Monday, February 9, 2015

အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အဆိုးရြားဆံုး ျပႆနာတစ္ခု ျဖစ္ေနေၾကာင္း ျမန္မာႏုိင္ငံဆုိင္ရာ အစီရင္ခံစာမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပ




ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ရန္ အဓိက စိန္ေခၚေနသည့္ အခ်က္ ၃၄ ခ်က္ ရွိေၾကာင္းႏွင့္ ယင္းအနက္ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ (Corruption) သည္ နံပါတ္(၁)အဆင့္တြင္ ရွိေနေသာေၾကာင့္ အဓိက စိန္ေခၚေနသည့္ အတားအဆီးတစ္ခု ျဖစ္ေၾကာင္း OECD၊ UMFCCI၊ UNESCAP-2014 ႏွင့္ Myanmar Business Survey တို႔တြင္ ေဖာ္ျပခ်က္မ် ား အရ သိရသည္။
အဆိုပါ စစ္တမ္းတြင္ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားအရ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈသည္ နံပါတ္(၁) ရင္ဆုိင္ၾကံဳေတြ႔ေနရေသာ အတားအဆီးတစ္ခု ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ဒုတိယ အေနျဖင့္မူ နည္းပညာ အားနည္းမႈ၊ တတိယအခ်က္အားျဖင့္ ေျမေနရာ အခက္အခဲရွိမႈ၊ စတုတၳအေနျဖင့္ အတိုးႏႈန္း ႀကီးမားေနမႈ၊ ပဥၥမအေနျဖင့္ ကြၽမ္းက်င္လုပ္သား ရွားပါးမႈႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးအရ မတည္ၿငိမ္ကိုမူ ဆ႒မအခ်က္ အေနျဖင့္ ေဖာ္ျပထားသည္။
“ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ တစ္ခ်ိန္တုန္းက အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြ ရွိခဲ့တယ္ ဆိုေပမယ့္လည္း အခုလို Emocratic Government လက္ထက္မွာေတာ့ အစိုးရကေန မူ၀ါဒနဲ႔ ၾကပ္ၾကပ္မတ္မတ္ ကိုင္တြယ္သင့္ပါတယ္။ ဥပေဒရွိၿပီး ဥပေဒအတုိင္း လိုက္နာဖို႔လည္း လိုအပ္သလို အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈေတြ ရွိရင္လည္း မ်က္ႏွာႀကီး မ်က္ႏွာငယ္ မလိုက္ဘဲ ဥပေဒအတုိင္း ေဆာင္ရြက္ ႏုိင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီလိုလုပ္မယ္ဆိုရင္ အစိုးရကလည္း ျပတ္ျပတ္သားသား လုပ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျပည္သူေတြလည္း ပူးေပါင္းပါ၀င္ရမွာပါ။ အခုက ပါရာဒိုင္းက ေျပာင္းသြားပါၿပီ။ သိတဲ့အတုိင္းပဲ တ႐ုတ္ျပည္မွာ ဆိုရင္လည္း ၾကပ္ၾကပ္မတ္မတ္ လုပ္ေနပါတယ္။ တစ္ခုရွိတာက ဒီလို အက်င့္ပ်က္ ျခစား မႈဆိုတာ အေမရိကားလို ႏုိင္ငံမွာလည္း ရွိတယ္။ Nordic Country ေတြျဖစ္ တဲ့ ဆီြဒင္တို႔ ဒိန္းမတ္တို႔ ေနာ္ေ၀တို႔လို ႏုိင္ငံေတြမွာေတာင္ ရွိေနေသးတယ္ ဆိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာလည္း ရွိေနမွာပါပဲ။ ဒါေပမဲ့ ဒါကို စနစ္တက် ကိုင္တြယ္ႏုိင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ လူေတြရဲ႕ ယံုၾကည္မႈကို ရေအာင္လုပ္ရမယ္။ ဒီကိစၥကို အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ ေနရာမွာ Public Private ပံုစံမ်ဳိးနဲ႔ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ စနစ္တစ္ခုထဲမွာ အသားက်ေနတဲ့ ပံုစံကို အခ်ိန္ယူၿပီး တိုက္ဖ်က္ႏုိင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ လာမယ့္ ေရြးေကာက္ပြဲမွာလည္း ဒီကိစၥက Platform တစ္ခု ျဖစ္လာမွာပါ။ ဥပမာတစ္ခု ေျပာရရင္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံ တစ္ခုျဖစ္တဲ့ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွာလည္း ျပတ္ျပတ္သားသား အေရးယူေနပါတယ္။ အိႏၵိယမွာလည္း အခုတက္လာတဲ့ မိုဒီအစိုးရကလည္း ဒီကိစၥကိုပဲ ကိုင္တြယ္ေနတာပါ။ ႏုိင္ငံတကာ အစိုးရ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈဆိုတဲ့ Case ကို ကိုင္တြယ္ေနၾကပါၿပီ” ဟု ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ ကုန္သည္မ်ားႏွင့္ စက္မႈလက္မႈ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အသင္းခ်ဳပ္ ဒုတိယဥကၠ႒ ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ေလးက ေျပာၾကားသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈ ပံုစံသည္ အ႐ိုးစြဲေနသည့္ ပံုစံတစ္ခု ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယခင္ စနစ္ေဟာင္းက ရွိခဲ့သည့္ အေနအထား တစ္ရပ္သည္ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရ မဟုတ္သည့္ ကာလ ျဖစ္ေနသည့္အတြက္ တိုက္ဖ်က္ရန္ ခက္ခဲေသာ္လည္း လက္ရွိဒီမိုကေရစီအစိုးရ လက္ထက္တြင္ စနစ္တက် ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းသင့္ေၾကာင္းႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ တစ္ခု သာ မဟုတ္ဘဲ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈမ်ားလည္း ရွိေနေၾကာင္း စီးပြားေရးပညာရွင္တို႔က သံုးသပ္ၾကသည္။
“လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈက တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈနဲ႔ တိုက္႐ိုက္ပတ္ သက္ပါ တယ္။ ဥပမာ-တရားစီရင္ေရး တစ္ခုမွာ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈေတြ ရွိေန တယ္ဆို ဘယ္လိုလုပ္မလဲ။ ဒါမ်ဳိးေတြရွိလည္း ရွိႏုိင္တာပဲ။ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈေၾကာင့္ ကိုယ္လိုခ်င္တဲ့ဘက္ကို ယိမ္းယိုင္ေအာင္ဆိုၿပီး လုပ္ၾကတဲ့အတြက္ ဒီလာဘ္ေပးလာဘ္ယူတဲ့ ကိစၥက ေပၚလာတာပဲ။ ဘယ္က႑မဆို ေျဖာင့္မတ္တည့္မတ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ရမယ့္ တရားစီရင္ ေရးက ပိုေတာင္ဆိုးပါေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈကို စနစ္တက် တိုက္ဖ်က္ႏိုင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ အခက္အခဲ အတားအဆီးေတြ ရွိႏုိင္ေပမယ့္ တကယ္ျဖစ္ေအာင္လုပ္ရင္ ျဖစ္ႏုိင္ပါတယ္။ ဒါက ကင္ဆာလို အျမစ္တြယ္ေနတာဆိုေတာ့ ေရာဂါအႏုနဲ႔ အရင့္မွာ ရင့္ရင္ေတာ့ ကုရခက္ ပါတယ္။ ေပ်ာက္ေအာင္ကုလို႔ရတဲ့ အေျခအေနမွာ ေပ်ာက္ေအာင္ ကုသင့္ ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီကိစၥကို အစိုးရက ေျဖကို ေျဖရွင္းရမယ့္ ကိစၥပါ။ ဒီမိုကရက္တစ္ အစိုးရလက္ထက္မွာ ဒီအက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြ ရွိတာကို ေဖာ္ထုတ္လာၿပီ ဆိုကတည္းက အစိုးရထဲမွာ ရွိေနတယ္ဆိုတာကို တစ္နည္း အားျဖင့္ ၀န္ခံလိုက္တာပဲ။ ဒါဆိုေတာ့ မထားသင့္တဲ့ ကိစၥပါ” ဟု စာေရးဆရာ ဦးေအာင္မ်ဳိးက သံုးသပ္ေျပာၾကားသည္။
အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ ဘယ္ ေလာက္အတုိင္းအတာအထိ စိန္ေခၚမႈတစ္ရပ္ ျဖစ္ေနလဲဆိုတာ အတိ အက်ေတာ့ မသိပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ ျပႆနာတစ္ခု အျဖစ္ေတာ့ လက္ခံထားပါတယ္။ လာဘ္လာဘအေနနဲ႔ ေပၚတင္ယူတာမ်ဳိးေတြ မရွိရင္ ေတာင္ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈလို႔ေခၚတဲ့ နီးစပ္ရာ နီးစပ္ရာ . . . . .
ၿပီးခဲ့သည့္ ရက္ပိုင္းအတြင္း ဘတ္ဂ်က္မ်ားကို မလိုဘဲေတာင္းခံျခင္း၊ ဘတ္ ဂ်က္ပိုေငြမ်ားအား ကိုယ္ပိုင္ေငြစုစာအုပ္တြင္ ထည့္သြင္းၿပီး အတိုး ေပး ထားျခင္း စသည့္ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ား၏ ျပည္သူ႔ဘ႑ာေငြ အလြဲသံုးစားမႈမ်ားကို အေရးယူႏုိင္မည့္ ဥပေဒ ေရးဆြဲသင့္ေၾကာင္း လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ေဖေဖာ္၀ါရီ ၃ ရက္တြင္ တင္ျပခဲ့ၾကသည္။
ျပည္ေထာင္စုစာရင္းစစ္ခ်ဳပ္မွ ေပးပို႔ေသာ ၂၀၁၃-၂၀၁၄ ဘ႑ာႏွစ္ ဒုတိယေျခာက္လပတ္ ႏုိင္ငံေတာ္၏ အရအသံုး စာရင္းမ်ားကို စစ္ေဆး ရာတြင္ ေတြ႕ရွိရသည့္ စစ္ေဆးေတြ႕ရွိခ်က္မ်ား၊ စာရင္းစစ္ ကန္႔ကြက္ ခ်က္မ်ား၊ အေရးယူေဆာင္ရြက္ ၿပီးစီးမႈ အေျခအေနမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ျပည္သူ႔ေငြစာရင္း ပူးေပါင္းေကာ္မတီ၏ ေလ့လာသံုးသပ္ခ်က္ အစီရင္ခံစာ (၁/၂၀၁၅) ႏွင့္ပတ္သက္၍ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ေဆြးေႏြးရာတြင္ ယင္းကဲ့သို႔ ထည့္သြင္းေျပာၾကားခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
“ျမန္မာျပည္မွာ Corruption တစ္ခုပဲလားလို႔ ျပန္သံုးသပ္တဲ့ အခါက်ေတာ့ Corruption ထက္ Bribe က ပိုမ်ားေနတယ္။ ျခစားတာနဲ႔ လာဘ္စားတာေပါ့။ အဲဒီေတာ့ ျခစားတယ္ဆိုတာက မေလာက္လို႔။ လာဘ္စားတယ္ ဆိုတာ ကေတာ့ ေလာဘသကၠာယနဲ႔ ဆုိင္သြားၿပီ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ Corruption ကိုက်ေတာ့ သူတို႔က ႏွိမ္တယ္။ လာဘ္စားတဲ့ Bribe ကက်ေတာ့ ေပၚတင္ႀကီး ျဖစ္ေနတယ္။ ဆိုေတာ့ တုိင္းျပည္က Corruption ကို ရွင္းမွာလား၊ Bribe ကိုရွင္းမွာလားဆိုတဲ့ ျပႆ နာ ျဖစ္လာတယ္။ ေနာက္တစ္ခါ ထပ္လာတယ္။ ရွင္းသင့္တာကို မရွင္းဘဲနဲ႔ မရွင္းသင့္တာကို ရွင္းရင္လည္း အဆင္မေျပဘူး။ ဆိုေတာ့ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈေတြ သိပ္မ်ားလာၿပီဆိုရင္ Technology Failure သြားေတြ႕တယ္။ ဘာမွ နည္းပညာေတြ တိုးတက္တာေတြ မတိုး တက္တာေတြ မေတြးေတာ့ဘူး။ ငါစားရ ၿပီးေရာ ဆိုတာမ်ဳိးေတြ ျဖစ္လာ တယ္။ အလားတူပဲ ေျမကစားတဲ့ ျပႆနာ ေတြေရာ၊ ဒါေတြပါ ေတာက္ ေလွ်ာက္၀င္လာတယ္။ တစ္ခုနဲ႔ တစ္ခုက ခ်ိတ္ဆက္ေနတယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ ျမင္ပါတယ္။ ဆိုေတာ့ ဒီကိစၥေတြကိုလည္း ေျဖရွင္းသင့္ပါတယ္” ဟု ရန္ကုန္ စီးပြားေရးတကၠသိုလ္၊ အသံုးခ် ေဘာဂေဗဒဌာန၊ ပါေမာကၡ၊ ဌာနမွဴး (ၿငိမ္း) ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္စုိးက ေျပာၾကားသည္။
“အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ ဘယ္ ေလာက္အတုိင္းအတာအထိ စိန္ေခၚမႈတစ္ရပ္ ျဖစ္ေနလဲဆိုတာ အတိ အက်ေတာ့ မသိပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ ျပႆနာတစ္ခု အျဖစ္ေတာ့ လက္ခံထားပါတယ္။ လာဘ္လာဘအေနနဲ႔ ေပၚတင္ယူတာမ်ဳိးေတြ မရွိရင္ ေတာင္ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈလို႔ေခၚတဲ့ နီးစပ္ရာ နီးစပ္ရာ လက္ဆင့္ ကမ္းေပးတဲ့ အက်င့္ေတြကလည္း ရွိေနေသးတယ္။ အခ်ဳိ႕ကိစၥေတြက်ေတာ့ လာဘ္ဆိုၿပီးေပးတာ မဟုတ္ဘူး။ တပည့္ေမြး၊ ဆရာေမြးေတြ ရွိသလို နီးစပ္ ရာလူေတြကို အခြင့္အေရးေတြေပးတာ လူႀကီးသားသမီးေတြမို႔လို႔ဆိုၿပီး ေပးတာ။ မကင္းရာ မကင္းေၾကာင္းမို႔လို႔ ေပးတာမ်ဳိးေတြက အခုထိ ရွိေန ေသးတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒီကိစၥက ႏွိမ္နင္းသင့္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ဥပေဒေတြ ဘယ္လိုထုတ္ထုတ္ ညႊန္ၾကားခ်က္ေတြ အမိန္႔ေတြ ဘယ္လိုထုတ္ထုတ္ ဒီဘက္ေခတ္မွာ ဟိုဘက္ေခတ္ကလူေတြ ပါေနေသးသေရြ႕ ဒီအမူ အက်င့္ေတြက ေဖ်ာက္လို႔ရမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အနည္းနဲ႔အမ်ားေတာ့ က်န္ေနဦးမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏုိင္ငံက Leadership အပိုင္းမွာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား အေျပာင္းအလဲ လုပ္ရမွာပါ။ မလဲဘူး ဆိုရင္ေတာင္ အရင္တုန္းက စိတ္ဓာတ္ေတြ ခ၀ါခ်ႏိုင္ဖို႔ လိုတယ္” ဟု တရား လႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေန ဦးသန္းေမာင္(စစ္ေတြ)က ေျပာၾကားသည္။
လက္ရွိတြင္ လႊတ္ေတာ္၌ အဂတိလိုက္စားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး ေကာ္မရွင္ကို ဖြဲ႔စည္းထားေသာ္လည္း အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈအပိုင္း အားနည္းေနေၾကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္ဆိုသည္မွာ တိုက္႐ိုက္အေရးယူသည့္ အဖြဲ႕အစည္း မဟုတ္ ေၾကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္၏ အဆင့္သည္ ေစာင့္ၾကည့္၍ တင္ျပရေသာ အဆင့္ တြင္သာ ရွိေၾကာင္း၊ အေရးယူျခင္း အေရးမယူျခင္း အပိုင္းသည္ တရား ဥပေဒ စိုးမိုးမႈ ရွိျခင္းမရွိျခင္း အပိုင္းႏွင့္သာ သက္ဆုိင္ေၾကာင္း၊ ထို႔အတြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအပိုင္း အေနျဖင့္ အစဥ္တစိုက္ ထင္သာျမင္သာရွိရွိ အေရးယူ ေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း၊ အခ်ဳိ႕ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား လူတစ္ေယာက္ တည္းျဖင့္ လုပ္ငန္းမ်ဳိးစံု လုပ္ႏုိင္သည့္ လုပ္ပိုင္ခြင့္မ်ား ရွိေနၾကေၾကာင္း၊ ျမန္မာ့စီးပြားေရးသည္လည္း လက္တစ္ဆုပ္စာ၏ အင္အားျဖင့္ လည္ ပတ္ေနေၾကာင္း၊ ယင္းကဲ့သို႔ ျဖစ္ရပ္မ်ားသည္ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈတို႔ႏွင့္ ပတ္သက္ဆက္ႏႊယ္ေနေၾကာင္း ၎က ေျပာၾကားသည္။
လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ ၀န္ႀကီးဌာနေတြက ေဆာင္ရြက္ ရမွာပါ။ ဒါကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ လႊတ္ေတာ္ကေန စိစစ္ၿပီး ေထာက္ျပျပန္ ေတာ့လည္း ေနာင္ ဒီထက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ ပိုမိုလုပ္ပါ့မယ္လို႔ ေျပာ သြား တာကလြဲၿပီး ဒီအေပၚမွာ တာ၀န္ယူ တာ၀န္ခံၿပီး ဥပေဒနဲ႔အညီ အေရး ယူေဆာင္ရြက္တာက ေတာ္ေတာ္ေလး အားနည္းပါတယ္။ ဒါေတြကေတာ့ အင္မတန္ အေရးႀကီးတယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ထင္ပါတယ္ . . . . .
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈမ်ားသည္ ပံုစံမ်ဳိးစံုျဖင့္ ရွိေနေၾကာင္း၊ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားတြင္လည္း ရွိေနၿပီး အလားတူ လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရး ဦးစီး ဌာနကဲ့သို႔ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္လည္း အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈမ်ား ရွိေန ေၾကာင္း၊ ထို႔အတူ လူထုႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ဆက္ဆံေနရေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား သည္ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈမ်ား ရွိေနေၾကာင္း၊ ရဲစခန္း၊ တရား႐ံုး စသည္ တို႔တြင္လည္း ရွိေနေၾကာင္း သိရသည္။
“ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈေတြ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြ ပံုစံမ်ဳိးစံုနဲ႔ ရွိပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ အဓိက ေဇာင္းေပးၿပီး ေျပာခ်င္တာက ႏုိင္ငံေတာ္ဘတ္ဂ်က္ ကိစၥပါ။ ျပည္သူလူထုရဲ႕ အခြန္ေငြေတြက ေနၿပီးေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ ရေငြေတြကို ျပန္လည္သံုးစြဲတဲ့ အခါမွာ ဥပေဒနဲ႔အညီ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြနဲ႔အညီ သံုးစြဲၾကရမယ္ဆိုတာ ျပ႒ာန္းထားၿပီးသားပါ။ ဘ႑ာေရးေကာ္မရွင္ရဲ႕ ဥကၠ႒ကလည္း ႏုိင္ငံေတာ္ သမၼတႀကီးပါ။ ဒုတိယသမၼတ ႏွစ္ဦးကလည္း ဒုတိယဥကၠ႒ေတြ အေနနဲ႔ ပါ၀င္ေနပါတယ္။ ဒီကေနၿပီးေတာ့ ရရွိတဲ့ ဘ႑ာေငြေတြကို ၀န္ႀကီးဌာနေတြ သံုးစြဲဖို႔အတြက္ ခြဲေ၀ခ်ထားေပးပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ခ်ထားေပးလိုက္တဲ့ ေငြေတြကို ဘယ္ ေလာက္မွန္မွန္ကန္ကန္ သံုးစြဲသလဲဆိုတဲ့ အေျခအေနေပၚမွာ မူတည္ၿပီး စာရင္းစစ္႐ံုးကေနၿပီး စစ္ေဆးပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ထူးျခားတာကေတာ့ ၂၀၁၃-၂၀၁၄ ဒုတိယေျခာက္လပတ္ အစီရင္ခံစာမွာ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ စာမ်က္ႏွာ ၄၀၀ ေက်ာ္ေလာက္ ပါပါတယ္။ ေတာ္ေတာ္ကို ျပည့္ျပည့္စံုစံုနဲ႔ကို ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီမွာ ေဖာ္ျပထားတာေတြက စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ လိုက္နာေဆာင္ရြက္မႈ ၀န္ႀကီးဌာန ေတြမွာ အင္မတန္ အားနည္းတာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ၀န္ႀကီးဌာနမွာ ရွိေနတဲ့ ၀န္ႀကီးေတြ အပါအ၀င္ အဆင့္ဆင့္ တာ၀န္ယူ တာ၀န္ခံမႈလည္း အင္မတန္ အားနည္း ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ စာရင္းစစ္ ကန္႔ကြက္ခ်က္ေတြက တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ ေလ်ာ့သြားတယ္လို႔ မရွိပါဘူး။ တိုးသာလာပါတယ္။ ဒါဟာ ဘာ့ေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ အလြဲသံုးစားမႈေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံေတာ္ဘ႑ာကို အလြဲသံုးစားျပဳေနတဲ့ ကိစၥရပ္ေတြကို ၀န္ႀကီးေတြကေနၿပီးေတာ့ ဘာပဲေျပာေျပာ ကိုယ့္၀န္ႀကီးဌာနကိုတာ ၀န္ခံရမွာပါ ၀န္ႀကီးေတြ အားလံုးကိုေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးက တာ၀န္ယူရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ဘ႑ာေရးေကာ္မရွင္ အေနနဲ႔လည္း ႏုိင္ငံေတာ္ဘ႑ာကို အလြဲသံုးစားလုပ္တဲ့ ၀န္ႀကီးဌာနေတြအေပၚမွာ ထိေရာက္တဲ့ အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈ ေတာ္ေတာ္ေလးကို အားနည္းပါတယ္။ ဒီလို အားနည္းတဲ့အတြက္ ဥပေဒ စိုးမိုးမႈေတြလည္း ေပ်ာက္လာပါတယ္။ ဘယ္လိုျဖစ္လဲဆိုေတာ့ ဥပေဒေတြ ဘယ္လိုပင္ ရွိေစကာမူ လုပ္ခ်င္တာလုပ္မယ္ဆိုတဲ့ အျဖစ္မ်ဳိးေတြကို ေရာက္လာတယ္။ ဒါေတြကို ဘယ္သူေတြက ျပဳတာလဲဆိုေတာ့ တကယ့္ကို ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ ၀န္ႀကီးေတြကိုယ္တုိင္က မလိုက္နာေတာ့ဘူး ဆိုတာမ်ဳိး ျဖစ္လာပါတယ္” ဟု လွည္းကူးမဲဆႏၵနယ္၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္၊ ဘဏ္မ်ားႏွင့္ ေငြေၾကးဆုိင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ေကာ္မတီ၊ အတြင္းေရးမွဴး ဦးၿဖိဳးမင္းသိန္းက ေျပာၾကားသည္။
“တခ်ဳိ႔ ပိုက္ဆံေတြဆိုရင္ Saving လုပ္ထားတယ္လို႔ ေျပာတယ္။ ဒါဆိုရင္ အဲဒီအတိုးေငြေတြ ဘယ္သူယူသလဲဆိုတာ ေမးရေတာ့မယ္။ ေနာက္ၿပီးရင္ လုပ္ငန္းေတြကို အaကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ ေနရာမွာ အရမ္းေနာက္က်တယ္။ ေနာက္က်ေတာ့ အခ်ိန္မီ မၿပီးစီးေတာ့တဲ့ အေျခအေနမွာ အရည္အေသြးက မျပည့္မီေတာ့ဘူး။ ဒီလိုမ်ဳိး တစ္ဆက္တစ္စပ္တည္း လုပ္ငန္းေတြ အမ်ားႀကီး ေပၚထြန္းလာတယ္။ တုိင္းျပည္မွာ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ ပေပ်ာက္ေရးအတြက္ ေတာ္ေတာ္ေလးကို အဟန္႔အတား ျဖစ္ေနပါတယ္။ လူထုက ဘတ္ဂ်က္ေငြစာရင္းေတြကို ၾကည့္လိုက္ရင္ ဘီလ်ံနဲ႔ခ်ီၿပီးေတာ့ လုပ္ေနတယ္လို႔ျမင္ၿပီး တကယ္တမ္းက်ေတာ့ သူတို႔ မရဘူး။ အဲဒါကို လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့ ၀န္ႀကီးဌာနေတြက ေဆာင္ရြက္ရမွာပါ။ ဒါကို ကြၽန္ေတာ္တို႔ လႊတ္ေတာ္ကေန စိစစ္ၿပီး ေထာက္ျပျပန္ေတာ့လည္း ေနာင္ ဒီထက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ ပိုမိုလုပ္ပါ့မယ္လို႔ ေျပာသြားတာကလြဲၿပီး ဒီအေပၚမွာ တာ၀န္ယူ တာ၀န္ခံၿပီး ဥပေဒနဲ႔အညီ အေရးယူေဆာင္ရြက္တာက ေတာ္ေတာ္ေလး အားနည္းပါတယ္။ ဒါေတြကေတာ့ အင္မတန္ အေရးႀကီးတယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ထင္ပါတယ္” ဟု ဦးၿဖိဳးမင္းသိန္းက ဆက္လက္သံုးသပ္ ေျပာၾကားသည္။
တုိင္းျပည္တစ္ျပည္၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ႏုိင္ငံေတာ္ဘ႑ာေငြျဖင့္သာ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေၾကာင္း၊ ႏုိင္ငံေတာ္ဘ႑ာျဖင့္ ျပည္သူလူထု၏ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ ပေပ်ာက္ေရး၊ ေဒသဆုိင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ အေျခခံ အေဆာက္အအံုမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး လုပ္ေဆာင္သည့္ ေနရာတြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ဘ႑ာေငြမ်ား အလြဲသံုးစား ျပဳလုပ္မႈမ်ား ရွိေနပက ဆင္းရဲမြဲေတမႈကိုလည္း ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈ၊ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈမ်ားသည္ ျပည္သူလူထု၏ ေန႔စဥ္ဘ၀မ်ားအေပၚတြင္ သက္ေရာက္မႈ ရွိေနသည့္ အေၾကာင္းတရားမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယင္းျပႆနာမ်ားအား ေျဖရွင္းရန္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈမွာလည္း မ်ားစြာအေရးပါေၾကာင္း သံုးသပ္ေျပာၾကားသည္။
၀န္ႀကီးဌာနမ်ား အေနျဖင့္လည္း မိမိတာ၀န္ယူသည့္ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားတြင္ ေအာင္ျမင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မႈ မရွိဟု ဆိုပါက ၎တို႔တြင္လည္း တာ၀န္ရွိေၾကာင္း၊ ႏုိင္ငံတကာတြင္ ယင္းကဲ့သို႔ ေအာင္ျမင္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ျခင္း မရွိပါက ႏုတ္ထြက္သြားေလ့ရွိေၾကာင္း၊ ယင္းကဲ့သို႔ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈမ်ားကို အသိျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း၊ လႊတ္ေတာ္ထဲတြင္ ျပည္သူ႔ေငြစာရင္း ေကာ္မတီ ရွိေနၿပီး ယင္းေကာ္မတီ အေနျဖင့္လည္း အစီရင္ခံစာေပၚတြင္ ေထာက္ျပေျပာဆိုမႈမ်ား ရွိေနေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ အေရးယူ ေဆာင္ရြက္မႈအပိုင္း မရွိေၾကာင္း သိရသည္။
လက္ရွိအခ်ိန္၌ တုိင္းျပည္တြင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား လုပ္သည့္ကာလတြင္ အေျပာသက္သက္သာ ျဖစ္ေနၿပီး လက္ေတြ႕မပါဘူး ဆိုပါက တုိင္းျပည္တြင္လည္း လက္ေတြ႕အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္လာမည္မဟုတ္ေၾကာင္းလည္း သံုးသပ္ၾကသည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ဘ႑ာႏွစ္တြင္ ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားႏွင့္ ဘတ္ဂ်က္အမ်ားဆံုး သံုးစြဲခဲ့သည့္ ဌာနမွာ ဘ႑ာေရး ၀န္ႀကီးဌာန ျဖစ္ေၾကာင္း၊ တုိင္းေဒသႀကီး ၀န္ႀကီးဌာနမ်ား၏ ဘတ္ဂ်က္မ်ားအား ဘ႑ာေရး၀န္ႀကီးဌာနေအာက္တြင္ ထည့္လိုက္ေသာေၾကာင့္ ဘ႑ာေရး၀န္ႀကီးဌာနမွ အမ်ားဆံုး သံုးစြဲခဲ့ေၾကာင္း၊ ဘ႑ာေရး၀န္ႀကီးဌာနၿပီးလွ်င္ စြမ္းအင္ႏွင့္ ကာကြယ္ေရးတို႔ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။
ယင္းကဲ့သို႔ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈမ်ား ရွိေနျခင္းသည္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈႏွင့္ ပတ္သက္ဆက္ႏႊယ္ေနေၾကာင္း၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ဥပေဒမ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကိုလည္း ၀န္ႀကီးဌာနမ်ားက လိုက္နာရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း သိရသည္။
“ဒီေနရာမွာ တစ္ခုရွိတာက ၀န္ထမ္းေတြကို အဂတိလိုက္စားမႈ မရွိရဘူးဆိုရင္ သူတို႔ကို ဂုဏ္သိကၡာရွိရွိ ရပ္တည္ႏုိင္တဲ့ လစာမ်ဳိးေပးဖို႔လည္း လိုပါတယ္။ အဲဒီေနရာမွာလည္း ဖံုးကြယ္ေလးပါး မရွိဖို႔ လိုပါတယ္။ လူႏွစ္ေယာက္ေလာက္ ခန္႔ရမယ့္ အလုပ္ကို လူ ၁၀ ေယာက္ေလာက္ ခန္႔ထားတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ လိုအပ္တဲ့ေနရာမွာေတာ့ ကိစၥမရွိဘူး။ ဥပမာ-ဆရာ၊ ဆရာမ ဆိုရင္ေတာ့ လံုလံုေလာက္ေလာက္ မရွိဘူး။ ဒါေပမဲ့ တခ်ဳိ႕စက္႐ံု အလုပ္႐ံုေတြက အ႐ႈံးေပၚေနတယ္။ အဲလိုမ်ဳိးေတြ ေဆာင္ရြက္တဲ့အတြက္ ဘတ္ဂ်က္ေငြေတြ အေလအလြင့္ျဖစ္ေတာ့ တကယ္လိုအပ္တဲ့ ၀န္ႀကီးဌာနကို လံုေလာက္တဲ့ေငြေတြ မေပးႏုိင္တာလည္း ရွိတယ္။ ဒီလိုေနရာမွာ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြ ရွိလာတယ္။ ဥပေဒစိုးမိုးမႈ ပ်က္ျပားမႈနဲ႔အတူ ရဲတပ္ဖြဲ႕ေတြ တိုးျမႇင့္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ဖို႔လည္း လိုပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ လ၀ကလို ကိစၥမ်ဳိးေတြဆိုရင္ အထူးဂ႐ုျပဳ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ဖို႔ လိုပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔တိုင္းျပည္မွာ ဒီကိစၥေတြက ေတာ္ေတာ္ေလး ဂယက္ရွိပါတယ္။ အခုျဖစ္ေနတဲ့ White card လိုကိစၥမ်ဳိး၊ တကယ္က White card တစ္ခုကို ေျခာက္လထက္ပိုၿပီး ကိုင္ထားလို႔ မရဘူး။ ဒါကို ဦးစီးဌာနက စိစစ္ၿပီးေတာ့ ျပန္လုပ္ေပးရမယ္။ ဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ဆယ္စုႏွစ္တစ္စုေက်ာ္ေအာင္ White card နဲ႔ပဲ ေနေနတဲ့သူေတြ ရွိေနတယ္။ ဆုိေတာ့ ဒီလို ဥပေဒနဲ႔အညီ ေဖာ္ျပထားေသာ္ျငားလည္း ဒီဥပေဒကို လိုက္နာေဆာင္ရြက္မႈ မရွိတဲ့အတြက္ ဒီအေျခအေနေတြဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔တုိင္းျပည္ရဲ႕ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈကို ပ်က္ျပားေစပါတယ္။ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ ပ်က္ျပားတာနဲ႔အမွ် တစ္ဖက္တြင္ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈမ်ား ျပားလာပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ဒီႏွစ္ခုက တစ္ခုနဲ႔တစ္ခု ဆက္စပ္ေနပါတယ္” ဟု ဦးၿဖိဳးမင္းသိန္းက ေျပာၾကားသည္။
“ေျပာရရင္ေတာ့ တစ္ေလွ်ာက္လံုး အားျပဳထားတဲ့ မ႑ိဳင္ဆိုတဲ့ တပ္မေတာ္ အခန္းက႑ ပါလာမွာေပါ့။ တစ္နည္းအားျဖင့္ တပ္မေတာ္က အာဏာယူခဲ့တဲ့ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းကတည္းက ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ စၿပီးျဖစ္လာခဲ့တယ္လို႔ပဲ ေျပာရမွာေပါ့။ အဲဒီမွာ ျဖစ္ခဲ့တယ္ ဆိုေပမယ့္ ဒီေလာက္အထိ အားမေကာင္းခဲ့ေသးဘူး။ ေျပာရရင္ ၁၉၈၈ ခုေနာက္ပိုင္း စစ္တုိင္းမွဴးေတြကို လုပ္ကိုင္ခြင့္ေတြ ခ်ထားေပးတယ္။ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြဟာ တစ္ဟုန္ထိုး ႀကီးထြားလာခဲ့တယ္။ ဒီလိုမ်ဳိး ႀကီးထြားလာတဲ့အတြက္ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ တစ္ဖြဲ႕တစ္အုပ္စုကို လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြ အမ်ားႀကီးေပးထားတဲ့ ေခတ္စနစ္ေအာက္မွာ ေနခဲ့ရတဲ့အတြက္ သူတို႔ရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ေတြဟာ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈေတြကို အႀကီးမားဆံုး ျဖစ္ေပၚေစခဲ့တယ္လို႔ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ယူဆပါတယ္။ အဲဒီအက်ဳိးဆက္က အခု ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကာလလို႔ ေျပာတဲ့ အခ်ိန္မ်ဳိးမွာေတာင္ ဒီအက်ဳိးစီးပြားေတြကို မစြန္႔လႊတ္ႏုိင္တဲ့၊ အက်ဳိးစီးပြားေပၚမွာ အေျခခံထားတဲ့ တည္ေဆာက္မႈမ်ဳိးေတြဟာ အခုိင္အခံ့ ရွိေနတဲ့အတြက္ ဒီဟာကို ေျပာင္းလဲဖို႔အတြက္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ေျပာင္းလဲဖို႔ လိုအပ္ေနပါတယ္။ တပ္မေတာ္က စီးပြားေရးလုပ္တယ္ဆိုတဲ့ ကိစၥကို မေလွ်ာ့ခ်လို႔ မရပါဘူး။ တပ္မေတာ္လို႔ ေျပာတဲ့ေနရာမွာ ဒီလိုလုပ္တဲ့ လူကလည္း တပ္မေတာ္တစ္ခုလံုး မဟုတ္ပါဘူး။ တပ္မေတာ္ေခါင္းေဆာင္ အခ်ဳိ႕နဲ႔ တစ္ခ်ိန္တုန္းက စစ္တုိင္းမွဴးေတြဘ၀ကို ေရာက္ခဲ့တဲ့လူေတြသာ လုပ္ကိုင္ခြင့္ေတြ အမ်ားအျပား ရထားခဲ့တဲ့ လူေတြက အဓိကက်တယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။ ဥပမာ - ျမန္မာ့စီးပြားေရး ဦးပိုင္လီမိတက္ ဆိုတာက တပ္မေတာ္သားေတြ အားလံုးခံစားေနရတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေတြက ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း အာဏာယူခဲ့တဲ့ န၀တအစိုးရ လက္ထက္နဲ႔ တပ္မေတာ္အစိုးရ လက္ထက္က ျဖစ္လာခဲ့တာေတြပါ။ ဒါေတြကို မပယ္ဖ်က္ႏုိင္သေရြ႕ ဒီကိစၥကို အမွီျပဳၿပီးေတာ့ အဂတိလိုက္စားမႈေတြက ဒုနဲ႔ထည္လိုက္ ရွိေနဦးမွာပဲလို႔ သတ္မွတ္လို႔ရပါတယ္။ အမွန္ေတာ့ တပ္မေတာ္ကို စီးပြားေရးလုပ္စရာ မလိုေအာင္ စစ္စရိတ္ေတြ ေပးထားၿပီးသားပါ။ ဘတ္ဂ်က္ထဲမွာလည္း ကာကြယ္ေရးစရိတ္ဆိုတာ အျပည့္အ၀ ေပးထားၿပီးသားပါ။ ဘတ္ဂ်က္ေတြလည္း တိုးေနပါတယ္။ တိုးေနတဲ့အျပင္ ျမန္မာ့စီးပြားေရး ဦးပိုင္လီမိတက္ ဆိုၿပီးေတာ့ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေတြကိုလည္း ရယူထားပါတယ္။ အဲဒါေတြက ႏုိင္ငံရဲ႕ အႀကီးမားဆံုး စီးပြားေရးလုပ္ငန္းစုႀကီးေတြ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီအေပၚမွာ လုပ္ကိုင္ခြင့္ေတြ ရဖို႔အတြက္ အႀကီးမားဆံုးေသာ အဂတိလိုက္စားမႈေတြ ရွိေနတယ္ ဆိုတာလည္း ျငင္းမရတဲ့ အေျခအေနပဲလို႔ ကြၽန္ေတာ္ လက္ခံပါတယ္” ဟု ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးမင္းသူက သံုးသပ္ေျပာၾကားခဲ့သည္။
Writer: 
အငယ္ေထြး

No comments:

Post a Comment