Sunday, March 29, 2015

ထားဝယ္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္း ျပန္လည္အသက္ဝင္လာမည္ကို ေဒသခံမ်ားစိုးရြံ႕



ျမန္မာႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္း ကမ္း႐ိုးတန္းၿမိဳ႕ျဖစ္ သည့္  ထားဝယ္ၿမိဳ႕ တြင္ လြန္ခဲ့ေသာ ၂ႏွစ္ခန္႔က သီဟိုဠ္ၿခံအေသးစားေလးကို မႏုေမႏွင့္ ခင္ပြန္းတို႔ စတင္လုပ္ကိုင္ခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ လြန္ခဲ့ေသာ ၂ ႏွစ္ခန္႔ကစၿပီး သူတုိ႔၏ ဘဝက မေအးခ်မ္းႏိုင္ေတာ့။

ျမန္မာအစိုးရေနာက္ခံေပး ထားသည့္ ထားဝယ္အထူးစီးပြား ေရးဇုန္စီမံကိန္းႀကီးျပင္ဆင္ေရး အတြက္ ၂၀၁၃ ႏွစ္လယ္ေလာက္ မွာ သူတုိ႔၏သီဟိုဠ္ပင္မ်ားဘူဒုိဇာျဖင့္ထုိးလဲွျခင္း ခံလိုက္ရပါသည္။

‘‘ကြၽန္မရဲ႕ၿခံကို    သည္ ေလာက္ေငြေလးနဲ႔ ေရာင္းလိုက္ ရမယ္လို႔စိတ္ေတာင္မကူးဖူးဘူး။ အဲဒီေငြကို ယူတာထက္ ေသတာ ပဲေကာင္းပါတယ္’’ဟု အဆုိပါ ေျမအတြက္    ေလ်ာ္ေၾကးေငြ ေဒၚလာငါးေထာင္ (ျမန္မာေငြက်ပ္သိန္းငါးဆယ္ခန္႔)အေပးခံရ သည့္ မႏုေငြက ေျပာၾကားျခင္း ျဖစ္သည္။ တကယ္တမ္းတြင္ ငါးဧကေလာက္ရွိေသာသူတုိ႔၏ သီဟိုဠ္ၿခံက တစ္ႏွစ္လွ်င္ က်ပ္ သိန္းေလးဆယ္နီးပါးဝင္ေငြ ရွာေပးေနသည္။

မႏုေမတို႔ကဲ့သို႔ ေဒသခံ ၿခံ သမားေတြအတြက္ အခ်ိန္အခါ အေျခအေနက မေကာင္းေတာ့ ပါ။ အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာ အႀကီးဆံုးစီမံကိန္းတစ္ခုျဖစ္လာ မည့္ ထားဝယ္အထူးစီးပြားေရး ဇုန္၏ အစပိုင္းဖြံ႕ၿဖိဳးမႈလုပ္ငန္း မ်ား စတင္ရန္ ေနျပည္ေတာ္ အစိုးရႏွင့္ ထိုင္းအစိုးရတို႔အၾကား လက္မွတ္ထုိးမည့္အခမ္းအနား က အခ်ိန္မေရြးဆိုသလိုျဖစ္လာ ႏိုင္သည္။ အကယ္၍ ဆက္လက္ ေဆာက္လုပ္ျဖစ္ပါက အေမရိ ကန္ေဒၚလာ သန္း ၅,၀၀၀ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမည့္ ထားဝယ္စီးပြားေရးဇုန္ သည္ အိႏၵိယႏွင့္တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ အၾကား မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ တည္ရွိေနေသာ ျမန္မာကို ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြရေအာင္ကူညီေပးရန္ရည္ရြယ္ပါသည္။

ထိုင္းႏိုင္ငံအီတာလ်ံထိုင္းကုမၸဏီက တည္ေဆာက္မည့္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ားသည္ ကီလုိမီတာ ၂၀၀ ခန္႔ေျမအက်ယ္ေပၚတြင္ တန္ခ်ိန္သန္း ၂၅၀တင္ေဆာင္ႏိုင္မည့္ ကုန္တင္ယာဥ္မ်ားထားရွိရန္ရည္ရြယ္သည္။ ထုိပမာဏမွာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ ေလာ့စ္အန္ဂ် လိစ္ႏွင့္ နယူးေယာက္ရွိ ကုန္တင္ဆိပ္ကမ္းမ်ားကို ေပါင္းထားသည့္ပမာဏထက္ပင္ႀကီးေသးသည္။

‘‘ထားဝယ္က ေဒသတြင္း အေျခခံဖြံ႕ၿဖိဳးမႈေတြအတြက္ ဆက္ သြယ္ေရးကအဓိကက်ပါတယ္’’ ဘန္ေကာက္အေျခစိုက္ အတုိင္ ပင္ခံကုမၸဏီတစ္ခုမွ သုေတသီ ခ်ာရြယ္ဆတ္ဘြန္ဆရန္ကေျပာ ၾကားသည္။

အဆိုပါဇုန္တြင္ စက္႐ံုမ်ား၊ ကိုယ္ပိုင္ေက်ာက္မီးေသြးတြင္း၊ စြမ္းအင္စက္႐ံုမ်ားအျပင္ လာ ေရာက္ၾကေသာ စီးပြားေရးလုပ္ ငန္းရွင္မ်ားအတြက္ ၾကယ္ငါးပြင့္ ဟိုတယ္မ်ားႏွင့္ ေဂါက္ကြင္းမ်ား လည္း ပါဝင္မည္ျဖစ္သည္။

ထားဝယ္ဆိပ္ကမ္းကို အသံုးျပဳျခင္းျဖင့္ ဥေရာပႏွင့္ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းမွ ကုန္တင္ယာဥ္မ်ားအေနျဖင့္ အာရွကို ေရာက္ရွိရန္ သယ္ေဆာင္ရမည့္ အခ်ိန္တို ေတာင္းေစမည္။ ထို႔အျပင္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္ကိုျဖတ္ၿပီး သမုဒၵရာကိုျဖတ္သြားရမည့္ ရွည္လ်ားသည့္လမ္းေၾကာင္းကို လမ္းလႊဲကာသြားႏိုင္သည္။

ထုိ႔အျပင္ ၂၀၂၅ တြင္ ၿပီး ေျမာက္မည့္အဆိုပါစီမံကိန္းက အလုပ္အကိုင္   တစ္သိန္းခန္႔ ဖန္တီးေပးႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ေဒသခံတို႔၏ စီးပြားေရးအတြက္လည္း အက်ဳိးရွိမည္ဟု အီတာလ်ံထုိင္းကုမၸဏီကေျပာသည္။

ထိုအခ်က္သည္ အတင္း အဓမၼေနရာေျပာင္းေရႊ႕ခံရသည့္  ေသာင္းႏွင့္ခ်ီေသာ ထားဝယ္ ေဒသခံေတြအတြက္ အနည္းအက်ဥ္း သက္သာရာရေစသည္ဟု ေဒသခံအစိုးရမဟုတ္ေသာအဖြဲ႕အစည္းေတြကေျပာသည္။

‘‘စီမံကိန္းမစေသးေပမယ့္ ေဒသခံေတြမွာက ဝင္ေငြေတြဆံုး ႐ံႈးေနၿပီ။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ စီမံကိန္းစဖို႔ျပင္တဲ့အေနနဲ႔ ေျမ ေတြကသိမ္းေနၿပီေလ’’ဟု ထား ဝယ္အမ်ဳိးသမီးသမဂၢ သုေတသန မွဴးေဒၚခ်စ္ခ်စ္ဝင္းကေျပာသည္။

အခ်ဳိ႕မွာ သူတို႔၏ေျမႏွင့္ ဘဝမ်ားအတြက္ နစ္နာေၾကး၊ ေလ်ာ္ေၾကးေငြအနည္းအက်ဥ္း ရတာရွိသလို အခ်ဳိ႕မွာ လံုးဝမရဘဲရွိခဲ့သည္ဟု အဆိုပါသမဂၢကဆို သည္။

‘‘ထားဝယ္စီမံကိန္းက စ႐ံုပဲ ရွိေသးတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကြၽန္မတု႔ိ လူမႈအသိုင္းအဝိုင္းက စီးပြားေရး အဓိကေက်ာ႐ိုးကို ဖ်က္ၿပီးေနၿပီ။ ေနာက္ထပ္ေရွ႕ဆက္မလုပ္ခင္ ရပ္တန္႔မွျဖစ္မယ္’’ဟု ထုိအေရးကိုေဆာင္ရြက္ေနေသာ ေဒၚစုစု ေဆြကေျပာသည္။ ေငြေၾကးမလံုေလာက္မႈေၾကာင့္ ၂၀၁၃ မွာေခတၱရပ္ခဲ့ရေသာ အခ်က္ကို သူတုိ႔ကေထာက္ျပသည္။

သို႔ေသာ္ ၂၀၁၄ ေနာက္ပိုင္း တြင္ ျမန္မာအစိုးရႏွင့္ ထုိင္းအစိုးရ တို႔ၾကားက သံတမန္ေရးရာအား ထုတ္မႈေၾကာင့္ စီမံကိန္းက ပံုမွန္ လမ္းေၾကာင္းေပၚသုိ႔ ျပန္ေရာက္ လာသည္။

အစိုးရမဟုတ္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုျဖစ္သည့္ ထားဝယ္ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအသင္းကလည္း စီးပြားေရးဇုန္အတြက္ နစ္နာေၾကးေပးသည့္ကိစၥသည္ မလံုေလာက္ မျပည့္စံုဟု ေျပာသည္။ ထုိ႔ျပင္ ထားဝယ္စီမံကိန္းသည္ လူသား မ်ား၏အေျခခံလူ႔အခြင့္အေရး မ်ားကိုခ်ဳိးေဖာက္ေနသည္ဟု သူတို႔ကမွတ္ခ်က္ခ်သည္။

အီတာလ်ံထုိင္းကုမၸဏီက ေတာ့ ထုိေလ့လာဆန္းစစ္မႈမ်ား ကိုသေဘာမတူခဲ့ပါ။

‘‘ရြာသားအမ်ားစုက ကြၽန္ ေတာ္တုိ႔ကို သည္ေဒသကိုလာ ေစခ်င္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းေတြမွာ ေရာ၊ စက္႐ံုေတြနဲ႔ ဆိပ္ကမ္းေတြ ၿပီးရင္ေရာ အလုပ္ေတြအမ်ား ႀကီးေပးႏိုင္မွာပါ’’ဟု   ကုမၸဏီ ေစ်းကြက္မန္ေနဂ်ာပရာဗီးကန္မို ကန္ခ်နာကေျပာၾကားသည္။

ကုမၸဏီသို႔ တာဝန္ရွိသူမ်ားအေနျဖင့္ ထားဝယ္ေဒသ အႀကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာသြားေရာက္ၿပီး ေဒသခံေတြကို ထိုစီမံကိန္းသည္ အင္ဒုိခ်ဳိင္းနားကြၽန္းဆြယ္၏ဂိတ္တံခါးေပါက္ႀကီး  အသစ္ပါဟု သြားေရာက္ေဆြး ေႏြးေျပာျပခဲ့ သည္ဟုသူကဆိုသည္။

ကုမၸဏီအေနျဖင့္ စီးပြားေရးဇုန္ႏွင့္ ၁၀ ကီလိုမီတာအကြာတြင္အိမ္ရာမ်ား၊ ေဆး႐ံုမ်ား၊ ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ဘုရားမ်ားပါ ေဒသခံမ်ားအတြက္ေဆာက္လုန္ရန္အစီ အစဥ္ရွိပါသည္။

‘‘ထားဝယ္စီမံကိန္းက လုပ္ ငန္းရွင္ေတြအတြက္သာမဟုတ္ ပါဘူး။ ေဒသခံအရပ္သားေတြ အတြက္လည္း တကယ့္ကို အက်ဳိးရွိပါတယ္’’ဟု သုေတသီခ်ာရြတ္ ကရွင္းျပသည္။ ထုိကဲ့သို႔ ေဒသ အတြင္း အေရးပါၿပီးမဟာဗ်ဴ ဟာအဓိကက်ေသာ စီမံကိန္းႀကီး သည့္ ေႏွာင့္ေႏွးစရာအေၾကာင္း မရွိဟု သူကေျပာၾကားခဲ့သည္။
—Ref: Reuters

No comments:

Post a Comment