Thursday, September 4, 2014

အင္းႀကီး ေတာင္သမန္

 ေတာင္သမန္အင္း, ဦးပိန္တံတား

“အင္း အိုင္ဝိုက္လည္၊ ၿမိဳ႕ႀကီးတည္ျပန္
၁၁၄၄ ခုႏွစ္က အမရပူရ ေရႊႏိုင္ငံ
ေရခ်ိဳတြင္းနဲ႔ ပ်ံ႕နန္းလွန္ …
ေရႊဘိုမင္းဆက္ မွန္နန္းစံ ျမတ္ဘိုးေတာ္သူ စီမံ … အင္းႀကီးေတာင္သမန္”
(နန္းေတာ္ေရွ႕ဆရာတင္ ေတာင္သမန္သီခ်င္းမွ)

ေတာင္သမန္ တဲ့ သူက အမရပူရၿမိဳ႕မွာ ရွိသည္၊  ေရွးက အမရပူရ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ အေရွ႕ေအာင္ ပင္လယ္၊ အေရွ႕ေတာင္ ေရႊစာရံ၊ ေတာင္-ပလိပ္ရြာ၊ အေနာက္ေတာင္ တဘက္ဆြဲ၊ အေနာက္ေျမာက္ စစ္ကိုင္းတိုင္း နယ္ေျမ၊ ေျမာက္-ေတာင္ က်ံဳးႀကီးႏွင့္ အေရွ႕ေျမာက္ ဘုတ္သက္ကယ္က်င္း အထိ က်ယ္ဝန္းသည္။ ၁၁၄၄ ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲ လဆန္း ၇ ရက္ အဂၤါေန႔တြင္ ၿမိဳ႕ေတာ္၊ ႐ံုးေတာ္၊ ေရႊနန္းေတာ္၊ ေရႊဂူေတာ္၊ ေက်ာင္းေတာ္၊ ပိဋိကတ္ တိုက္ေတာ္၊ ကန္ေတာ္ဟူေသာ ၇ ဌာနကို တၿပိဳင္နက္တည္း ေဆာက္လုပ္ကာ ၿမိဳ႕ေတာ္ တည္ ခဲ့သည္။

ေတာင္သမန္အင္းက အမရပူရ မင္းေနျပည္ေတာ္ ေတာင္ဘက္မွာ ရွိသည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္ အျဖစ္ ေကာင္းစားခဲ့စဥ္က အမရပူရကို အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး ဟင္နရီဂူဂ်ာက “ျမန္မာျပည္ ႏွစ္ႏွစ္အက်ဥ္းခံရစဥ္” ဟူ၍ ေရးသား ေဖာ္ျပထားပါသည္။

“အမရပူရ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ လမ္းမေတာ္မ်ားမွာသာ အုတ္ႂကြပ္မိုးေသာ အိမ္မ်ား ရွိၾကသည္။ က်န္ အိမ္မ်ားကား သစ္သား သက္ငယ္အိမ္တို႔ျဖင့္သာ ေဆာက္လုပ္ေသာ အိမ္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ထိုအိမ္မ်ားသည္ မပ်က္စီးခင္က ႐ႈခ်င့္စဖြယ္ ျဖစ္လိမ့္မည္။ ျမန္မာတို႔ထံုးစံအတိုင္း အိမ္မ်ားကို ကြ်န္းတိုင္စိုက္၍ ေဆာက္ၾက သည္။

လမ္းထက္ မ်က္ႏွာစာတြင္ ေျမမွ သံုးေပျမင့္ေသာ ေအာက္ဆင့္ၾကမ္းျပင္၏ ေနာက္ဘက္တြင္ ေလွကားကို တက္မွ အိမ္တြင္းခန္းသို႔ ေရာက္ႏိုင္သည္။

အိမ္ခန္းသည္ ေျမျပင္ႏွင့္ အလြန္ကြာ သျဖင့္ အိမ္ေအာက္တြင္ က်ယ္လည္း က်ယ္၊ ျမင့္လည္း ျမင့္၊ ပစၥည္းသိုေလွာင္ရန္ႏွင့္ တျခားကိစၥ အတြက္ အသံုးခ်သည္။

ယင္းကဲ့သို႔ ေဆာက္လုပ္ေလ့ ရွိေသာ အိမ္ပံုစံမ်ိဳးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံကဲ့သို႔ ေျမငလ်င္ မၾကာခဏ လႈပ္တတ္ ေသာ ႏိုင္ငံမ်ိဳးႏွင့္ အထူး သင့္ေလ်ာ္သည္” တဲ့။

ဟင္နရီဂူဂ်ာ တင္ျပေသာ အမရပူရမွ အိမ္ပံုစံသည္ ျမန္မာ့႐ိုးရာ အိမ္ေဆာက္ဓေလ့ အတိုင္း ေဆာက္ လုပ္ထားသည့္ အိမ္ပံုစံ ပကတိျဖစ္သည္။

အမရပူရမွာ ယင္းကဲ့သို႔ေသာ အိမ္ပံုစံမ်ား ယခုအခ်ိန္ထိ က်န္ေကာင္း က်န္ရာ ရွိေနေသး သည္မွာလည္း အမရပူရ၏ ဂုဏ္ျဖစ္သည္။

ထိုစဥ္က အမရပူရ၏ လမ္းမ်ား အေနအထား ကိုလည္း ၾကည့္ပါဦး၊ “အမရပူရ လမ္းမေတာ္မ်ားသည္ က်ယ္၍ သာယာသည္၊ လမ္းေဘးဝယ္ မန္းက်ည္းပင္မ်ား ေပါက္လ်က္ ရွိသျဖင့္ အရိပ္ေကာင္းမ်ား ရရွိသည္” တဲ့။

ကဲ ဒီျမင္ကြင္းကလည္း ယခု အမရပူရျမင္ကြင္း ႏွင့္ ဘာမ်ား ျခားနားဦးမွာလဲ၊ အကယ္၍ ေရွးျမန္မာ ၿမိဳ႕ျပဖြဲ႔ စည္းပံုႏွင့္ ေရွးျမန္မာ အိမ္ပံုစံမ်ားကို တျမတ္တႏိုး ထိန္းသိမ္း ထားသင့္သည္ဟု ယူဆပါက အမရပူရ သည္ အေကာင္းဆံုး အေနအထားမွာ ရွိသည္။

အမရပူရ၏ အထင္ကရျဖစ္ေသာ ေတာင္သမန္အင္းႏွင့္ ဦးပိန္တံတား ဝန္းက်င္ကေကာ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္မ်ား မတိုင္ခင္ အထိ လြမ္းဆြတ္ဖြယ္ ေရွးေဟာင္း ၿမိဳ႕ျပ ပံုရိပ္မ်ားကို ထင္ဟပ္ဆဲျဖစ္ခဲ့၏။

သကၠရာဇ္ ၁၂၁၃ (AD 1816) က ပုဂံမင္း၏ ၿမိဳ႕စာေရး ဦးပိန္က အင္းဝနန္းေတာ္ေဟာင္းက သစ္သား ေဟာင္းမ်ားျဖင့္ မူလက ၁၉၈၄ တိုင္ (ယခု ေနာက္တိုးျဖင့္ ၁၀၈၆ တိုင္)၊ အရွည္ ၃၉၆၇ ေပ ရွိသည့္ သစ္သား တံတားႀကီးကို တည္ေဆာက္ခဲ့ရာ ယခုအခ်ိန္အထိ ထိုမူလတံတား ပံုစံႏွင့္ မယြင္းမတိမ္း ေစရေအာင္ မဟာဂႏၶာ႐ံု ဆရာေတာ္မ်ားႏွင့္ ေတာင္ေလးလံုး ဆရာေတာ္တို႔က အဆက္ဆက္ ၾကပ္မတ္ခဲ့ၾကသည္။
ထို႔ေၾကာင့္လည္း အမရပူရႏွင့္ ေတာင္သမန္ကို ႏိုင္ငံျခား ခရီးသြားမ်ားက ခရီးစဥ္တခု အျဖစ္ သတ္မွတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ေပ ၄ ေထာင္နီးပါး အရွည္ သံကူကြန္ကရစ္ တံတားႀကီးဆိုပါက ဘယ္ကမွ လွည့္ၾကည့္မွာပင္ မဟုတ္။

သစ္သားတိုင္ ေဟာင္း၊ ယက္မေဟာင္း၊ ထုပ္ေဟာင္း၊ ဒိုင္းေဟာင္း၊ ပန္းဆြဲေဟာင္းမ်ားႏွင့္မို႔ တခ်ိဳ႕ေနရာမွာ ဟသၤပဒါးအနီ တပိုင္းတစ၊ တခ်ိဳ႕ေနရာမွာ ေရႊပိန္းခ် အစြန္းအစ၊ တခ်ိဳ႕ ေနရာမွာ ပန္းပုလက္ရာ အစအနမ်ား ပါဝင္ေနသျဖင့္ ဦးပိန္ တံတားႀကီးကို စိ္တ္ဝင္စားလာၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ နီးပါး မႀကံဳစဖူး ေရႀကီးေလေသာ အခါ တံတားအလယ္ရွိ အခန္းတခ်ိဳ႕ ေရေမ်ာ ပ်က္စီးခဲ့ဖူး သည္။

ထိုေနရာမ်ားကို ထိုစဥ္က ကြန္ကရစ္ အုတ္တံတားျဖင့္ အစားထိုးခဲ့ ေလဖူးေသာေၾကာင့္ ျပစ္တင္ေျပာဆို ေရးသားေဝဖန္ ခဲ့ၾကသည္။ ယခုေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ေရႀကီးနစ္ျမဳပ္ မႈမ်ိဳးႏွင့္ ႀကံဳကာ ပ်က္စီးသည္မ်ား ရွိေသာ္လည္း အသြင္မေျပာင္းလဲေသး။ လူသာဓု နတ္သာဓု ေခၚ စရာေပ။

ဦးပိန္တံတား၏ သည္မွာဘက္တြင္ အင္းစပ္ ကမ္းေျခတေလွ်ာက္ သက္ေတာ္ရွည္ မယ္ဇယ္ပင္ တန္းႀကီးက အကိုင္းခ်င္းယွက္ အရိပ္ခ်င္းဆက္ကာ စီတန္း ေနရာယူထား၏။ ၿပီးေတာ့ ေတာင္မင္းႀကီး ဘုရားရွိသည္ ေႏြဦးေပါက္ ကေလးမ်ား ေရာက္ၿပီဆိုလွ်င္ မယ္ဇယ္ပင္တန္း ေအာက္သဲေျမတြင္ လွည္းလမ္းေၾကာင္း ေပၚလာၿပီး ယာတဲသြား၊ ကိုင္းတဲသြား လွည္းေတြ တအီအီႏွင့္ ဖုန္တလံုးလံုးႏွင့္ တံတားႀကီး ေအာက္က ဟိုကိုင္းေတာ ယာေတာဆီ သြားၾကၿပီ။

အင္းအလယ္မွာ ေခ်ာင္းေရက စပ္စပ္ပဲ ရွိ၏။ ပဲခင္း ႏွမ္းခင္း၊ ကိုင္းခင္းေတြက တေမွ်ာ္တေခၚ၊ ကိုင္း လယ္ယာတဲဆီ က မီးခိုးေငြ႔ေငြ႔ အူသည္။

ထိုျမင္ ကြင္းကား ေဆာင္းဦးေပါက္မွ ေႏြလယ္အထိ၊ ဝါဆို ဝါေခါင္ ေရေဖာင္ေဖာင္ အခ်ိန္မွာ ေတာ့ ယာေတြ ကိုင္းေတြ အားလံုး ေရပင္လယ္က ျပည္ဖံုးကားခ်ေပး လိုက္သည္။

ေတာင္သမန္ကား ထိုစဥ္က ခ်စ္စဖြယ္ သံုးရာသီအလွကို မ႐ိုးရေအာင္ ရင္သပ္႐ႈေမာ ဖြင့္ လွစ္ျပခဲ့၏။

တံတားအေရွ႕ဘက္မွာ ထန္းလက္တဲ ကေလး ရွိသည္၊ ဇရပ္အို ဇရပ္မင္းေတြ ရွိသည္၊ ေမဃဝတီ ေတာင္ သမန္ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးမွ အႂကြင္းအက်န္ တံတိုင္းအိုႀကီးေတြ ရွိသည္၊ ေက်ာင္းတိုက္ အုတ္ ခံုႀကီးေတြ ရွိသည္၊ ၿပီးေတာ့ နႏၵမူလိုဏ္ဂူ အလား ေတာင္သမန္ ေက်ာက္ေတာ္ႀကီး ဂႏၶာကုဋီ တိုက္ႀကီးက မိုးသို႔စြင့္သည္။
သည္ဝန္းက်င္တခြင္ကို စိမ္းညိဳ႕ မိႈင္းထန္းေတာက အထပ္ထပ္ဝန္းရံပတ္ထားၿပီး၊ ထန္းပင္၊ ထန္းလက္၊ ထန္းရြက္ အသြယ္သြယ္ၾကားမွ လမ္းစဥ္ လမ္းဆက္ လမ္းလက္တက္မ်ား အလွ်ိဳလွ်ိဳ။

ထိုလမ္းမ်ား နံေဘးမွာ ထန္းလက္ အေၾကာ္တဲေလးမ်ား ရွိသည္၊ အမိုးနိမ့္ ဇရပ္အိုေလးမ်ား ရွိသည္၊ ထန္း လက္ မိုး၊ ေရအိုးစင္ေလးမ်ား ရွိသည္၊ ထန္းလက္ ကုလားထိုင္မ်ား ျပဳလုပ္သည့္ လုပ္ငန္းခြင္ကေလးမ်ား ရွိသည္၊ ဒါကလည္း ဟိုးအရင္တုန္းက ျဖစ္သည္။

အခု မယ္ဇယ္ပင္တန္းမွာ တံတားထိပ္က အစ  ေတာင္ေလးလံုး ေက်ာင္းတိုက္ အထိ နံရံကပ္ဆိုင္ခန္းေတြ ျဖစ္ကုန္၏။

အင္းေရစပ္ သဘာဝအလွ ေနရာတြင္ေတာ့ ေစ်းတိုက္ခန္းမ်ားက အစားထိုးသြားသည့္သေဘာ ျဖစ္သည္။

ဟိုး အေရွ႕ေတာင္သမန္ ေက်ာက္ေတာ္ႀကီး ထန္းေတာကေတာ့ “ရတနပူရ တကၠသီလာႀကီး” ျဖစ္သြား၏၊
ေတာင္သမန္ႏွင့္ ဦးပိန္တံတား ဝန္းက်င္ကား အေျပာင္းလဲႀကီး ေျပာင္းလဲသြားေခ်ၿပီ။

တခ်ိဳ႕ အဆင္းလွ၊ တခ်ိဳ႕ အဆင္းမလွ။     ။

ဆူးငွက္
ဧရာ၀တီ

No comments:

Post a Comment