Saturday, October 6, 2012

ဆားတုိ႔၏ သားရိုင္းအုပ္သေဘာတရား

ဂ်ပန္ႏုိင္ငံတြင္ လႈပ္ခတ္သြားေသာ ငလ်င္ၾကီးေၾကာင့္ မိုင္ေထာင္ခ်ီကြာလွမ္းသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဆားမ်ား ဆယ္ဆထက္မနည္း ခ်က္ခ်င္း ခုန္တက္သြားကာ ဆား၀ယ္မရသည့္ အေျခအေနထိ ဆိုက္သြားရသည့္ လက္သည္ကို အရင္းစစ္လွ်င္ လူတို႔၏ ေသြးရူးေသြးတန္းစိတ္ျဖစ္ၿပီး သားရိုင္းအုပ္သေဘာတရားလည္း ပါ၀င္ေနသည္။ ငလ်င္တို႔ မၾကာခဏလႈပ္ေလ့ရွိသည့္ ဂ်ပန္တြင္ပင္ သမိုင္းတြင္ေလာက္ေအာင္ ၾကီးမားသည့္ ငလ်င္ၾကီး လႈပ္ခတ္ခဲ့ကာ ငလ်င္ႏွင့္တစ္ပါတည္း ဆူနာမီလိႈင္းရိုက္သည္။

ႏူကလီးယားဓာတ္အားေပးစက္ရုံမ်ား ထိခိုက္ကာ ေပါက္ကြဲမႈမ်ားျဖစ္ၿပီး ေရဒီယိုသတိၱၾကြပစၥည္းမ်ား ယုိစိမ့္မည့္ အႏၱရာယ္ႏွင့္ ရင္ဆိုင္ေနရသည္။ ထိုျပသနာက ဂ်ပန္ႏွင့္မၿပီး။ တရုတ္သို႔ ေရာက္သြားသည္။ သတင္းဌာနမ်ားတြင္ေရာ အရပ္ထဲ တစ္ဆင့္စကားတစ္ဆင့္နားတြင္ေရာ ထိုေရဒီယိုသတိၾကြ သတင္းက ဖုံးလႊမ္းေနသည္။ ေနာက္ဆုံးတြင္ တရုတ္ျပည္သူတို႔သည္ အိုင္အိုဒင္းပါ၀င္သည့္ဆားကို အလုအယက္၀ယ္ယူၾကေတာ့သည္။
အိုင္အိုဒင္းပါ၀င္ေသာဆားသည္ ႏ်ဴကလီးယားဓာတ္ေပါင္းဖိုမ်ားမွ ထြက္လာသည့္ ေရဒီယုိသတိၱၾကြပစၥည္းႏွင့္ ထိေတြ႔ျခင္းမွ ျဖစ္ေပၚေစမည့္ ကင္ဆာကို ဟန္႔တားသည္ဟု ယုံၾကည္သည္။ အခ်ိဳ႔ကလည္း ပင္လယ္ေရျပင္သည္ ေရဒီယိုသတိၱၾကြပစၥည္းမ်ားေၾကာင့္ ညစ္ညမ္းသြားျပီျဖစ္ရာ ထိုေရမွ ခ်က္လုပ္မည့္ ဆားတို႔ သတိၱၾကြေနမည္ကို စိုးရိမ္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဆားကို ေစ်း၀ယ္စင္တာၾကီးမ်ား၊ ကုန္တိုက္ၾကီးမ်ားတြင္ပါ တရုတ္ျပည္သူတို႔ တန္းစီတိုး ၀ယ္ယူၾကသည္။ ေနာက္တစ္ဆင့္ တရုတ္နယ္စပ္တြင္ တရုတ္ကုန္သည္မ်ားက ျမန္မာဘက္မွ ဆားမ်ားကို ၀ယ္ယူၾကသည္အထိ ျဖစ္လာသည္။ ေနာက္ဆုံး ျမန္မာ့ဆားေစ်းခုန္တက္ရုံသာမက ၀ယ္မရပင္ျဖစ္သြားခဲ့သည္။ ဂ်ပန္ငလ်င္မွသည္ ျမန္မာ့ဆားေစ်းခုန္တက္ရသည့္ အရင္းခံကိုရွာလိုလွ်င္ လူဆိုသည့္ သတၱ၀ါ၏ သေဘာသဘာ၀ကို ေစာေၾကာရန္လိုသည္။
လူဆိုသည္မွာ ခံစားခ်က္ရွိေသာ သတၱ၀ါ (Emotional Animal) ျဖစ္သည္။ Emotional Animal သည္ ခံစားခ်က္ေစစားရာေနာက္သို႔ လုိက္ေလ့ရွိသည္။ ခံစားခ်က္တြင္ပင္ အျပင္း အေပ်ာ့ရွိေနေသးရာ ခံစားခ်က္ျပင္းလွ်င္ ေမာင္းနွင္အားပိုေကာင္းသည္။ ပုံမွန္အားျဖင့္ စိတ္သေဘာထားေကာင္းမြန္သူမ်ား လူသတ္မိျခင္း၊ တဏာစိတ္ရိုင္းေၾကာင့္ ျပစ္မွားက်ဴးလြန္ အရွက္တကြဲအက်ိဳးနည္းရျခင္းတို႔မွာ ခံစားခ်က္ျပင္းျပင္း၏ ေစစားခံရျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ခံစားခ်က္တို႔အနက္ ထိတ္လန္႔တုန္လႈပ္ျခင္း( Fear) သည္ အေျခခံအက်ဆုံးႏွင့္ ေမာင္းႏွင္အားအျပင္းဆုံး ခံစားခ်က္မ်ားအနက္မွ တစ္ခုျဖစ္သည္။ သာမန္အားျဖင့္ ေလးတိေလးကန္ပုဂိၢဳလ္တစ္ဦး ေခြးလိုက္ဆြဲ ခံရလွ်င္ ထိုေခြးမမီေအာင္ပင္ ေျပးကာသစ္ပင္ေပၚသို႔ တက္သြားလွ်င္ မအံ့ၾသသင့္ေပ။ ထိတ္လန္႔တုန္လႈပ္သြားျပီဆုိလွ်င္ လူသားသည္ သာမန္အေျခအေနႏွင့္ မတူေအာင္ ေျပာင္းလဲသြားသည္။ ဆင္ျခင္စဥ္းစားႏုိင္စြမ္း သူ႔တြင္ မရွိေတာ့။ သူ႔ကို အေၾကာက္တရားကသာ လႊမ္းမိုးထားသည္။ ထိုအေၾကာက္တရားကသာ သူ႔ကို ေမာင္းႏွင္သြားေတာ့သည္။
တစ္ဖန္ ခံစားခ်က္တို႔သည္ ဗိုင္းရပ္စ္ပိုးသဖြယ္ ကူးစက္ပ်ံ႔ႏွံ႔လြယ္သည္ (emotional contagion)။ ကိုရီးယားဇာတ္လမ္းတြဲမ်ားတြင္ မင္းသားႏွင့္ မင္းသမီး ခြဲခြာေနရခ်ိန္တြင္ အခန္းတြင္းရွိ တီဗီၾကည့္သူမ်ား မ်က္ရည္သုတ္ေနသည္ကို ေတြ႔လွ်င္ ခံစားခ်က္မ်ား၏ ကူးစက္ပ်ံ႔ႏွံ႔ပုံအေၾကာင္း နားလည္ႏိုင္သည္။ ထိုလူဦးေရကို တီဗီၾကည့္ေနသူ အိမ္ေထာင္စု သိန္းဂဏန္းျဖင့္ ေျမႇာက္လွ်င္ ခံစားခ်က္မ်ား ကူးစက္ျခင္း ရိုက္ခတ္ပုံ ပိုမိုထင္ရွားလာသည္။ အမွန္တကယ္မဟုတ္ဘဲ ဇာတ္လမ္းဆင္ထားမွန္း သိလ်က္ႏွင့္ ဇာတ္လမ္းထဲမွ သရုပ္ေဆာင္တို႔၏ ခံစားခ်က္ကို ေရာင္ျပန္ဟပ္ၿပီး သူတို႔၀မ္းနည္းတိုင္း မိမိလိုက္၀မ္းနည္းျခင္းမွာ ခံစားခ်က္တို႔၏ ကူးစက္ပ်ံ႔ႏွံ႔ျခင္း သေဘာပင္ျဖစ္သည္။
လူတစ္ေယာက္ကို လိႈက္လႈိက္လွဲလွဲ ျပဳံးျပပါက သူက ျပန္ျပဳံးျပျခင္းမွာလည္း ထိုသေဘာပင္ျဖစ္သည္။ တစ္ဖန္ လူတို႔သည္ အုပ္စုဖြဲ႔ေနထိုင္တတ္ေသာ သတၱ၀ါမ်ား (social animal) မ်ားျဖစ္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ အုပ္စုတြင္းျဖစ္ေပၚေျပာင္းလဲမႈမ်ားသည္ လူတို႔ကို ရိုက္ခတ္သည္။ အုပ္စုတြင္းမွ အျခားသူမ်ား လုပ္ေဆာင္သည္ကို လုိက္လုပ္ေလ့ရွိသည္။ ေတာကြၽဲအုပ္ကို က်ားလုိက္လွ်င္ ေတာကြၽဲတို႔သည္ အုပ္စုေျပးသည့္အတိုင္း ဘက္တစ္ဘက္တည္းသို႔ ထြက္ေျပးေလ့ရွိသည္။ ပထမဆုံးတစ္ေကာင္ေျပးသည့္ေနာက္သို႔ ေနာက္မွ ကြၽဲမ်ား လိုက္ေျပးတတ္သည္။ ယင္းက ို (herds mentality) သားရိုင္းအုပ္ စိတ္ဓာတ္ဟုေခၚသည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံတြင္ ျဖစ္သြားသည္မွာ ထိုအတိုင္းပင္ျဖစ္သည္။
ႏ်ဴကလီးယားဆိုသည္မွာ မိမိနားမလည္ႏုိင္ေသာ အရာျဖစ္ သလို ရုပ္ရွင္မ်ားတြင္လည္း ႏ်ဴကလီးယား၏ ေၾကာက္ဖြယ္ေကာင္းပုံမ်ားကို ေဖာ္က်ဴးထားသည္ျဖစ္ရာ ပိုမိုေၾကာက္စရာေကာင္းေတာ့သည္။ ဆားသည္ ေရဒီယိုသတိၱၾကြျခင္းကို ကာကြယ္သည္ဆုိေသာ ေကာလာဟလ အယူအဆမွားကို မွန္မမွန္လည္း မဆုံးျဖတ္ႏိုင္ေတာ့။ အမွန္မွာ သာမန္အိမ္သုံးဆားတြင္ အိုင္အိုဒင္းပါ၀င္ေသာ အခ်ိဳးအစားသည္ အလြန္နည္းေသာေၾကာင့္ တစ္ၾကိမ္လွ်င္ ဆား သုံးကီလို ( တစ္ပိႆာေက်ာ္ခန္႔)စားပါမွ ထိေရာက္ႏုိင္မည္။ လက္ကိုင္ဖုန္းမ်ားအခ်င္းခ်င္း text message ပို႔ၿပီး ျဖန္႔ျဖဴးေသာ ေကာလာဟလကလည္း ေတာမီးကဲ့သုိ႔ ပ်ံ႔ႏွံ႔ျပန္သည္။
ထိုေရဒီယုိသတိၱၾကြပစၥည္းမ်ားသည္ တရုတ္ႏုိင္ငံသို႔လည္း ေရာက္လာရန္ အလြန္အလွမ္းေ၀းလွသည္။ အေၾကာက္တရားက လႊမ္းမိုးခ်ိန္တြင္ ဆင္ျခင္စဥ္းစားႏုိင္စြမ္း လြင့္ျပယ္သြားသည္။ တစ္ေယာက္ကစ၀ယ္လုိက္ရာ တစ္ေယာက္ကစ တစ္ရာဆုိသလို herds mentality ပူးကပ္ၿပီး က်န္သူမ်ားပါ တိုးေ၀ွ႔၀ယ္ယူလိုက္ရာ ဆားမ်ား ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္းမွပါ ၀ယ္ယူသည့္အဆင့္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းတြင္ပါ ေစ်းမ်ားခုန္တက္သည့္ အဆင့္သို႔ေရာက္သြားသည္။ ထိုသို႔ အေၾကာက္လြန္ကာ အလုအယက္၀ယ္ျခင္း (panic buying) ေၾကာင့္ ေစ်းကြက္မ်ားကို ကေမာက္ကမျဖစ္ေစသည္။
ျမန္မာတို႔ ဆားကို အဆမတန္ေစ်းေပးရေတာ့မည့္ အေျခဆုိက္ျခင္းမွာ တရုတ္တို႔ အေၾကာက္လြန္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ထိုျဖစ္ရပ္မ်ားသည္ ေစ်းကြက္ကို ကေမာက္ကမျဖစ္ေစရာမွ ႏုိင္ငံကိုပါ ကေျပာင္းကျပန္ျဖစ္ေစႏုိင္ေသာေၾကာင့္ မူ၀ါဒခ်မွတ္သူမ်ား၏ အိပ္မက္ဆုိးမ်ားလည္းျဖစ္သည္။ ဘဏ္ေျပးျခင္း (bank run) မ်ားသည္လည္း ထုိနည္းတူပင္ျဖစ္သည္။ ဘဏ္တစ္ဘဏ္ ျပိဳေတာ့မည္ဟူေသာ ေကာလာဟလ ပ်ံ႔လြင့္လာသည္ ဆုိပါစုိ႔။ အမွန္တြင္ ထုိဘဏ္သည္ ပုံမွန္အတိုင္း လည္ပတ္ေနသည္။ ျပသနာတစ္စုံတစ္ရာလည္း မရွိ။ သို႔ေသာ္ ထုိေကာလာဟလကို ယုံၾကည္ေသာသူအခ်ိဳ႔ ေရာက္လာေသာေၾကာင့္ ဘဏ္တြင္ လူလွ်ံသြားသည္။ လူလွ်ံသြားလွ်င္ ေငြထုတ္ရသည္မွာ ၾကာသြားမည္။ ထုိအခါ လူတန္းထပ္ရွည္သြားၿပီး လူတန္းသည္ ဘဏ္အျပင္သို႔ ထြက္သြားသည္။ ဘဏ္အျပင္ရွိ လူတန္းရွည္ၾကီး သတင္းသည္ ထုိအခါ ပိုပ်ံ႔သြားၿပီး ေငြထုတ္ရန္ လူအမ်ားအျပား အေျပးအလႊားထပ္ေရာက္လာမည္။ ဘဏ္၏ သေဘာကို ေစာေၾကာၾကည့္ရေအာင္။ ဘဏ္ဆိုသည္မွာ အပ္ေငြကိုလက္ခံကာ အတိုးေပးမည္။
ထိုအပ္ေငြကို လုပ္ငန္းလုပ္မည့္သူထံသုိ႔ ဘဏ္က ပိုမ်ားသည့္ အတိုးႏႈန္းႏွင့္ ျပန္ေခ်းသည္။ ထိုအတိုးႏွစ္ခု ကြာျခားခ်က္သည္ ဘဏ္၏ အျမတ္ပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဘဏ္အပ္ေငြ အားလုံးသည္ ဘဏ္တြင္ မရွိ။ ရွိလည္း မရွိသင့္။ အခ်ိဳးအစားတစ္ခုအထိသာရွိသည္။ ဥပမာ ဘဏ္တြင္ အပ္ေငြ ၁၀က်ပ္ရွိသည္ဆုိပါက ၂က်ပ္သာ ဘဏ္တြင္းတြင္ ရွိၿပီး က်န္ရွစ္က်ပ္ကို ထုတ္ေခ်းထားသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ အပ္ထားသူမ်ားက ေငြ၃က်ပ္လာထုတ္ပါက ဘဏ္တြင္ ေပးစရာ မရွိ။ ထိုအခါ ဘဏ္ျပိဳေတာ့သည္။ မည္သည့္ဘဏ္မွ် အပ္ေငြအမ်ားအျပားကို တစ္ျပိဳင္နက္လာထုတ္လွ်င္ ျပန္ထုတ္ေပးႏိုင္ေသာ ဘဏ္ဟူေရြ႔ မရွိ။ ဘဏ္ျပိဳလဲသည္ဟု ေကာလာဟလျဖစ္ခဲ့ရာမွ ဘဏ္အပ္ထားသူမ်ားက ယုံရင္း ယုံရင္းျဖင့္ ထိုေကာလဟာလမွန္ကန္သြားသည္ကို ေတြ႔ႏုိင္သည္ (self-fulfilling prophecy)။
ျပႆနာမွာ ဘဏ္တစ္ခုျပိဳလွ်င္ တစ္ဘဏ္တည္းႏွင့္ မရပ္၊ ေနာက္ဘဏ္မ်ားပါ လိုက္ျပိဳၿပီး တစ္ႏုိင္ငံလုံး စီးပြားေရးအက်ပ္ဆိုက္တတ္သည္။ ထိုသို႔ အႏၱရာယ္ၾကီးလွေသာ panic buying မ်ား၊ bank run မ်ား ကဲ့သုိ႔ေသာ ျပႆနာမ်ားကို မည္သို႔ေရွာင္ရွား သို႔မဟုတ္ ရွင္းမည္နည္း။ ရွင္းနည္းတစ္နည္းမွာ (panic buying) သည္ ေစ်းကစားသူမ်ား (speculators) ေၾကာင့္ဟု သတ္မွတ္ကာ ထိုသူမ်ားကို ကိုင္တြယ္ျခင္းျဖစ္သည္။
ထိုနည္းမွာ ဟုတ္သလိုလိုရွိေသာ္လည္း ေစ်းကြက္စီးပြားေရး က်င့္သုံးသည့္စနစ္တြင္ ထိုနည္းမွာ မဆီေလ်ာ္သလိုလိုရွိျပန္သည္။ ေစ်းကြက္နိယာမအရ ၀ယ္အားႏွင့္ ေရာင္းအားႏွစ္ခု အျပန္အလွန္သက္ေရာက္ျခင္းျဖစ္ၿပီး ၀ယ္အားအဆမတန္ျမင့္တက္ခ်ိန္တြင္ ယခုကဲ့သုိ႔ ေစ်းျမင့္တက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ယခု တရုတ္ဆားကိစၥမ်ိဳးတြင္ အထိတ္တလန္႔၀ယ္ယူျခင္းက အဓိကျဖစ္ေနသည္။ အေၾကာက္တရားသည္ အဓိကလက္သည္ျဖစ္ေနရာ အေၾကာက္တရားကို အရင္ဆုံး ရွင္းရမည္။ တရုတ္အစိုးရက သိုေလွာင္ထားေသာ အရန္ဆားမ်ား (salt reserve) ပမာဏ အလုံအေလာက္ရွိသည္ဟု ေၾကညာလိုက္သည္။ ျပည္သူလူထုသည္ ဆားကို အေၾကာက္တရားေၾကာင့္သာ ၀ယ္ေနျခင္းျဖစ္ရာ အစိုးရက အာမခံလိုက္ေသာအခါ အေၾကာက္တရားလြင့္ျပယ္သြားသည္။ အ၀ယ္ရပ္သြားသည္။ ဆားေစ်းလည္း အသင့္အတင့္ျပန္က်သြားသည္။
ေစ်းကြက္သေဘာႏွင့္လည္း ေလ်ာ္ညီသည္။ ဘဏ္ႏွင့္ ပတ္သက္လ်င္လည္း ယခုအတိုင္းပင္ျဖစ္သည္။ ေကာလာဟလကို လူတို႔ ယုံသြားကာ အေၾကာက္ေၾကာက္အလန္႔လန္႔ျဖင့္ လာထုတ္သည္ဆုိပါစို႔။ ထိုဘဏ္၏ ေနာက္မွ ၀င္ရပ္လိုက္ကာ ဗဟိုဘဏ္က ထိုဘဏ္၏ အပ္ေငြမွန္သမွ် စိုက္ထုတ္ရွင္းေပးမည္ ဆိုလိုက္သည္ႏွင့္ ေငြအထုတ္ရပ္သြားတတ္သည္။ အေၾကာက္တရားကို ၀င္ရွင္းေပးရုံျဖင့္ ျပႆနာေျပလည္သြားျခင္းပင္။ လူဆုိသည္မွာ ခံစားတတ္ေသာ သတၱ၀ါျဖစ္ရာ ခံစားခ်က္ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အေရးကိစၥတိုင္းတြင္ ခံစားခ်က္ကုိ အရင္ရွင္းေပးမွသာ အနာႏွင့္ေဆးေတြ႔ကာ ေျပလည္ႏိုင္မည္ျဖစ္ၿပီး ေစ်းကြက္သေဘာႏွင့္လည္း ကိုက္ညီေပမည္။ 
ေဇယ်သူ
ယခု ျဖစ္ေပၚေနေသာ ဘဏ္ ေကာလဟာလ အေျခအေနႏွင့္ ကိုက္ညီ ေနသည့္အတြက္ 2011 မတ္လတြင္ ထုတ္ေဝခဲ့သည့္ The Voice Weekly ဂ်ာနယ္ Vol. 7/16တြင္ ပါဝင္ခဲ့ေသာ ေဆာင္းပါးကို ျပန္လည္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment