ပူတာအိုၿမိဳ႕မွ ရွစ္နာရီၾကာ ဆုိင္ကယ္ျဖင့္ ခရီးႏွင္ၿပီးသည္ႏွင့္ ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕မွ ႀကိဳဆိုပါ၏ဆိုသည့္ အနည္းငယ္ေပါက္ၿပဲေနေသာ ၿမိဳ႕ဝင္ဆိုင္းဘုတ္ဗီႏိုင္းကို ေတြ႕ျမင္ရမည္ျဖစ္သည္။
ဆိုင္းဘုတ္ကိုေက်ာ္လာလွ်င္ေတာ့ ေလာေလာလတ္လတ္ ခင္းထားသည့္ ၿမိဳ႕တြင္းသံုးမိုင္ကတၱရာလမ္းကို ျမင္ရမည္ျဖစ္ကာ ဆက္သြားလွ်င္ ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕ေပၚ ရပ္ကြက္သို႔ ေရာက္ရွိမည္ျဖစ္သည္။
ၿမိဳ႕အဝင္ ေဘးဘီဝဲယာကို မ်က္လံုးေဝ့ၾကည့္လိုက္လွ်င္ မီးႀကိဳးမ်ား တိုးလိုးတန္းလန္း ခ်ိတ္ဆြဲထားေသာ ေဆြးျမည့္ေနသည့္ သစ္သားဓာတ္တိုင္မ်ား၊ ေဒသအေခၚ တိန္းေကာ္မ်ားမိုးထားသည့္ အိမ္မ်ား၊ လမ္းမေပၚ သြားလာေနသည့္ ေဒသခံမ်ားႏွင့္ ကြၽဲႏြားမ်ားကိုျမင္ေတြ႕ရေပမည္။
‘‘ေနာင္မြန္းက ၁၉၆၀ မတိုင္ခင္ကတည္းက ၿမိဳ႕အျဖစ္ သတ္မွတ္ၿပီးတဲ့ၿမိဳ႕ပါ။ ဒါေပမဲ့ အခုထိသိပ္ေျပာင္းလဲမႈမရွိဘူး’’ဟု ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕ စတည္ကတည္းက ေနထိုင္လာသည့္ ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕သား အသက္ (၇၀)အရြယ္ ႏံုလံုမီ (Nung-lungmi)လူမ်ဳိးတစ္ဦးက ေျပာသည္။
ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕သည္ ျမန္မာျပည္အစြန္ဆံုးၿမိဳ႕ ျဖစ္သကဲ့သို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ထူးျခားလွပေသာ ခါကာဘိုရာဇီေရခဲေတာင္ကုိသြားသည့္ ေရခဲေတာင္တက္သမားမ်ား တစ္ေထာက္နားရာ ၿမိဳ႕ငယ္ျဖစ္သည္။
ထုိေဒသတြင္ လူဦးေရ ၇,၀၀၀ ေက်ာ္ အေျခခ်ေနထိုင္ၿပီး ကခ်င္တိုင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စုျဖစ္သည့္ ႏံုလံုမီ(Nunglungmi) လူမ်ဳိးမ်ား ေနထိုင္သည့္ ေဒသတစ္ခုလည္းျဖစ္သည္။ ၁၉၆၃ ႏွင့္ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္မ်ားက အစိုးရတပ္မေတာ္ႏွင့္ ကခ်င္လြတ္ေျမာက္ေရးတပ္မေတာ္ ေကအုိင္ေအတို႔ၾကား တိုက္ပြဲျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီးကတည္းက တိုက္ပြဲမ်ားမရွိခဲ့သည့္ ေဒသျဖစ္ေၾကာင္းလည္း ေဒသခံမ်ားကဆိုသည္။ တိုက္ပြဲမ်ားကင္းစင္သည္သာမက ထုိေဒသတြင္ ေကအိုင္ေအစခန္းလည္း မရွိသလုိ တပ္မေတာ္စခန္းလည္း အေျခစိုက္ထားျခင္းမရွိေပ။
ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈမရွိသည့္အတြက္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရလက္ထက္တြင္ စီမံကိန္းေရးဆြဲကာ ဘတ္ဂ်က္ခ်ထားၿပီး လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး၊ ေဒသခံမ်ား စားဝတ္ေနေရး အဆင္ေျပေရး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးမ်ားကို ၂၀၁၃-၁၄ မွစ၍ တိုးျမႇင့္လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိသည္။
သို႔ေသာ္ ထုိစီမံကိန္းမ်ားအတြက္ ဘတ္ဂ်က္ပမာဏမ်ားျပားေသာ္လည္း အေကာင္အထည္ေဖာ္သည့္ေနရာတြင္ အားနည္းခ်က္မ်ားစြာရွိေနၿပီး အေဆာက္အအံုႏွင့္ လမ္းပိုင္းတည္ေဆာက္ေရးမ်ားတြင္ အရည္အေသြးႏွင့္ ပတ္သက္၍ စိတ္ေက်နပ္မႈမရွိေၾကာင္း ေနာင္မြန္းဇုန္နယ္ႏွစ္ျခင္းအသင္းေတာ္မွ အတြင္းေရးမွဴးဆရာဆင္ဆာရ္းကေျပာသည္။
ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ပူတာအိုိခ႐ိုင္တြင္ လုပ္ကိုင္ခြင့္မ်ားရရွိ ကာ လုပ္ကိုင္ေနသည့္လုပ္ငန္းအခ်ဳိ႕သည္ လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ား၊ ျပည္သူ႔စစ္မ်ား ပိုင္ဆုိင္ေသာ တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ပတ္သက္ဆက္ႏႊယ္ေနေသာ ကုမၸဏီမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ေဒသခံမ်ားကေျပာသည္။
၂၀၁၃-၁၄ ဘ႑ာႏွစ္ ဘတ္ဂ်က္ျဖင့္ မခ်မ္းေဘာ- ေနာင္မြန္းလမ္း သဲေက်ာက္ခင္းလမ္း ကြန္ကရစ္တံတားခင္းျခင္း၊ ႀကိဳးတံတားမ်ား၊ ဆုိင္ကယ္လမ္းမ်ား၊ မူလတန္းေက်ာင္းမ်ား၊ ေရေပးဝယ္ေရးႏွင့္ ေရကာတာတည္ေဆာက္ျခင္း၊ ေနာင္မြန္းေလယာဥ္ကြင္းတည္ေဆာက္ျခင္း စသည့္လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ကိုင္လ်က္ရွိသည္။
‘‘ေနာင္မြန္း-ျမစ္ႀကီးနားလမ္းလည္း သဲျဖဴးတာပဲေတြ႕တယ္။ ဒီအတိုင္းဆို ကားႀကီးလာရင္ပ်က္ၿပီ’’ဟု ဆရာဆင္ဆာရ္းကဆိုသည္။
မခ်မ္းေဘာ-ေနာင္မြန္းလမ္းသည္ ၆၄ မိုင္ အရွည္ရွိသည့္လမ္းျဖစ္ၿပီး ၿမိဳ႕နယ္အလိုက္ အပိုင္းမ်ားခြဲကာ ၂၀၁၃-၁၄ ႏွင့္ ၂၀၁၄- ၁၅ ဘတ္ဂ်က္ျဖင့္ ေဆာက္လုပ္လ်က္ရွိသည္။
‘‘အခုေလာက္ ေကာင္းေအာင္ေတာင္ သူတို႔လည္း ေတာ္ေတာ္ႀကိဳးစားၿပီး လုပ္ထားရတယ္။ အင္မတန္ခက္ခဲတယ္။ ယႏၲရားလည္း ခက္ခဲတယ္။ ကြၽန္ေတာ္လည္း အၿမဲတမ္း အစိုးရကိုယ္စား တြန္းအားေပးၿပီး လုပ္ေပးေနတယ္။ ပင္မအခက္အခဲလည္းရွိတယ္။ ဒီမွာက ၁၂ လရွိရင္ ခုနစ္လေလာက္ မိုးရြာေတာ့ အလုပ္လုပ္ခ်ိန္က သိပ္မရွိဘူး’’ဟု ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕နယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ဦးေအာင္ႏိုင္ဦးက ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ေဆာင္ရာတြင္ ႀကံဳေတြ႕ရသည့္ အခက္အခဲမ်ားကို ေျပာၾကားသည္။
ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕နယ္တြင္း ေဖာက္လုပ္သည့္ လမ္းပိုင္းႏွစ္ခုအတြက္္ ဘတ္ဂ်က္မွာ သိန္းငါးေသာင္းေက်ာ္ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕နယ္မွ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဝန္ထမ္းတစ္ဦးကေျပာသည္။
ဘတ္ဂ်က္အေသးစိတ္သိႏိုင္ရန္ ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕နယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးထံ သြားေရာက္ေမးျမန္းေသာ္လည္း အေသးစိတ္မသိေၾကာင္း ေျပာၾကားသည္။
ဘတ္ဂ်က္သက္တမ္းသည္ မတ္လ ၃၁ ရက္တြင္ ကုန္ဆံုးမည္ျဖစ္ၿပီး အဆိုပါဘတ္ဂ်က္ႏွစ္ကုန္ဆံုးပါက လုပ္ငန္းၿပီးစီးအပ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ပန္နန္ဒင့္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးကဆိုသည္။ သဲေက်ာက္ခင္းလမ္းကိုလည္း ၁၄ ေပအက်ယ္ သဲေက်ာက္ခင္းကာ ခိုင္ခံ့ေအာင္လုပ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္းလည္းဆိုသည္။
မခ်မ္းေဘာ-ေနာင္မြန္းလမ္းတြင္ ယခုအခ်ိန္ထိ ရႊံ႕ဗြက္မ်ားကို ေတြ႕ျမင္ရဆဲျဖစ္သည္။ ေႏြရာသီေရာက္ရွိၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း အခ်ဳိ႕ေနရာမ်ားတြင္ ဗြက္ထူလြန္းသည့္အတြက္ ဆိုင္ကယ္စီးၿပီးသြားရန္ လြန္စြာခက္ခဲသည္။
သဲေက်ာက္ခင္းလမ္းဆိုေသာ္လည္း အခ်ဳိ႕ေနရာေတြမွာ အေပၚယံ သဲျဖဴးထားသည့္ေနရာမ်ားသာ။
‘‘လမ္းကမေကာင္းလည္း ဒီလမ္းလုပ္တဲ့ ပူတာအို-မခ်မ္းေဘာက ေဆာက္လုပ္ေရးသမားေတြက ေလာ္ပန္(သူေဌး)ျဖစ္ကုန္ၿပီ’’ဟု ပူတာအုိမွ ဘာသာေရးဆရာတစ္ဦးကေျပာသည္။
ေနာင္မြန္း-ပူတာအုိလမ္းသာမက ေခါင္လန္ဖူးဌာန ျပည္သူ႔စစ္အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ ဒန္ဖူးတန္၏ ကုမၸဏီျဖစ္သည့္ လျပည့္ဝန္းကုမၸဏီက တာဝန္ယူေဆာက္လုပ္သည့္ ပူတာအို-ပန္ဆက္-ေနာင္မြန္း-ထံုလာဆုိင္ကယ္လမ္းႏွင့္ ေကာ့လဲ-ပန္နန္ဒင့္ ဆိုင္ကယ္လမ္းသည္လည္း ဘတ္ဂ်က္ႏွစ္ၿပီးဆံုးၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း လူျဖတ္ဖို႔ပင္ အလြန္ခက္ခဲသည္ဟု ေဒသခံမ်ားကဆိုၾကသည္။
‘‘စီမံကိန္းေတာ့ၿပီးၿပီ။ လူေတာင္သြားလို႔မရဘူး။ ပန္နန္ဒင့္လမ္းလည္း အခုထိသြားလို႔မရဘူး။ စီမံကိန္းႏွစ္ေတာ့ ၂ ႏွစ္ရွိၿပီ။ ပန္နန္ဒင့္ထိ ဆိုင္ကယ္ထမ္းသြားၿပီး ဆုိင္ကယ္လမ္းေပါက္ၿပီလို႔ ေျပာထားတယ္။ တကယ္က သြားလို႔မရဘူး’’ဟု ဆရာဆင္ဆာရ္းကေျပာသည္။
ထုိမွ်မက ပူတာအိုအမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္အမတ္ ဦးေဂ်ေယာဝု ပိုင္သည့္ ႏွင္းေတာင္နဂါးကုမၸဏီမွ တာဝန္ယူၿပီးေဆာက္သည့္ မိုင္ ၂၀ ရွိသည့္ ထိန္ဂါး-ဒိန္ခ်က္ ဆိုင္ကယ္လမ္း၊ ၁၀ မိုင္အရွည္ရွိသည့္ အင္ခါဂါး-မၿပံဳး ဆိုင္ကယ္လမ္းႏွင့္ ႀကိဳးတံတားမ်ား ျပဳလုပ္ရာတြင္ပါဝင္သည့္ ေဒသခံမ်ားအား တစ္မိုင္လွ်င္ ၁၈ သိန္း ကုန္က်ခံျပဳလုပ္ခိုင္းၿပီး ယခုခ်ိန္ထိ ေငြေၾကးမရရွိေသးေၾကာင္းလည္း အင္ခါဂါးေဒသခံမ်ားကဆိုသည္။
ေနာင္မြန္းေဒသခံမ်ား/ဓာတ္ပံု- မရန္
‘‘လမ္းကလုပ္ၿပီးၿပီ။ ပိုက္ဆံက မရေသးဘူး။ စစ္တပ္ကလည္း တူးတယ္။ စစ္တပ္ကိုေတာ့ ေပးၿပီးၿပီတဲ့။ ကြၽန္ေတာ္တို႔က မရေသးဘူး’’ဟု အင္ခါဂါးမွ လမ္းတူးသည့္ေဒသခံတစ္ဦးကဆိုသည္။
ႀကိဳးတံတားမ်ားကိုလည္း ေဒသခံမ်ားအား တစ္ဆင့္ျပန္လည္ျပဳလုပ္ခိုင္းၿပီး ေပ ၂၀၀ ရွိသည့္ တံတားအား က်ပ္သိန္း ၂၀ ျဖင့္သာ ျပန္လည္လုပ္ကိုင္ခိုင္းသည့္အတြက္ မလံုေလာက္ေၾကာင္းလည္း တံတားေဆာက္လုပ္ေနသည့္ ေဒသခံမ်ားမွဆိုသည္။
လုပ္ငန္းမ်ား စစ္ေဆးရန္ ၿမိဳ႕နယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴး ဦးေဆာင္သည့္ ၿမိဳ႕နယ္အရည္အေသြးစစ္ေဆးေရးေကာ္မတီ ဖြဲ႕ထားၿပီး ထုိအဖြဲ႕မွ ႏွစ္စဥ္စစ္ေဆးလ်က္ရွိေၾကာင္းလည္း ကခ်င္ျပည္နယ္ ေဆာက္လုပ္ေရးဌာနမွ ဦးစီးမွဴးဦးဝင္းျမင့္ဦးကေျပာသည္။
ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္အမတ္ ဦးခ်န္တန္ခင္ပိုင္သည့္ ခါနန္စီးတီးကုမၸဏီ တာဝန္ယူေဆာက္လုပ္သည့္ ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕တြင္း ေရေပးေဝေရးစနစ္သည္လည္း ၿပီးစီးခါစမွာပင္ ပိုက္ေခါင္းမ်ား ပ်က္စီးသြားေၾကာင္း ေဒသခံမ်ားက ဆိုၾကသည္။
ကခ်င္ျပည္နယ္ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းမွ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးက ႏိုင္ငံေတာ္ဘတ္ဂ်က္၊ လႊတ္ေတာ္ဘတ္ဂ်က္မ်ားအား ေစာင့္ၾကည့္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား လုိအပ္ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ေထာက္ျပေျပာဆိုသည္။
ပူတာအုိခ႐ိုင္တြင္ေဆာက္သည့္ ေက်ာင္းအခ်ဳိ႕သည္လည္း အရည္အေသြးျပည့္မီျခင္း မရွိသည့္အတြက္ တာဝန္ရွိသူမ်ားအား သြားေရာက္စစ္ေဆးေပးရန္ ေျပာဆိုထားေသာ္လည္း ယခုအထိ လာေရာက္စစ္ေဆးျခင္းမရွိေၾကာင္း ဘင္ခူးေက်းရြာ မူလတန္းေက်ာင္းအုပ္ဆရာ ဦးတူးေအာင္ကေျပာသည္။
ေနာင္မြန္းၿမိဳ႕တြင္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး မေကာင္း၍ ကားႀကီးမ်ားသြားလာရန္ အဆင္မေျပသည့္အတြက္ ပူတာအိုၿမိဳ႕ထက္ ကုန္ေစ်းႏႈန္းပိုႀကီးျမင့္လာသည္။ ဆန္တစ္အိတ္လွ်င္ က်ပ္ေငြခုနစ္ေသာင္းခန္႔ ေစ်းေပးဝယ္ယူရသည္။
စားေသာက္ကုန္ပစၥည္း ေစ်းႀကီးေပးဝယ္ယူသည္သာမက လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ခက္ခဲ၍ ေက်ာင္းဆရာမမ်ား မလာႏိုင္သျဖင့္ ေဒသခံမ်ား၊ ေက်ာင္းသားမ်ား စာေကာင္းမြန္စြာ မသင္ရသည္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ရွိခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။
ေဆး႐ံုရွိေသာ္လည္း ဆရာဝန္မရွိသည့္အတြက္ လူနာမ်ား အဖ်ားႀကီးလာလွ်င္ ပူတာအုိသို႔ ထမ္းစင္မ်ားျဖင့္ထမ္းၿပီး သယ္ေဆာင္ကာ ေဆးသြားကုခဲ့ရသည္မွာ ယခင္ကတည္းက ယခုအခ်ိန္အထိျဖစ္ေၾကာင္း ဆရာဆင္ဆာရ္းကဆိုသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ေဒသခံမ်ားသည္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး အျမန္ေကာင္းမြန္ဖို႔ ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကသည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆိုရင္လည္း ေကာင္းမြန္ၿပီး အရည္အေသြးျပည့္သည့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈလုပ္ငန္းမ်ားလုပ္ကိုင္ေပးရန္ အလိုရွိေနၾကသည္။
‘‘အခုလို ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေတြလုပ္ေပးတဲ့အတြက္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ေဒသခံေတြက ေပ်ာ္တယ္။ ဒါေပမဲ့ အရည္အေသြးရွိရွိလုပ္ေပးရင္ ပို ေကာင္းတာေပါ့။ အခုက ျဖစ္သလိုပဲ လုပ္ေပးေနေတာ့ ေဒသခံေတြအသံထြက္လာၾကတယ္’’ဟု ဆရာဆင္ဆာရ္းကေျပာသည္။
ထုိအေၾကာင္းမ်ားကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေျမာက္ဖ်ားစြန္းၿမိဳ႕ ေနာင္မြန္း၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈေနာက္က်ေနသည့္ ဝိေသသမ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။
7Day Daily
No comments:
Post a Comment