Tuesday, May 12, 2015

ျမန္မာမင္းတုိ႔ သံုး ေတာ္မူေသာ ပလႅင္ ရွစ္ခန္း


‘ပလႅင္’ ဟူေသာ ျမန္မာေဝါဟာရသည္ ‘ပလႅကၤ’ ဟူေသာ ပါဠိစကားမွဆင္းသက္လာၿပီး ျမင့္ျမတ္ေသာပုဂၢိဳလ္တုိ႔ ထိုင္ရန္ ျပဳလုပ္ထားေသာ ခံုျမင့္ဟူ၍ ျမန္မာ အဘိဓာန္ က်မ္း၌ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆုိထားသည္။ ေဇယသခၤယာ ျပဳစုေသာ ေရႊ ဘံုနိဒါန္း အလိုအရ ပလႅင္အရြယ္ သံုးမ်ဳိး ရိွသည္။ ယင္းတုိ႔မွာ (၁) မဟာပလႅင္(၁၆ ေတာင္ျမင့္သည္။) (၂) မဇၥ်ိမပလႅင္(ရွစ္ ေတာင္ျမင့္ သည္။) (၃)စူဠပလႅင္ (ေလးေတာင္ ျမင့္သည္။) တုိ႔ျဖစ္သည္။ ျမန္မာမင္းတုိ႔ သံုးေတာ္မူခဲ့ ေသာ ပလႅင္ရွစ္ခန္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ဦးတင္၏ ျမန္မာမင္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု စာ တမ္းႏွင့္ ဘုိးေတာ္ဘုရား၏ ရာဇ သတ္ေခၚေသာ အမိန္႔ေတာ္တမ္း ႀကီး၌ ဤသုိ႔ ေဖာ္ျပထားသည္။

(၁) သီဟာသနပလႅင္ – ျခေသၤ့႐ုပ္ ခံပလႅင္ (ယမေနသားျဖင့္ ျပဳလုပ္ သည္။ နန္းဦးျပာသာဒ္ ေဆာင္တြင္ မင္းတုိ႔ အပူေဇာ္ခံရန္ အတြက္ ထားသည္။)
(၂) ဟံသာသနပလႅင္ – ဟသၤာ ႐ုပ္ခံ ပလႅင္ (သကၤန္းသားျဖင့္ ျပဳ လုပ္သည္။ ေဇတဝန္ေဆာင္တြင္ ထား၍ ရတနာသံုးပါး ပူေဇာ္ရန္ အသံုးျပဳသည္။)
(၃) သခၤါသနပလႅင္ – ခ႐ုသင္း႐ုပ္ ခံပလႅင္ (သရက္သားျဖင့္ ျပဳလုပ္ သည္။ ေဗာင္းေတာ္ေဆာင္တြင္ ထား၍ တရားစကား နာခံရန္ အ သံုးျပဳသည္။)
(၄) ဘမရာသနပလႅင္ – ပိတုန္း႐ုပ္ ခံပလႅင္ (ကရေဝးသားျဖင့္ ျပဳလုပ္ သည္။ မွန္နန္းေဆာင္တြင္ ထား၍ စက္ေတာ္ေခၚရန္ အသံုးျပဳသည္။)
(၅) ဂဇာသနပလႅင္ – ဆင္႐ုပ္ခံ ပလႅင္ (စကားသားျဖင့္ ျပဳလုပ္ သည္။ ၿဗဲတုိက္ေဆာင္တြင္ ထား၍ မင္းတုိ႔က ခ်ီးျမႇင့္ရန္၊ ႏွိမ့္ခ်ရန္ အတြက္ အသံုးျပဳသည္။)
(၆) မယုရာသနပလႅင္ – ဥေဒါင္း ႐ုပ္ခံပလႅင္(ေပါက္သားျဖင့္ ျပဳလုပ္ သည္။ ေျမာက္စမုခ္ေဆာင္တြင္ ထား၍ ဆင္၊ ျမင္းသိမ္းရန္ အသံုး ျပဳသည္။)
(၇) မိဂါသနပလႅင္ – သမင္႐ုပ္ခံ ပလႅင္ (ေရသဖန္းသားျဖင့္ ျပဳ လုပ္သည္။ ေတာင္စမုခ္ေဆာင္ တြင္ ထား၍ မင္းတုိ႔ တုိင္ပင္ေဆြး ေႏြးရန္ အသံုးျပဳသည္။)
(၈) ပဒုမာသနပလႅင္ – ၾကာပြင့္ခံ ပလႅင္ (ပိႏၷဲသားျဖင့္ ျပဳလုပ္သည္။ အေနာက္ပဲြတက္ေဆာင္တြင္ ထား ၍ မင္းမိန္းမတုိ႔ ပူေဇာ္ခံရန္ အသံုး ျပဳသည္။)
သို႔ေသာ္ သီဟာသနပလႅင္ကို ေျမနန္းျပာသာဒ္ေဆာင္ (နန္းဦး ျပာသာဒ္ေဆာင္) ၌ သာထားသည္ မဟုတ္ဘဲ ဘုရင္မင္းျမတ္ကိုယ္ ေတာ္တုိင္ လႊတ္တက္သည့္အခါ၌ လည္း စံျမန္းရန္အတြက္ လႊတ္ ေတာ္တြင္လည္း ထားရေသာ ေၾကာင့္ ”ပလႅင္ရွစ္ခန္း ေရႊနန္း ကုိးေဆာင္”ဟူ၍ ေဝါဟာရေပၚ ထြက္လာသည္။ ပလႅင္ရွစ္ခန္းကုိ ျမဝတီမင္း ႀကီးဦးစက သီခ်င္းျဖင့္ ဖဲြ႕ဆိုသီကံုး ထားသည္မွာ ေအာက္ပါအတုိင္း ျဖစ္သည္။
(၁) ဥကင္ဘံုျမင့္သီဟာေဘြ၊ စိန္ ေၾကာင္ေရာင္လင္း၊ သစ္မင္းယမ ေန။
(၂) မွန္ရေဝငယ္မွာေလ၊ ႀကိဳင္ သင္းပ်ံ႕ေမႊး၊ ဘမယာသန ေတာက္  ပဝင္ သဝဏ္ငယ္ေလ၊ မုေနာတင့္ လြန္၊ သစ္မြန္ကရေဝးငယ္ႏွင့္ေလး။
(၃) ဆက္စဥ္မည္ေရွးၿဗဲတုိက္မွာ၊ ဂဇာေငြသား၊ စကားသစ္ျမတ္စြာ။
(၄) ေတာင္ေလသာမွာ၊ ေထာင္ပိႏၷဲ၊ သခၤငယ္သိဂၤါ၊ ရစ္လက်္ာ၊ ျမင့္ၾကာ တုလြတ္ကဲပါလို႔ေလး။
(၅) မ်က္ျ>ြမာပုလဲျခယ္စီကာ၊ ေဇ တဝန္နန္း၊ သကၤန္းျမတ္ဟံသာ။
(၆) ေရႊမိဂါငယ္ေလ၊ ျမသဖန္း၊ စမုတ္ကယ္ဘံုေမာ္၊ လက်္ာေတာ္၊ ႐ႈေမွ်ာ္ အံ့မခန္းသည္ႏွင့္ေလး။
(၇) ေနာက္ေဝယန္နန္း၊ ေဇတဝန္၊ ပဒံုၾကာရြက္၊ သရက္ျမတ္သစ္မြန္။
(၈) ေျမာက္ေလသြန္မွာ စမုတ္ဦး၊ ေပါက္သစ္ငယ္လွ်ံဝါ၊ မယုရာ၊ ရွစ္ ျဖာ ထိန္ဝင္းျမဴးသည္ႏွင့္ေလး။ စံပ်ံ႕ပ်ဴးပါလို႔၊ ရွည္က်ဴးငယ္ သက္ ေတာ္၊ ရာေက်ာ္ၿဖိဳး ရေလ၊ ေဆာင္ ေဆာင္နန္းငယ္ႏွင့္၊ ေလးခန္းငယ္ ဒီပါ၊ ခ်ဳပ္ကာစိုးရေလ။ ။
သီဟာသနေရႊပလႅင္
ရန္ကုန္တုိင္း ေဒသႀကီး ဒဂံု ၿမိဳ႕နယ္ ျပည္လမ္းေပၚရိွ အမွတ္-၆၆/၇၄ ၌ တည္ေဆာက္ ထားေသာ အမ်ဳိးသားျပတုိက္တြင္ ျပ သထားသည့္ ေရႊပလႅင္ သည္ ေရႊျခေသၤ့ ႐ုပ္ခံေသာ ‘သီဟသနေရႊ ပလႅင္’ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့ေရႊနန္း ႏွင့္ တကြ ႏုိင္ငံအဝန္းကို နယ္ခ်ဲ႕တုိ႔ ၁၈၈၅ ခုႏွစ္ ႏုိဝင္ဘာလ ၂၈ ရက္ေန႔တြင္ လက္နက္အားကိုးျဖင့္ တုိက္ ခုိက္သိမ္းပိုက္ၿပီးေနာက္ ၁၈၉၂ ခုႏွစ္တြင္ သီဟာသန ေရႊ ပလႅင္ကုိ အိႏိၵယသို႔သယ္ယူကာ ကာလကတၱားရိွ အိႏိၵယျပတုိက္တြင္ ခင္းက်င္းျပသခဲ့သည္။
ျမန္မာတုိ႔ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး ေနာက္ ၈ လအၾကာ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလတြင္ ျမန္မာအက်ဳိး ကို လုိလားေသာ အဂၢမဟာ သီရိ သုဓမၼေလာ့ဒ္ေမာင့္ ဘက္တန္ က ျမန္ မာျပည္သူမ်ားအတြက္ သီဟာ သနပလႅင္ကို ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ျပန္ ပို႔ေပးခဲ့သည္။ သီဟာသနပလႅင္ သည္ ျမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးအထိမ္း အမွတ္လည္း ျဖစ္ သည္။ ျမန္ မာ ႏိုင္ ငံသုိ႔ ျပန္လည္ေရာက္ရိွလာ ေသာအခါ သီဟာသနေရႊပလႅင္ ကို ဦးစြာအလံုလမ္းရိွ သမၼတ အိမ္ေတာ္တြင္ ထားရိွခဲ့သည္။
၁၉၅၅ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ တြင္ ဂ်ဴဗလီေဟာ၌ ဖြင့္လွစ္ထား ေသာအမ်ဳိးသားျပတုိက္သုိ႔ ေျပာင္း ေရႊ႕ကာ ျပည္သူလူထုအား ဆင္ ယင္ျပသခဲ့သည္။ အမ်ဳိးသားျပ တုိက္ကို ဂ်ဴဗလီေဟာမွ ပန္းဆုိး တန္းရိွ ယခင္ ဂရင္းေလးဘဏ္ ေဟာင္းအေဆာက္အအံု (ေနာင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ စက္မႈလက္မႈဖံြ႕ၿဖိဳးတုိး တက္ေရးဘဏ္)သုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႕ ေသာအခါ သီဟာသနပလႅင္ကို ၁၉၆၈ ခုႏွစ္တြင္ ပန္းဆုိး တန္းရိွ အမ်ဳိးသား ျပတုိက္သို႔ သယ္ယူ၍ ဆင္ယင္ခဲ့ၿပီး ၁၉၇ဝ ျပည့္ႏွစ္ ေဖေဖာ္ဝါရီလမွစ၍ ဖြင့္လွစ္ျပသ ခဲ့ရာ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္ ကုန္ပုိင္းအထိ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေနာက္ အမ်ဳိးသားျပ တုိက္ကုိ ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး ဒဂံုၿမိဳ႕နယ္ ျပည္လမ္းမေပၚရိွ အ မွတ္-၆၆/၇၄ ေနရာ၌ နဝတလက္ ထက္ ၁၉၉ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ စတင္ အုတ္ျမစ္ခ် တည္ေဆာက္ခဲ့ရာ ၁၉၉၆  ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလ ၁ဝ ရက္ေန႔တြင္ အခမ္းအနားျဖင့္ ဖြင့္ လွစ္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ယင္းအ သစ္ တည္ ေဆာက္ထားေသာ အမ်ဳိးသားျပ တိုက္အေဆာက္အအံုႀကီး၌ ျပခန္း ေပါင္း ၁၃ ခန္းကို ျပသထားရာ သီဟသနေရႊပလႅင္ႀကီးကို ျပခန္း အမွတ္ (၁) ေျမညီထပ္၌ ခမ္း နား ထည္ဝါစြာ ခင္းက်င္းျပသထား သည္မွာ ယေန႔တုိင္ေအာင္ပင္ ျဖစ္ သည္။
အမ်ဳိးသားျပတုိက္ ေျမညီထပ္ ရိွ သီဟာသန ပလႅင္ျပခန္းရိွ ေရႊ ပလႅင္သည္ ျမန္မာတို႔၏ ေနာက္ ဆံုးမင္းဆက္ျဖစ္သည္။ ကုန္းေဘာင္ မင္းဆက္ေႏွာင္းပိုင္း၌ ဘုရင္ မင္း ျမတ္တုိ႔စံျမန္းခဲ့သည့္ ေရႊပလႅင္ျဖစ္ သည္။ ရတနာပံု(မႏၲေလး) နန္းၿမိဳ႕ တြင္း၌ထားရိွခဲ့ေသာ ပလႅင္လည္း ျဖစ္သည္။ ဤသီဟာသနေရႊပလႅင္ ႏွင့္အတူ ပလႅင္ႏွစ္ခု ကို ျမန္မာ တို႔၏ ေနာက္ဆံုးဧကရာဇ္ သီေပါ မင္းတရားက ပိုင္ဆုိင္ခဲ့သည္။
သီေပါမင္းတရား လက္ထက္ တုိင္ တည္ရိွခဲ့ေသာ ရာဇပလႅင္မ်ား ကို ပထမဆံုး တည္ေဆာက္ခဲ့သူမွာ ဘုိးေတာ္မင္းတရားေခၚ ဗဒံုမင္း ပင္ျဖစ္သည္။ တည္ေဆာက္ခဲ့ရ သည့္အေၾကာင္းမွာ ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ မတ္လ ၁၃ ရက္ ေန႔တြင္ အမရပူရေရႊနန္းကို မီးခခဲ့ ေသာေၾကာင့္ ေရႊနန္းေတာ္ႀကီး ျပန္လည္တည္ေဆာက္သည့္အခါ နန္းေဆာင္ေတာ္မ်ားတြင္ စံျမန္း ေစရန္ ရာဇပလႅင္ေတာ္မ်ား တည္ ေဆာက္ေစခဲ့သည္။ ပလႅင္ေတာ္ မ်ား တည္ေဆာက္ေစရန္ ဝန္ ေထာက္ ေရႊေတာင္ေနာ္ရထာႏွင့္ (သား) ယြန္းစုဝန္ေရႊေတာင္ရာဇ သူတုိ႔ကုိ ေဆာက္လုပ္ေစရန္ မုိး ေကာင္းမွ ယမေနသားႏွင့္ကံ့ေကာ္ သား၊ ပုသိမ္မွ ေတာင္ပိႏၷဲသား၊ ပုပၸားမွ စကားဝါသား၊ ေက်ာ္စဥ္ တုိက္အဝင္ မတၱရာႏွင့္ ေရနံ႔သာမွ သရက္သားႏွင့္ ေပါက္သား၊ ဘုတ္ ရြာမွ သဖန္းသားတုိ႔ကုိ အသီးသီး ခုတ္လွဲေစသည္။ သစ္မ်ားစံုသည္ ႏွင့္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၁၅ ေမလ ၂၈ ရက္ ေန႔တြင္ ပလႅင္ေတာ္မ်ား စတင္ ေဆာက္လုပ္ခဲ့ၾကေလသည္။ ေဆာက္ လုပ္ၿပီးစီးေသာအခါ ဗဒံုမင္းသည္ နန္းဓေလ့ ထံုးတမ္းႏွင့္အညီ သူ႔ အေဆာင္သူ ထားရိွခဲ့ေလသည္။
ယင္းေနာက္ ၁၈၁၉ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၅ ရက္ေန႔တြင ္ဗဒံုမင္း နတ္ ျပည္စံေသာအခါ ေျမးေတာ္ စစ္ ကိုင္းမင္းက ဇြန္လ ၇ ရက္ေန႔ ဆက္ခံခဲ့သည္။ စစ္ကုိင္းမင္းသည္ နန္းစံၿပီး ၃ ႏွစ္အၾကာ ၁၈၂၁ ဇြန္ လတြင္ အင္းဝနန္းၿမိဳ႕ေတာ္သစ္ တည္ေစ၍ ၁၈၂၄ မတ္ ၁၅ တြင္ ရာဇဘိေသကမုဒၶါဘိသက္ ခံေတာ္ မူ၍ ရတနာပူရအဝ (အင္းဝ) ေရႊ နန္းေတာ္သိမ္းေတာ္မူသည့္ အ ခမ္းအနား က်င္းပခဲ့သည္။ မတ္လ ၁၆ ရက္ေန႔တြင္ အမရပူရမွ အဝ (အင္းဝ)ေရႊနန္းေတာ္သစ္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕နန္းစံ၍ ပလႅင္ေတာ္ မ်ားကို သူ႔အေဆာင္ႏွင့္သ႔ူ ထံုးစံ ႏွင့္အညီ ခ်ထားေတာ္မူသည္။
တစ္ဖန္ စစ္ကိုင္းမင္းကို ညီ ေတာ္ သာယာဝတီမင္းက ၁၈၃၇ ဧၿပီ ၃ဝ တြင္ နန္းခ်ကာ နန္းတက္ ခဲ့ျပန္သည္။ နန္းတက္ၿပီး ၂ ႏွစ္ အၾကာ ၁၈၃၉ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၃ တြင္ အမရပူရနန္းၿမိဳ႕သစ္ကို တည္ေစ၍ ၁၈၄ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဇူလိုင္ လ ၉ ရက္ေန႔တြင္ သာယာဝတီ မင္းသည္ အင္းဝမွ အမရပူရသုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႕နန္းစံခဲ့ျပန္သည္။ အမ ရပူရ နန္းေတာ္သစ္သုိ႔ ပလႅင္ေတာ္ မ်ားကို တစ္ပါတည္း ယူေဆာင္ ကာ ေနရာအသီးသီး ထားေတာ္ မူခဲ့သည္။ တစ္ဖန္ ၁၈၅၃ ေဖေဖာ္ ဝါရီ ၁၇ တြင္ ေနာင္ေတာ္ပုဂံမင္း ထံမွ မင္းတုန္းမင္းသည္ ထီးနန္း လႊဲယူ၍ ဆက္ခံခဲ့ျပန္သည္။ နန္း စံၿပီး ၄ ႏွစ္အၾကာတြင္ မင္းတုန္း မင္းသည္ မႏၲေလးၿမိဳ႕သစ္တည္ ရန္ ၁၈၅၇ ဇန္နဝါရီ ၁၃ တြင္ အမိန္႔ေတာ္ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။
ထို႔ေနာက္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၅၈ ခုႏွစ္ေမလ ၇ ရက္ ေသာၾကာ တစ္ ခ်က္တီးေက်ာ္ ၅ နာရီႏွစ္ပတ္၊ တစ္ဆယ့္တစ္ဗီဇနာ အခ်ိန္အခါ ေတာ္တြင္ ရာဇပလႅင္ေတာ္မ်ားကုိ သူ႔အေဆာင္ႏွင့္ သူ လိုက္ေလ်ာညီ ေထြတည္ထားေတာ္မူခဲ့ေလသည္။
သန္းဝင္းလိႈင္
(ဆက္ပါဦးမည္)

Popular Myanmar News Journal

No comments:

Post a Comment