Monday, August 25, 2014

ပညာေရး ယႏၲရားႀကီး မည္သို႔ ခရီးဆက္မည္နည္း

 Photo: ပညာေရး ယႏၲရားႀကီး မည္သို႔ ခရီးဆက္မည္နည္း
Monday, August 25, 2014

အဆင့္ျမင့္ပညာေရးက႑ အရာရွိပညာရွင္တခ်ဳိ႕နဲ႔ ၀န္ထမ္းမိတ္ေဆြတခ်ဳိ႕ရဲ႕ ေျပာၾကားခ်က္၊ သံုးသပ္ခ်က္၊ အႀကံ ျပဳခ်က္မ်ားကို အေျခခံၿပီး ဒီစာကို ေရးလိုက္ရပါတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၾသဂုတ္လ ၁၆ ရက္ေန႔က ေနျပည္ေတာ္ပညာေရး၀န္ႀကီး႐ုံးမွာ ညႇိႏိႈင္းေဆြးေႏြးပြဲတစ္ခု ျပဳလုပ္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒ ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ရွင္းလင္းေဆြးေႏြး ပြဲနဲ႔ ဆက္စပ္ဥပေဒမ်ား၊ နည္း ဥပေဒမ်ား၊ တကၠသိုလ္ပဋိညာဥ္ စာတမ္းေရးဆြဲေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး က်င္းပျခင္းျဖစ္တယ္လို႔ ၾသဂုတ္ လ ၁၇ ရက္ေန႔ထုတ္ ေၾကးမံုသ တင္းစာက ေဖာ္ျပပါတယ္။ ပညာ ေရး၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ ႀကီးအပါအ၀င္ ဒုတိယ၀န္ႀကီး တစ္ဦး၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္မ်ား၊ တကၠသိုလ္၊ ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ေကာလိပ္ ၄၇ ခုမွ ပါေမာကၡခ်ဳပ္မ်ား၊ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ား တက္ ေရာက္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။

ဥပေဒေရးဆြဲေရးကိစၥမ်ား၊ တကၠသိုလ္ပဋိညာဥ္တြင္ ပညာ ရပ္ဆိုင္ရာ လြတ္လပ္မႈ၊ ဘ႑ာ ေရးဆိုင္ရာ လြတ္လပ္မႈ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးဆိုင္ရာ လြတ္လပ္မႈ၊ သင္ ၾကားေရး၀န္ထမ္းမ်ား ခန္႔ထားေရးဆိုင္ရာ လြတ္လပ္မႈတို႔ကို ထည့္ သြင္းေရးနဲ႔ ပတ္သက္၍ ညႇိႏိႈင္း ေဆြးေႏြးၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဒါ့အျပင္ ႐ုံးလုပ္ငန္းမ်ား ျမန္ဆန္သြက္လက္ေရး၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိေရး၊ တာ၀န္သိမႈ တာ၀န္ ယူမႈ အေလ့အက်င့္ေကာင္းမ်ား ျမႇင့္တင္ေရး၊ ICT ကို သင္ၾကားမႈ၊ သင္ယူမႈတြင္ တြင္က်ယ္စြာ အသံုးျပဳေရး၊ စာသင္ေဆာင္မ်ား၊ ဆရာ၊ဆရာမနဲ႔ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္း သူအေဆာင္မ်ားတြင္ ေရ၊ မီးျပည့္စံုေရးနဲ႔ သန္႔ရွင္းသပ္ရပ္ေရး၊ ပညာေရးျမႇင့္တင္မႈ အေကာင္အ ထည္ေဖာ္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ေအာင္ျမင္ေရးကိစၥမ်ားကိုလည္း ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

‘‘ေက်ာင္းက ပါခ်ဳပ္ကေတာ့ ေသာၾကာေန႔ည ေနျပည္ေတာ္ကို ဆင္းသြားၿပီး စေနေန႔ညတြင္းခ်င္း ျပန္လာတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ တနလၤာေန႔ မနက္မွာ ေက်ာင္းမွာ ရွိတဲ့ ပါေမာကၡ၊ ဌာနမွဴးေတြနဲ႔ အစည္းအေ၀းေခၚၿပီး ၀န္ႀကီးရဲ႕ လမ္းၫႊန္ခ်က္ေတြကို ျပန္လည္ ေျပာျပခဲ့တယ္။ ဌာနမွဴးေတြက တစ္ဆင့္ ဌာနမွာရွိတဲ့ ဆရာ၊ ဆရာမေတြကို ထပ္ဆင့္ေျပာျပ ၾကပါတယ္။ အဆင့္ဆင့္လိုက္နား ေထာင္၊ ေရးမွတ္၊ ျပန္ေျပာၾက တာဆိုေတာ့ ၀န္ႀကီးရဲ႕ မွာၾကား လမ္းၫႊန္မႈ အတိမ္အနက္၊ ဆိုလို ရင္းနဲ႔ ကြဲလြဲမႈအနည္းနဲ႔ အမ်ားရွိ ႏိုင္ပါတယ္’’လို႔ တကၠသိုလ္ဆရာ တစ္ဦးက သံုးသပ္ျပပါတယ္။

‘‘ဌာနမွဴးက ဌာနတြင္း အစည္းအေ၀းေခၚၿပီးေတာ့ ျပန္ ေျပာတဲ့အထဲမွာ ပညာေရးဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးအက်ယ္တ၀င့္ေျပာသြားတာ မရွိဘူး။ ပညာေရးဥပေဒေတြကို စဥ္းစားသံုးသပ္ဖို႔ဆိုလား တစ္ခြန္းပဲၾကားလိုက္ရတယ္။ သဲသဲကြဲကြဲေတာင္ မဟုတ္ဘူး။ ဆိုလိုတာက အဲဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အဓိကထားေျပာမသြားဘူး။

‘‘တကၠသိုလ္ေတြ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးျဖစ္ေတာ့မယ္။ တာ ၀န္က်ေနရာ အေျပာင္းအေရႊ႕ ေတြ မရွိေတာ့ဘူး။ ကိုယ့္တကၠ သိုလ္မွာ  ၀င္ေငြရဖို႔အတြက္  သင္ တန္းေတြ ဖြင့္ရမယ္။ အလွဴရွင္ရွာ ရမယ္။ ဘတ္ဂ်က္ကို ငါးႏွစ္စာ ဆြဲမယ္လို႔လည္း ဆိုတယ္။ ေက်ာင္း သား၊ ေက်ာင္းသူကေန ဆရာ၊ ဆရာမကို ျပန္လည္အမွတ္ေပး အကဲျဖတ္မယ့္ QA (Quality Assurance) စနစ္က်င့္သံုးမယ္လို႔ လည္း ေျပာပါတယ္။ ေက်ာင္း သား၊  ေက်ာင္းသူကိုယ္တိုင္  ေက်ာင္းအပ္ရမယ္လို႔ ဆိုတယ္။ One Stop Service နဲ႔ ေဆာင္ရြက္ေပးရမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီ ကိစၥေတြမွာ ဆရာ၊ ဆရာမေတြ မပတ္သက္ၾကဖို႔ သတိေပးပါ တယ္။ ေနာက္လံုၿခံဳေရးကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကိုယ့္တကၠသိုလ္၊ ကိုယ့္ေက်ာင္း လံုၿခံဳေရးအတြက္ ကိုယ့္အိမ္လံုၿခံဳေရး ကိုယ္တာ၀န္ ယူရသလို သေဘာထားရမယ္လို႔ ေျပာသြားပါတယ္’’လို႔ ထပ္ၿပီး ေျပာျပပါတယ္။

ဆိုေတာ့ ေနျပည္ေတာ္မွာ ၀န္ႀကီး အဓိကထားေဆြးေႏြးတဲ့ ေခါင္းစဥ္အေၾကာင္းအရာနဲ႔ အဆင့္ျမင့္ပညာက႑မွာ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနၾကတဲ့ တကၠသိုလ္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြဆီ ေရာက္လာတဲ့ ၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ားက တစ္ထပ္တည္းက်ပါ့မလား ေတြးမိပါ တယ္။ ဆိုလိုတာက ပညာေရးအ တြက္ အသက္တမွ် အေရးႀကီးတဲ့ အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒနဲ႔ ဆက္စပ္ဥပေဒမ်ား၊ နည္းဥပေဒ မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တကၠသိုလ္ ဆရာ၊ ဆရာမအမ်ားစု ဘာမွ မသိၾကရဘူး ျဖစ္ေနတယ္။

  အခ်ိန္ယူ ေလ့လာဖတ္႐ႈ အႀကံျပဳႏိုင္ေအာင္ ေ၀ငွေပးတာ မ်ဳိးလည္း တကၠသိုလ္အမ်ားစုမွာ မရွိဘူးလို႔ သိရပါတယ္။ အမ်ဳိး သားပညာေရး ဥပေဒမူၾကမ္းတို႔၊ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး ဥပေဒ ဒုတိယမူၾကမ္းတို႔ကို ကိုယ့္နည္း ကိုယ့္ဟန္နဲ႔ ရွာေဖြလက္ဆင့္ကမ္းရယူထားၾကရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ တင္ျပေဆြးေႏြးခြင့္၊ အႀကံျပဳေမးျမန္းခြင့္မ်ားကိုလည္း ဖန္တီးမေပးဘူးလို႔ ေျပာျပပါတယ္။

ဇူလိုင္လထဲတုန္းက ပညာ ေရး ၀န္ႀကီး႐ုံးက စာအမွတ္ ၁၂၀ ခြဲ ၁ (စ) ၂၀၁၄ (၄၁၅) နဲ႔ တကၠ သိုလ္၊ ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ေကာလိပ္ အလိုက္ ပညာေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ရန္ ကိစၥကို အေၾကာင္းၾကားထားေၾကာင္း မိတ္ေဆြဆရာ တစ္ဦးက ေျပာျပပါတယ္။

ေက်ာင္းတိုင္းမွာ တကၠသိုလ္မိတ္ဆက္ပြဲမ်ား၊ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ားျပဳလုပ္ဖို႔၊ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ၊ အားကစားဆိုင္ရာ၊ အႏုပညာ ဆိုင္ရာ ရက္သတၱပတ္ သတ္မွတ္ ၍ လႈပ္ရွားမႈမ်ားေဆာင္ရြက္ဖို႔၊ လာမည့္ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ တကၠသိုလ္တိုင္း စာသင္ႏွစ္ဖြင့္ပြဲ ျပဳလုပ္ဖို႔၊ အထက္ပါလႈပ္ရွား ေဆာင္ရြက္မႈအားလံုးကို ႐ုပ္ျမင္ သံၾကား၊ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ စာ ေစာင္၊ မီဒီယာမ်ားမွာ ပါ၀င္ ေရးသားၾကဖို႔၊ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္မယ့္ အစီအစဥ္မ်ားကိုဦးစီးဌာန၊ တကၠသိုလ္၊ ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ေကာလိပ္အလိုက္ ယခုပညာသင္ႏွစ္၀က္  ကာလအတြက္ ျပကၡဒိန္မ်ား ေရးဆြဲတင္ျပဖို႔မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုပါတယ္။

၀န္ႀကီးနဲ႔တစ္ကြ အထက္လူ ႀကီး တာ၀န္ရွိသူမ်ားအေနနဲ႔ ျမန္ မာ့ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အတြက္ ဥပေဒေရးရာကိစၥမ်ား၊ တကၠသိုလ္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကိစၥမ်ားကို အားစိုက္ႀကိဳးပမ္း လ်က္ရွိၾကပါတယ္။ သို႔ေသာ္ လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ လႈပ္ရွားၾကရမယ့္ ေအာက္ ေျခအဆင့္မွာ ပြဲလမ္းသဘင္မ်ား၊ ေပၚလစီဆိုင္ရာ အခမ္းအနားမ်ား ကို ဦးစားေပးေနၾကပါေသးတယ္။

ဥပမာ အခုဖြင့္လွစ္ေနတဲ့ ပညာသင္ကာလအတြက္ဆိုရင္ ဇြန္လ ၁၆ ရက္မွ စက္တင္ဘာလ ၁၂ ရက္အထိ စာသင္ရက္စုစု ေပါင္း ၆၄ ရက္ပဲရွိပါတယ္။ ဇြန္လဆန္းမွာ တကၠသိုလ္ေတြစၿပီးဖြင့္ေပမယ့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ မစံုလင္တာရယ္၊ ပံုႏွိပ္စာအုပ္ေရာင္းေပးဖို႔ အဆင္သင့္မျဖစ္ၾကတာေၾကာင့္ တကၠသိုလ္ အမ်ားစုမွာ ဇြန္လလယ္ခန္႔ေရာက္မွစၿပီး စာသင္ၾကရတာပါ။ စက္တင္ဘာလလယ္မွာ စာေမးပြဲေတြ စတင္ပါတယ္။ ဒီၾကားထဲမွာ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ၊ အသင္း အဖြဲ႕ဆိုင္ရာ၊ စီမံခ်က္ဆိုင္ရာပြဲ လမ္းသဘင္ေတြေၾကာင့္ စာသင္ပ်က္ၾကတဲ့ ရက္ေတြလည္းရွိတယ္လို႔ တတိယႏွစ္ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္က ေျပာျပပါတယ္။

ဒီစာေရးရျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ ခ်က္ကို ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ေတာ့ ေနျပည္ေတာ္မွာရွိတဲ့  ၀န္ႀကီးအေနနဲ႔နယ္က တကၠသိုလ္ေတြအထိ ကိုယ္တိုင္ဆင္း ပကတိအေျခအေနကို ေလ့လာၿပီး မွာၾကားလမ္းၫႊန္သင့္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း ၀န္ႀကီးရဲ႕ အဓိကအေရးႀကီးတဲ့ လမ္းၫႊန္ခ်က္ေတြကို ဆရာ၊ ဆရာမေတြ၊ ၀န္ထမ္းေတြအထိ ဂဃနဏနားလည္သေဘာေပါက္သိရွိေအာင္ စာနဲ႔ျဖစ္ေစ၊ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနရဲ႕ ၀က္ဘ္ဆိုက္စာမ်က္ႏွာမွ ျဖစ္ေစ အခ်ိန္နဲ႔အမွ် အသိေပးႏိုင္ရင္ ပိုၿပီး အဆင္မေျပႏိုင္ဘူးလားလို႔ အႀကံျပဳခ်င္ပါတယ္။ ပိုၿပီး ထိေရာက္မႈရွိမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ခုေတာ့ ၀န္ႀကီးက တျခား၊ ဆရာ၊ ဆရာမေတြက သတ္သတ္ျဖစ္ေနတယ္လို႔ တခ်ဳိ႕က သံုးသပ္ျပပါတယ္။ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ မ်ားအေနနဲ႔ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ လည္း ပညာေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒ ေတြ၊ ၀န္ႀကီးနဲ႔ ပါခ်ဳပ္ေတြရဲ႕ ေတြ႕ဆံုညႇိႏိႈင္းမႈေတြ၊ လုပ္ငန္းအစီအ စဥ္ဆိုတာေတြကို ေလာေလာ ဆယ္အေျခအေနနဲ႔ ေျပာရရင္ အူရီးဒူးတို႔၊  တယ္လီေနာတို႔ ေလာက္ စိတ္မ၀င္စားၾကဘူး။ သူတို႔ တကၠသိုလ္ေတြမွာရွိတဲ့ Lab ခန္း၊ e-library ခန္း၊ ကြန္ပ်ဴတာ ခန္းေတြက ပိတ္ထားတတ္ေတာ့ အျပင္မွာ Wi-Fi Free အၿပိဳင္အ ဆိုင္ေပးေနတဲ့ လက္ဖက္ရည္ ဆိုင္၊  စားေသာက္ဆိုင္ေတြမွာ ပိုၿပီး  အခ်ိန္ကုန္ခံေနတတ္ၾက တယ္။

က်ဳပ္လည္း ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန ၀က္ဘ္ဆိုက္ကတစ္ဆင့္လမ္းၫႊန္ထားတဲ့ ပညာေရး၀န္ ႀကီးဌာနရဲ႕ ၀က္ဘ္ဆိုက္ကို ၀င္ ၾကည့္မိပါတယ္။ သတင္းေတြ၊ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္ေတြ၊ သုေတ သနစာတမ္းေတြ၊ မွာၾကားခ်က္ ေတြ ဘာမွ Up to Date မျဖစ္တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ အမ်ဳိးသား ပညာေရးဥပေဒမူၾကမ္းနဲ႔ ပတ္ သက္လို႔လည္း အစိုးရရဲ႕ တရား၀င္ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန ၀က္ဘ္ဆိုက္မွာ ရွာၾကည့္မိပါတယ္။ ေတြ႕ရတာက မျပည့္စံုတဲ့ မူၾကမ္းတစ္မ်က္ႏွာနဲ႔ လြဲမွားေဖာ္ျပထားတဲ့ ေငြေၾကးခ၀ါခ်မႈဥပေဒတစ္မ်က္ႏွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ ပညာ ေရးက႑ အသက္တမွ် အေရး ႀကီးေနခ်ိန္မွာ ပညာေရး၀န္ႀကီး ဌာနရဲ႕ လွ်ဳိ႕၀ွက္ကိစၥမ်ားမွအပ က်န္ေသာ သတင္းမ်ား၊ ေဆာင္ ရြက္ခ်က္မ်ားကို ျပည္သူေတြသိ ေအာင္ ခ်ျပေစလိုပါတယ္။ ခု ေတာ့ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ပညာေရး ယႏၲရားမွာ ပါ၀င္ခုတ္ေမာင္းခရီး ႏွင္ေနၾကတဲ့ ၀န္ထမ္းေတြ၊ ဆရာ၊ဆရာမေတြကိုယ္တိုင္ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားကို အတိအက်မရဘဲ ျဖစ္ေနေသးတာမျဖစ္သင့္တဲ့ အေျခအေနျဖစ္ပါေၾကာင္းတင္ျပလိုက္ရပါတယ္ဗ်ာ။
7daydaily.com
အဆင့္ျမင့္ပညာေရးက႑ အရာရွိပညာရွင္တခ်ဳိ႕နဲ႔ ၀န္ထမ္းမိတ္ေဆြတခ်ဳိ႕ရဲ႕ ေျပာၾကားခ်က္၊ သံုးသပ္ခ်က္၊ အႀကံ ျပဳခ်က္မ်ားကို အေျခခံၿပီး ဒီစာကို ေရးလိုက္ရပါတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၾသဂုတ္လ ၁၆ ရက္ေန႔က ေနျပည္ေတာ္ပညာေရး၀န္ႀကီး႐ုံးမွာ ညႇိႏိႈင္းေဆြးေႏြးပြဲတစ္ခု ျပဳလုပ္ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒ ႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ ရွင္းလင္းေဆြးေႏြး ပြဲနဲ႔ ဆက္စပ္ဥပေဒမ်ား၊ နည္း ဥပေဒမ်ား၊ တကၠသိုလ္ပဋိညာဥ္ စာတမ္းေရးဆြဲေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး က်င္းပျခင္းျဖစ္တယ္လို႔ ၾသဂုတ္ လ ၁၇ ရက္ေန႔ထုတ္ ေၾကးမံုသ တင္းစာက ေဖာ္ျပပါတယ္။ ပညာ ေရး၀န္ႀကီးဌာန ျပည္ေထာင္စု၀န္ ႀကီးအပါအ၀င္ ဒုတိယ၀န္ႀကီး တစ္ဦး၊ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္မ်ား၊ တကၠသိုလ္၊ ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ေကာလိပ္ ၄၇ ခုမွ ပါေမာကၡခ်ဳပ္မ်ား၊ ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးမ်ား တက္ ေရာက္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။
ဥပေဒေရးဆြဲေရးကိစၥမ်ား၊ တကၠသိုလ္ပဋိညာဥ္တြင္ ပညာ ရပ္ဆိုင္ရာ လြတ္လပ္မႈ၊ ဘ႑ာ ေရးဆိုင္ရာ လြတ္လပ္မႈ၊ အုပ္ခ်ဳပ္ ေရးဆိုင္ရာ လြတ္လပ္မႈ၊ သင္ ၾကားေရး၀န္ထမ္းမ်ား ခန္႔ထားေရးဆိုင္ရာ လြတ္လပ္မႈတို႔ကို ထည့္ သြင္းေရးနဲ႔ ပတ္သက္၍ ညႇိႏိႈင္း ေဆြးေႏြးၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။
ဒါ့အျပင္ ႐ုံးလုပ္ငန္းမ်ား ျမန္ဆန္သြက္လက္ေရး၊ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိေရး၊ တာ၀န္သိမႈ တာ၀န္ ယူမႈ အေလ့အက်င့္ေကာင္းမ်ား ျမႇင့္တင္ေရး၊ ICT ကို သင္ၾကားမႈ၊ သင္ယူမႈတြင္ တြင္က်ယ္စြာ အသံုးျပဳေရး၊ စာသင္ေဆာင္မ်ား၊ ဆရာ၊ဆရာမနဲ႔ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္း သူအေဆာင္မ်ားတြင္ ေရ၊ မီးျပည့္စံုေရးနဲ႔ သန္႔ရွင္းသပ္ရပ္ေရး၊ ပညာေရးျမႇင့္တင္မႈ အေကာင္အ ထည္ေဖာ္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ား ေအာင္ျမင္ေရးကိစၥမ်ားကိုလည္း ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကတယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

‘‘ေက်ာင္းက ပါခ်ဳပ္ကေတာ့ ေသာၾကာေန႔ည ေနျပည္ေတာ္ကို ဆင္းသြားၿပီး စေနေန႔ညတြင္းခ်င္း ျပန္လာတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ တနလၤာေန႔ မနက္မွာ ေက်ာင္းမွာ ရွိတဲ့ ပါေမာကၡ၊ ဌာနမွဴးေတြနဲ႔ အစည္းအေ၀းေခၚၿပီး ၀န္ႀကီးရဲ႕ လမ္းၫႊန္ခ်က္ေတြကို ျပန္လည္ ေျပာျပခဲ့တယ္။ ဌာနမွဴးေတြက တစ္ဆင့္ ဌာနမွာရွိတဲ့ ဆရာ၊ ဆရာမေတြကို ထပ္ဆင့္ေျပာျပ ၾကပါတယ္။ အဆင့္ဆင့္လိုက္နား ေထာင္၊ ေရးမွတ္၊ ျပန္ေျပာၾက တာဆိုေတာ့ ၀န္ႀကီးရဲ႕ မွာၾကား လမ္းၫႊန္မႈ အတိမ္အနက္၊ ဆိုလို ရင္းနဲ႔ ကြဲလြဲမႈအနည္းနဲ႔ အမ်ားရွိ ႏိုင္ပါတယ္’’လို႔ တကၠသိုလ္ဆရာ တစ္ဦးက သံုးသပ္ျပပါတယ္။

‘‘ဌာနမွဴးက ဌာနတြင္း အစည္းအေ၀းေခၚၿပီးေတာ့ ျပန္ ေျပာတဲ့အထဲမွာ ပညာေရးဥပေဒ၊ နည္းဥပေဒေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးအက်ယ္တ၀င့္ေျပာသြားတာ မရွိဘူး။ ပညာေရးဥပေဒေတြကို စဥ္းစားသံုးသပ္ဖို႔ဆိုလား တစ္ခြန္းပဲၾကားလိုက္ရတယ္။ သဲသဲကြဲကြဲေတာင္ မဟုတ္ဘူး။ ဆိုလိုတာက အဲဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အဓိကထားေျပာမသြားဘူး။

‘‘တကၠသိုလ္ေတြ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးျဖစ္ေတာ့မယ္။ တာ ၀န္က်ေနရာ အေျပာင္းအေရႊ႕ ေတြ မရွိေတာ့ဘူး။ ကိုယ့္တကၠ သိုလ္မွာ  ၀င္ေငြရဖို႔အတြက္  သင္ တန္းေတြ ဖြင့္ရမယ္။ အလွဴရွင္ရွာ ရမယ္။ ဘတ္ဂ်က္ကို ငါးႏွစ္စာ ဆြဲမယ္လို႔လည္း ဆိုတယ္။ ေက်ာင္း သား၊ ေက်ာင္းသူကေန ဆရာ၊ ဆရာမကို ျပန္လည္အမွတ္ေပး အကဲျဖတ္မယ့္ QA (Quality Assurance) စနစ္က်င့္သံုးမယ္လို႔ လည္း ေျပာပါတယ္။ ေက်ာင္း သား၊  ေက်ာင္းသူကိုယ္တိုင္  ေက်ာင္းအပ္ရမယ္လို႔ ဆိုတယ္။ One Stop Service နဲ႔ ေဆာင္ရြက္ေပးရမယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီ ကိစၥေတြမွာ ဆရာ၊ ဆရာမေတြ မပတ္သက္ၾကဖို႔ သတိေပးပါ တယ္။ ေနာက္လံုၿခံဳေရးကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ကိုယ့္တကၠသိုလ္၊ ကိုယ့္ေက်ာင္း လံုၿခံဳေရးအတြက္ ကိုယ့္အိမ္လံုၿခံဳေရး ကိုယ္တာ၀န္ ယူရသလို သေဘာထားရမယ္လို႔ ေျပာသြားပါတယ္’’လို႔ ထပ္ၿပီး ေျပာျပပါတယ္။

ဆိုေတာ့ ေနျပည္ေတာ္မွာ ၀န္ႀကီး အဓိကထားေဆြးေႏြးတဲ့ ေခါင္းစဥ္အေၾကာင္းအရာနဲ႔ အဆင့္ျမင့္ပညာက႑မွာ တာ၀န္ ထမ္းေဆာင္ေနၾကတဲ့ တကၠသိုလ္ ဆရာ၊ ဆရာမေတြဆီ ေရာက္လာတဲ့ ၫႊန္ၾကားခ်က္မ်ားက တစ္ထပ္တည္းက်ပါ့မလား ေတြးမိပါ တယ္။ ဆိုလိုတာက ပညာေရးအ တြက္ အသက္တမွ် အေရးႀကီးတဲ့ အမ်ဳိးသားပညာေရးဥပေဒနဲ႔ ဆက္စပ္ဥပေဒမ်ား၊ နည္းဥပေဒ မ်ားနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး တကၠသိုလ္ ဆရာ၊ ဆရာမအမ်ားစု ဘာမွ မသိၾကရဘူး ျဖစ္ေနတယ္။

  အခ်ိန္ယူ ေလ့လာဖတ္႐ႈ အႀကံျပဳႏိုင္ေအာင္ ေ၀ငွေပးတာ မ်ဳိးလည္း တကၠသိုလ္အမ်ားစုမွာ မရွိဘူးလို႔ သိရပါတယ္။ အမ်ဳိး သားပညာေရး ဥပေဒမူၾကမ္းတို႔၊ အဆင့္ျမင့္ပညာေရး ဥပေဒ ဒုတိယမူၾကမ္းတို႔ကို ကိုယ့္နည္း ကိုယ့္ဟန္နဲ႔ ရွာေဖြလက္ဆင့္ကမ္းရယူထားၾကရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ တင္ျပေဆြးေႏြးခြင့္၊ အႀကံျပဳေမးျမန္းခြင့္မ်ားကိုလည္း ဖန္တီးမေပးဘူးလို႔ ေျပာျပပါတယ္။

ဇူလိုင္လထဲတုန္းက ပညာ ေရး ၀န္ႀကီး႐ုံးက စာအမွတ္ ၁၂၀ ခြဲ ၁ (စ) ၂၀၁၄ (၄၁၅) နဲ႔ တကၠ သိုလ္၊ ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ေကာလိပ္ အလိုက္ ပညာေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ား ေဆာင္ရြက္ရန္ ကိစၥကို အေၾကာင္းၾကားထားေၾကာင္း မိတ္ေဆြဆရာ တစ္ဦးက ေျပာျပပါတယ္။

ေက်ာင္းတိုင္းမွာ တကၠသိုလ္မိတ္ဆက္ပြဲမ်ား၊ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးပြဲမ်ားျပဳလုပ္ဖို႔၊ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ၊ အားကစားဆိုင္ရာ၊ အႏုပညာ ဆိုင္ရာ ရက္သတၱပတ္ သတ္မွတ္ ၍ လႈပ္ရွားမႈမ်ားေဆာင္ရြက္ဖို႔၊ လာမည့္ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ တကၠသိုလ္တိုင္း စာသင္ႏွစ္ဖြင့္ပြဲ ျပဳလုပ္ဖို႔၊ အထက္ပါလႈပ္ရွား ေဆာင္ရြက္မႈအားလံုးကို ႐ုပ္ျမင္ သံၾကား၊ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ စာ ေစာင္၊ မီဒီယာမ်ားမွာ ပါ၀င္ ေရးသားၾကဖို႔၊ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္မယ့္ အစီအစဥ္မ်ားကိုဦးစီးဌာန၊ တကၠသိုလ္၊ ဒီဂရီေကာလိပ္၊ ေကာလိပ္အလိုက္ ယခုပညာသင္ႏွစ္၀က္  ကာလအတြက္ ျပကၡဒိန္မ်ား ေရးဆြဲတင္ျပဖို႔မ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုပါတယ္။

၀န္ႀကီးနဲ႔တစ္ကြ အထက္လူ ႀကီး တာ၀န္ရွိသူမ်ားအေနနဲ႔ ျမန္ မာ့ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး အတြက္ ဥပေဒေရးရာကိစၥမ်ား၊ တကၠသိုလ္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ကိစၥမ်ားကို အားစိုက္ႀကိဳးပမ္း လ်က္ရွိၾကပါတယ္။ သို႔ေသာ္ လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ လႈပ္ရွားၾကရမယ့္ ေအာက္ ေျခအဆင့္မွာ ပြဲလမ္းသဘင္မ်ား၊ ေပၚလစီဆိုင္ရာ အခမ္းအနားမ်ား ကို ဦးစားေပးေနၾကပါေသးတယ္။

ဥပမာ အခုဖြင့္လွစ္ေနတဲ့ ပညာသင္ကာလအတြက္ဆိုရင္ ဇြန္လ ၁၆ ရက္မွ စက္တင္ဘာလ ၁၂ ရက္အထိ စာသင္ရက္စုစု ေပါင္း ၆၄ ရက္ပဲရွိပါတယ္။ ဇြန္လဆန္းမွာ တကၠသိုလ္ေတြစၿပီးဖြင့္ေပမယ့္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ မစံုလင္တာရယ္၊ ပံုႏွိပ္စာအုပ္ေရာင္းေပးဖို႔ အဆင္သင့္မျဖစ္ၾကတာေၾကာင့္ တကၠသိုလ္ အမ်ားစုမွာ ဇြန္လလယ္ခန္႔ေရာက္မွစၿပီး စာသင္ၾကရတာပါ။ စက္တင္ဘာလလယ္မွာ စာေမးပြဲေတြ စတင္ပါတယ္။ ဒီၾကားထဲမွာ ဘာသာရပ္ဆိုင္ရာ၊ အသင္း အဖြဲ႕ဆိုင္ရာ၊ စီမံခ်က္ဆိုင္ရာပြဲ လမ္းသဘင္ေတြေၾကာင့္ စာသင္ပ်က္ၾကတဲ့ ရက္ေတြလည္းရွိတယ္လို႔ တတိယႏွစ္ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္က ေျပာျပပါတယ္။

ဒီစာေရးရျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ ခ်က္ကို ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ေတာ့ ေနျပည္ေတာ္မွာရွိတဲ့  ၀န္ႀကီးအေနနဲ႔နယ္က တကၠသိုလ္ေတြအထိ ကိုယ္တိုင္ဆင္း ပကတိအေျခအေနကို ေလ့လာၿပီး မွာၾကားလမ္းၫႊန္သင့္ပါတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ရင္လည္း ၀န္ႀကီးရဲ႕ အဓိကအေရးႀကီးတဲ့ လမ္းၫႊန္ခ်က္ေတြကို ဆရာ၊ ဆရာမေတြ၊ ၀န္ထမ္းေတြအထိ ဂဃနဏနားလည္သေဘာေပါက္သိရွိေအာင္ စာနဲ႔ျဖစ္ေစ၊ ပညာေရး၀န္ႀကီးဌာနရဲ႕ ၀က္ဘ္ဆိုက္စာမ်က္ႏွာမွ ျဖစ္ေစ အခ်ိန္နဲ႔အမွ် အသိေပးႏိုင္ရင္ ပိုၿပီး အဆင္မေျပႏိုင္ဘူးလားလို႔ အႀကံျပဳခ်င္ပါတယ္။ ပိုၿပီး ထိေရာက္မႈရွိမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ ခုေတာ့ ၀န္ႀကီးက တျခား၊ ဆရာ၊ ဆရာမေတြက သတ္သတ္ျဖစ္ေနတယ္လို႔ တခ်ဳိ႕က သံုးသပ္ျပပါတယ္။ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ မ်ားအေနနဲ႔ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ လည္း ပညာေရးဆိုင္ရာ ဥပေဒ ေတြ၊ ၀န္ႀကီးနဲ႔ ပါခ်ဳပ္ေတြရဲ႕ ေတြ႕ဆံုညႇိႏိႈင္းမႈေတြ၊ လုပ္ငန္းအစီအ စဥ္ဆိုတာေတြကို ေလာေလာ ဆယ္အေျခအေနနဲ႔ ေျပာရရင္ အူရီးဒူးတို႔၊  တယ္လီေနာတို႔ ေလာက္ စိတ္မ၀င္စားၾကဘူး။ သူတို႔ တကၠသိုလ္ေတြမွာရွိတဲ့ Lab ခန္း၊ e-library ခန္း၊ ကြန္ပ်ဴတာ ခန္းေတြက ပိတ္ထားတတ္ေတာ့ အျပင္မွာ Wi-Fi Free အၿပိဳင္အ ဆိုင္ေပးေနတဲ့ လက္ဖက္ရည္ ဆိုင္၊  စားေသာက္ဆိုင္ေတြမွာ ပိုၿပီး  အခ်ိန္ကုန္ခံေနတတ္ၾက တယ္။

က်ဳပ္လည္း ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန ၀က္ဘ္ဆိုက္ကတစ္ဆင့္လမ္းၫႊန္ထားတဲ့ ပညာေရး၀န္ ႀကီးဌာနရဲ႕ ၀က္ဘ္ဆိုက္ကို ၀င္ ၾကည့္မိပါတယ္။ သတင္းေတြ၊ လုပ္ငန္းအစီအစဥ္ေတြ၊ သုေတ သနစာတမ္းေတြ၊ မွာၾကားခ်က္ ေတြ ဘာမွ Up to Date မျဖစ္တာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ အမ်ဳိးသား ပညာေရးဥပေဒမူၾကမ္းနဲ႔ ပတ္ သက္လို႔လည္း အစိုးရရဲ႕ တရား၀င္ျပန္ၾကားေရး၀န္ႀကီးဌာန ၀က္ဘ္ဆိုက္မွာ ရွာၾကည့္မိပါတယ္။ ေတြ႕ရတာက မျပည့္စံုတဲ့ မူၾကမ္းတစ္မ်က္ႏွာနဲ႔ လြဲမွားေဖာ္ျပထားတဲ့ ေငြေၾကးခ၀ါခ်မႈဥပေဒတစ္မ်က္ႏွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ ပညာ ေရးက႑ အသက္တမွ် အေရး ႀကီးေနခ်ိန္မွာ ပညာေရး၀န္ႀကီး ဌာနရဲ႕ လွ်ဳိ႕၀ွက္ကိစၥမ်ားမွအပ က်န္ေသာ သတင္းမ်ား၊ ေဆာင္ ရြက္ခ်က္မ်ားကို ျပည္သူေတြသိ ေအာင္ ခ်ျပေစလိုပါတယ္။ ခု ေတာ့ တိုင္းျပည္ရဲ႕ ပညာေရး ယႏၲရားမွာ ပါ၀င္ခုတ္ေမာင္းခရီး ႏွင္ေနၾကတဲ့ ၀န္ထမ္းေတြ၊ ဆရာ၊ဆရာမေတြကိုယ္တိုင္ သတင္း အခ်က္အလက္မ်ားကို အတိအက်မရဘဲ ျဖစ္ေနေသးတာမျဖစ္သင့္တဲ့ အေျခအေနျဖစ္ပါေၾကာင္းတင္ျပလိုက္ရပါတယ္ဗ်ာ။
7daydaily.com

No comments:

Post a Comment