Monday, March 3, 2014

ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႔ေတာင္ပိုင္းေဒသ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး JICA ၏ အႀကိဳကြင္းဆင္းေလ့လာခ်က္ အစီရင္ခံစာအေပၚ အျမင္ကြဲျပားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚ

Photo: ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႔ေတာင္ပိုင္းေဒသ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး JICA ၏ အႀကိဳကြင္းဆင္းေလ့လာခ်က္ အစီရင္ခံစာအေပၚ အျမင္ကြဲျပားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚ
Monday, March 3, 2014

ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတကာ ေကာ္ပိုေရးရွင္း (JICA) အဖြဲ႕၏ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ေတာင္ပိုင္းေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အစီရင္ခံစာႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ကရင္သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ လူမႈကြန္ရက္ (KESAN) အဖြဲ႕ႏွင့္ JICA တို႔အၾကား အျမင္ကြဲျပားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္။

၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလအတြင္းက ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ JICA ၏ အစီရင္ခံစာသည္ ‘ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ေတာင္ပိုင္းရွိ တိုင္းရင္းသားလူနည္းစုမ်ားအတြက္ ေပါင္းစည္းနယ္ေျမဖြံ႕ၿဖိဳးရန္ အႀကိဳကြင္းဆင္း ေလ့လာခ်က္’ အစီရင္ခံစာျဖစ္ၿပီး ထိုအစီရင္ခံစာကို ကရင္သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ လူမႈကြန္ရက္ (KESAN) အဖြဲ႕က ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၉ ရက္တြင္ ေၾကညာခ်က္ထုတ္ျပန္ၿပီး ေ၀ဖန္ခဲ့သည္။

“ကြၽန္ေတာ္တို႔က သူတို႔ရဲ႕ အစီရင္ခံစာကို အေသးစိတ္ေလ့လာၿပီး စိုးရိမ္ရတဲ့ အခ်က္ေတြကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ တင္ျပခဲ့တာပါ” ဟု KESAN အဖြဲ႕၏ ဒုတိယတာ၀န္ခံ ေစာအဲလက္စ္က Eleven Media Group သို႔ ေျပာၾကားသည္။

JICA ၏ အႀကိဳကြင္းဆင္း ေလ့လာခ်က္ အစီရင္ခံစာမွာ မြန္ႏွင့္ကရင္ျပည္နယ္အတြင္းရွိ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ အေျခခံ အေဆာက္အအံုႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈ အေျခအေနမ်ားကို ကြင္းဆင္းေလ့လာျခင္း၊ ျမန္မာအစိုးရ၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးမူ၀ါဒႏွင့္ အစီအစဥ္တို႔ကို အကြက္ခ်ေဖာ္ျပျခင္း၊ ဒုကၡသည္မ်ားႏွင့္ ျပည္တြင္းပုန္းေရွာင္ေနသူမ်ား ေနရပ္ျပန္လည္ ေနထိုင္ေရးႏွင့္ ေနရာခ်ေပးျခင္းအတြက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ား၊ စီမံကိန္းမ်ား၊ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို အဆိုျပဳခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

KESAN အဖြဲ႕၏ ေ၀ဖန္ခ်က္တြင္ ထိုအစီရင္ခံစာပါ ကြင္းဆင္းေလ့လာမႈမ်ားမွာ အစိုးရ၏ လက္ရွိ ရွိႏွင့္ၿပီးသား သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကိုသာ အဓိက အေျခခံခဲ့ၿပီး ကြင္းဆင္းေလ့လာမႈမ်ားကို က်ယ္ျပန္႔စြာ မျပဳလုပ္ခဲ့ဘဲ ျပည့္စံုမႈ မရွိသည့္အျပင္ ကန္႔သတ္နယ္ေျမမ်ားတြင္သာ ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ထို႔ျပင္ ေဒသခံလူထုႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြး တိုင္ပင္မႈမ်ားကိုလည္း ျပဳလုပ္ျခင္း မရွိခဲ့ဘဲ stakeholdesrs မ်ားႏွင့္သာ ေတြ႕ဆံု၊ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးခဲ့သည္ဟု ေ၀ဖန္ခဲ့သည္။

KESAN အဖြဲ႕၏ ထုတ္ျပန္ခ်က္ပါ ေ၀ဖန္မႈမ်ားကို JICA စီမံကိန္းမ်ား၏ အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ မစၥတာ T. Hashimoto က တံု႔ျပန္ေျပာၾကားခဲ့သည္။

“JICA အၾကံေပးအဖြဲ႕ အေနနဲ႔ ေလ့လာစဥ္ ကာလအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ေတာင္ပိုင္းက ၿမိဳ႕နယ္ေပါင္း ၁၇ ခုနဲ႔ ၿမိဳ႕နယ္ခြဲေပါင္း ၁၁ ခုကို သြားေရာက္ခဲ့ၿပီး တစ္ေနရာမွာ ႏွစ္နာရီၾကာ လက္ရွိအေနအထားေတြနဲ႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအေပၚ အျမင္ေတြကို ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီ့ အစည္းအေ၀းေတြမွာ ေဒသခံအရာရွိေတြ ပါ၀င္တဲ့အျပင္ ေဒသခံ ကိုယ္စားလွယ္ေတြလည္း ပါ၀င္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ လူမႈေရးစစ္တမ္းလည္း ေကာက္ယူခဲ့ပါတယ္” ဟု မစၥတာ T.Hashimoto က Eleven Media Group သို႔ ေျပာၾကားသည္။

သို႔ေသာ္ လံုျခံဳေရး စိုးရိမ္မႈႏွင့္ အခ်ိန္မလံုေလာက္မႈမ်ားေၾကာင့္ စစ္တမ္းမွာ အကန္႔အသတ္မ်ား ရွိခဲ့ေၾကာင္း ၎ကဆိုသည္။

JICA အၾကံေပးအဖြဲ႕သည္ မြန္ျပည္နယ္အတြင္းရွိ ျပည္နယ္အစိုးရ အပါအ၀င္ တိုင္းရင္းသား လူနည္းစုမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အစည္းအေ၀းတစ္ရပ္ကို ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ထိုအစည္းအေ၀းတြင္ ႏွစ္ဖက္စလံုးက ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို ဦးစားေပး ေဆာင္ရြက္ရန္ သေဘာတူခဲ့ေၾကာင္း မစၥတာ T.Hashimoto ဆိုသည္။

ကရင္ျပည္နယ္၌လည္း ထိုကဲ့သို႔ အစည္းအေ၀း ျပဳလုပ္ရန္ တင္ျပခဲ့ေသာ္လည္း ကရင္ျပည္နယ္ အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလူနည္းစု အုပ္စုမ်ားအၾကား မေျပလည္မႈမ်ားေၾကာင့္ အစည္းအေ၀း မလုပ္ႏိုင္ခဲ့ေၾကာင္း မစၥတာ T.Hashimoto က ဆက္လက္ေျပာၾကားသည္။

KESAN အဖြဲ႕၏ ထုတ္ျပန္ေ၀ဖန္ခ်က္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ထိုအဖြဲ႕ကို ဆက္သြယ္အေၾကာင္းျပန္မႈ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ JICA ၏လက္ရွိစီမံကိန္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ျဖစ္ေပၚေနသည့္ ကိစၥမ်ားကို ေဆြးေႏြးရန္ သေဘာတူထားေၾကာင္း ၎ကဆိုသည္။

“ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆီကို သူတို႔အဖြဲ႕က အေၾကာင္းျပန္ထားတယ္။ ေတြ႕ဖို႔လည္း စီစဥ္ထားတယ္။ ဘယ္ေန႔မွာေတြ႕ျဖစ္မလဲ ဆိုတာေတာ့ မသိေသးဘူး” ဟု ေစာအဲလက္စ္က ေျပာၾကားသည္။

JICA ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ေတာင္ပိုင္းေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းတြင္ စီးပြားေရးအတြက္ အေရးပါေသာ လမ္းမႀကီးမ်ား ေဖာက္လုပ္ျခင္း၊ လြတ္လပ္သည့္ ကုန္သြယ္မႈဇုန္ႏွင့္ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား တည္ေဆာက္ျခင္း၊ ေက်းလက္ေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ အၾကံျပဳခ်က္မ်ား ပါ၀င္သည့္အျပင္ ဒုကၡသည္မ်ားႏွင့္ ျပည္တြင္းပုန္းေရွာင္ ေနထိုင္သူမ်ား ေနရပ္ျပန္လည္ အေျခခ်ေရးအတြက္ အၾကံျပဳခ်က္မ်ားလည္း ပါ၀င္သည္။

JICA ၏ အႀကိဳကြင္းဆင္း ေလ့လာခ်က္ အစီရင္ခံစာတြင္ လစ္ဟာခ်က္မ်ား ရွိေနၿပီး ထိုလစ္ဟာခ်က္မ်ားမွာ လက္ရွိအစိုးရ ပံုစံသည္ ကိုယ္စားျပဳမႈမ်ား ကင္းမဲ့ေနေၾကာင္းကို အသိအမွတ္ မျပဳထားျခင္း၊ ျပည္နယ္ႏွင့္ ေဒသအစိုးရတို႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဘ႑ာေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပိုင္း ဆိုင္ရာမ်ားတြင္ ျပည့္စံုမႈ ရွိ၊ မရွိကို အကဲျဖတ္ သံုးသပ္မႈမရွိျခင္း၊ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚေနေသာ ျပည္တြင္းပဋိပကၡႏွင့္ ၎၏ကာလၾကာ ေနာက္ဆက္တြဲ ဆိုးက်ိဳးမ်ားကို သံုးသပ္မႈမရွိျခင္း၊ လက္ရွိရွိႏွင့္ၿပီးသား ျပည္တြင္းစြမ္းရည္၊ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္း ဌာနမ်ား၊ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ စြမ္းရည္ကို ျမႇင့္တင္ေပးရန္ ပ်က္ကြက္ျခင္း၊ အထူးသျဖင့္ မိမိကိုယ္မိမိ အားကိုးျခင္းႏွင့္ ေရရွည္တည္တံ့ေသာနည္းျဖင့္ သဘာ၀အရင္းအျမစ္ စီမံကြပ္ကဲမႈပိုင္း ဆိုင္ရာမ်ားတြင္ စြမ္းရည္ျမႇင့္တင္ေပးရန္ ပ်က္ကြက္ျခင္း၊ ေဒသတြင္းရွိ ၾကြယ္၀ေသာ ဇီ၀မ်ိဳးကြဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ အဆိုပါေဒသ အတြင္းရွိ ျပည္သူဦးေဆာင္ပါ၀င္ေသာ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို အသိအမွတ္ျပဳမႈ မရွိျခင္း၊ အမ်ိဳးသား ေပါင္းစည္းေရးအတြက္ တိုင္းရင္းသား အခြင့္အေရးႏွင့္ ၎တို႔၏ဘ၀ ေကာင္းစားေရးမ်ားကို ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းေပးမည့္ နည္းဗ်ဴဟာ၊ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ေဖာ္ျပေပးမႈ မရွိျခင္း၊ ေအာင္ျမင္မႈ အတိုင္းအတာ (ေရွ႕လုပ္ငန္း အေျခအေန) ကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပမႈ မရွိျခင္းတို႔ျဖစ္ေၾကာင္း KESAN အဖြဲ႕က ေထာက္ျပထားသည္။

ထို႔ျပင္ အႀကိဳကြင္းဆင္း ေလ့လာခ်က္ အစီရင္ခံစာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ေမးခြန္းမ်ားကိုလည္း KESAN က ေမးျမန္းခဲ့သည္။ အဆိုပါ ေမးခြန္းမ်ားထဲတြင္ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ အစီရင္ခံစာႏွင့္ အဆံုးအျဖတ္ကို ဗဟိုအစိုးရက ခ်ဳပ္ကိုင္ထားျခင္းအားျဖင့္ ထာ၀ရၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ စီးပြားေရးအရ ၾကြယ္၀မႈအတြက္ ရလဒ္ေကာင္း ထြက္ရွိလာႏိုင္မည္လား၊ ေဒသခံလူထုမွ ပါ၀င္ေျပာဆိုႏိုင္ရန္ မည္သည့္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ရွိပါသနည္း၊ အထူးသျဖင့္ ယခုကြင္းဆင္းေလ့လာမႈမွတစ္ဆင့္ နယ္ေျမဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား၊ လုပ္ငန္းေဘာင္မ်ား ခ်မွတ္ထားၿပီးျဖစ္ကာ တသီတတန္း ရွိေနေသာ စီမံကိန္းမ်ားသည္လည္း စတင္ရန္ အရိပ္အေယာင္ ျပေနသည့္အခ်ိန္၌ လူထုပါ၀င္ေျပာဆိုရန္ မည္သည့္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ရွိပါသနည္း၊ ထိုလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ လူထုမပါ၀င္ဘဲ စစ္မွန္ေသာ ေအာင္ျမင္မႈကို မည္ကဲ့သို႔ ရရွိမည္နည္း၊ JICA ၏ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္မ်ားကို ေရွ႕ဆက္ရန္ မည္သို႔ေသာ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနမ်ား လိုအပ္သနည္း၊ JICA အေနျဖင့္ မည္သို႔ေသာ ႏိုင္ငံေရး တိုးတက္မႈကို ေမွ်ာ္မွန္းထားသနည္း၊ ကိုယ္စားျပဳမႈ မရရွိဘဲ ထိခိုက္လြယ္ကာ ဘ၀မလံုျခံဳ ျဖစ္ေနေသာ အစုအဖြဲ႕မ်ား (ဥပမာ-အမ်ိဳးသမီးမ်ား)အား နဂိုထက္ ပိုမိုဆိုးရြားေသာ အေျခအေနသို႔ တြန္းပို႔ေပးမည့္ အေျခအေနမ်ားကို JICA အေနျဖင့္ မည္ကဲ့သို႔ အကာအကြယ္ ေပးမည္နည္း၊ အထူးစီးပြားေရးဇုန္မ်ား တည္ေဆာက္ျခင္းႏွင့္ လမ္းသစ္တည္ေဆာက္ ေဖာက္လုပ္ျခင္းမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ေျမယာသိမ္းဆည္းမႈမ်ားကို JICA အေနျဖင့္ လုပ္ငန္းေဖာ္ေဆာင္ခ်ိန္တြင္ မည္သို႔ေရွာင္ဖယ္ တားဆီးကာကြယ္ သြားမည္နည္း အစရွိသည္တို႔ ပါ၀င္ခဲ့သည္။

“KESAN ထုတ္ျပန္ခ်က္မွာ ေမးျမန္းခဲ့တဲ့ ေမးခြန္းေတြ အားလံုးကို ကြၽန္ေတာ္ျပန္ေျဖခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ရွိမွာ (ဘာေတြေျဖခဲ့သလဲ ဆိုတာကို) ျပန္လည္ေျပာဆိုတာ မလုပ္ႏိုင္ေသးပါဘူး” ဟု မစၥတာ T.Hashimoto ကဆိုသည္။

ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတကာ ေကာ္ပိုေရးရွင္း (JICA) အဖြဲ႕သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆိုင္ရာ စီမံကိန္းမ်ားစြာကို လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ေတာင္ပိုင္းေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး စီမံကိန္း အပါအ၀င္ ရန္ကုန္၊ မႏၲေလး၊ ေနျပည္ေတာ္၊ ရွမ္းျပည္နယ္၊ မေကြးတိုင္း၊ စစ္ကိုင္းတိုင္း၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ႏွင့္ ဧရာ၀တီတိုင္းတို႔တြင္လည္း အဓိက စံမံကိန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိေၾကာင္း ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလက ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ JICA အစီရင္ခံစာအရ သိရသည္။

Eleven Media Group 

(ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိေသာ JICA စီမံကိန္းမ်ားျပ ေျမပံု (Source-JICA))
(ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိေသာ JICA စီမံကိန္းမ်ားျပ ေျမပံု (Source-JICA))

ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတကာ ေကာ္ပိုေရးရွင္း (JICA) အဖြဲ႕၏ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ေတာင္ပိုင္းေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အစီရင္ခံ စာႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ကရင္သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ လူမႈကြန္ရက္ (KESAN) အဖြဲ႕ႏွင့္ JICA တို႔အၾကား အျမင္ကြဲျပားမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္။


၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလအတြင္းက ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ JICA ၏ အစီရင္ခံစာသည္ ‘ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ေတာင္ပိုင္းရွိ တိုင္းရင္းသားလူနည္းစုမ်ားအတြက္ ေပါင္းစည္းနယ္ေျမဖြံ႕ၿဖိဳးရန္ အႀကိဳကြင္းဆင္း ေလ့လာခ်က္’ အစီရင္ခံစာျဖစ္ၿပီး ထိုအစီရင္ခံစာကို ကရင္သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ လူမႈကြန္ရက္ (KESAN) အဖြဲ႕က ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၉ ရက္တြင္ ေၾကညာခ်က္ထုတ္ျပန္ၿပီး ေ၀ဖန္ခဲ့သည္။

“ကြၽန္ေတာ္တို႔က သူတို႔ရဲ႕ အစီရင္ခံစာကို အေသးစိတ္ေလ့လာၿပီး စိုးရိမ္ရတဲ့ အခ်က္ေတြကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္ တင္ျပခဲ့တာပါ” ဟု KESAN အဖြဲ႕၏ ဒုတိယတာ၀န္ခံ ေစာအဲလက္စ္က Eleven Media Group သို႔ ေျပာၾကားသည္။

JICA ၏ အႀကိဳကြင္းဆင္း ေလ့လာခ်က္ အစီရင္ခံစာမွာ မြန္ႏွင့္ကရင္ျပည္နယ္အတြင္းရွိ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ အေျခခံ အေဆာက္အအံုႏွင့္ ၀န္ေဆာင္မႈ အေျခအေနမ်ားကို ကြင္းဆင္းေလ့လာျခင္း၊ ျမန္မာအစိုးရ၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးမူ၀ါဒႏွင့္ အစီအစဥ္တို႔ကို အကြက္ခ်ေဖာ္ျပျခင္း၊ ဒုကၡသည္မ်ားႏွင့္ ျပည္တြင္းပုန္းေရွာင္ေနသူမ်ား ေနရပ္ျပန္လည္ ေနထိုင္ေရးႏွင့္ ေနရာခ်ေပးျခင္းအတြက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး လမ္းညႊန္ခ်က္မ်ား၊ စီမံကိန္းမ်ား၊ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို အဆိုျပဳခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

KESAN အဖြဲ႕၏ ေ၀ဖန္ခ်က္တြင္ ထိုအစီရင္ခံစာပါ ကြင္းဆင္းေလ့လာမႈမ်ားမွာ အစိုးရ၏ လက္ရွိ ရွိႏွင့္ၿပီးသား သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကိုသာ အဓိက အေျခခံခဲ့ၿပီး ကြင္းဆင္းေလ့လာမႈမ်ားကို က်ယ္ျပန္႔စြာ မျပဳလုပ္ခဲ့ဘဲ ျပည့္စံုမႈ မရွိသည့္အျပင္ ကန္႔သတ္နယ္ေျမမ်ားတြင္သာ ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ထို႔ျပင္ ေဒသခံလူထုႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြး တိုင္ပင္မႈမ်ားကိုလည္း ျပဳလုပ္ျခင္း မရွိခဲ့ဘဲ stakeholdesrs မ်ားႏွင့္သာ ေတြ႕ဆံု၊ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြးခဲ့သည္ဟု ေ၀ဖန္ခဲ့သည္။

KESAN အဖြဲ႕၏ ထုတ္ျပန္ခ်က္ပါ ေ၀ဖန္မႈမ်ားကို JICA စီမံကိန္းမ်ား၏ အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ မစၥတာ T. Hashimoto က တံု႔ျပန္ေျပာၾကားခဲ့သည္။

“JICA အၾကံေပးအဖြဲ႕ အေနနဲ႔ ေလ့လာစဥ္ ကာလအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ေတာင္ပိုင္းက ၿမိဳ႕နယ္ေပါင္း ၁၇ ခုနဲ႔ ၿမိဳ႕နယ္ခြဲေပါင္း ၁၁ ခုကို သြားေရာက္ခဲ့ၿပီး တစ္ေနရာမွာ ႏွစ္နာရီၾကာ လက္ရွိအေနအထားေတြနဲ႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအေပၚ အျမင္ေတြကို ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီ့ အစည္းအေ၀းေတြမွာ ေဒသခံအရာရွိေတြ ပါ၀င္တဲ့အျပင္ ေဒသခံ ကိုယ္စားလွယ္ေတြလည္း ပါ၀င္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔အေနနဲ႔ လူမႈေရးစစ္တမ္းလည္း ေကာက္ယူခဲ့ပါတယ္” ဟု မစၥတာ T.Hashimoto က Eleven Media Group သို႔ ေျပာၾကားသည္။

သို႔ေသာ္ လံုျခံဳေရး စိုးရိမ္မႈႏွင့္ အခ်ိန္မလံုေလာက္မႈမ်ားေၾကာင့္ စစ္တမ္းမွာ အကန္႔အသတ္မ်ား ရွိခဲ့ေၾကာင္း ၎ကဆိုသည္။

JICA အၾကံေပးအဖြဲ႕သည္ မြန္ျပည္နယ္အတြင္းရွိ ျပည္နယ္အစိုးရ အပါအ၀င္ တိုင္းရင္းသား လူနည္းစုမ်ားႏွင့္ ေတြ႕ဆံုၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး အစည္းအေ၀းတစ္ရပ္ကို ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ထိုအစည္းအေ၀းတြင္ ႏွစ္ဖက္စလံုးက ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို ဦးစားေပး ေဆာင္ရြက္ရန္ သေဘာတူခဲ့ေၾကာင္း မစၥတာ T.Hashimoto ဆိုသည္။

ကရင္ျပည္နယ္၌လည္း ထိုကဲ့သို႔ အစည္းအေ၀း ျပဳလုပ္ရန္ တင္ျပခဲ့ေသာ္လည္း ကရင္ျပည္နယ္ အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလူနည္းစု အုပ္စုမ်ားအၾကား မေျပလည္မႈမ်ားေၾကာင့္ အစည္းအေ၀း မလုပ္ႏိုင္ခဲ့ေၾကာင္း မစၥတာ T.Hashimoto က ဆက္လက္ေျပာၾကားသည္။

KESAN အဖြဲ႕၏ ထုတ္ျပန္ေ၀ဖန္ခ်က္ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ထိုအဖြဲ႕ကို ဆက္သြယ္အေၾကာင္းျပန္မႈ ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ JICA ၏လက္ရွိစီမံကိန္းႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ျဖစ္ေပၚေနသည့္ ကိစၥမ်ားကို ေဆြးေႏြးရန္ သေဘာတူထားေၾကာင္း ၎ကဆိုသည္။

“ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆီကို သူတို႔အဖြဲ႕က အေၾကာင္းျပန္ထားတယ္။ ေတြ႕ဖို႔လည္း စီစဥ္ထားတယ္။ ဘယ္ေန႔ မွာေတြ႕ျဖစ္ မလဲ ဆိုတာေတာ့ မသိေသးဘူး” ဟု ေစာအဲလက္စ္က ေျပာၾကားသည္။

JICA ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ေတာင္ပိုင္းေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းတြင္ စီးပြားေရးအတြက္ အေရးပါေသာ လမ္းမႀကီးမ်ား ေဖာက္လုပ္ျခင္း၊ လြတ္လပ္သည့္ ကုန္သြယ္မႈဇုန္ႏွင့္ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား တည္ေဆာက္ျခင္း၊ ေက်းလက္ေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ အၾကံျပဳခ်က္မ်ား ပါ၀င္သည့္အျပင္ ဒုကၡသည္မ်ားႏွင့္ ျပည္တြင္းပုန္းေရွာင္ ေနထိုင္သူမ်ား ေနရပ္ျပန္လည္ အေျခခ်ေရးအတြက္ အၾကံျပဳခ်က္မ်ားလည္း ပါ၀င္သည္။

JICA ၏ အႀကိဳကြင္းဆင္း ေလ့လာခ်က္ အစီရင္ခံစာတြင္ လစ္ဟာခ်က္မ်ား ရွိေနၿပီး ထိုလစ္ဟာခ်က္မ်ားမွာ လက္ရွိအစိုးရ ပံုစံသည္ ကိုယ္စားျပဳမႈမ်ား ကင္းမဲ့ေနေၾကာင္းကို အသိအမွတ္ မျပဳထားျခင္း၊ ျပည္နယ္ႏွင့္ ေဒသအစိုးရတို႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဘ႑ာေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးပိုင္း ဆိုင္ရာမ်ားတြင္ ျပည့္စံုမႈ ရွိ၊ မရွိကို အကဲျဖတ္ သံုးသပ္မႈမရွိျခင္း၊ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚေနေသာ ျပည္တြင္းပဋိပကၡႏွင့္ ၎၏ကာလၾကာ ေနာက္ဆက္တြဲ ဆိုးက်ိဳးမ်ားကို သံုးသပ္မႈမရွိျခင္း၊ လက္ရွိရွိႏွင့္ၿပီးသား ျပည္တြင္းစြမ္းရည္၊ အစိုးရအဖြဲ႕အစည္း ဌာနမ်ား၊ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ စြမ္းရည္ကို ျမႇင့္တင္ေပးရန္ ပ်က္ကြက္ျခင္း၊ အထူးသျဖင့္ မိမိကိုယ္မိမိ အားကိုးျခင္းႏွင့္ ေရရွည္တည္တံ့ေသာနည္းျဖင့္ သဘာ၀အရင္းအျမစ္ စီမံကြပ္ကဲမႈပိုင္း ဆိုင္ရာမ်ားတြင္ စြမ္းရည္ျမႇင့္တင္ေပးရန္ ပ်က္ကြက္ျခင္း၊ ေဒသတြင္းရွိ ၾကြယ္၀ေသာ ဇီ၀မ်ိဳးကြဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ အဆိုပါေဒသ အတြင္းရွိ ျပည္သူဦးေဆာင္ပါ၀င္ေသာ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို အသိအမွတ္ျပဳမႈ မရွိျခင္း၊ အမ်ိဳးသား ေပါင္းစည္းေရးအတြက္ တိုင္းရင္းသား အခြင့္အေရးႏွင့္ ၎တို႔၏ဘ၀ ေကာင္းစားေရးမ်ားကို ကာကြယ္ထိန္းသိမ္းေပးမည့္ နည္းဗ်ဴဟာ၊ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ေဖာ္ျပေပးမႈ မရွိျခင္း၊ ေအာင္ျမင္မႈ အတိုင္းအတာ (ေရွ႕လုပ္ငန္း အေျခအေန) ကို ထည့္သြင္းေဖာ္ျပမႈ မရွိျခင္းတို႔ျဖစ္ေၾကာင္း KESAN အဖြဲ႕က ေထာက္ျပထားသည္။

ထို႔ျပင္ အႀကိဳကြင္းဆင္း ေလ့လာခ်က္ အစီရင္ခံစာႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ေမးခြန္းမ်ားကိုလည္း KESAN က ေမးျမန္းခဲ့သည္။ အဆိုပါ ေမးခြန္းမ်ားထဲတြင္ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ အစီရင္ခံစာႏွင့္ အဆံုးအျဖတ္ကို ဗဟိုအစိုးရက ခ်ဳပ္ကိုင္ထားျခင္းအားျဖင့္ ထာ၀ရၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ စီးပြားေရးအရ ၾကြယ္၀မႈအတြက္ ရလဒ္ေကာင္း ထြက္ရွိလာႏိုင္မည္လား၊ ေဒသခံလူထုမွ ပါ၀င္ေျပာဆိုႏိုင္ရန္ မည္သည့္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ရွိပါသနည္း၊ အထူးသျဖင့္ ယခုကြင္းဆင္းေလ့လာမႈမွတစ္ဆင့္ နယ္ေျမဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား၊ လုပ္ငန္းေဘာင္မ်ား ခ်မွတ္ထားၿပီးျဖစ္ကာ တသီတတန္း ရွိေနေသာ စီမံကိန္းမ်ားသည္လည္း စတင္ရန္ အရိပ္အေယာင္ ျပေနသည့္အခ်ိန္၌ လူထုပါ၀င္ေျပာဆိုရန္ မည္သည့္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ရွိပါသနည္း၊ ထိုလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ လူထုမပါ၀င္ဘဲ စစ္မွန္ေသာ ေအာင္ျမင္မႈကို မည္ကဲ့သို႔ ရရွိမည္နည္း၊ JICA ၏ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္မ်ားကို ေရွ႕ဆက္ရန္ မည္သို႔ေသာ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနမ်ား လိုအပ္သနည္း၊ JICA အေနျဖင့္ မည္သို႔ေသာ ႏိုင္ငံေရး တိုးတက္မႈကို ေမွ်ာ္မွန္းထားသနည္း၊ ကိုယ္စားျပဳမႈ မရရွိဘဲ ထိခိုက္လြယ္ကာ ဘ၀မလံုျခံဳ ျဖစ္ေနေသာ အစုအဖြဲ႕မ်ား (ဥပမာ-အမ်ိဳးသမီးမ်ား)အား နဂိုထက္ ပိုမို ဆိုး ရြားေသာ အေျခအေနသို႔ တြန္းပို႔ေပးမည့္ အေျခအေနမ်ားကို JICA အေနျဖင့္ မည္ကဲ့သို႔ အကာအကြယ္ ေပးမည္နည္း၊ အထူးစီးပြားေရးဇုန္မ်ား တည္ေဆာက္ျခင္းႏွင့္ လမ္းသစ္တည္ေဆာက္ ေဖာက္လုပ္ျခင္း မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ ေျမယာသိမ္းဆည္းမႈမ်ားကို JICA အေနျဖင့္ လုပ္ငန္းေဖာ္ေဆာင္ခ်ိန္တြင္ မည္သို႔ေရွာင္ဖယ္ တားဆီးကာကြယ္ သြားမည္နည္း အစရွိသည္တို႔ ပါ၀င္ခဲ့ သည္။

“KESAN ထုတ္ျပန္ခ်က္မွာ ေမးျမန္းခဲ့တဲ့ ေမးခြန္းေတြ အားလံုးကို ကြၽန္ေတာ္ျပန္ေျဖခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ လက္ရွိမွာ (ဘာေတြေျဖခဲ့သလဲ ဆိုတာကို) ျပန္လည္ေျပာဆိုတာ မလုပ္ႏိုင္ေသးပါဘူး” ဟု မစၥတာ T.Hashimoto ကဆိုသည္။

ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတကာ ေကာ္ပိုေရးရွင္း (JICA) အဖြဲ႕သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဆိုင္ရာ စီမံကိန္းမ်ားစြာကို လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ အေရွ႕ေတာင္ပိုင္းေဒသ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး စီမံကိန္း အပါအ၀င္ ရန္ကုန္၊ မႏၲေလး၊ ေနျပည္ေတာ္၊ ရွမ္းျပည္နယ္၊ မေကြးတိုင္း၊ စစ္ကိုင္းတိုင္း၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ႏွင့္ ဧရာ၀တီတိုင္းတို႔တြင္ လည္း အဓိက စံမံကိန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိေၾကာင္း ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ေအာက္တိုဘာလက ထုတ္ျပန္ခဲ့သည့္ JICA အစီရင္ခံစာအရ သိရသည္။

Eleven Media Group 

No comments:

Post a Comment