ဒီမိုကေရစီ ပီျပင္လာဖို႕ ၄၃၆ ကို ျပင္ရမယ္ဆိုတဲ႔ အခ်က္ကိုမူအားျဖင္႔ ( တပ္မေတာ္ အပါအဝင္ )အင္အားစုအားလံုးကလက္ခံၿပီးျဖစ္တယ္လို႕ ေျပာလို႕ရပါတယ္။ ဘယ္အခ်ိန္မွာ ျပင္ရင္ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရး အတြက္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္မလဲ ဆိုတဲ႔အခ်က္ေပၚမွာ အယူအဆေတြ ကြဲျပားေနၾကျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ္႔ ၄၃၆ ျပင္ဆင္ႏိုင္လိုက္တာနဲ႕ဒီမိုကေရစီ ရၿပီလို႕ ေျပာရင္လည္းလက္ေတြ႕ သိပ္မက်တဲ႔ကိစၥျဖစ္ပါလိမ္႔မယ္။ Transitional Period ကို
မျဖစ္မေန ျဖတ္သန္းရမွာပဲျဖစ္ပါတယ္။ေနာက္တစ္ခါ ျပင္ဆင္ေရးနဲ႕ပတ္သက္ရင္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပါဝင္တဲ႔ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲရဲ႕ ရလဒ္မ်ားကိုလည္းမျဖစ္မေနထည္႕သြင္းစဥ္းစားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ေလာေလာဆယ္မွာ ဒီမိုကေရစီနဲ႕ကိုက္ညီတဲ႔ အေျခခံဥပေဒျဖစ္ေအာင္ခ်က္ခ်င္းျပင္ဖို႕ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။
ဒါေပမယ္႔ ၄၃၆ ျပင္ဆင္ႏိုင္လိုက္တာနဲ႕ဒီမိုကေရစီ ရၿပီလို႕ ေျပာရင္လည္းလက္ေတြ႕ သိပ္မက်တဲ႔ကိစၥျဖစ္ပါလိမ္႔မယ္။ Transitional Period ကို
မျဖစ္မေန ျဖတ္သန္းရမွာပဲျဖစ္ပါတယ္။ေနာက္တစ္ခါ ျပင္ဆင္ေရးနဲ႕ပတ္သက္ရင္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပါဝင္တဲ႔ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲရဲ႕ ရလဒ္မ်ားကိုလည္းမျဖစ္မေနထည္႕သြင္းစဥ္းစားရမွာျဖစ္ပါတယ္။ေလာေလာဆယ္မွာ ဒီမိုကေရစီနဲ႕ကိုက္ညီတဲ႔ အေျခခံဥပေဒျဖစ္ေအာင္ခ်က္ခ်င္းျပင္ဖို႕ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္ေသးပါဘူး။
၄၃၆ အပါအဝင္ ျပင္ဆင္ဖို႕ အလြန္ခက္ခဲပါတယ္ဆိုတဲ႔ အေျခခံဥပေဒတစ္ခုလံုးကို ဦးေဆာင္ေရးဆြဲခဲ႔သူမ်ားရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို မွန္မွန္ကန္ကန္
ျမင္ဖို႕ သံုးသပ္ ဆန္းစစ္ႏိုင္ဖို႕ လိုပါတယ္။ အထူးသျဖင္႔ တပ္မေတာ္ရဲ႕ႏိုင္ငံေရးအခန္းက႑ကို ထည္႕သြင္းထားျခင္းဟာ (တျခားေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားနဲ႔ အတူ) ဒီမိုကေရစီ တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္ ေခ်ာေမြ ေအာင္ျမင္ေစေရးဆိုတဲ႔ အခ်က္တစ္ခ်က္ ပါဝင္ေနတယ္ဆိုတာ အစြဲကင္းကင္းနဲ႕ ၾကည္႕ရင္၊ ျမန္မာ႔သမိုင္းေၾကာင္း တစ္ခုလံုးကို ထည္႕သြင္းစဥ္းစားရင္ လက္ခံလို႕ရမယ္ျဖစ္ပါတယ္။
တပ္ရဲ႕ အခန္းက႑ကို ေလွ်ာ႕ခ်ဖို႕ ဖယ္ရွားဖို႕ အတြက္ လုပ္ရမယ္႔အလုပ္က တစ္ခုပဲ ရွိပါတယ္။
ဖန္တစ္ရာေတေအာင္ေျပာၾက ျငင္းၾက ၿပီးသားျဖစ္တဲ႔ " ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရး "ျဖစ္ပါတယ္။
ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ေရးကို ၁၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္း လုပ္ႏိုင္ၿပီးမွသာ တပ္မေတာ္ဟာ ႏိုင္ငံေရး ထဲကေန
အသာတၾကည္ စိတ္လိုလက္ရ ထြက္ခြာၿပီး သူ႕ရဲ႕ မူလတာဝန္ျဖစ္တဲ႔ ႏိုင္ငံေတာ္တည္ၿငိမ္ေရးနဲ႕ လံုၿခံဳေရး
တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္လိမ္႔မယ္ဆိုတဲ႔ အခ်က္ကို သာမန္ေလာက္သေဘာထားလို႕မရပါဘူး။
တပ္မေတာ္က ႏိုင္ငံေရးထဲ ပါေန တဲ႔ကိစၥကို တပ္မေတာ္ကိုယ္တိုင္အပါအဝင္ ဘယ္ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုကမွမႀကိဳက္သလို၊
လူထုကလည္း မႀကိဳက္၊ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအဝိုင္းတစ္ခုလံုးကလည္းမႀကိဳက္ဘူးဆိုတာလည္း ေသခ်ာတဲ႔ အခ်က္ပါ။
၄၃၆ ျပင္ဆင္ေရး လူထုသေဘာထားဆႏၵမ်ားထုတ္ေဖာ္ရယူၿပီး ဖိအားေပးတဲ႔ ကိစၥက တပ္မေတာ္ ႏိုင္ငံေရးမွ ဆုတ္ခြာေရးကိုေႏွင္႔ေႏွးေစမယ္ဆိုတာ သတိေပးလိုပါတယ္။ ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ေရးကို အေထာက္အပံ႔မျဖစ္တဲ႔အျပင္ တစ္ဖက္နဲ႕
တစ္ဖက္ ပိုၿပီး အျမင္မၾကည္မလင္ျဖစ္ေစမွာ ေသခ်ာေနလို႕ျဖစ္ပါတယ္။ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ေရးနည္းလမ္းက လြဲလို႕လည္းတျခားဘယ္နည္းလမ္းနဲ႕မွ တပ္ကို ဖယ္ထုတ္လို႕မရႏိုင္သလို ဒီမိုကေရစီ ပီျပင္ဖို႕လည္း မလြယ္ပါဘူး။ ရွစ္ဆယ္႔ရွစ္အေရး ေတာ္ပံု
အၿပီး စစ္အာဏာရွင္ ေခတ္စနစ္တေလ်ာက္ အစိုးရကိုဖိအားေပးတဲ႔နည္းနဲ႕ ျပည္တြင္းျပည္ပက ေတာက္ေလွ်ာက္ လုပ္လာခဲ႔ေပမယ္႔ တပ္က မလိုက္ေလ်ာခဲ႔တဲ႔အျပင္တိုင္းျပည္သာ အစစအရာရာ ခၽြတ္ၿခံဳက်ခဲ႔ရတယ္ဆိုတာကို ျပန္လည္ သတိျပဳသံုးသပ္ေစလိုပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိ အေျပာင္းအလဲက Top Down Change ျဖစ္ပါတယ္။ အာဏာရွိသူက Plan ေရးဆြဲၿပီး ေျပာင္းလဲေနတာပါ။ Bottom Up Changeဆိုတဲ႔ ေအာက္ကေန အထက္ လွန္ၿပီး ေျပာင္းလဲျခင္းလံုးဝမဟုတ္ပါဘူး။ အတိုက္အခံအင္အားစုမ်ားရဲ႕ စိတ္ရွည္မႈ၊ အင္အားျဖည္႕တင္းႏိုင္မႈ( Institutionalization )နဲ႕ အေျမာ္အျမင္ေပၚမူတည္ၿပီး
ဒီအေျပာင္းအလဲ ေႏွးျခင္းျမန္ျခင္းကို ျဖစ္ေပၚေစမွာျဖစ္ပါတယ္။ ၄၃၆ ျပင္ဆင္ေရးဖိအားဟာ ႏိုင္ငံေရးတိုးတက္ျဖစ္ထြန္းမႈ မ်ားကို ေႏွးေကြးေစမွာျဖစ္ ပါတယ္။
သေဘာကေတာ႔ တပ္မေတာ္ရဲ႕ အတိုက္အခံတို႕အေပၚစိတ္ခ်ယံုၾကည္မႈ ျဖစ္ေပၚလာေရးကို ေကာင္းေကာင္းႀကီး အဟန္႕အတားျဖစ္ေစမွာပါ။ ဒီထက္ပို ရွင္းေအာင္ေျပာရရင္တပ္မေတာ္ရဲ႕ အတိုက္အခံတို႕ထံ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာလႊဲေျပာင္းေပးေရးအတြက္ အခုအခံအျဖစ္ရွိေနတဲ႔ စိုးရိမ္မႈကို မေခ်ဖ်က္ႏိုင္ဘဲဲ ပိုမိုတိုးပြားေစႏိုင္တာေၾကာင္႔ ၂၀၁၅ မွာ အတိုက္အခံ အစိုးရေပၚေပါက္ေရး အတားအဆီးႀကီးတစ္ခုျဖစ္လာေနပါတယ္။ စစ္အစိုးရလက္ထက္တုန္းက တပ္ဖက္မွာ အစစ အင္အားခ်ည္႕နဲ႕ေနခဲ႕တာပါ။
ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးနဲ႕ ႏ္ိုင္ငံတကာ ေထာက္ခံမႈမရွိျခင္း ၊ စီးပြားေရး အႀကီးအက်ယ္က်ဆင္းမႈ၊ လူထုကိုအျပင္းအထန္ ဖိႏွိပ္ အုပ္ခ်ဳပ္ျခင္း စတာေတြဟာ အဲဒီတစ္ေခတ္ရဲ႕အားနည္းခ်က္ေတြပါ။
အဲဒီေလာက္ခက္ခဲေနတဲ႔ၾကားမွာေတာင္မွ တပ္က သူစီစဥ္ေရးဆြဲတဲ႔ ႏိုင္ငံေရးအစီအမံအတိုင္းရေအာင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ႔ပါတယ္။ အခုအခ်ိန္မွာ တပ္အေနနဲ႔ တျဖည္းျဖည္းႏိုင္ငံတကာရဲ႕ ယံုၾကည္မႈနဲ႕ အေထာက္အ႔ပံ႔မ်ားရရွိလာေနပါတယ္။ လက္ရွိ အေျပာင္းအလဲဟာ ဒီမိုကေရစီကို ဦးတည္တယ္လို႕ ႏိုင္ငံတကာက လက္ခံလာေနပါတယ္။
အေျခခံဥပေဒမရွိဘဲ အုပ္ခ်ဳပ္လာခဲ႔ရာက အခု အေျခခံဥပေဒ ဆိုတဲ႔ Institution တစ္ခုကို အခိုင္အမာရရွိေနၿပီျဖစ္တာေၾကာင္႔ အေျပာင္းအလဲကို ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ တပ္အေနနဲ႕အသာစီးအေနအထားရရွိေနပါတယ္။ ဒီၾကားထဲ တပ္နဲ႕ အဆင္အေျပဆံုး ပါတီကလည္း အစိုးရဖြဲ႕ထားသလို လႊတ္ေတာ္မ်ားမွာလည္း အမ်ားစုေနရာရရွိထားပါတယ္။အာဏာလက္ရွိပါတီဆိုတာက အၿမဲ အသာဆီးရတတ္တဲ႔သေဘာရွိပါတယ္။ အတိုက္အခံတို႕ အာဏာရခဲ႔ရင္လည္း ႏိုင္ငံေရးအရ အသာဆီးရမွာ ဓမၼတာပဲျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင္႔ အေျပာင္းအလဲကို အတိုက္အခံတို႕ အရွိန္ျမွင္႔ခ်င္သေလာက္ျမွင္႔ဖို႕ဆိုရင္ ဖိအားေပးတဲ႔နည္းဟာ လံုးလံုးအလုပ္မျဖစ္ႏိုင္ဘဲ ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ႏိုင္ေရးကိုမူဝါဒခ်မွတ္ၿပီး စနစ္တက်ေျပာင္းလဲက်င္႔သံုးမွသာ အလုပ္ျဖစ္ႏိုင္ပါလိမ္႔မယ္။ အတိုက္အခံတို႕ကို နာေစလိုတဲ႔သေဘာနဲ႕ ေျပာဆိုေနျခင္းမဟုတ္ပါဘူး။ အေျပာင္းအလဲကို လက္ေတြ႕က်က် အရွိန္ျမွင္႔ႏိုင္ေရး ( ဒီမိုကေရစီ ျမန္ဆန္ေရး )အတြက္ လက္ေတြ႕အရွိတရားနဲ႕ အလိုက္သင္႔ ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ႏို္င္ဖို႕ အႀကံျပဳျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။ဘယ္သူမွမရႈံးတဲ႔ ႏိုင္ပြဲျဖစ္ေစခ်င္ပါတယ္။
ဒီမိုကေရစီ မျဖစ္ေသးတဲ႔အခ်ိန္မွာ ပါတီတစ္ခုထဲ အႏိုင္ရေရးထက္ တိုင္းျပည္တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္ထဲ တိုင္းရင္းသားမ်ားအပါအဝင္ အားလံုးပါဝင္ႏိုင္ေရးကိုလည္း အားလံုးက မလြဲမေသြ
ထည္႕သြင္းစဥ္းစားလုပ္ကိုင္ၾကဖို႕ မျဖစ္မေနလိုအပ္ပါတယ္။၂၀၁၅ မွာ တိုင္းရင္းသားေတြဟာ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာေရာ အစိုးရအဖြဲ႕ထဲမွာပါ ပါဝင္သင္႔သေလာက္မ်ားမ်ားပါဝင္ဖို႕ ထည္႔စဥ္းစားသင္႔ပါတယ္။
ဖိအားေပးတဲ႔ ေျခလွမ္းေတြ လွမ္းလာတာေၾကာင္႔ပဲ လႊတ္ေတာ္မွာအမ်ားစုရထားတဲ႔ပါတီက အမ်ားစုရထားတဲ႔ အားသာခ်က္ကို ကိုင္တြယ္အသံုးခ်ၿပီး ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္
စနစ္တက် စီစဥ္ေနတာလည္းေတြ႕ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ေရြးေကာက္ပြဲေအာင္ႏိုင္ေရးဟာ ပါတီရဲ႕စိန္ေခၚမႈျဖစ္သလို ႏိုင္လည္းႏိုင္မွာျဖစ္တယ္လို႕
ပါတီဥကၠဌက ေျပာဆိုထားတာလည္းျဖစ္ပါတယ္။PR ျဖစ္ေျမာက္ေရး ေဆာင္ရြက္မႈဟာ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ မဲမခိုးရ မလိမ္ရဘဲ တပ္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းအားကိုယူၿပီး အစိုးရဖြဲ႕ႏိုင္ေအာင္
စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။( ၄၃၆ ဖိအားမ်ားျပင္းထန္လာတဲ႔အခါ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးေကာ္မတီက ျပင္ဆင္ဖို႕ဆံုးျဖတ္ထားတဲ႔ကိစၥ က သိပ္အေရးမပါေတာ႔ဘဲ
ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးဥကၠဌကလည္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကိုထိခိုက္ရင္ မျပင္ဘူးဆိုတဲ႔သေဘာ ေျပာလာတာ၊ရုတ္တရက္ PR ျပန္ေပၚလာတာကို သတိျပဳမိေစခ်င္ပါတယ္။)ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးအမ်ားစု ရထားတဲ႔လႊတ္ေတာ္မွာ
ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးက
ျပင္ဆင္ေရးကို ကန္႕ကြက္မႈ ေထာက္ခံမႈ ထိထိေရာက္ေရာက္လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။တပ္က ျပင္ေပးမယ္ဆိုရင္ေတာင္မွ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲကို သူႏိုင္ကိုယ္ႏိုင္ယွဥ္ၿပိဳင္မယ္႔
ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးအေနနဲ႕ ျပင္ဆင္ေပးဖို႕ လြယ္ကူမယ္္မဟုတ္ပါဘူး။ PR စနစ္ကိုက်င္႔သံုးပါက ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးနဲ႕ မဟာမိတ္ပါတီမ်ားဟာ ၂၆ ရာခိုင္ႏႈန္းကို အသာေလးရႏိုင္ၿပီး တပ္ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေထာက္ခံမႈကို ရရွိခဲ႔ရင္ အစိုးရဖြဲ႕ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။
တိုင္းရင္းသားပါတီတခ်ိဳ႕ကလည္း လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ရလာမယ္႔ သူတို႕ရဲ႕ မဲေပးဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင္႔ကို စဥ္းစားခ်င္႔ခ်ိန္ၿပီး ( ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင္႔၊ ဖက္ဒရယ္ အာမခံခ်က္ စတာေတြ ရႏိုင္သေလာက္ရဖို႕ )
ထိထိေရာက္ေရာက္အသံုးခ်ၾကပါလိမ္႔မယ္။
လူထုေထာက္ခံမႈေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရထားတဲ႔ ပါတီအေနနဲ႕ NLD ဟာ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ ေအာင္ႏိုင္ေရးကို ဒုတိယ ဦးစားေပးသေဘာထားၿပီး ျပင္ဆင္ေရးကို ပထမဦးစားေပး လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားက
အတိုက္အခံ အစိုးရေပၚေပါက္ေရး ေမွ်ာ္လင္႔ခ်က္ကို တစ္စတစ္စ ေမွးမွိန္လာေစပါတယ္။ေရြးေကာက္ပြဲကိုသာ အျပတ္အသတ္အႏိုင္ရခဲ႕ရင္၊ တပ္နဲ႕ ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ႏိုင္ခဲ႕ရင္
၂၀၁၅ အလြန္မွာ ျပင္ဆင္ေရးကိစၥဟာ လြယ္လင္႔တကူ ေဆာင္ရြက္လို႕ ေသခ်ာေပါက္ရပါလိမ္႔မယ္။ တပ္မေတာ္နဲ႔ ယံုၾကည္မႈ မတည္ေဆာက္ႏိုင္ဘဲ အတိုက္အခံ အာဏာရဖို႕ဆိုတာ ဘယ္လိုမွ မျဖစ္ႏိုင္သလို ျပင္ဆင္ေရးကိစၥဟာလည္း ဘယ္လိုမွမျဖစ္ႏိုင္တာေၾကာင္႔
NLD အေနနဲ႕ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈ မရွိႏိုင္တဲ႔ ၄၃၆ ျပင္ဆင္ေရး ဖိအားေပးမႈကို ခ်က္ခ်င္းရပ္ဆိုင္းၿပီး ၁။ တပ္နဲ႕ယံုၾကည္မႈတည္ေဆာက္ျခင္း ၂။ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲ ေအာင္ႏိုင္ေရး မဟာဗ်ဴဟာ နည္းဗ်ဴဟာမ်ားခ်မွတ္ျခင္း တို႕ကို အခ်ိန္မီ ေဆာင္ရြက္ေစလိုပါေၾကာင္း ဒီမိုကေရစီကို ျမန္ႏိုင္သမွ် ျမန္ျမန္ ထြန္းကားေစလိုတဲ႔ ႏိုင္ငံသားတစ္ေယာက္အေနနဲ႕ သတိေပးတိုက္တြန္းလိုက္ရပါတယ္။ ။
( ပိုက္တင္ )
No comments:
Post a Comment