Thursday, October 30, 2014

ကမၻာေက်ာ္လီဒိုလမ္းမႀကီးကို ေလးလမ္းသြားအျဖစ္ ျပန္လည္ အဆင့္ျမႇင့္တင္ရန္္ ျပည္တြင္းကုမၸဏီႏွင့္ တ႐ုတ္ကုမၸဏီတို ႔ပူးေပါင္းၿပီး BOT စနစ္ျဖင့္ လုပ္ကိုင္ရန္ အဆိုျပဳထား

Photo: ကမၻာေက်ာ္လီဒိုလမ္းမႀကီးကို ေလးလမ္းသြားအျဖစ္ ျပန္လည္ အဆင့္ျမႇင့္တင္ရန္္ ျပည္တြင္းကုမၸဏီႏွင့္ တ႐ုတ္ကုမၸဏီတို ႔ပူးေပါင္းၿပီး BOT စနစ္ျဖင့္ လုပ္ကိုင္ရန္ အဆိုျပဳထား
==================================================

ရန္ကုန္၊ ေအာက္တိုဘာ ၂၉

ကမၻာ ေက်ာ္ လီဒိုလမ္းမႀကီးကို ေလးလမ္း သြား ႏိုင္လြန္ကတၱရာလမ္းအျဖစ္ ျပန္လည္အဆင့္ျမႇင့္တင္ရန္ ျပည္ တြင္းရွိ ေျမာက္ပိုင္း ေတာ္ဝင္ေက်ာက္ စိမ္းနဂါးကုမၸဏီႏွင့္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ သမၼတႏိုင္ငံ ထိန္မိန္ေဆာက္လုပ္ေရး ကုမၸဏီတို႔ ပူးေပါင္းကာ BOT စနစ္ ျဖင့္ လုပ္ကိုင္ရန္ ကမ္းလွမ္းထားခ်က္ အားစစ္ေဆးေနၿပီး မူဝါဒႏွင့္ကိုက္ညီ ပါက လုပ္ကိုင္ခြင့္ျပဳမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဆာက္လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန ဒုတိယ ဝန္ႀကီးဦးစိုးတင့္က ေျပာသည္။

ေအာက္တိုဘာ ၂၉ရက္တြင္ က်င္းပသည့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္(၁၁) ႀကိမ္ေျမာက္ ပံုမွန္အစည္းအေဝး တြင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္ ဦးမ်ဳိးေဆြ၏ လီဒိုလမ္းမႀကီး အား အဆင့္ျမႇင့္တင္သြားရန္ အစီအ စဥ္ရွိမရွိ ေမးျမန္းမႈအေပၚ ေဆာက္ လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန ဒုတိယဝန္ႀကီး ဦးစိုးတင့္က ယင္းကဲ့သုိ႔ေဆာင္ရြက္ ေနေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့ျခင္းျဖစ္ သည္။

''ျမစ္ႀကီးနား-နမၼတီး-တႏိုင္း- ပန္ေဆာင္-လီဒိုလမ္းမႀကီးကို အ ဆင့္ျမႇင့္တင္ လုပ္ေဆာင္သြားရန္အ တြက္ အိႏိၵယအစိုးရအဖြဲ႕မွလည္း ေကာင္း၊ ေျမာက္ပိုင္းေတာ္ဝင္ေက်ာက္ စိမ္းနဂါးကုမၸဏီလီမိတက္မွ တ႐ုတ္ ႏိုင္ငံ ထိန္မိန္ေဆာက္လုပ္ေရးကုမၸ ဏီႏွင့္ပူးေပါင္း၍လည္းေကာင္း ကြင္း ဆင္းစစ္ေဆးၿပီး အဆင့္ျမႇင့္တင္ရန္ ေလ့လာေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါတယ္။
ေျမာက္ပိုင္း ေတာ္ဝင္ေက်ာက္စိမ္းနဂါးကုမၸဏီလီမိတက္နဲ႔ တ႐ုတ္ျပည္ သူ႔သမၼတႏိုင္ငံ ထိန္ခ်ဳံးၿမိဳ႕မွာရွိတဲ့ ထိန္မိန္လမ္းေဖာက္လုပ္ေရးကုမၸဏီ တို႔ အက်ဳိးတူပူးေပါင္းၿပီး ျမစ္ႀကီးနား- နမၼတီး-တႏိုင္း-ပန္ေဆာင္-လီဒိုလမ္း မႀကီးကို ေလးလမ္းသြား ႏိုင္လြန္ ကတၱရာလမ္းအျဖစ္ အဆင့္ျမႇင့္တင္ ျခင္းလုပ္ငန္းအား စီမံကိန္းအျဖစ္ရင္း ႏွီးျမႇဳပ္ႏွံၿပီး ဘီအိုတီစနစ္ျဖင့္ေဆာင္ ရြက္လိုေၾကာင္း ဘီအိုတီမူဝါဒ ၂၁ ခ်က္နဲ႔အညီ တင္ျပလာပါတယ္။ 
အဆို ပါတင္ျပခ်က္ကို အေသးစိတ္စစ္ေဆး ၿပီး မူဝါဒႏွင့္ကိုက္ညီပါက ၄င္း ကုမၸဏီကို ဘီအိုတီစနစ္ျဖင့္ေဆာင္ရြက္ ခြင့္ျပဳမွာျဖစ္ပါတယ္''ဟု ေဆာက္ လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန ဒုတိယဝန္ႀကီး ဦးစိုးတင့္က လႊတ္ေတာ္အတြင္းေျပာ သည္။

ယင္းလီဒိုလမ္းမႀကီးကို ဒုတိယ ကမၻာစစ္အတြင္း မဟာမိတ္တပ္မ်ား က အိႏိၵယႏိုင္ငံနယ္စပ္အနီးရွိ လီဒို ၿမိဳ႕မွ ဟူးေကာင္းေတာင္ၾကား၊ ပန္ ေဆာင္ေတာင္ၾကားေတြကို ျဖတ္သန္း ၿပီး လီဒို-ပန္ေဆာင္-တႏိုင္း-နမၼတီး မွတစ္ဆင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ ျမစ္ႀကီး နားၿမိဳ႕အထိ ျမန္မာျပည္အတြင္း ျဖတ္သန္း တည္ေဆာက္ထားျခင္း ျဖစ္ၿပီး ယင္းမွတစ္ဆင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ကူမင္းၿမိဳ႕အထိ ေပါက္ေရာက္ေသာ မိုင္ေပါင္း ၁ဝ၇၉မိုင္အထိ ရွည္လ်ား သည့္ လမ္းမႀကီးျဖစ္သည္။

၁၉၄၂ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ စတင္ေဖာက္လုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး စတင္ ေဖာက္လုပ္စဥ္က ယင္းလမ္မႀကီးကို ဦးစီးကြပ္ကဲခဲ့သူ အိႏိၵယ-ျမန္မာ-တ႐ုတ္ႏိုင္ငံဆိုင္ရာ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ အေမရိကန္စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ စတီးဝဲလ္ ကို ဂုဏ္ျပဳကာ စတီးဝဲလ္လမ္းမႀကီး အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ေနာင္တြင္လီဒို လမ္းမႀကီးအျဖစ္လည္းေကာင္း ေခၚ တြင္ခဲ့ၿပီး ၁၉၄၅ခုႏွစ္တြင္ လုပ္ငန္း ၿပီးစီးခဲ့သည္။

လီဒိုလမ္းမႀကီး ေဖာက္လုပ္စဥ္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ေခြၽးတပ္သားေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေက်ာ္ ေသဆံုးခဲ့သည္ဟု ယင္းအခ်ိန္က ၿဗိတိသွ်ႏိုင္ငံျခားေရး ႐ံုးမွ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေၾကာင္း သမိုင္းမွတ္ တမ္းမ်ားအရ သိရသည္။

ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္း ေဖာက္ လုပ္ခဲ့သည့္ ယင္းလမ္းမႀကီးသည္ အေမရိကန္ မဟာမိတ္တပ္မ်ားအ တြက္ အသံုးဝင္ခဲ့သည့္ လမ္းမႀကီး ျဖစ္ျခင္း၊ လမ္းမႀကီးေဖာက္လုပ္စဥ္ အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ ေခြၽးတပ္သား မ်ားစြာေသဆံုးခဲ့ရသည့္ ျဖစ္စဥ္မ်ား ေၾကာင့္ ကမၻာေက်ာ္ခဲ့သည္။

ယခင္က ယင္းလီဒိုလမ္းမႀကီး ကို ျပန္လည္အဆင္ျမႇင့္တင္ လုပ္ ေဆာင္ရန္ လီဒိုဟိုင္းေဝးေဆာက္ လုပ္ေရးလုပ္ငန္းမွ ဘီအိုတီစနစ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရန္ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ေသာ္ လည္း ယင္းလီဒိုေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းစုသည္ စာခ်ဳပ္ပါစည္းကမ္း ခ်က္မ်ားအတိုင္း ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း မရွိသျဖင့္ ၂ဝ၁၄ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္ ၂ဝ ရက္မွ စတင္ကာ ျပည္သူ႔ေဆာက္ လုပ္ေရးလုပ္ငန္းမွ လုပ္ငန္းျပန္လည္ လႊဲယူခဲ့သည္ဟု ေဆာက္လုပ္ေရး ဒုတိယဝန္ႀကီး၏ ေျပာၾကားခ်က္ အရ သိရသည္။

ယင္းလီဒိုလမ္းမႀကီး လြယ္ကူ စြာသြားလာႏိုင္ေရး အဆင့္ျမႇင့္တင္ ျခင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္ပါက တ႐ုတ္- ျမန္မာ-အိႏိၵယ သံုးႏိုင္ငံကုန္သြယ္ ျခင္းလုပ္ငန္းႏွင့္ မဟာဗ်ဴဟာက် သည့္ လမ္းမႀကီးအျဖစ္ အသံုးခ်ႏိုင္ ဖြယ္ရွိေနေၾကာင္း သိရသည္။

#Democracytoday

(ဒီမိုကေရစီတူေဒး သတင္းစာမွ ကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။)
ကမၻာ ေက်ာ္ လီဒိုလမ္းမႀကီးကို ေလးလမ္း သြား ႏိုင္လြန္ကတၱရာလမ္းအျဖစ္ ျပန္လည္အဆင့္ျမႇင့္တင္ရန္ ျပည္ တြင္းရွိ ေျမာက္ပိုင္း ေတာ္ဝင္ေက်ာက္ စိမ္းနဂါးကုမၸဏီႏွင့္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ သမၼတႏိုင္ငံ ထိန္မိန္ေဆာက္လုပ္ေရး ကုမၸဏီတို႔ ပူးေပါင္းကာ BOT စနစ္ ျဖင့္ လုပ္ကိုင္ရန္ ကမ္းလွမ္းထားခ်က္ အားစစ္ေဆးေနၿပီး မူဝါဒႏွင့္ကိုက္ညီ ပါက လုပ္ကိုင္ခြင့္ျပဳမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ေဆာက္လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန ဒုတိယ ဝန္ႀကီးဦးစိုးတင့္က ေျပာသည္။

ေအာက္တိုဘာ ၂၉ရက္တြင္ က်င္းပသည့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္(၁၁) ႀကိမ္ေျမာက္ ပံုမွန္အစည္းအေဝး တြင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္ ဦးမ်ဳိးေဆြ၏ လီဒိုလမ္းမႀကီး အား အဆင့္ျမႇင့္တင္သြားရန္ အစီအ စဥ္ရွိမရွိ ေမးျမန္းမႈအေပၚ ေဆာက္ လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန ဒုတိယဝန္ႀကီး ဦးစိုးတင့္က ယင္းကဲ့သုိ႔ေဆာင္ရြက္ ေနေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့ျခင္းျဖစ္ သည္။
''ျမစ္ႀကီးနား-နမၼတီး-တႏိုင္း- ပန္ေဆာင္-လီဒိုလမ္းမႀကီးကို အ ဆင့္ျမႇင့္တင္ လုပ္ေဆာင္သြားရန္အ တြက္ အိႏိၵယအစိုးရအဖြဲ႕မွလည္း ေကာင္း၊ ေျမာက္ပိုင္းေတာ္ဝင္ေက်ာက္ စိမ္းနဂါးကုမၸဏီလီမိတက္မွ တ႐ုတ္ ႏိုင္ငံ ထိန္မိန္ေဆာက္လုပ္ေရးကုမၸ ဏီႏွင့္ပူးေပါင္း၍လည္းေကာင္း ကြင္း ဆင္းစစ္ေဆးၿပီး အဆင့္ျမႇင့္တင္ရန္ ေလ့လာေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိပါတယ္။
ေျမာက္ပိုင္း ေတာ္ဝင္ေက်ာက္စိမ္းနဂါးကုမၸဏီလီမိတက္နဲ႔ တ႐ုတ္ျပည္ သူ႔သမၼတႏိုင္ငံ ထိန္ခ်ဳံးၿမိဳ႕မွာရွိတဲ့ ထိန္မိန္လမ္းေဖာက္လုပ္ေရးကုမၸဏီ တို႔ အက်ဳိးတူပူးေပါင္းၿပီး ျမစ္ႀကီးနား- နမၼတီး-တႏိုင္း-ပန္ေဆာင္-လီဒိုလမ္း မႀကီးကို ေလးလမ္းသြား ႏိုင္လြန္ ကတၱရာလမ္းအျဖစ္ အဆင့္ျမႇင့္တင္ ျခင္းလုပ္ငန္းအား စီမံကိန္းအျဖစ္ရင္း ႏွီးျမႇဳပ္ႏွံၿပီး ဘီအိုတီစနစ္ျဖင့္ေဆာင္ ရြက္လိုေၾကာင္း ဘီအိုတီမူဝါဒ ၂၁ ခ်က္နဲ႔အညီ တင္ျပလာပါတယ္။
အဆို ပါတင္ျပခ်က္ကို အေသးစိတ္စစ္ေဆး ၿပီး မူဝါဒႏွင့္ကိုက္ညီပါက ၄င္း ကုမၸဏီကို ဘီအိုတီစနစ္ျဖင့္ေဆာင္ရြက္ ခြင့္ျပဳမွာျဖစ္ပါတယ္''ဟု ေဆာက္ လုပ္ေရးဝန္ႀကီးဌာန ဒုတိယဝန္ႀကီး ဦးစိုးတင့္က လႊတ္ေတာ္အတြင္းေျပာ သည္။

ယင္းလီဒိုလမ္းမႀကီးကို ဒုတိယ ကမၻာစစ္အတြင္း မဟာမိတ္တပ္မ်ား က အိႏိၵယႏိုင္ငံနယ္စပ္အနီးရွိ လီဒို ၿမိဳ႕မွ ဟူးေကာင္းေတာင္ၾကား၊ ပန္ ေဆာင္ေတာင္ၾကားေတြကို ျဖတ္သန္း ၿပီး လီဒို-ပန္ေဆာင္-တႏိုင္း-နမၼတီး မွတစ္ဆင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ ျမစ္ႀကီး နားၿမိဳ႕အထိ ျမန္မာျပည္အတြင္း ျဖတ္သန္း တည္ေဆာက္ထားျခင္း ျဖစ္ၿပီး ယင္းမွတစ္ဆင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ကူမင္းၿမိဳ႕အထိ ေပါက္ေရာက္ေသာ မိုင္ေပါင္း ၁ဝ၇၉မိုင္အထိ ရွည္လ်ား သည့္ လမ္းမႀကီးျဖစ္သည္။

၁၉၄၂ခုႏွစ္ ဒီဇင္ဘာလတြင္ စတင္ေဖာက္လုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး စတင္ ေဖာက္လုပ္စဥ္က ယင္းလမ္မႀကီးကို ဦးစီးကြပ္ကဲခဲ့သူ အိႏိၵယ-ျမန္မာ-တ႐ုတ္ႏိုင္ငံဆိုင္ရာ စစ္ဦးစီးခ်ဳပ္ အေမရိကန္စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ စတီးဝဲလ္ ကို ဂုဏ္ျပဳကာ စတီးဝဲလ္လမ္းမႀကီး အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ေနာင္တြင္လီဒို လမ္းမႀကီးအျဖစ္လည္းေကာင္း ေခၚ တြင္ခဲ့ၿပီး ၁၉၄၅ခုႏွစ္တြင္ လုပ္ငန္း ၿပီးစီးခဲ့သည္။

လီဒိုလမ္းမႀကီး ေဖာက္လုပ္စဥ္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ေခြၽးတပ္သားေပါင္း ရွစ္ေသာင္းေက်ာ္ ေသဆံုးခဲ့သည္ဟု ယင္းအခ်ိန္က ၿဗိတိသွ်ႏိုင္ငံျခားေရး ႐ံုးမွ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေၾကာင္း သမိုင္းမွတ္ တမ္းမ်ားအရ သိရသည္။

ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္း ေဖာက္ လုပ္ခဲ့သည့္ ယင္းလမ္းမႀကီးသည္ အေမရိကန္ မဟာမိတ္တပ္မ်ားအ တြက္ အသံုးဝင္ခဲ့သည့္ လမ္းမႀကီး ျဖစ္ျခင္း၊ လမ္းမႀကီးေဖာက္လုပ္စဥ္ အခက္အခဲမ်ားႏွင့္ ေခြၽးတပ္သား မ်ားစြာေသဆံုးခဲ့ရသည့္ ျဖစ္စဥ္မ်ား ေၾကာင့္ ကမၻာေက်ာ္ခဲ့သည္။

ယခင္က ယင္းလီဒိုလမ္းမႀကီး ကို ျပန္လည္အဆင္ျမႇင့္တင္ လုပ္ ေဆာင္ရန္ လီဒိုဟိုင္းေဝးေဆာက္ လုပ္ေရးလုပ္ငန္းမွ ဘီအိုတီစနစ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ရန္ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ေသာ္ လည္း ယင္းလီဒိုေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းစုသည္ စာခ်ဳပ္ပါစည္းကမ္း ခ်က္မ်ားအတိုင္း ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း မရွိသျဖင့္ ၂ဝ၁၄ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္ ၂ဝ ရက္မွ စတင္ကာ ျပည္သူ႔ေဆာက္ လုပ္ေရးလုပ္ငန္းမွ လုပ္ငန္းျပန္လည္ လႊဲယူခဲ့သည္ဟု ေဆာက္လုပ္ေရး ဒုတိယဝန္ႀကီး၏ ေျပာၾကားခ်က္ အရ သိရသည္။

ယင္းလီဒိုလမ္းမႀကီး လြယ္ကူ စြာသြားလာႏိုင္ေရး အဆင့္ျမႇင့္တင္ ျခင္းေဆာင္ရြက္ႏိုင္ပါက တ႐ုတ္- ျမန္မာ-အိႏိၵယ သံုးႏိုင္ငံကုန္သြယ္ ျခင္းလုပ္ငန္းႏွင့္ မဟာဗ်ဴဟာက် သည့္ လမ္းမႀကီးအျဖစ္ အသံုးခ်ႏိုင္ ဖြယ္ရွိေနေၾကာင္း သိရသည္။

Democracytoday

No comments:

Post a Comment