ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အစိုးရသစ္လက္ထက္၌ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈမ်ား ဖိတ္ေခၚရာတြင္ မူဝါဒပိုင္းအား ဖြင့္ေပး ခဲ့ေသာ္လည္း လက္ရွိအသက္ဝင္ေနဆဲ ဥပေဒအခ်ဳိ႕ႏွင့္ ကိုက္ညီမႈမရွိသည့္အတြက္ အတား အဆီးျဖစ္ေနေၾကာင္းႏွင့္ ထို႔အတြက္ Legal Fra-mework ပိုင္းဆုိင္ရာ အေျပာင္းအလဲမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ လို အပ္ေနေၾကာင္း ျမန္မာႏုိင္ငံရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္မွ ရရွိေသာသတင္းမ်ားအရ သိရသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ legal system ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူမ်ားက စိုးရိမ္မႈရွိေနသည္ဆိုေသာ သတင္း စကားမ်ားအေပၚ The Daily Eleven သတင္းစာ၏ ေမးျမန္းမႈအေပၚ “ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ legal framework နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး မၾကာခဏ ကြ်န္ေတာ္တို႔ကို ေမးၾကတာရွိပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ rules and regulations ေတြအေပၚမွာ ေမးၾကတာပါ။ တကယ္ေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံက အလားအလာေကာင္းတဲ့ ေဈးကြက္တစ္ခုပါ။ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူေတြအတြက္ နံပါတ္တစ္အေနနဲ႔ legal transparency ပိုင္းကို ရွင္းရွင္းရွိေစ ခ်င္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက legal stability ပါ။လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြကို မၾကာခဏ ေျပာင္းလဲတာ။ ျပင္ဆင္တာေတြရွိမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူေတြရဲ႕ ယံုၾကည္မႈက က်ဆင္းသြားမွာပါ”ဟု Oxford ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈမ်ား ဖိတ္ေခၚရာတြင္ တည္ဆဲဥပေဒအခ်ဳိ႕ႏွင့္ မူဝါဒတို႔ ကိုက္ညီမႈမရွိသည့္အတြက္ အတားအဆီးအခ်ဳိ႕ရွိေနေၾကာင္း Business Group မွ Regional Editor ျဖစ္သူ Paulius Kuncinas က ေျပာၾကားသည္။
ႏုိင္ငံတုိင္းလိုလိုတြင္ အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြားေရးႏွင့္ အျခားတစ္ဖက္တြင္ရွိေနသည့္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈျမွဳင့္တင္ေရး တို႔ ရွိေနတတ္ၿပီး ယင္းႏွစ္ခ်က္အား ဟန္ခ်က္ညီညီ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ေၾကာင္းႏွင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားေလ့ရွိသည္မွာ မထူးဆန္းေၾကာင္း ၎ကေျပာၾကားသည္။
“ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ legal system ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အားနည္းခ်က္ ရွိေနပါေသးတယ္။ ဥပမာ-ဟိုတစ္ခ်ိန္တုန္းက ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ ဥပေဒကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။
အခုေနာက္ပိုင္းမွာဆို ေတာ္ေတာ္ေလး ေျဖေလွ်ာ့ေပးလာခဲ့တာပါ။ ဒါေပမဲ့ ပုဂၢလိကက႑ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ စိန္ေခၚမႈေလးေတြ ရွိေနပါေသးတယ္။ ဥပမာ ရင္းႏွီးျွမဳပ္ႏွံမႈဥပေဒႏွစ္ခု ေပါင္းစည္းေရးကိစၥပါ။
ဒီကိစၥဟာဆိုရင္လည္း ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး national treatment ပိုင္းအတြက္ စဥ္းစားေပးတာပါ။ ၿပီးေတာ့ တန္းတူညီတူ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိတဲ့ level playing field ျဖစ္ဖို႔လည္း ရည္ရြယ္တာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဥပေဒႏွစ္ခု ေပါင္းစည္းေရးကလည္း အေရးႀကီးပါတယ္”ဟု ျမန္မာႏုိင္ငံရင္းႏွီးျွမဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ကုမၸဏီမ်ား ၫႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာနမွ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ျဖစ္သူ ဦးေအာင္ႏိုင္ဦးက ေျပာၾကားသည္။
ဥပေဒကို ေပါင္းစည္းျခင္းသည္ legal framework ပိုင္းဆုိင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတစ္ခုျဖစ္သကဲ့သို႔ အလားတူ ဥပေဒ ႏွင့္ မူဝါဒ မကိုက္ညီသည့္ အေနအထားမ်ားလည္း ရွိေနသည့္အတြက္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈကို ျမွဳင့္တင္ႏုိင္ရန္ ဥပေဒျပင္ဆင္ေရးလုပ္ငန္း လုပ္ေဆာင္ရန္ စီစဥ္ေနေၾကာင္း သိရသည္။
“အခုခ်ိန္မွာ ဥပေဒနဲ႔အစိုးရရဲ႕ မူဝါဒနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြ မျဖစ္တာေတြ ရွိေနပါေသးတယ္။ အစိုးရရဲ႕ မူဝါဒက ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈကို ဖြင့္ေပးေနတဲ့အခ်ိန္မွာပဲ ဥပမာ ၁၉၈၇ ခုႏွစ္ State owned Enterprise Law ဆုိရင္ private sector တခ်ဳိ႕က႑ေတြအတြက္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈကို အတားအဆီးျဖစ္ေနပါတယ္။ ဥပမာ-အဲဒီဥပေဒအရဆိုရင္ ဘဏ္လုပ္ငန္း၊ ေလေၾကာင္းဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္း၊ သစ္ေတာထိန္းသိမ္းေရးလုပ္ငန္း၊ သတၱဳက႑၊ စြမ္းအင္၊ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအားစတဲ့ စုစုေပါင္း က႑ ၁၂ ခုကို ဥပေဒအရဆိုရင္ ခြင့္ျပဳေပးလို႔ မရပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ ဥပေဒနဲ႔ မူဝါဒနဲ႔ ကိုက္ညီမႈမရွိတာေတြ ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ဥပေဒကို ျပန္ျပင္ဖို႔ လိုအပ္ေနတာရွိပါတယ္။ ဒီလိုပဲ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းနဲ႔ နည္းဥပေဒေတြကအစ ျပင္ရမွာပါ။ ဒီလုပ္ထံုး လုပ္နည္းေတြကိုျပင္တာက အခ်ိန္သိပ္မၾကာေပမယ့္ ဥပေဒကို ျပန္ၿပီးျပင္ဖို႔က်ေတာ့ အခ်ိန္ေတာ္ေတာ္ေ လးေပး ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ legal framework ပိုင္းနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး လုပ္ေဆာင္ စရာေလးေတြေတာ့ ရွိေနပါေသးတယ္”ဟု ဦးေအာင္ႏုိင္ဦးက ဆက္လက္ေျပာၾကားသည္။
Eleven Media Group
No comments:
Post a Comment