တခ်ိန္က ႏိုင္ငံတကာကို ဆန္အမ်ားဆံုးတင္ပို႔ၿပီး ကမာၻ႔စပါးက်ီျဖစ္ခဲ့တဲ့
အေနအထား ကို ျပန္ ရေအာင္ႀကိဳး စားဖို႔ ျမန္မာျပည္မွာ ရည္မွန္းခ်က္ရွိေနပါတယ္။
ဂ်ပန္လက္ေအာက္ ႏိုင္ငံ့စီးပြားေရး ပ်က္စီးေစခဲ့တဲ့
ဒုတိယကမာၻစစ္မတိုင္ခင္ ၁၉၃၀ ခုႏွစ္ေတြ မွာ ျမန္မာႏိုင္ငံက ႏွစ္စဥ္
ဆန္တန္ခ်ိန္ မက္ထရစ္တန္ေပါင္း ၇ သန္း ႏိုင္ငံျခားကို တင္ပို႔ခဲ့တာပါ။ ၂၀၁၁
ခုႏွစ္မွာေတာ့ ဆန္တန္ခ်ိန္ ၇၇၈၀၀၀ ပဲ တင္ပို႔ႏိုင္ပါေတာ့တယ္။
အခုဆိုရင္ ထိုင္းႏိုင္ငံဟာ ႏွစ္စဥ္ မက္ထရစ္တန္ ၁၀ သန္း တင္ပို႔ၿပီး
ကမာၻေပၚမွာ ႏိုင္ငံတကာကို ဆန္အမ်ားဆံုး တင္ပို႔တဲ့ သရဖူေဆာင္းေနပါၿပီ။
ဒါေပမယ့္ ျမန္မာျပည္မွာ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စီးပြားေရး
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြကို စတင္လုပ္ေဆာင္ေနၿပီျဖစ္တာမို႔ ထိုင္းႏိုင္ငံက
ဆန္စပါး ထုတ္လုပ္သူေတြအေနနဲ႔ သူတို႔ရဲ႕ အေနာက္ဖက္အိမ္နီးခ်င္းေတြ
စင္ေပၚျပန္ေရာက္လာႏိုင္တဲ့ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ကို စိုးရိမ္တႀကီး
ဆန္းစစ္ေနၾကပါတယ္။
ဆန္စပါးေရးရာ ကၽြမ္းက်င္သူေတြကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ
ႏွစ္အနည္းငယ္အတြင္းမွာ အဲ့ဒီလိုအေနအထား ကို ျပန္ ေရာက္ႏိုင္မွာ
မဟုတ္ေသးဘူးလို႔ ယူဆၾကပါတယ္။ စပါးေစ်းက်တဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံထဲက လယ္သမား
အေတာ္မ်ားမ်ားဟာ အေႂကြးေတြနဲ႔ပိေနတယ္လို႔လည္း ၾသဂုတ္လ ၉ ရက္ေန႔ Reuters
သတင္းတပုဒ္မွာ ဆိုထားပါတယ္။
“အေျပာင္းအလဲက ႏိုင္ငံသားေတြ အမ်ားစုေနထိုင္ရာ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးတဲ့
ေဒသ ကို ေရာက္တာ ေႏွးလြန္းေနတယ္ ဒါမွမဟုတ္လည္း ေျပာင္းတဲ့ပံုစံေတြက
အမွားမွား အယြင္းယြင္း ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီေဒသဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံ
စစ္အာဏာရွင္လက္ေအာက္ ရာစုႏွစ္ထက္ဝက္ၾကာ မက်ေရာက္ခင္ တခ်ိန္က
ကမာၻ႔ဆန္တင္ပို႔မႈကို ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ ေဒသျဖစ္တယ္” လို႔လည္း အဲဒီသတင္းမွာ
ေရးထားပါေသးတယ္။ စစ္အစိုးရ ဇာတ္သိမ္းခ်ိန္ကစလို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ
စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈေတြ ဘယ္လိုအေျခအေနရွိသလဲဆိုတာကို
အထူးအကဲျဖတ္ေလ့လာၿပီး Reuters က အခုလို ေရးသားတင္ျပခဲ့တာပါ။
ရာစုႏွစ္တခုအတြင္းမွာ အေျပာင္းအလဲျဖစ္တယ္ ဆို႐ံုသာရွိတဲ့ ေက်းလက္ေဒသ
အခင္းအက်င္းကိုလည္း အဲ့ဒီသတင္းထဲမွာ မီးေမာင္းထိုးျပထားပါေသးတယ္။
စက္ယႏၱရားမရွိဘဲ လူလုပ္အားကို အားကိုးၿပီး စပါးရိတ္ရာမွာလည္း လက္လုပ္
တံစဥ္ကိုသာ အဓိက ကိရိယာအျဖစ္ ဆက္လက္အသံုးျပဳေနေသးတဲ့ အဲ့ဒီေဒသေတြမွာ
ႏြားေတြက လုပ္ငန္းအတြက္ အေရးပါတဲ့ ေမာင္းႏွင္အားအျဖစ္ ရွိေနေသးတယ္လို႔
ဆိုပါတယ္။
စပါးထုတ္လုပ္မႈနဲ႔ ဆန္ပိုမိုတင္ပို႔ႏိုင္မႈေတြကို တားဆီးပိတ္ပင္ထားတဲ့
အရင္းခံျပႆနာေတြထဲက က႑ ၂ရပ္က ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္က လုပ္နည္းကိုင္နည္းေတြနဲ႔
အရည္အေသြးညံ့ဖ်င္းတဲ့ မ်ိဳးေစ့ေတြ ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒါ့ျပင္ လံုေလာက္မႈမရွိဘဲ
ေႏြးေကြးလွတဲ့ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးနဲ႔ ၁၉ ရာစုက ေရေႏြးေငြ႔သံုးအင္ဂ်င္နဲ႔
လည္ပတ္တဲ့ ႏွစ္ခ်ိဳ႕ ဆန္စက္ေတြကလည္း တိုးတက္မႈကို ေႏွာင့္ေႏွးေစတာပါ။
ဆန္စပါးကို အဓိကထြက္တဲ့ ဧရာဝတီျမစ္ဝကၽြန္းေပၚကေဒသကေန အၾကမ္းဖ်ဥ္း မိုင္
၁၂၀ ေလာက္သာေဝး တဲ့ ရန္ကုန္ထိေရာက္ေအာင္ သယ္ယူရတာဟာ ရန္ကုန္ကေန
စင္ကာပူေရာက္ေအာင္ သေဘၤာနဲ႔ပို႔တာထက္ ေငြကုန္ေၾကး က်ပိုမ်ားတယ္လို႔
ျမန္မာဆန္လုပ္ငန္းအသင္း (MRIA) အတြင္းေရးမႉးခ်ဳပ္ ဦးရဲမင္းေအာင္က Reuters
သတင္းဌာနကို ေျပာပါတယ္။
ဆိုေတာ့ ဒီအေျခအေနေတြေအာက္မွာ ျမန္မာ့ဆန္လုပ္ငန္း အရင္လို ျပန္လည္ပတ္ႏိုင္ေအာင္ ဘာေတြလုပ္ရမလဲလို႔ ေမးစရာျဖစ္လာပါၿပီ။
“အစိုးရက ဆယ္စုႏွစ္နဲ႔ခ်ီၿပီး က်ယ္က်ယ္ျပန္ျပန္႔ ထိန္းခ်ဳပ္ထားခဲ့တာမို႔
ထိခိုက္နစ္နာခဲ့ရတဲ့ ျမန္မာ့ ဆန္စပါးက႑ အေနနဲ႔ ေခ်းေငြ၊ ကုန္ၾကမ္းနဲ႔
သိုေလွာင္မႈဆိုင္ရာေတြမွာ တိုးတက္မႈရွိလာေအာင္ ပိုမိုအားထုတ္ဖို႔လိုပါတယ္”
လို႔ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံ မနီလာၿမိဳ႕အေျခစိုက္ ႏိုင္ငံတကာ ဆန္စပါး သုေတသန
အင္စတီက်ဳ (International Rice Research Institute – IRRI) ရဲ႕
လူမႈေရးသိပၸံအႀကီးအကဲျဖစ္သူ စီးပြားေရးပညာရွင္ ဆာမာရန္ဒူ မိုဟန္တီ
(Samarendu Mohanty) က ဆုိပါတယ္။
“ျမန္မာႏိုင္ငံအေနနဲ႔ ႏိုင္ငံတကာဆန္စပါးေစ်းကြက္မွာ အရင္လို
ဂုဏ္သတင္းေမႊးခဲ့တဲ့ အေနအထား အတိုင္း ျပန္ေရာက္ဖို႔ စိတ္ကူးရွိတယ္ဆိုရင္ေတာ့
ႏွစ္နဲ႔ခ်ီတဲ့ ႏိုင္ငံတကာ ဒဏ္ခတ္အေရးယူမႈေတြေၾကာင့္ လံုးလံုးလ်ားလ်ား
ဖ႐ိုဖရဲျဖစ္ေနတဲ့ ဆိပ္ကမ္းအေဆာက္အအံုေတြနဲ႔ ေငြေၾကးစနစ္ေတြကိုလည္း
ပိုမိုေကာင္းမြန္ေအာင္ အဓိကထားေဆာင္ရြက္ဖို႔ လိုပါေသးတယ္” လို႔လည္း သူက
ျဖည့္စြက္ေျပာပါတယ္။
ဒါ့ျပင္ “တကယ္လို႔ ျမန္မာနဲ႔ ကေမာၻဒီးယားေပါင္းၿပီး သူတို႔ဆန္စပါးက႑ကို
ေခတ္မီေအာင္လုပ္မယ္၊ မူဝါဒေတြ ေျပာင္းမယ္ ဆိုရင္ ထိုင္းႏိုင္ငံရဲ႕
ထိပ္ဆံုးမွာ ေရာက္ေနတဲ့အေနအထားက ကာလတိုေလးပဲ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
ဒီႏိုင္ငံ ၂ ခုစလံုးမွာ ေျမၾသဇာေကာင္းတဲ့ ေျမယာေတြနဲ႔ ျပည့္ႏွက္ေနတဲ့အျပင္
ဆန္စပါးစိုက္ပ်ိဳးဖို႔ သင့္တင့္ ေလ်ာက္ပတ္တဲ့ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္လည္း
ရွိတာမို႔ သူတို႔အေနနဲ႔ ဆန္စပါးထုတ္လုပ္မႈကို တိုးခ်ဲ႕ႏိုင္ၿပီး ေစ်းကြက္
ရွယ္ယာေတြကို ထိုင္းႏိုင္ငံလက္ထဲကေန ျပန္ဆြဲယူလိုက္ႏိုင္ပါတယ္” လို႔လည္း
ဆာမာရန္ဒူ မိုဟန္တီက အေရွ႕ ေတာင္အာရွ ေစ်းကြက္အလားအလာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့
ေလ့လာမႈတခုထဲမွာ အႀကံျပဳ ေျပာၾကားထားပါေသးတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဆန္စပါးထုတ္လုပ္သူ၊ ဆန္စပါးကုန္သယ္နဲ႔
ဆန္စက္လုပ္ငန္းရွင္အသင္းေတြကိုေပါင္းၿပီး အစိုးရက ၂၀၁၀ ခုႏွစ္မွာ MRIA
ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ခဲ့တဲ့အေပၚ ဆာမာရန္ဒူ မိုဟန္တီက ခ်ီးမြမ္းပါတယ္။ MRIA ဟာ
ရင္းႏွီးျမွဳပ္ ႏွံသူေတြ၊ လယ္သမားေတြနဲ႔ ဆန္စက္ရွင္ေတြၾကားမွာ
ဆက္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္တဲ့အျပင္ အစိုးရရဲ႕ ပါဝင္ပတ္သက္မႈ
ဒါမွမဟုတ္ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္မႈမရွိပဲ ဆန္တင္ပို႔ႏိုင္တဲ့အသင္းအဖြဲ႔လည္း
ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ျမန္မာ့ဆန္စပါးလုပ္ငန္းကို အရင္လိုျဖစ္လာေအာင္
အေျခခံအေဆာက္အံုသစ္ေတြဖန္တီးဖို႔ ရင္ႏွီးျမွဳပ္ႏံွမႈ ပမာဏ အေတာ္မ်ားမ်ား
လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။ ဆန္စက္အသစ္ေတြတည္ေဆာက္ဖို႔ ဒါမွမဟုတ္လည္း ရွိၿပီးသားေတြ
ျပန္လည္မြမ္းမံဖို႔ကိုေတာင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၅၀၀ ကုန္ႏိုင္တယ္လို႔
ဦးရဲမင္းေအာင္က ခန္႔မွန္းပါတယ္။
ၿပီးေတာ့ အဲ့ဒီေငြေတြ ဘယ္ကလာမလဲဆိုတာလည္း ရွင္းရွင္းလင္းလင္းမရွိပါဘူး။
IRRI ရဲ႕ ဇူလိုင္လထုတ္ ေလ့လာ ေရး အစီရင္ခံစာထဲမွာေတာ့
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕လက္ရွိအေနအထားက ဥ႐ုေဂြးႏိုင္ငံမွာသံုးခဲ့တဲ့
စနစ္အတိုင္းသံုးရင္ အက်ိဳးရွိေကာင္းရွိႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။
အဲဒီႏိုင္ငံဟာ ဘယ္ႏိုင္ငံနဲ႔မွမတူတဲ့စနစ္ကိုသံုးၿပီး ၿပီးခဲ့တဲ့ ၅
ႏွစ္အတြင္းမွာ တဟက္တာကို စပါး ၈ တန္ထြက္တာမို႔ ကမၻာေပၚမွာ ဆန္ထြက္ႏႈန္း
တတိယအမ်ားဆံုး အဆင့္ကို ေရာက္ခဲ့တယ္လို႔ အစီရင္ခံစာက ဆိုပါတယ္။
“ဥ႐ုေဂြးဆန္စပါးက႑ရဲ႕ အဓိက အဂၤါရပ္ေတြကေတာ့ ေဒါင္လိုက္
ေပါင္းစပ္ေဆာင္ရြက္မႈနဲ႔ လယ္သမား ေတြ၊ ဆန္စက္ရွင္ေတြ၊ ဆန္သုေတသီေတြနဲ႔
အစိုးရၾကားက လုပ္ငန္းပြင့္လင္းျမင္သာမႈေတြျဖစ္ပါတယ္” လို႔ IRRI က
ေျပာပါတယ္။
“ဆန္စက္ရွင္ေတြက စက္ပစၥည္းနဲ႔ တျခားကုန္ၾကမ္းေတြအတြက္ ရင္းႏွီးဖို႔
လယ္သမားေတြလိုတဲ့ ေငြရဲ႕ ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္း အထိ ေခ်းေပးၾကတယ္၊ ၿပီးေတာ့
သီးႏွံဆံုး႐ံႈးမႈမရွိေအာင္ ကာကြယ္ႏုိင္ဖို႔ အာမခံအစီအစဥ္ေတြကို
လယ္သမားေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းညွိႏိႈင္းေဆာင္ရြက္ၾကတယ္” လို႔လည္း IRRI က
ဆိုပါတယ္။
ဥ႐ုေဂြးစနစ္ရဲ႕ တျခားအဂၤါရပ္ေတြထဲမွာ ဆန္စက္ရွင္နဲ႔
ႏိုင္ငံရပ္ျခားကုန္သြယ္ေတြၾကားက အဆက္အသြယ္၊ ဆန္စက္ ရွင္၊ လယ္သမားနဲ႔
ႏိုင္ငံဆန္စပါးသုေတသနဌာနက အပင္မ်ိဳးေဖါက္တဲ့ သိပၸံပညာရွင္ေတြအၾကား
ဆက္သြယ္ေဆာင္ ရြက္မႈနဲ႔ မ်ိဳးေစ့သစ္သုေတသနအတြက္ ဆန္စပါးေရာင္းခ်မႈကေန
ရံပံုေငြတရပ္ ထူေထာင္ထားတာေတြ ပါဝင္ပါတယ္။
“အာရွမွာ ဆန္အမ်ားစုကို သိပ္ဆင္းရဲတဲ့သူေတြ စားသံုးေနၾကခ်ိန္မွာ
စူပါမားကက္ေတြကေန အရည္အေသြးျမင့္တဲ့ တံဆိပ္နဲ႔ဆန္ေတြကို ဝယ္ယူတဲ့
လူလတ္တန္းစားတရပ္ ဥ႐ုေဂြးႏိုင္ငံမွာ ႐ုတ္ျခည္းတိုးပြားလာေနပါတယ္” လို႔ IRRI
အတြက္ ဥ႐ုေဂြးႏိုင္ငံအေၾကာင္းေလ့လာခဲ့တဲ့ ဘက္စ္ေဘာင္မင္ (Bas Bouman) က
ေျပာပါတယ္။ သူဟာ ကမၻာလံုး ဆိုင္ရာ ဆန္စပါးသိပၸံ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးအဖြဲ႔
(Global Rice Science Partnership) မွာ တာဝန္ထမ္း ေဆာင္ေန သူပါ။
“ျမန္မာ့ဆန္စပါးထုတ္လုပ္မႈဟာ ဥ႐ုေဂြးႏိုင္ငံအေတြ႔အႀကံဳကေန အက်ိဳးအျမတ္
ရႏိုင္ေခ်ရွိပါတယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ေျမလြတ္ေျမ႐ိုင္းနယ္ေျမ
(Virgin Territory) တခုအျဖစ္သတ္မွတ္ပါတယ္၊ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ လက္ရွိ
ရွိေနတဲ့စနစ္က အေတာ္ေလး မဖြံ႔ၿဖိဳးတဲ့အျပင္ ဘာဝန္ထုပ္ဝန္ပိုးမွလည္း
မရွိတာေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ လို႔သာ ဒီႏိုင္ငံက
ဆက္ၿပီးလမ္းဖြင့္သြားမယ္ဆိုရင္ ဥ႐ုေဂြးပံုစံ ဆန္စပါးစနစ္ကုိ အေျခခံကေန
စတင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဖို႔ အခြင့္အလမ္းႀကီးတရပ္ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္” လို႔လည္း သူက
ဆိုပါေသးတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဒီစနစ္ကို ျမန္မာျပည္မွာ မက်င့္သံုးႏိုင္ခင္ အရင္ရွင္းရမယ့္
သိပ္အေျခခံက်တဲ့ ျပႆနာ တရပ္ရွိေနပါတယ္။ လယ္ယာစိုက္ပ်ိဳးမႈကို
ၿခိမ္းေျခာက္ေနတဲ့ ျပႆနာပါ။ အဲ့ဒါကေတာ့ ေျမယာအခြင့္ အေရးနဲ႔ဆိုင္တဲ့
ျပႆနာပဲျဖစ္ပါ တယ္။
ျမန္မာအစိုးရက တြန္းတြန္းတိုက္တိုက္ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့
စီးပြားေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ မႈဟာ ေျမယာသိမ္း မႈေတြ ပိုၿပီးျဖစ္ လာေအာင္
တြန္းအားေပးသလိုျဖစ္လိမ့္မယ္လို႔ လယ္သမားအမ်ားအျပားက
စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကေနၾကတယ္၊ ဘာေၾကာင့္ လဲဆိုရင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းႀကီးေတြက
ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ အလားအလာသစ္ေတြအေပၚ အသံုးခ်ဖို႔ နည္းလမ္းရွာေဖြေနၾက
လို႔ျဖစ္တယ္လို႔ Reuters က ေရးပါတယ္။
“ဥပေဒမူၾကမ္း ၂ ခုျဖစ္တဲ့ လယ္ယာေျမဥပေဒမူၾကမ္းနဲ႔ ေျမလြတ္ေျမ႐ိုင္း
ဥပေဒမူၾကမ္းေတြဟာ အစိုးရက ေျမယာ သိမ္းႏိုင္တဲ့ အခြင့္အလမ္းေတြကို
ပိုဖန္တီးေပးတဲ့အတြက္ အခုဆိုရင္ လယ္သမားအေရး လႈပ္ရွားေနသူေတြရဲ႕ ေဝဖန္
မႈနဲ႔ ႀကံဳေနရပါၿပီ” လို႔လည္း ႐ိုက္တာသတင္းထဲမွာ ေဖာ္ျပထားပါေသးတယ္။
ျမန္မာျပည္မွာ စီးပြားေရး ျပန္လည္ႏိုးထလာခ်ိန္က ကံဆိုးခ်င္ေတာ့
ကမၻာေပၚမွာ ဆန္တင္ပို႔တဲ့ ႏိုင္ငံေတြပိုမ်ား လာၿပီး ဆန္ေစ်းက်တဲ့အခ်ိန္နဲ႔
တိုက္ဆိုင္ေနတာမို႔ ျမန္မာ့ဆန္ စပါးျပန္လည္ဆန္းသစ္ႏိုင္ဖို႔
အခြင့္အလမ္းေတြကို ပိုဆိုးဝါးသြား ေစပါတယ္။
ဆန္အမ်ားဆံုးတင္ပို႔တဲ့ ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္မွပဲ ၄၅
ရာခိုင္ႏႈန္းေလ်ာ့က်သြားၿပီး ဒီႏွစ္ ပထမ ၆ လမွာ မက္ထရစ္တန္ ၃.၄၅ သန္းပဲ
တင္ပို႔ႏိုင္ခဲ့တာပါ။ ဒီလိုျဖစ္ရတဲ့ တစိတ္တပိုင္းကေတာ့ ၿပိဳင္ဘက္ေတြျဖစ္တဲ့
ဗီယက္နမ္နဲ႔ အိႏိၵယႏိုင္ငံ ေတြက ေစ်းကြက္ထဲမွာ အားေကာင္းေမာင္းသန္နဲ႔
အၿပိဳင္အဆိုင္လုပ္လို႔ပါပဲ။
၂၀၃၅ ခုႏွစ္ေရာက္ရင္ တကမၻာလံုးမွာ ဆန္ဝယ္ယူလိုမႈ ႏွစ္စဥ္ မက္ထရစ္တန္ ၁၁၆
သန္းအထိ ျမင့္တက္ လာဖို႔ ေမွ်ာ္ လင့္ထားတာမို႔ ဒီလိုအဟန္႔အတားမ်ိဳး
ေရတိုနဲ႔ အလယ္အလတ္ကာလအပိုင္းအျခားေတြမွာ ႀကံဳရဖို႔ရွိတယ္လို႔ IRRI က
ေျပာပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံအေနနဲ႔ ကမၻာေပၚက ဆန္အမ်ားဆံုးတင္ပို႔တဲ့ ၅
ႏိုင္ငံစာရင္းမွာ တခါျပန္ပါႏိုင္ဖို႔အတြက္ ခရီးရွည္လွမ္း တက္ဖို႔
လိုေကာင္းလိုေနေသးေပမယ့္ ကမၻာေပၚက ဆန္အမ်ားဆံုးစားတဲ့ ႏိုင္ငံေတြထဲ မွာေတာ့
ေလာေလာဆယ္ နံပါတ္ ၅ ေနရာမွာ ေရာက္ေနပါၿပီ။
ဆန္ဟာ ျမန္မာေတြအတြက္ အေရးပါတဲ့ အဓိကအစားအစာျဖစ္ၿပီး လူတေယာက္ရဲ႕
တႏွစ္စားသံုးမႈက ပ်မ္းမွ် ၁၅၇ ကီလိုကရမ္ရွိပါတယ္။ ဒီစားႏႈန္းက
အေရွ႕ေတာင္အာရွမွာရွိတဲ့ ကေမၻာဒီးယား၊ ဖိလစ္ပိုင္၊ အင္ဒိုနီးရွားနဲ႔
ထိုင္းႏိုင္ငံေတြ ထက္ ပိုျမင့္ပါတယ္။
No comments:
Post a Comment