Friday, May 23, 2014

ေသမင္းတမန္ လမ္းမႀကီးကို ဘယ္လိုျပင္ၾကမလဲ

Photo: ေသမင္းတမန္ လမ္းမႀကီးကို ဘယ္လိုျပင္ၾကမလဲ

လူေသဆံုး ထိခိုက္မႈေတြ မ်ားေနတာေၾကာင့္ “ေသမင္းတမန္ လမ္းမႀကီး” လို႔ လူေတြေခၚလာၾကပါၿပီ (ဓာတ္ပံု – ေဂ်ပိုင္ / ဧရာဝတီ)

ယာဥ္မေတာ္တဆ ထိခိုက္မႈေတြေၾကာင့္ လူေသဆံုး ထိခိုက္မႈေတြ မ်ားေနတာေၾကာင့္ “ေသမင္းတမန္လမ္းမႀကီး” လို႔ လူေတြေခၚလာၾကတဲ့ ရန္ကုန္-ေနျပည္ေတာ္-မႏၲေလး အျမန္လမ္းမႀကီးကို ျဖတ္သန္း သြားလာဖို႔အတြက္ ျပည္သူေတြ ေၾကာက္ရြံ႕ေနၾကပါၿပီ။

လမ္းပိုင္းဆိုင္ရာ အားနည္းခ်က္ေတြ မ်ားေနသလို ယာဥ္ႀကံ့ခိုင္မႈ၊ ယာဥ္ေမာင္းရဲ႕ ကြ်မ္းက်င္မႈ လိုအပ္ခ်က္ စတဲ့ ကိစၥေတြေၾကာင့္ အျမန္လမ္းမႀကီးေပၚမွာ ေန႔စဥ္ဆိုသလို ယာဥ္ထိခိုက္မႈေတြ ျဖစ္ေနၾကရပါတယ္။ အစိမ္းေသလို႔ ဝိညာဥ္ေတြဟာ တေစၦသူရဲေတြအျဖစ္ မကြ်တ္မလြတ္ၾကတာမို႔ဆိုၿပီး ပရိတ္ရြတ္ဆို  အမွ်ေပးၾကတာေတြလည္း  ရွိလာပါတယ္။ Facebook လူမႈကြန္ရက္ေတြ အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာေတြမွာေတာ့ ရန္ကုန္–ေနျပည္ေတာ္–မႏၲေလး အျမန္လမ္းမႀကီးကို “ေသမင္းတမန္ လမ္းမႀကီး” လို႔ ေခၚေဝၚ သံုးစြဲေနၾကသလို လမ္းေဖာက္လုပ္ခဲ့တဲ့ အင္ဂ်င္နီယာေတြကို လူသတ္သမားေတြလို႔ အျပစ္တင္ေျပာဆို ေနၾကတာေတြလည္း ေတြ႕လာရပါတယ္။

ဧၿပီလနဲ႔ ေမလ ၁၃ ရက္အတြင္းမွာပင္ ယာဥ္မေတာ္တဆမႈေၾကာင့္ ေသဆံုးသူ ၄၈ ဦးထိျဖစ္ခဲ့ရတဲ့ အေပၚ ေဝဖန္သံေတြ ဆက္တိုက္ထြက္လာတဲ့အတြက္ ဒုသမၼတ ေဒါက္တာစိုင္းေမာက္ခမ္း အပါအဝင္ ျပည္ထဲေရး ဝန္ႀကီးဌာန၊ ေဆာက္လုပ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန၊ ဘ႑ာေရးႏွင့္ အခြန္ဝန္ႀကီးဌာန ဗဟိုဘဏ္၊ ရထားပို႔ေဆာင္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန၊ တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕ေတြ၊ အျမန္လမ္း ရဲတပ္ဖြဲ႕နဲ႕အင္ဂ်င္နီယာေတြက လမ္းႀကီး ပိုၿပီးေကာင္းမြန္ဖို႔ကို ႀကိဳးစားအေျဖရွာခဲ့ၾကတယ္။ ေမလ ၁၉ ရက္ေန႔ကလည္း လမ္းျပင္တာကို သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ကိုယ္တိုင္ ပထမဆံုး ထြက္ၾကည့္တယ္။ ယခု ၂၀၁၄-၁၅ ဘ႑ာႏွစ္ အတြင္းမွာလမ္းႀကီးကို ေျခာက္လမ္းသြားနဲ႔ ရွစ္လမ္းသြားလမ္းမႀကီးအျဖစ္ အဆင့္ျမႇင့္ေတာ့မွာျဖစ္ၿပီး အျမန္လမ္းမႀကီးဆိုင္ရာ ဥပေဒတရပ္ ထုတ္ျပန္ဖို႔ရွိတယ္လို႔ အျမန္လမ္း အင္ဂ်င္နီယာမွဴးႀကီး ဦးၾကည္ေဇာ္ျမင့္က ဧရာဝတီကို ေျပာပါတယ္။

“လမ္းႀကီးကို အဆင့္ျမႇင့္လိုက္ရင္ေတာ့ ထိခိုက္အႏၱရာယ္ေတြ နည္းသြားမယ္။ တျခားလမ္းမႀကီးေတြမွာ ထိခိုက္မႈေတြက အျမန္လမ္းထက္ မ်ားေပမယ့္လည္း ဒီလမ္းမႀကီးမွာဆိုရင္ေတာ့ ဆိုးဆိုးရြားရြား လာျဖစ္ တတ္တာ ေတြ႕ေနရတယ္” လို႔ ဦးၾကည္ေဇာ္ျမင့္က သံုးသပ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလမ္းမႀကီးေၾကာင့္ လမ္းအင္ဂ်င္နီယာေတြ ခ်မ္းသာသြားၿပီး အဆင့္မမီတဲ့လမ္းကို အမ်ားျပည္သူကို သံုးစြဲခြင့္ျပဳတာမို႕ လူသတ္သမားေတြလို႔ ေဝဖန္သံုးသပ္ေနတဲ့ Facebook က ေဝဖန္မႈေတြအေပၚကိုေတာ့ သူက မွတ္ခ်က္ မေပးပါဘူး။

ျပည္သူ႔ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္း ဦးေဆာင္ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးေက်ာ္လင္းက ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္လယ္က အျမန္လမ္းဆိုင္ရာ သိေကာင္းစရာ ေဟာေျပာပြဲမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ယာဥ္မေတာ္တဆ ထိခိုက္မႈေၾကာင့္ ခရီးသည္ ၁ သိန္းမွာ ေသဆံုးသူ ၁၅ ဦးႏႈန္း ရွိေနေၾကာင္း၊ အိမ္နီးခ်င္း ထိုင္းႏိုင္ငံကယာဥ္ အစီးေရ ၁၀ ဆေလာက္ပိုမ်ားေပမယ့္ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ေသဆံုးႏႈန္းက အတူတူနီးပါး ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ေထာက္ျပၿပီး ျမန္မာဟာ ယာဥ္မေတာ္မဆမႈနဲ႔ ေသဆံုးမႈ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားမွာ အျမင့္ဆံုး ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အျမန္လမ္းမႀကီး စတင္ဖြင့္လွစ္ ခဲ့တဲ့ ၂၀ဝ၉ ခုႏွစ္ မတ္လကေန ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေမလ ၁၄ ရက္အထိ စာရင္းဇယားေတြအရ  ယာဥ္မေတာ္တဆမႈ ၇၃၀ ေက်ာ္၊ ေသဆံုးသူ ၃၈၁ ေယာက္နဲ႔ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရသူ ၁၀ဝ၀ ေက်ာ္ေနတာေၾကာင့္ မိုင္ေပါင္း ၃၇၆ မိုင္ရွည္တဲ့ အျမန္လမ္းမႀကီးရဲ႕ မိုင္တိုင္ ၁ တိုင္တိုင္းမွာ လူတေယာက္ႏႈန္း ေသဆံုးသလိုလည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။

၂၀ဝ၉ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၂၄ ရက္မွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ရန္ကုန္-ေနျပည္ေတာ္ အျမန္လမ္းမႀကီး ဖြင့္ပြဲမွာ အဲဒီအခ်ိန္က စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေကာင္စီရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္တဦးျဖစ္သူ ဒုသမၼတေဟာင္း သီဟသူရ ဦးတင္ေအာင္ျမင့္ဦးက ဒီအျမန္လမ္းမႀကီးဟာ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီ လမ္းမႀကီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဒီလမ္းမႀကီးကို ေဆာက္လုပ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန ျပည္သူ႔ေဆာက္ လုပ္ေရးလုပ္ငန္းနဲ႔ ကာကြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန စစ္အင္ဂ်င္နီယာ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး႐ံုး တပ္မေတာ္သားမ်ားက ေဖာက္လုပ္ေပးခဲ့ေၾကာင္း၊ လမ္းမႀကီးကို သြားလာရာမွာ “ႏိုင္ငံတကာေခတ္မီ လမ္းမႀကီးတခုရဲ႕ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို သိရွိခံစားႏိုင္မည္ျဖစ္သလို ေခတ္မီနည္းပညာမ်ား၏ စံႏႈန္းျပည့္ အရည္အေသြးမ်ားႏွင္ အညီ အျပည့္အဝ ထည့္သြင္းတည္ေဆာက္”ထားေၾကာင္း ၂၀ဝ၉ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၂၆ ရက္ထုတ္ သတင္းစာ ၂ ေစာင္မွာ ေဖာ္ျပပါရွိခဲ့ပါတယ္။

အျမန္လမ္းမႀကီးကို ေဖာက္လုပ္ခဲ့စဥ္က လမ္းတမိုင္အတြက္ ကုန္က်စရိတ္က ေငြက်ပ္ ၂ ဒႆမ ၅ ဘီလီယံရွိၿပီး လမ္းမိုင္ ၃၆၇ မိုင္ ေက်ာ္အတြက္ ေငြက်ပ္ ၉၀ဝ ဘီလီယံေက်ာ္ ကုန္က်ခဲ့တယ္လို႔ ေဆာက္လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနက ဆိုပါတယ္။ ယခုႏွစ္အတြင္း ျပန္လည္ျပဳျပင္မယ္လို႔ ဆိုရာမွာလည္း ခန္႔မွန္းေျခအားျဖင့္ ေငြက်ပ္ ဘီလီယံေထာင္ခ်ီ ကုန္က်မွာ ျဖစ္တယ္လို႔ အျမန္လမ္း အင္ဂ်င္နီယာမွဴးႀကီး ဦးၾကည္ေဇာ္ျမင့္က ေျပာပါတယ္။

“အျမန္လမ္းမႀကီး အဆင့္မီလာဖို႔ဆိုရင္ေတာ့ အေမရိကန္က ကူမွရမယ္”လို႔ သဃၤန္းကြ်န္းၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးသိန္းၫႊန္႔က ဆိုပါတယ္။

အေမရိကန္သမၼတ အိုဘားမား ျမန္မာျပည္ လာခဲ့စဥ္ကလည္း သမၼတ ဦးသိန္းစိန္က အျမန္လမ္း မႀကီးျပဳျပင္ရာမွာ အေမရိကန္ အစိုးရအေနနဲ႔ ေငြေၾကးနဲ႔ နည္းပညာပိုင္းေတြမွာ အကူအညီေပးဖို႔ ေတာင္းခံခဲ့ပါတယ္။ ေမလ ၁၃ ရက္ခန္႔က ျမန္မာႏိုင္ငံကို ေခတၲေရာက္ရွိလာတဲ့ အေမရိကန္အရာရွိ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ အျမန္လမ္းမႀကီး ျပဳျပင္ရာမွာ အလံုးစံု ကူညီမႈေတြျပဳလုပ္ဖို႔အတြက္ သမၼတ အိုဘားမားကို တိုက္႐ိုက္တင္ျပသြားဖို႔ ကတိျပဳခဲ့တယ္လို႔လည္း ဦးသိန္းၫႊန္႔က ေျပာျပပါတယ္။

လမ္းေဖာက္လုပ္ခဲ့သူေတြနဲ႔ ယာဥ္ေမာင္းႏွင္သူ ေတြကေတာ့ လမ္းမႀကီးေပၚမွာ ယာဥ္မေတာ္တဆမႈ ျဖစ္တိုင္း သူေၾကာင့္ ကိုယ့္ေၾကာင့္နဲ႔ အျပန္အလွန္ အျပစ္ဖို႔ေနၾကဆဲပါပဲ။ ေနျပည္ေတာ္ အစိုးရက ဒီ”ႏိုင္ငံတကာ အဆင့္မီ” လမ္းေကာင္းေၾကာင္းအေတာ္ ၾကာၾကာ ဆင္ေျခေတြေပးခဲ့အၿပီး ခုေတာ့ ေလသံ ေျပာင္းသြားပါၿပီ။ “အရင္အစိုးရရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္အရ ေနျပည္ေတာ္ ေရႊ႕လာေတာ့ ရန္ကုန္နဲ႔ ေနျပည္ေတာ္ ကို ဆက္သြယ္ဖို႔ လိုအပ္လာတယ္။ လမ္းျမန္ျမန္ၿပီးဖို႔ လိုအပ္လာေတာ့ လမ္းပိုင္းဆိုင္ရာ အားနည္းခ်က္ ေတြ ျဖစ္သြားရတယ္။ အေရးေပၚ အေနအထားေတြ ေၾကာင့္ လမ္းပိုင္းမွာ အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိတာကို ဝန္ခံပါတယ္”လို႔ အင္ဂ်င္နီယာမွဴးႀကီး ဦးၾကည္ ေဇာ္ျမင့္က ေျပာခဲ့ပါတယ္။

ၿပီးခဲ့တဲ့ ဧၿပီလပိုင္းက ေတာင္ျပာတန္းကားမီး ေလာင္မႈေၾကာင့္ ေသဆံုးသူ ၁၄ ဦးရွိခဲ့ၿပီး အျခား ထိခိုက္ေတြအပါအဝင္ တလအတြင္းေသဆံုးသူ ၃၃ ဦးရွိခဲ့တဲ့ စံခ်ိန္တင္ေသဆံုးမႈ လျဖစ္ခဲ့တဲ့ ေနာက္မွာ ေတာ့ အစိုးရတာဝန္ရွိသူေတြက ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ အျမန္လမ္း အထူးခရီးသြားအာမခံထားၾကဖို႔ လုပ္ခဲ့ ၾကပါတယ္။

အခုဆိုရင္ ပုဂၢလိက အာမခံကုမၸဏီေတြမွာ အထူးအျမန္လမ္းခရီးသြားအာမခံကို တယူနစ္ ၃၀ဝ က်ပ္နဲ႔ အာမခံထားႏိုင္ပါတယ္၊ အာမခံထားခဲ့သူေတြ အေနနဲ႔ အျမန္လမ္းေပၚမွာ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရရွိခဲ့ရင္ ေငြက်ပ္ သိန္း ၃၀ ရရွိမွာျဖစ္ၿပီး ေသဆံုးမႈျဖစ္ခဲ့ ရင္ ေတာ့ ၄၆ သိန္း အာမခံေလ်ာ္ေၾကးရရွိမွာလို႔ သိရပါ တယ္။

အျမန္လမ္းမႀကီးမွာ ျဖတ္သန္းေမာင္းႏွင္ေနၾက တဲ့ ယာဥ္ေမာင္းေတြအေနနဲ႔ မူးယစ္ေဆးဝါးသံုးစြဲမႈရွိ၊ မရွိ၊ အရက္ေသစာေသာက္စားမႈစတဲ့ စည္းကမ္းခ်ိဳး ေဖာက္မႈေတြကို စံုစမ္းစစ္ေဆးၿပီး အေရးယူမႈေတြ စတင္လုပ္ေဆာင္ေတာ့မွာျဖစ္တယ္လို႔လည္း အျမန္ လမ္းမႀကီး ရဲတပ္ဖြဲ႕ ရဲမွဴးႀကီး ေနဝင္းက ဧရာဝတီကို ေျပာပါတယ္။ “အရင္က အေရးမယူခဲ့ေပမယ့္ အခု ေတာ့ စစ္ေဆးအေရးယူမႈေတြ ရွိလာေတာ့မယ္”လို႔ ဆိုပါတယ္။

လမ္းပိုင္းဆိုင္ရာ ကြ်မ္းက်င္သူ အင္ဂ်င္နီယာ ေတြကေတာ့ အျမန္လမ္းမႀကီးေပၚမွာ သစ္ပင္ေတြ စိုက္တာ၊ ဆိုင္းဘုတ္ လမ္းၫႊန္ခ်က္ေတြ အားနည္း တာ၊ လမ္းပိုင္းဆိုင္ရာတည္ေဆာက္မႈမွာ အားနည္း တာ၊ လမ္းေပၚ ေရဝပ္တာ၊ လမ္းေဘးၿခံစည္းရိုး အကာအရံေတြ မရွိတာ၊ ၿခံစည္းရိုးရွိတဲ့ ေနရာက်ျပန္ ေတာ့လည္း ေသခ်ာ မတပ္ထားတာ၊ လမ္းလယ္ ေခါင္မွာ ခ်ထားတဲ့ ဘေလာက္တံုးေတြက တညီ တညာတည္း မရွိတာေတြက ယာဥ္မေတာ္တဆ ထိခိုက္မႈေတြ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အဓိက အခ်က္အလက္ေတြ ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ သံုးသပ္ေနၾကပါတယ္။

၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၂၁ ရက္ေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ အင္ဂ်င္နီယာအသင္းမွာလုပ္ခဲ့တဲ့ အျမန္လမ္း ဆိုင္ ရာ ေဆြးေႏြးပြဲမွာအင္ဂ်င္နီယာတဦးျဖစ္သူ ဦးေမာင္ ေမာင္က အျမန္လမ္းမႀကီးမွာ လမ္းေတြက အေကြ႕ အေကာက္ေတြ မ်ားေနတဲ့အျပင္ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ ၄လမ္းသြား ျဖစ္ရာကေန ၂ လမ္းသြား ျဖစ္သြားၿပီး အဲဒီလိုေနရာေတြမွာ လမ္းၫႊန္ဆိုင္းဘုတ္ေတြ မ်ား လည္း မရွိေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ လမ္းအေနအထား မသိဘဲ အရွိန္ျပင္း ေမာင္းေနတဲ့ ယာဥ္ေတြ မေတာ္တဆမႈ ျဖစ္ရေၾကာင္း၊ လမ္းလယ္ေခါင္က ဘယ္ရီ ယာတံုးေတြက တဆက္တည္း ရွိမေနတာေၾကာင့္ လည္း ယာဥ္ထိခိုက္မႈေတြ အမ်ားအျပား ျဖစ္ေစ ေၾကာင္း သံုးသပ္ပါတယ္။

ဒီလမ္းမႀကီးေပၚမွာ ေန႔စဥ္သြားလာေနၾကတဲ့ ယာဥ္ေမာင္းတခ်ိဳ႕ကို ေမးျမန္းၾကည့္ရာမွာေတာ့ ရံဖန္ရံခါ သြားလာေလ့ရွိသူေတြမွာ မေတာ္တဆမႈ အျဖစ္မ်ားၿပီး လမ္းတေလွ်ာက္ တံတားေတြက အနိမ့္အျမင့္ေတြ မ်ားသလို၊ လမ္းေပၚ ေရဝပ္တာေတြကိုလည္း ျပဳျပင္ဖို႔လိုေၾကာင္း၊ ဘေလာက္တံုး (ဘယ္ရီယာတံုး) ေတြကိုလည္း ပိုမိုအသံုးျပဳဖို႔ လိုအပ္ေၾကာင္း၊ လမ္းမိုင္အျပည့္ကို ကတၲရာ ခင္းသင့္ေၾကာင္း၊ တံတား အတက္အဆင္းေနရာေတြမွာ  hightway lighting မ်ားနဲ႔ လမ္းတေလွ်ာက္မွာ unidirectional lighting မ်ား ထားသင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳ ေျပာဆိုၾကပါတယ္။ “အျမန္လမ္းေပၚေမာင္းရင္ အႏၱရာယ္ကင္းေအာင္ အေတာ္ေလး ဂ႐ုတစိုက္ ထားၿပီး ေမာင္းရတဲ့အေနအထားပါ။ တခ်ိဳ႕ယာဥ္ ေမာင္းေတြကေတာ့ သတ္မွတ္အရွိန္ထက္ပိုၿပီးေတာ့ ေမာင္းႏွင္ၾကတယ္”လို႔ ေရႊလီဦး အေဝးေျပးကားလိုင္းမွ ယာဥ္ေမာင္းတဦးျဖစ္တဲ့ ဦးစိုင္းဘခိုင္က ေျပာပါတယ္။

အျမန္လမ္းမႀကီး အင္ဂ်င္နီယာေတြကေတာ့ လမ္းေပၚေရဝပ္မႈနည္းေအာင္၊ လမ္းၫႊန္ဆိုင္းဘုတ္ ေတြ၊ ဘေလာက္တံုးေတြ ခ်ထားတာ၊ ေရာင္ျပန္စတစ္ ကာေတြ ထားတာ၊ အရွိန္တိုင္းတာစက္ တပ္ဆင္တာ ေတြကို ယခင္ထက္ ပိုမိုျပဳလုပ္ေနတယ္လို႔ သိရပါ တယ္။

အျမန္လမ္းမႀကီးေပၚမွာ ေသဆံုး၊ ထိခိုက္မႈေတြ ျဖစ္ေနရတာေၾကာင့္ အစိုးရတာဝန္ရွိသူတခ်ိဳ႕ အပါအဝင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တခ်ိဳ႕နဲ႔ အဖြဲ႕ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ အျမန္လမ္းမႀကီး တေလွ်ာက္မွာ ပရိတ္ရြတ္ဖတ္ျခင္း၊ သဲပံုေစတီတည္ျခင္းနဲ႔ အကြ်တ္အလြတ္ ဆုေတာင္းပြဲ ျပဳလုပ္ျခင္းေတြကိုလည္း ယံုၾကည္မႈ ဓေလ့အရ လုပ္ၾကပါေသးတယ္။

အျမန္လမ္းမႀကီး စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့တဲ့ ၂၀ဝ၉ ခုႏွစ္ မတ္လကေန ၂၀၁၄ ဧၿပီလ အထိ လမ္းေပၚ မွာ ယာဥ္အစီးေရ စုစုေပါင္း ၁၃ သိန္းေက်ာ္ ျဖတ္ သန္းသြားလာခဲ့ၿပီး ယာဥ္မေတာ္တဆမႈ ၇၃၀ ေက်ာ္၊ ေသဆံုးသူ ၃၈၀ ေက်ာ္၊ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရသူ ၁၀ဝ၀ ေက်ာ္ ရွိေနခဲ့ပါၿပီ။ အဲဒီအထဲကမွ ယာဥ္ေမာင္းေပါ့ဆမႈေၾကာင့္ ၃၀ဝ ေက်ာ္၊ ယာဥ္ခြ်တ္ယြင္းမႈ ၁၅၀ ေက်ာ္နဲ႔တျခား အေၾကာင္းအရာေတြေၾကာင့္က ၁၁ မႈျဖစ္တယ္လို႔ ေဆာက္လုပ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန ထုတ္ျပန္ခ်က္ေတြအရ သိရပါတယ္။ ဒီလိုျဖစ္ရပ္ဆိုးေတြ ဆက္တိုက္ျဖစ္ေနတာေတြ အျမန္ဆံုးေလွ်ာ့ခ်ပစ္ဖို႔လိုေနတာ ျမင့္တက္လာေနတဲ့ ဒီကိန္းဂဏန္းေတြက သက္ေသျပေနပါၿပီ။ 
လူေသဆံုး ထိခိုက္မႈေတြ မ်ားေနတာေၾကာင့္ “ေသမင္းတမန္ လမ္းမႀကီး” လို႔ လူေတြေခၚလာၾကပါၿပီ (ဓာတ္ပံု – ေဂ်ပိုင္ / ဧရာဝတီ)

ယာဥ္မေတာ္တဆ ထိခိုက္မႈေတြေၾကာင့္ လူေသဆံုး ထိခိုက္မႈေတြ မ်ားေနတာေၾကာင့္ “ေသမင္းတမန္ လမ္းမႀကီး” လို႔ လူေတြေခၚလာၾကတဲ့ ရန္ကုန္-ေနျပည္ေတာ္-မႏၲေလး အျမန္ လမ္းမႀကီးကို ျဖတ္သန္း သြားလာဖို႔အတြက္ ျပည္သူေတြ ေၾကာက္ရြံ႕ေနၾကပါၿပီ။

လမ္းပိုင္းဆိုင္ရာ အားနည္းခ်က္ေတြ မ်ားေနသလို ယာဥ္ႀကံ့ခိုင္မႈ၊ ယာဥ္ေမာင္းရဲ႕ ကြ်မ္းက်င္မႈ လိုအပ္ခ်က္ စတဲ့ ကိစၥေတြေၾကာင့္ အျမန္လမ္းမႀကီးေပၚမွာ ေန႔စဥ္ဆိုသလို ယာဥ္ထိခိုက္မႈေတြ ျဖစ္ေနၾကရပါတယ္။ အစိမ္းေသလို႔ ဝိညာဥ္ေတြဟာ တေစၦသူရဲေတြအျဖစ္ မကြ်တ္မလြတ္ၾကတာမို႔ဆိုၿပီး ပရိတ္ရြတ္ဆို
အမွ်ေပးၾကတာေတြလည္း ရွိလာပါတယ္။ Facebook လူမႈကြန္ရက္ေတြ အင္တာနက္စာမ်က္ႏွာေတြ မွာေတာ့ ရန္ကုန္–ေနျပည္ေတာ္–မႏၲေလး အျမန္လမ္းမႀကီးကို “ေသမင္းတမန္ လမ္းမႀကီး” လို႔ ေခၚေဝၚ သံုးစြဲေနၾကသလို လမ္းေဖာက္လုပ္ခဲ့တဲ့ အင္ဂ်င္နီယာေတြကို လူသတ္သမားေတြလို႔ အျပစ္တင္ေျပာဆို ေနၾကတာေတြလည္း ေတြ႕လာရပါတယ္။

ဧၿပီလနဲ႔ ေမလ ၁၃ ရက္အတြင္းမွာပင္ ယာဥ္မေတာ္တဆမႈေၾကာင့္ ေသဆံုးသူ ၄၈ ဦးထိျဖစ္ခဲ့ရတဲ့ အေပၚ ေဝဖန္သံေတြ ဆက္တိုက္ထြက္လာတဲ့အတြက္ ဒုသမၼတ ေဒါက္တာစိုင္းေမာက္ခမ္း အပါအဝင္ ျပည္ထဲေရး ဝန္ႀကီးဌာန၊ ေဆာက္လုပ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန၊ ဘ႑ာေရးႏွင့္ အခြန္ဝန္ႀကီးဌာန ဗဟိုဘဏ္၊ ရထားပို႔ေဆာင္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန၊ တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕ေတြ၊ အျမန္လမ္း ရဲတပ္ဖြဲ႕နဲ႕အင္ဂ်င္နီယာေတြက လမ္းႀကီး ပိုၿပီးေကာင္းမြန္ဖို႔ကို ႀကိဳးစားအေျဖရွာခဲ့ၾကတယ္။ ေမလ ၁၉ ရက္ေန႔ကလည္း လမ္းျပင္တာကို သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ကိုယ္တိုင္ ပထမဆံုး ထြက္ၾကည့္တယ္။ ယခု ၂၀၁၄-၁၅ ဘ႑ာႏွစ္ အတြင္းမွာလမ္းႀကီးကို ေျခာက္လမ္းသြားနဲ႔ ရွစ္လမ္းသြားလမ္းမႀကီးအျဖစ္ အဆင့္ျမႇင့္ေတာ့မွာျဖစ္ၿပီး အျမန္လမ္းမႀကီးဆိုင္ရာ ဥပေဒတရပ္ ထုတ္ျပန္ဖို႔ရွိတယ္လို႔ အျမန္လမ္း အင္ဂ်င္နီယာမွဴးႀကီး ဦးၾကည္ေဇာ္ျမင့္က ဧရာဝတီကို ေျပာပါတယ္။

“လမ္းႀကီးကို အဆင့္ျမႇင့္လိုက္ရင္ေတာ့ ထိခိုက္အႏၱရာယ္ေတြ နည္းသြားမယ္။ တျခားလမ္းမႀကီးေတြမွာ ထိခိုက္မႈေတြက အျမန္လမ္းထက္ မ်ားေပမယ့္လည္း ဒီလမ္းမႀကီးမွာဆိုရင္ေတာ့ ဆိုးဆိုးရြားရြား လာျဖစ္ တတ္တာ ေတြ႕ေနရတယ္” လို႔ ဦးၾကည္ေဇာ္ျမင့္က သံုးသပ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီလမ္းမႀကီးေၾကာင့္ လမ္းအင္ဂ်င္နီယာေတြ ခ်မ္းသာသြားၿပီး အဆင့္မမီတဲ့လမ္းကို အမ်ားျပည္သူကို သံုးစြဲခြင့္ျပဳတာမို႕ လူသတ္သမားေတြလို႔ ေဝဖန္သံုးသပ္ေနတဲ့ Facebook က ေဝဖန္မႈေတြအေပၚကိုေတာ့ သူက မွတ္ခ်က္ မေပးပါဘူး။

ျပည္သူ႔ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္း ဦးေဆာင္ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးေက်ာ္လင္းက ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္လယ္က အျမန္လမ္းဆိုင္ရာ သိေကာင္းစရာ ေဟာေျပာပြဲမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ယာဥ္မေတာ္တဆ ထိခိုက္မႈေၾကာင့္ ခရီးသည္ ၁ သိန္းမွာ ေသဆံုးသူ ၁၅ ဦးႏႈန္း ရွိေနေၾကာင္း၊ အိမ္နီးခ်င္း ထိုင္းႏိုင္ငံကယာဥ္ အစီးေရ ၁၀ ဆေလာက္ပိုမ်ားေပမယ့္ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ေသဆံုးႏႈန္းက အတူတူနီးပါး ျဖစ္ေန တယ္လို႔ ေထာက္ျပၿပီး ျမန္မာဟာ ယာဥ္မေတာ္မဆမႈနဲ႔ ေသဆံုးမႈ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားမွာ အျမင့္ဆံုး ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အျမန္လမ္းမႀကီး စတင္ဖြင့္လွစ္ ခဲ့တဲ့ ၂၀ဝ၉ ခုႏွစ္ မတ္လကေန ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေမလ ၁၄ ရက္အထိ စာရင္းဇယားေတြအရ ယာဥ္မေတာ္တဆမႈ ၇၃၀ ေက်ာ္၊ ေသဆံုးသူ ၃၈၁ ေယာက္နဲ႔ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရသူ ၁၀ဝ၀ ေက်ာ္ေနတာေၾကာင့္ မိုင္ေပါင္း ၃၇၆ မိုင္ရွည္တဲ့ အျမန္လမ္းမႀကီးရဲ႕ မိုင္တိုင္ ၁ တိုင္တိုင္းမွာ လူတေယာက္ႏႈန္း ေသဆံုး သလိုလည္း ျဖစ္ေနပါတယ္။

၂၀ဝ၉ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၂၄ ရက္မွာ ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ရန္ကုန္-ေနျပည္ေတာ္ အျမန္လမ္းမႀကီး ဖြင့္ပြဲမွာ အဲဒီအခ်ိန္က စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ေကာင္စီရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္တဦးျဖစ္သူ ဒုသမၼတေဟာင္း သီဟသူရ ဦးတင္ေအာင္ျမင့္ဦးက ဒီအျမန္လမ္းမႀကီးဟာ ႏိုင္ငံတကာအဆင့္မီ လမ္းမႀကီးျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဒီလမ္းမႀကီးကို ေဆာက္လုပ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန ျပည္သူ႔ေဆာက္ လုပ္ေရးလုပ္ငန္းနဲ႔ ကာကြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန စစ္အင္ဂ်င္နီယာ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴး႐ံုး တပ္မေတာ္သားမ်ားက ေဖာက္လုပ္ေပး ခဲ့ေၾကာင္း၊ လမ္းမႀကီးကို သြားလာရာမွာ “ႏိုင္ငံတကာေခတ္မီ လမ္းမႀကီးတခုရဲ႕ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို သိရွိခံစားႏိုင္မည္ျဖစ္သလို ေခတ္မီနည္းပညာမ်ား၏ စံႏႈန္းျပည့္ အရည္အေသြးမ်ားႏွင္ အညီ အျပည့္အဝ ထည့္သြင္းတည္ေဆာက္”ထားေၾကာင္း ၂၀ဝ၉ ခုႏွစ္၊ မတ္လ ၂၆ ရက္ထုတ္ သတင္းစာ ၂ ေစာင္မွာ ေဖာ္ျပပါရွိခဲ့ပါတယ္။

အျမန္လမ္းမႀကီးကို ေဖာက္လုပ္ခဲ့စဥ္က လမ္းတမိုင္အတြက္ ကုန္က်စရိတ္က ေငြက်ပ္ ၂ ဒႆမ ၅ ဘီလီယံရွိၿပီး လမ္းမိုင္ ၃၆၇ မိုင္ ေက်ာ္အတြက္ ေငြက်ပ္ ၉၀ဝ ဘီလီယံေက်ာ္ ကုန္က်ခဲ့တယ္လို႔ ေဆာက္လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနက ဆိုပါတယ္။ ယခုႏွစ္အတြင္း ျပန္လည္ျပဳျပင္မယ္လို႔ ဆိုရာမွာလည္း ခန္႔မွန္းေျခအားျဖင့္ ေငြက်ပ္ ဘီလီယံေထာင္ခ်ီ ကုန္က်မွာ ျဖစ္တယ္လို႔ အျမန္လမ္း အင္ဂ်င္နီယာမွဴးႀကီး ဦးၾကည္ေဇာ္ျမင့္က ေျပာပါတယ္။

“အျမန္လမ္းမႀကီး အဆင့္မီလာဖို႔ဆိုရင္ေတာ့ အေမရိကန္က ကူမွရမယ္”လို႔ သဃၤန္းကြ်န္းၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးသိန္းၫႊန္႔က ဆိုပါတယ္။

အေမရိကန္သမၼတ အိုဘားမား ျမန္မာျပည္ လာခဲ့စဥ္ကလည္း သမၼတ ဦးသိန္းစိန္က အျမန္လမ္း မႀကီးျပဳျပင္ရာမွာ အေမရိကန္ အစိုးရအေနနဲ႔ ေငြေၾကးနဲ႔ နည္းပညာပိုင္းေတြမွာ အကူအညီေပးဖို႔ ေတာင္းခံခဲ့ပါတယ္။ ေမလ ၁၃ ရက္ခန္႔က ျမန္မာႏိုင္ငံကို ေခတၲေရာက္ရွိလာတဲ့ အေမရိကန္အရာရွိ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ အျမန္လမ္းမႀကီး ျပဳျပင္ရာမွာ အလံုးစံု ကူညီမႈေတြျပဳလုပ္ဖို႔အတြက္ သမၼတ အိုဘားမားကို တိုက္႐ိုက္တင္ျပသြားဖို႔ ကတိျပဳခဲ့တယ္လို႔လည္း ဦးသိန္းၫႊန္႔က ေျပာျပပါတယ္။

လမ္းေဖာက္လုပ္ခဲ့သူေတြနဲ႔ ယာဥ္ေမာင္းႏွင္သူ ေတြကေတာ့ လမ္းမႀကီးေပၚမွာ ယာဥ္မေတာ္တဆမႈ ျဖစ္တိုင္း သူေၾကာင့္ ကိုယ့္ေၾကာင့္နဲ႔ အျပန္အလွန္ အျပစ္ဖို႔ေနၾကဆဲ ပါပဲ။ ေနျပည္ေတာ္ အစိုးရက ဒီ”ႏိုင္ငံတကာ အဆင့္မီ” လမ္းေကာင္းေၾကာင္းအေတာ္ ၾကာၾကာ ဆင္ေျခေတြေပးခဲ့အၿပီး ခုေတာ့ ေလသံ ေျပာင္းသြားပါၿပီ။ “အရင္အစိုးရရဲ႕ လိုအပ္ခ်က္အရ ေနျပည္ေတာ္ ေရႊ႕လာေတာ့ ရန္ကုန္နဲ႔ ေနျပည္ေတာ္ ကို ဆက္သြယ္ဖို႔ လိုအပ္လာတယ္။ လမ္းျမန္ျမန္ၿပီးဖို႔ လိုအပ္လာေတာ့ လမ္းပိုင္းဆိုင္ရာ အားနည္းခ်က္ ေတြ ျဖစ္သြားရတယ္။ အေရးေပၚ အေနအထားေတြ ေၾကာင့္ လမ္းပိုင္းမွာ အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိတာကို ဝန္ခံပါတယ္”လို႔ အင္ဂ်င္နီယာမွဴးႀကီး ဦးၾကည္ ေဇာ္ျမင့္က ေျပာခဲ့ပါတယ္။

ၿပီးခဲ့တဲ့ ဧၿပီလပိုင္းက ေတာင္ျပာတန္းကားမီး ေလာင္မႈေၾကာင့္ ေသဆံုးသူ ၁၄ ဦးရွိခဲ့ၿပီး အျခား ထိခိုက္ေတြအပါအဝင္ တလအတြင္းေသဆံုးသူ ၃၃ ဦးရွိခဲ့တဲ့ စံခ်ိန္တင္ေသဆံုးမႈ လျဖစ္ခဲ့တဲ့ ေနာက္ မွာ ေတာ့ အစိုးရတာဝန္ရွိသူေတြက ျပည္သူေတြအေနနဲ႔ အျမန္လမ္း အထူးခရီးသြားအာမခံထားၾကဖို႔ လုပ္ခဲ့ ၾကပါတယ္။

အခုဆိုရင္ ပုဂၢလိက အာမခံကုမၸဏီေတြမွာ အထူးအျမန္လမ္းခရီးသြားအာမခံကို တယူနစ္ ၃၀ဝ က်ပ္နဲ႔ အာမခံထားႏိုင္ပါတယ္၊ အာမခံထားခဲ့သူေတြ အေနနဲ႔ အျမန္လမ္းေပၚမွာ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရရွိခဲ့ရင္ ေငြက်ပ္ သိန္း ၃၀ ရရွိမွာျဖစ္ၿပီး ေသဆံုးမႈျဖစ္ခဲ့ ရင္ ေတာ့ ၄၆ သိန္း အာမခံေလ်ာ္ေၾကးရရွိမွာလို႔ သိရပါ တယ္။

အျမန္လမ္းမႀကီးမွာ ျဖတ္သန္းေမာင္းႏွင္ေနၾက တဲ့ ယာဥ္ေမာင္းေတြအေနနဲ႔ မူးယစ္ေဆးဝါးသံုးစြဲမႈရွိ၊ မရွိ၊ အရက္ေသစာေသာက္စားမႈစတဲ့ စည္းကမ္းခ်ိဳး ေဖာက္မႈေတြကို စံုစမ္းစစ္ေဆးၿပီး အေရးယူမႈေတြ စတင္လုပ္ေဆာင္ေတာ့မွာျဖစ္တယ္လို႔လည္း အျမန္ လမ္းမႀကီး ရဲတပ္ဖြဲ႕ ရဲမွဴးႀကီး ေနဝင္းက ဧရာဝတီကို ေျပာပါတယ္။ “အရင္က အေရးမယူခဲ့ေပမယ့္ အခု ေတာ့ စစ္ေဆးအေရးယူမႈေတြ ရွိလာေတာ့မယ္”လို႔ ဆိုပါတယ္။

လမ္းပိုင္းဆိုင္ရာ ကြ်မ္းက်င္သူ အင္ဂ်င္နီယာ ေတြကေတာ့ အျမန္လမ္းမႀကီးေပၚမွာ သစ္ပင္ေတြ စိုက္တာ၊ ဆိုင္းဘုတ္ လမ္းၫႊန္ခ်က္ေတြ အားနည္း တာ၊ လမ္းပိုင္းဆိုင္ရာတည္ေဆာက္မႈမွာ အားနည္း တာ၊ လမ္းေပၚ ေရဝပ္တာ၊ လမ္းေဘးၿခံစည္းရိုး အကာအရံေတြ မရွိတာ၊ ၿခံစည္းရိုးရွိတဲ့ ေနရာ က်ျပန္ ေတာ့လည္း ေသခ်ာ မတပ္ထားတာ၊ လမ္းလယ္ ေခါင္မွာ ခ်ထားတဲ့ ဘေလာက္တံုးေတြက တညီ တညာတည္း မရွိတာေတြက ယာဥ္မေတာ္တဆ ထိခိုက္မႈေတြ ျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အဓိက အခ်က္အလက္ေတြ ျဖစ္ႏိုင္တယ္လို႔ သံုးသပ္ေနၾကပါတယ္။

၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ ဇြန္လ ၂၁ ရက္ေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ အင္ဂ်င္နီယာအသင္းမွာလုပ္ခဲ့တဲ့ အျမန္လမ္း ဆိုင္ ရာ ေဆြးေႏြးပြဲမွာအင္ဂ်င္နီယာတဦးျဖစ္သူ ဦးေမာင္ ေမာင္က အျမန္လမ္းမႀကီးမွာ လမ္းေတြက အေကြ႕ အေကာက္ေတြ မ်ားေနတဲ့အျပင္ တခ်ိဳ႕ေနရာေတြမွာ ၄လမ္းသြား ျဖစ္ရာကေန ၂ လမ္းသြား ျဖစ္သြားၿပီး အဲဒီလိုေနရာေတြမွာ လမ္းၫႊန္ဆိုင္းဘုတ္ေတြ မ်ား လည္း မရွိေၾကာင္း၊ ထို႔ေၾကာင့္ လမ္းအေနအထား မသိဘဲ အရွိန္ျပင္း ေမာင္းေနတဲ့ ယာဥ္ေတြ မေတာ္တဆမႈ ျဖစ္ရေၾကာင္း၊ လမ္းလယ္ေခါင္က ဘယ္ရီ ယာတံုးေတြက တဆက္တည္း ရွိမေနတာေၾကာင့္ လည္း ယာဥ္ထိခိုက္မႈေတြ အမ်ားအျပား ျဖစ္ေစ ေၾကာင္း သံုးသပ္ပါတယ္။

ဒီလမ္းမႀကီးေပၚမွာ ေန႔စဥ္သြားလာေနၾကတဲ့ ယာဥ္ေမာင္းတခ်ိဳ႕ကို ေမးျမန္းၾကည့္ရာမွာေတာ့ ရံဖန္ရံခါ သြားလာေလ့ရွိသူေတြမွာ မေတာ္တဆမႈ အျဖစ္မ်ားၿပီး လမ္းတေလွ်ာက္ တံတားေတြက အနိမ့္အျမင့္ေတြ မ်ားသလို၊ လမ္းေပၚ ေရဝပ္တာေတြကိုလည္း ျပဳျပင္ဖို႔လိုေၾကာင္း၊ ဘေလာက္တံုး (ဘယ္ရီယာတံုး) ေတြကိုလည္း ပိုမိုအသံုးျပဳဖို႔ လိုအပ္ေၾကာင္း၊ လမ္းမိုင္အျပည့္ကို ကတၲရာ ခင္းသင့္ေၾကာင္း၊ တံတား အတက္အဆင္းေနရာေတြမွာ hightway lighting မ်ားနဲ႔ လမ္းတေလွ်ာက္မွာ unidirectional lighting မ်ား ထားသင့္ေၾကာင္း အႀကံျပဳ ေျပာဆိုၾကပါတယ္။ “အျမန္လမ္းေပၚေမာင္းရင္ အႏၱရာယ္ကင္းေအာင္ အေတာ္ေလး ဂ႐ုတစိုက္ ထားၿပီး ေမာင္းရတဲ့အေနအထားပါ။ တခ်ိဳ႕ယာဥ္ ေမာင္းေတြကေတာ့ သတ္မွတ္အရွိန္ထက္ပိုၿပီးေတာ့ ေမာင္းႏွင္ၾကတယ္”လို႔ ေရႊလီဦး အေဝးေျပးကားလိုင္းမွ ယာဥ္ေမာင္းတဦးျဖစ္တဲ့ ဦးစိုင္းဘခိုင္က ေျပာပါတယ္။

အျမန္လမ္းမႀကီး အင္ဂ်င္နီယာေတြကေတာ့ လမ္းေပၚေရဝပ္မႈနည္းေအာင္၊ လမ္းၫႊန္ဆိုင္းဘုတ္ ေတြ၊ ဘေလာက္တံုးေတြ ခ်ထားတာ၊ ေရာင္ျပန္စတစ္ ကာေတြ ထားတာ၊ အရွိန္တိုင္းတာစက္ တပ္ဆင္တာ ေတြကို ယခင္ထက္ ပိုမိုျပဳလုပ္ေနတယ္လို႔ သိရပါ တယ္။

အျမန္လမ္းမႀကီးေပၚမွာ ေသဆံုး၊ ထိခိုက္မႈေတြ ျဖစ္ေနရတာေၾကာင့္ အစိုးရတာဝန္ရွိသူတခ်ိဳ႕ အပါအဝင္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တခ်ိဳ႕နဲ႔ အဖြဲ႕ တခ်ိဳ႕ကေတာ့ အျမန္လမ္းမႀကီး တေလွ်ာက္မွာ ပရိတ္ရြတ္ဖတ္ျခင္း၊ သဲပံုေစတီတည္ျခင္းနဲ႔ အကြ်တ္အလြတ္ ဆုေတာင္းပြဲ ျပဳလုပ္ျခင္းေတြကိုလည္း ယံုၾကည္မႈ ဓေလ့အရ လုပ္ၾကပါေသးတယ္။

အျမန္လမ္းမႀကီး စတင္ဖြင့္လွစ္ခဲ့တဲ့ ၂၀ဝ၉ ခုႏွစ္ မတ္လကေန ၂၀၁၄ ဧၿပီလ အထိ လမ္းေပၚ မွာ ယာဥ္အစီးေရ စုစုေပါင္း ၁၃ သိန္းေက်ာ္ ျဖတ္ သန္းသြားလာခဲ့ၿပီး ယာဥ္မေတာ္တဆမႈ ၇၃၀ ေက်ာ္၊ ေသဆံုးသူ ၃၈၀ ေက်ာ္၊ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရသူ ၁၀ဝ၀ ေက်ာ္ ရွိေနခဲ့ပါၿပီ။ အဲဒီအထဲကမွ ယာဥ္ေမာင္းေပါ့ဆမႈေၾကာင့္ ၃၀ဝ ေက်ာ္၊ ယာဥ္ခြ်တ္ယြင္းမႈ ၁၅၀ ေက်ာ္နဲ႔တျခား အေၾကာင္းအရာေတြေၾကာင့္က ၁၁ မႈျဖစ္တယ္လို႔ ေဆာက္လုပ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာန ထုတ္ျပန္ခ်က္ေတြအရ သိရပါတယ္။ ဒီလိုျဖစ္ရပ္ဆိုးေတြ ဆက္တိုက္ျဖစ္ေနတာေတြ အျမန္ဆံုးေလွ်ာ့ခ်ပစ္ဖို႔လိုေနတာ ျမင့္တက္ လာေနတဲ့ ဒီကိန္းဂဏန္းေတြက သက္ေသျပေနပါၿပီ။

ဧရာ၀တီ

No comments:

Post a Comment