ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံေအာက္လႊတ္ေတာ္အမတ္ႏွင့္
ဒုတိယ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ မစၥတာ တာ႐ိုအာဇိုႏွင့္အဖြဲ႔အား ဇန္န၀ါရီလ ၃ ရက္က ေနျပည္ေတာ္ ရွိ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတအိမ္ေတာ္ သံတမန္ေဆာင္ဧည့္ခန္းမ၌ လက္ခံေတြ႕ဆုံစဥ္ (ဓာတ္ပံု - သမၼရံုးဝက္ဘ္ဆိုက္)
၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ဧၿပီလ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲအလြန္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္
လႊတ္ေတာ္ထဲေရာက္ၿပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု အပါအ၀င္
ကမၻာ့ႏိုင္ငံ အမ်ားစုသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာ၊
နည္းဗ်ဴဟာမ်ားကို
ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးလာခဲ့ၾကသည္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏
ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အခင္းအက်င္းတြင္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔
သမၼတႏိုင္ငံႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတို႔သည္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊
ဥေရာပႏိုင္ငံမ်ားတို႔ႏွင့္ အၿပိဳင္ အင္တိုက္အားတိုက္
၀င္ေရာက္ႏိုင္ေျခရွိေနၿပီး ေျခလွမ္းအသြက္ဆံုးႏွင့္ အက်ဳိးစီးပြား
အျမင့္မားဆံုး ၿပိဳင္ဘက္မ်ား ျဖစ္လာႏိုင္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္
တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတို႔အၾကား မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈကို
အေၾကာင္းျပဳလ်က္ မိမိအမ်ဳိးသား အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ မည္သို႔မည္ပံု
အက်ဳိးရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္မည္ကို ေလ့လာျပင္ဆင္ရမည္ ျဖစ္သည္။
အကယ္စင္စစ္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတို႔သည္ အာရွသာမက ကမၻာ့အဆင့္
ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး အခင္းအက်င္းမ်ားတြင္ အခရာက်သူမ်ား ျဖစ္သည္။
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ၏ လတ္တေလာ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ မူ၀ါဒသည္ ဂ်ပန္၏ ႐ုန္းဆဲကန္ဆဲ
စီးပြားေရးကို အေထာက္အကူျပဳႏိုင္မည့္ ျမန္မာ့ေစ်းကြက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကို
ကူညီရန္ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ၾသဇာက်ယ္ျပန္႔လာေနျခင္းကို
ထိန္းခ်ဳပ္ေစာင့္ၾကည့္ရန္ ဦးတည္ပံုရသည္ဟု အကဲခတ္မ်ားက သံုးသပ္ၾကသည္။
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတို႔အၾကား
လက္ရွိမဟာဗ်ဴဟာ ဆက္ဆံေရးကို ေလွ်ာ့မတြက္ရန္ႏွင့္ ပိုလည္းမတြက္ရန္
လိုအပ္သည့္အျပင္ ပါးနပ္သိမ္ေမြ႕ေသာ၊ ဗ်ဴဟာေျမာက္ေသာ
နည္းနာခ်ဥ္းကပ္ပံုတို႔ကို ပံုေဖာ္သင့္ေၾကာင္း အကဲခတ္မ်ားက ေထာက္ျပၾကသည္။
ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတဦးသိန္းစိန္သည္
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံေအာက္ လႊတ္ေတာ္အမတ္၊ ဒုတိယ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ဘ႑ာေရး၀န္ႀကီး
တာ႐ုိအာဇို ဦးေဆာင္ေသာ ကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕ကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္၊ ဇန္န၀ါရီလ ၃
ရက္ေန႔တြင္ လက္ခံေတြ႕ဆံုခဲ့သည္။ တာ႐ုိအာဇိုက ဂ်ပန္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္
ရွင္ဇိုအာေဘး၏ သ၀ဏ္လႊာကို ေပးအပ္ခဲ့ၿပီး သမၼတဦးသိန္းစိန္ကလည္း
ရွင္ဇိုအာေဘးကို ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ လာေရာက္လည္ပတ္ရန္ ဖိတ္ၾကားခဲ့သည္။
ဂ်ပန္ဒု၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ တာ႐ုိအာဇိုသည္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္
ဒုတိယဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီး မင္းေအာင္လႈိင္ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုခဲ့ၿပီး ႏွစ္ႏိုင္ငံ
တပ္မေတာ္မ်ားအၾကား ဆက္ဆံေရးအဆင့္ ျမႇင့္တင္ရန္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသားေဒသမ်ား
ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ အကူအညီ အေထာက္အပံ့မ်ား ေပးအပ္ရန္တို႔ကို
ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ မိတ္ေဆြေဟာင္းႀကီးလည္းျဖစ္၊ ျမန္မာ-ဂ်ပန္
ခ်စ္ၾကည္ေရးအသင္း ဥကၠ႒ႏွင့္ အထက္လႊတ္ေတာ္ အမတ္ေဟာင္းလည္းျဖစ္ေသာ မစၥတာ
ဟီဒီ႐ုိ၀ါတနာဘီႏွင့္ နီပြန္ေဖာင္ေဒးရွင္း ဥကၠ႒ မစၥတာ ႐ုိဟီဆာဆာကာ၀ါတို႔လည္း
တက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ အစိုးရခ်င္းသာမက တပ္မေတာ္ခ်င္း
တိုက္႐ုိက္ထိေတြ႕ ဆက္ဆံႏိုင္ေရးကို ဦးတည္လာျခင္းသည္ တ႐ုတ္အစိုးရအတြက္
သတိထားရမည့္ အေနအထား ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္ရွိသည္ဟုလည္း ေလ့လာသူမ်ားက သံုးသပ္ၾကသည္။
ျမန္မာ့တပ္မေတာ္သည္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ လြတ္ေျမာက္ေရး တပ္မေတာ္ႏွင့္ မဟာဗ်ဴဟာ
ဆက္ဆံေရးကို ခုိင္မာေအာင္ တည္ေဆာက္ေနသည့္ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္
အေမရိကန္တပ္မေတာ္၊ ဂ်ပန္တပ္မေတာ္ႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ား၏
တပ္မေတာ္မ်ားႏွင့္ လံုျခံဳေရးဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ၂၀၁၃
ခုႏွစ္အတြင္း ေျခလွမ္းသြက္သြက္ ပံုေဖာ္လာႏိုင္ဖြယ္ရွိသည္ဟုလည္း
သံုးသပ္ၾကသည္။
ဂ်ပန္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းႀကီးမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံေစ်းကြက္သို႔ အင္ႏွင့္အားႏွင့္ ၀င္ေရာက္လာျခင္းသည္ တ႐ုတ္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းႀကီးမ်ား၏ ျမန္မာ့ေစ်းကြက္တြင္ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ၊ ေစ်းကြက္ထိန္းခ်ဳပ္မႈႏွင့္ လက္သာမႈတို႔အတြက္ အေကာင္းဆံုး ထိန္းညႇိႏိုင္မည့္ ကုပ္အားျဖစ္သည္ဟုလည္း ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားက သံုးသပ္ၾကသည္ . . . |
တာ႐ုိအာဇို၏ ျမန္မာႏိုင္ငံခရီးစဥ္အတြင္း ဒုတိယကမၻာစစ္ကာလ ျမန္မာႏိုင္ငံ
စစ္ေျမျပင္တြင္ က်ဆံုးခဲ့ေသာ ဂ်ပန္စစ္သားမ်ား၏ စစ္သခၤ်ဳိင္းကို
သြားေရာက္ဂါရ၀ျပဳခဲ့မႈအေပၚ မေက်မနပ္သံမ်ား ထြက္ေပၚခဲ့သည္။ အာဇို၏
စစ္သခၤ်ဳိင္းသြား အစီအစဥ္သည္ စစ္အတြင္း ဂ်ပန္စစ္တပ္၏
ႏွိပ္စက္ညႇဥ္းပန္းမႈေၾကာင့္ နစ္နာခံစားခဲ့ရသည့္ ျမန္မာအပါအ၀င္
အာရွျပည္သူမ်ား၏ ခံစားခ်က္ကို လ်စ္လ်ဴ႐ႈျခင္းျဖစ္သည္ဟုလည္း
ေ၀ဖန္သံုးသပ္မႈမ်ား ရွိေနသည္။ ဂ်ပန္သည္ အာရွေဒသတြင္
တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္အၿပိဳင္ ၾသဇာထူေထာင္လိုၿပီး တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏
စီးပြားေရးခ်ဲ႕ထြင္လာမႈကို ထိန္းခ်ဳပ္လိုသည္ဆိုပါက
ဂ်ပန္ေခါင္းေေဆာင္မ်ားသည္ ကမၻာစစ္အတြင္း ဂ်ပန္စစ္၀ါဒီမ်ားေၾကာင့္
အာရွတလႊားတြင္ နစ္နာဆံုး႐ႈံးခဲ့သူမ်ား၊ မိသားစု၀င္မ်ားကို တန္ဖိုးထားရန္၊
အေလးဂ႐ုျပဳရန္ အထူးလိုအပ္သည္ဟုလည္း ေထာက္ျပၾကသည္။
ရွင္ဇိုအာေဘး၏ အစိုးရတြင္ ရယ္ဒီကယ္ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒီ အမ်ားစု
ပါ၀င္သျဖင့္၊ လက္ယာစြန္းသို႔ ဦးတည္သြားမည္ကို အကဲခတ္မ်ားက စိုးရိမ္ၾကသည္။
၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ဆယ္စုႏွစ္ တစ္ခုအတြင္း ပထမဆံုးအႀကိမ္အျဖစ္
ကာကြယ္ေရးအသံုးစရိတ္ကို တိုးျမႇင့္ႏိုင္ဖြယ္ရွိေနျခင္းကလည္း စိုးရိမ္မႈကို
ပိုမိုျဖစ္ေစခဲ့သည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ စစ္အတြင္း ဂ်ပန္၏ စစ္၀ါဒႏွင့္
က်ဴးေက်ာ္မႈမ်ားကို ေဖ်ာက္ဖ်က္မည္ဆိုလွ်င္ တန္ျပန္ဆိုးက်ဳိးျဖစ္ႏိုင္သည့္
နည္းတူ၊ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္မ်ားအေနျဖင့္လည္း ဒုတိယကမၻာစစ္လြန္ကာလ
ခ်မွတ္ထားေသာ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို ထိန္းသိမ္းရန္ အထူးအေရးႀကီးသည္ဟု
အကဲခတ္မ်ားက သံုးသပ္ၾကသည္။
တာ႐ုိအာဇိုက ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသို႔ေပးရန္ရွိသည့္ ေၾကြးၿမီ
၅၀၀ ဘီလ်ံယန္း (အေမရိကန္ေဒၚလာ ၅.၇၄ ဘီလ်ံ) အနက္ ေၾကြးၿမီ ၃၀၀ ဘီလ်ံယန္းကို
၂၀၁၃ ခုႏွစ္အတြင္း အဆင့္ႏွစ္ဆင့္ျဖင့္ ေလ်ာ္ပစ္မည္ ဟု အတည္ျပဳ
ေျပာၾကားခဲ့သည္။ မစ္ဆူဘီရွီ ယူအက္ဖ္ေဂ် ဘ႑ာေရးအုပ္စုမွ ဦးစီးေသာ
ဂ်ပန္ပုဂၢလိက ဘဏ္မ်ားအဖြဲ႕အေနျဖင့္လည္း က်န္ရွိေသာ ယန္း ၂၀၀ ဘီလ်ံကို
ကာလတိုေခ်းေငြအျဖစ္ ထုတ္ေခ်းရန္ စီစဥ္ေနသည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသည္
ျမန္မာ့ေစ်းကြက္အတြင္းသို႔ ဓနအင္အား အလံုးအရင္းႏွင့္
ေျခကုန္သုတ္၀င္ေနၿပီဟုလည္း သံုးသပ္ၾကသည္။
ထို႔အျပင္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအစိုးရႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးဘဏ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ကမၻာ့ဘဏ္ႏွင့္ အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္တို႔ကိုေပးရန္ ရက္လြန္ေၾကြးၿမီ ဒဏ္ေၾကးတို႔ကို ျပန္လည္ေပးဆပ္ႏိုင္ၿပီး ကမၻာ့ဘဏ္ႏွင့္ အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္တို႔မွ ပံုမွန္ေခ်းေငြမ်ား ျပန္လည္ရရွိႏိုင္ရန္တို႔အတြက္ ကာလတိုေခ်းေငြ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၉၀၀ ကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလအတြင္း ပံ့ပိုးေပးမည္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၀ါရွင္တန္ အေျခစိုက္ ကမၻာ့ဘဏ္ကို အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၄၀၀ ႏွင့္ မနီလာအေျခစိုက္ အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္ကို အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၅၀၀ ခန္႔ ေပးရန္ တာ၀န္ရွိေနသည္။ ထို႔အျပင္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသည္ ၂၄၀၀ ဟက္တာ က်ယ္၀န္းေသာ သီလ၀ါအထူးစီးပြားေရးဇုန္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ဘီလ်ံ ၅၀ ယန္း ေခ်းေငြသစ္ကိုလည္း ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ ထုတ္ေခ်းမည္ျဖစ္သည္။
ထို႔အျပင္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအစိုးရႏွင့္ ဆက္စပ္ေသာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးဘဏ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ကမၻာ့ဘဏ္ႏွင့္ အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္တို႔ကိုေပးရန္ ရက္လြန္ေၾကြးၿမီ ဒဏ္ေၾကးတို႔ကို ျပန္လည္ေပးဆပ္ႏိုင္ၿပီး ကမၻာ့ဘဏ္ႏွင့္ အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္တို႔မွ ပံုမွန္ေခ်းေငြမ်ား ျပန္လည္ရရွိႏိုင္ရန္တို႔အတြက္ ကာလတိုေခ်းေငြ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၉၀၀ ကို ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ ဇန္န၀ါရီလအတြင္း ပံ့ပိုးေပးမည္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၀ါရွင္တန္ အေျခစိုက္ ကမၻာ့ဘဏ္ကို အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၄၀၀ ႏွင့္ မနီလာအေျခစိုက္ အာရွဖြံ႕ၿဖိဳးေရးဘဏ္ကို အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၅၀၀ ခန္႔ ေပးရန္ တာ၀န္ရွိေနသည္။ ထို႔အျပင္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသည္ ၂၄၀၀ ဟက္တာ က်ယ္၀န္းေသာ သီလ၀ါအထူးစီးပြားေရးဇုန္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ဘီလ်ံ ၅၀ ယန္း ေခ်းေငြသစ္ကိုလည္း ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အတြင္းမွာ ထုတ္ေခ်းမည္ျဖစ္သည္။
တိုက်ဳိႏွင့္ ေပက်င္းအၾကား နယ္ေျမပိုင္ဆိုင္မႈဆိုင္ရာ အျငင္းပြားမႈမ်ား
ျဖစ္လာခဲ့ၿပီးေနာက္ပိုင္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား
ျပဳလုပ္မည့္ အစီအစဥ္မ်ားကို ျပန္လည္သံုးသပ္ေနေသာ
ဂ်ပန္လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအတြက္ သီလ၀ါအထူးစီးပြားေရးဇုန္သည္ ဆြဲေဆာင္မႈ
အခြင့္အလမ္းအျပည့္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။ မစ္ဆူဘီရွီ ေကာ္ပိုေရးရွင္း၊ မာ႐ုဘိနိ
ေကာ္ပိုေရးရွင္းႏွင့္ ဆူမိတိုမို ေကာ္ပိုေရးရွင္းတို႔ ဖက္စပ္ေဆာင္ရြက္မည့္
စက္မႈဇုန္ပထမအဆင့္သည္ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္၊ ေရြးေကာက္ပြဲမတိုင္မီ
ၿပီးစီးမည္ျဖစ္သည္။
၂၀၁၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသည္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံကို ေက်ာ္ျဖတ္ကာ
ကမၻာ့စီးပြားေရးနံပါတ္ (၂) အဆင့္ ႏိုင္ငံျဖစ္လာခဲ့သည္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံ
ဆက္ဆံေရးသည္လည္း အဖုအထစ္မ်ားႏွင့္ ျဖစ္သည္။ ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္း ဂ်ပန္၏
အတိတ္သမိုင္းကုိ တ႐ုတ္တို႔ ေက်နပ္ေအာင္လက္ခံဖို႔ ျငင္းဆန္ခဲ့ျခင္း၊
နန္ကင္းလူအစုလိုက္ အၿပံဳလိုက္ သတ္ပြဲႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဂ်ပန္ေက်ာင္း
ျပ႒ာန္းစာအုပ္မ်ားတြင္ ေဖာ္ျပျခင္းႏွင့္ ဂ်ပန္ထိပ္တန္း တာ၀န္ရွိသူမ်ား၏
ေျပာၾကားမႈမ်ားအေပၚ ဘ၀င္မက်ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ႏွစ္ႏိုင္ငံဆက္ဆံေရး
ေအးစက္ခဲ့ရသည္။
၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္အတြင္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ
အစိုးရအဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္မ်ားအၾကား အျပန္အလွန္ လည္ပတ္မႈ မရွိခဲ့သျဖင့္
ဆက္ဆံေရး ေအးစက္ခဲ့သည္ဟု ေကာက္ခ်က္ျပဳရမည္ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကားတြင္
သမိုင္းျပႆနာ၊ ထိုင္၀မ္ျပႆနာ၊ ဆန္ကာကူကြၽန္းစုမ်ား ျပႆနာ၊ အေမရိကန္ဂ်ပန္
လံုၿခံဳေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ျပႆနာ၊ ကမၻာစစ္လြန္ ၀န္ခ်ေတာင္းပန္ေရး
ျပႆနာႏွင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံတြင္ ဖ်က္ဆီးခဲ့ေသာ ဂ်ပန္ဓာတုလက္နက္မ်ား
ျပႆနာတို႔သည္ ေျဖရွင္းရန္ က်န္ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတို႔၏ သံုးပြင့္ဆိုင္ဆက္ဆံေရးသည္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အတြင္း ပိုမိုစိတ္၀င္စားလာဖြယ္ ရွိေနသည္။ ျမန္မာ-တ႐ုတ္ ဆက္ဆံေရးႏွင့္ ျမန္မာ-ဂ်ပန္ ဆက္ဆံေရးတို႔ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ အားၿပိဳင္လာမည္မွာ မုခ်ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ သမၼတႏိုင္ငံတို႔၏ ဆက္ဆံေရးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံျခားဆက္ဆံေရး အခင္းအက်င္းတြင္ အျမင့္ဆံုးအဆင့္၌ ရွိေနသည္ဟု ေယဘုယ် သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္အတြင္း ျမစ္ဆံုေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္း ရပ္ဆိုင္းခဲ့ျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳလ်က္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ အစိုးရမ်ားအၾကား ဆက္ဆံေရး အတန္အသင့္ ေအးစက္ခဲ့သည္ဟု ဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း ႏွစ္ႏိုင္ငံ တပ္မေတာ္မ်ားအၾကား ဆက္ဆံေရးသည္ အထူးေကာင္းမြန္ေနခဲ့သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတို႔၏ သံုးပြင့္ဆိုင္ဆက္ဆံေရးသည္ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္အတြင္း ပိုမိုစိတ္၀င္စားလာဖြယ္ ရွိေနသည္။ ျမန္မာ-တ႐ုတ္ ဆက္ဆံေရးႏွင့္ ျမန္မာ-ဂ်ပန္ ဆက္ဆံေရးတို႔ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ အားၿပိဳင္လာမည္မွာ မုခ်ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ သမၼတႏိုင္ငံတို႔၏ ဆက္ဆံေရးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံျခားဆက္ဆံေရး အခင္းအက်င္းတြင္ အျမင့္ဆံုးအဆင့္၌ ရွိေနသည္ဟု ေယဘုယ် သံုးသပ္ႏိုင္သည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္အတြင္း ျမစ္ဆံုေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္း ရပ္ဆိုင္းခဲ့ျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳလ်က္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ အစိုးရမ်ားအၾကား ဆက္ဆံေရး အတန္အသင့္ ေအးစက္ခဲ့သည္ဟု ဆိုႏိုင္ေသာ္လည္း ႏွစ္ႏိုင္ငံ တပ္မေတာ္မ်ားအၾကား ဆက္ဆံေရးသည္ အထူးေကာင္းမြန္ေနခဲ့သည္။
ႏိုင္ငံေရး အခ်ဳိးအေကြ႕တိုင္းတြင္ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္ အခြင့္အလမ္းႏွင့္ အႏၱရာယ္တို႔ကို လက္ေတြ႔က်က် ဆန္းစစ္သံုးသပ္ႏိုင္ရန္ အေရးႀကီးသကဲ့သို႔ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ သမၼတႏိုင္ငံသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ နယ္နိမိတ္ရွည္လ်ားစြာ ထိစပ္ေနသည့္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံႀကီး ျဖစ္သည္ဆိုသည့္ အခ်က္ကိုလည္း မေမ့မေလ်ာ့ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္ အေရးႀကီးေၾကာင္း . . . |
ရွင္ဇိုအာေဘး အစိုးရသည္ အစိုးရဖြဲ႕ၿပီးၿပီးခ်င္း တာ႐ုိအာဇိုကို
ျမန္မာႏိုင္ငံကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံငယ္တစ္ခုကို ပထမဆံုး ေစလႊတ္ရျခင္းသည္
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ အေရးပါမႈကို အေလးဂ႐ုျပဳသည့္ သေဘာျဖစ္သည္။
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ၏ မူ၀ါဒသစ္အရ အေရွ႕ေတာင္ အာရွႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္လည္း စီးပြားေရး
ေရႊလမ္း၊ ေငြလမ္းေဖာက္လိုသည့္ အခ်ိန္၌ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အနာဂတ္ကာလတြင္
စီးပြားေရးေျခကုပ္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံအျဖစ္ တည္ေဆာက္လိုပံုရသည္ဟုလည္း
သံုးသပ္ၾကသည္။ ဂ်ပန္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ရွင္ဇိုအာေဘးသည္ ပထမဆံုး
ျပည္ပခရီးစဥ္အျဖစ္ ေဖေဖာ္၀ါရီလတြင္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုသို႔ သြားေရာက္မည္
ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသည္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၏ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ
မဟာဗ်ဴဟာ မူ၀ါဒအေျပာင္းအလဲႏွင့္ ဟန္ခ်က္ညီညီ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ အစီအမံမ်ား
အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏိုင္ၿပီး အေရွ႕ေတာင္အာရွ ေဒသတြင္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏
ၾသဇာထိန္းခ်ဳပ္ေရးအတြက္ အေမရိကန္ႏွင့္ တက္ညီလက္ညီ ပံုေဖာ္ႏိုင္လာႏိုင္ဖြယ္
ရွိေနသည္ဟုလည္း အကဲခတ္မ်ားက သံုးသပ္ၾကသည္။
ဂ်ပန္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္သစ္ ရွင္ဇိုအာေဘး၏ ျမန္မာ့အိမ္နီးခ်င္း
ထိုင္းႏိုင္ငံခရီးသည္လည္း ေဒသတြင္းႏိုင္ငံမ်ားအတြက္ စိတ္၀င္စားဖြယ္ကိစၥ
ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ထား၀ယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္း
စီမံကိန္းတြင္ ပါ၀င္ရန္ စိတ္အားထက္သန္ေနၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ
သီလ၀ါဆိပ္ကမ္းႏွင့္ စီးပြားေရးဇုန္တြင္ ဂ်ပန္တို႔ အင္ျပည့္အားျပည့္
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံၿပီးပါက ထိုင္းႏိုင္ငံရွိ ဂ်ပန္စက္႐ုံမ်ား သီလ၀ါသို႔
ေျပာင္းေရႊ႕ႏိုင္သည္ကို စိုးရိမ္ေနသည့္အခ်ိန္တြင္ ရွင္ဇိုအာေဘး
ထိုင္းႏိုင္ငံသို႔ လာေရာက္လည္ပတ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ရွင္ဇိုအာေဘး၏ အစိုးရသည္
အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ဘက္စုံဆက္ဆံေရး ျမႇင့္တင္ရန္
အလားအလာေကာင္းေနသည္။ သူ၏အေရွ႕ေတာင္အာရွ ခရီးစဥ္ကို ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံမွ
စတင္ခဲ့ၿပီး အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံတြင္ အဆံုးသတ္ခဲ့သည္။ လတ္တေလာကာလတြင္
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသည္ ထိုင္းႏိုင္ငံကို အေရွ႕ေတာင္အာရွ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္
ကုန္သြယ္မႈအတြက္ ေရွ႕တန္းစခန္းသဖြယ္ အသံုးျပဳလ်က္ ရွိပံုရသည္ဟုလည္း
ေလ့လာသူမ်ားက သံုးသပ္ၾကသည္။
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဘက္စံု၀င္ေရာက္ ခ်ဥ္းကပ္မႈတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရး ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈမ်ားကို ထိန္းညႇိရန္လည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု သံုးသပ္ၾကသည္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကလည္း အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသတြင္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု အကူအညီျဖင့္ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ ၾသဇာတည္ေဆာက္ၿပီး အန္တုလာမည္ကို စိုးရိမ္ပံုရသည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေပးမည့္အကူအညီတြင္ က်န္ရွိႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား လႊတ္ေပးေရးအပါအ၀င္ ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၊ ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတြင္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ပိုမိုပါ၀င္ခြင့္ ရေရးႏွင့္ အတိုက္အခံမ်ား၏ လြတ္လပ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးအခန္းက႑ ျမႇင့္တင္ေရးတို႔ကို ေႏွာင္ႀကိဳးမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားသည္။ ဂ်ပန္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းႀကီးမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံေစ်းကြက္သို႔ အင္ႏွင့္အားႏွင့္ ၀င္ေရာက္လာျခင္းသည္ တ႐ုတ္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းႀကီးမ်ား၏ ျမန္မာ့ေစ်းကြက္တြင္ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ၊ ေစ်းကြက္ထိန္းခ်ဳပ္မႈႏွင့္ လက္သာမႈတို႔အတြက္ အေကာင္းဆံုး ထိန္းညႇိႏိုင္မည့္ ကုပ္အားျဖစ္သည္ဟုလည္း ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားက သံုးသပ္ၾကသည္။
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဘက္စံု၀င္ေရာက္ ခ်ဥ္းကပ္မႈတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရး ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈမ်ားကို ထိန္းညႇိရန္လည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု သံုးသပ္ၾကသည္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကလည္း အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသတြင္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု အကူအညီျဖင့္ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ ၾသဇာတည္ေဆာက္ၿပီး အန္တုလာမည္ကို စိုးရိမ္ပံုရသည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေပးမည့္အကူအညီတြင္ က်န္ရွိႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား လႊတ္ေပးေရးအပါအ၀င္ ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၊ ႏိုင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတြင္ တိုင္းရင္းသားျပည္သူမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ပိုမိုပါ၀င္ခြင့္ ရေရးႏွင့္ အတိုက္အခံမ်ား၏ လြတ္လပ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးအခန္းက႑ ျမႇင့္တင္ေရးတို႔ကို ေႏွာင္ႀကိဳးမ်ားအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားသည္။ ဂ်ပန္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းႀကီးမ်ား ျမန္မာႏိုင္ငံေစ်းကြက္သို႔ အင္ႏွင့္အားႏွင့္ ၀င္ေရာက္လာျခင္းသည္ တ႐ုတ္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းႀကီးမ်ား၏ ျမန္မာ့ေစ်းကြက္တြင္ ၾသဇာလႊမ္းမိုးမႈ၊ ေစ်းကြက္ထိန္းခ်ဳပ္မႈႏွင့္ လက္သာမႈတို႔အတြက္ အေကာင္းဆံုး ထိန္းညႇိႏိုင္မည့္ ကုပ္အားျဖစ္သည္ဟုလည္း ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားက သံုးသပ္ၾကသည္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းစုမ်ားသည္
ျမန္မာ့စီးပြားေရး၏ ထက္၀က္ေက်ာ္ကို ပိုင္ဆိုင္ၿပီး ပါတီခ်င္းဆက္ဆံေရး၊
လႊတ္ေတာ္ခ်င္း ဆက္ဆံေရး၊ အစိုးရခ်င္း ဆက္ဆံေရး စသည့္ အသြင္အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္
ကူးလူးဆက္ဆံေနခ်ိန္တြင္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ တပ္မေတာ္မ်ားအၾကား ဆက္ဆံေရးသည္လည္း
အလြန္ေကာင္းမြန္ေနသည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသည္ ေနာက္မွလိုက္သူျဖစ္ေသာ္လည္း၊
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈသစ္မ်ား ျပဳလုပ္ႏိုင္ေရးအတြက္
ဒေရာေသာပါး ကမ္းလွမ္းစကားေျပာေနၿပီး ႏွစ္ႏိုင္ငံတပ္မေတာ္မ်ားအၾကား
တိုက္ခိုက္ေရးမဟုတ္ေသာ ေလ့က်င့္သင္ၾကားမႈမ်ား ျပဳလုပ္ႏိုင္ရန္လည္း
အလ်င္အျမန္ အားထုတ္မည္ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံႏွင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံတို႔သည္
ျမန္မာႏိုင္ငံကို မ႑ိဳင္ျပဳလ်က္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ေဒသတြင္ ၾသဇာကြန္ရက္
အၿပိဳင္အဆိုင္ ထူေထာင္လာၾကမည့္အျပင္ ျပည္တြင္း၊ ျပည္ပ
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို ေဆာ္ၾသၾကဦးမည္ ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံႏွင့္
တ႐ုတ္ႏိုင္ငံတို႔သည္ သူတို႔ႏိုင္ငံမ်ား၏ အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြားကို
ဦးထိပ္ထားမည္ကို သတိမလစ္သင့္ပါ။ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ သမၼတႏိုင္ငံအေနျဖင့္
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတို႔ႏွင့္
လက္ရွိဆက္ဆံေရးကို ယထာဘူတက်က် သံုးသပ္လ်က္ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ မူ၀ါဒ၊
မဟာဗ်ဴဟာ၊ နည္းဗ်ဴဟာတို႔ကို စနစ္တက် ျပန္လည္ေရးဆြဲႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္
အေကာင္းဆံုးျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္လည္း အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊
တ႐ုတ္ျပည္သူ႔သမၼတႏိုင္ငံ၊ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတို႔ႏွင့္ သူႏိုင္ကိုယ္ႏိုင္ျဖစ္ေသာ
ရွဥ့္လည္းေလွ်ာက္သာ ပ်ားလည္းစြဲသာျဖစ္ေသာ မူ၀ါဒမ်ဳိး၊ ဗ်ဴဟာမ်ဳိးကို
ခ်မွတ္ထိေတြ႕ ဆက္ဆံႏိုင္မည္ဆိုလွ်င္ အလြန္ေကာင္းမြန္သည္ဟု ေကာက္ခ်က္ခ်ရမည္
ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရး အခ်ဳိးအေကြ႕တိုင္းတြင္ အားနည္းခ်က္၊ အားသာခ်က္
အခြင့္အလမ္းႏွင့္ အႏၲရာယ္တို႔ကို လက္ေတြ႕က်က် ဆန္းစစ္သံုးသပ္ႏိုင္ရန္
အေရးႀကီးသကဲ့သို႔ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ သမၼတႏိုင္ငံသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္
နယ္နိမိတ္ရွည္လ်ားစြာ ထိစပ္ေနသည့္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံႀကီး
ျဖစ္သည္ဆိုသည့္အခ်က္ကိုလည္း မေမ့မေလ်ာ့ ထည့္သြင္းစဥ္းစားရန္
အေရးႀကီးေၾကာင္းကို မီးေမာင္းထိုးျပလိုက္ရပါသည္။
ေဒါက္တာရန္မ်ိဳးသိန္း
EMG
No comments:
Post a Comment