | .၈ ေဒၚလာ |
မေလးရွား | The Star | ၃၀၀၀၀၀ | ၁ .၂ ရင္းဂစ္ |
မတ္လ ေနာက္ဆံုးပတ္အထိ ရရွိထားေသာ စာရင္းမ်ားအရ ထုတ္ေ၀ခြင့္ ျပဳထားသည့္ ေန႔စဥ္ထုတ္ သတင္းစာ စာရင္း |
(၁) The Daily Eleven ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၂) ေရႊႏိုင္ငံသစ္ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၃) ျပည္ေထာင္စု ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၄) အင္ပါယာ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၅) The Messanger ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၆) ေနာက္ဆံုးရ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၇) ျမန္မာ နယူးစ္၀ိခ္ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၈) မဇၩိမ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၉) ေခတ္မိုး ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၀) စံေတာ္ခ်ိန္ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၁) ေခတ္သစ္ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၂) ရန္ကုန္တိုင္း(မ္) ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၃) ျမန္မာအဓိက ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၄) ဒီလႈိင္း ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၅) ျပည္ေထာင္စုအသံ (The Voice Daily) ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၆) 7 Days Daily ေန႔စဥ္ သတင္းစာ
(၂) ေရႊႏိုင္ငံသစ္ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၃) ျပည္ေထာင္စု ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၄) အင္ပါယာ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၅) The Messanger ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၆) ေနာက္ဆံုးရ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၇) ျမန္မာ နယူးစ္၀ိခ္ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၈) မဇၩိမ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၉) ေခတ္မိုး ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၀) စံေတာ္ခ်ိန္ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၁) ေခတ္သစ္ ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၂) ရန္ကုန္တိုင္း(မ္) ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၃) ျမန္မာအဓိက ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၄) ဒီလႈိင္း ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၅) ျပည္ေထာင္စုအသံ (The Voice Daily) ေန႔စဥ္သတင္းစာ
(၁၆) 7 Days Daily ေန႔စဥ္ သတင္းစာ
Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment