Thursday, February 7, 2013

ႀတိဂံပံုျပင္



က်မတို႔ ေျခာက္တန္းတုန္းက သခ်ၤာဘာသာရပ္ ေလ့လာသင္ယူရခ်ိန္ေတြမွာ algebra သင္ရခ်ိန္ဆိုရင္ ေပ်ာ္ရသ ေလာက္၊ Geometry သင္ရခ်ိန္ဆိုရင္ေတာ့ အေတာ္စိတ္ညစ္ရပါတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ မ်ဥ္းၿပိဳင္ေတြ၊ စတုရန္းပံု ေတြ၊ ေထာင့္မွန္စတုဂံပံုေတြနဲ႔ ႀတိဂံပံုေတြ ဆြဲရလို႔ပါပဲ။ ေပတံသံုးရမွာပ်င္းတဲ့ က်မက မ်ဥ္းေတြကို လက္နဲ႔ပဲ ျဖစ္ကတတ္ ဆန္း ဆြဲေလ့ရွိတာေၾကာင့္ စည္းကမ္းႀကီးတဲ့
သခ်ၤာဆရာမနဲ႔ ခဏခဏ ထိပ္တိုက္ေတြ႔တတ္ပါတယ္။ တေန႔ေတာ့ သံုးနာ ညီႀတိဂံကို လက္နဲ႔ ဆြဲခ်လိုက္တာ မ်ဥ္းေတြက ေတာင္ေရာက္၊ ေျမာက္ေရာက္ျဖစ္ၿပီး ဘာႀကီးမွန္းမသိ ျဖစ္သြားပါတယ္။

စာအုပ္ထပ္ခ်ိန္ နီးေနတာေၾကာင့္ ျပန္ဖ်က္ဆြဲခ်ိန္လဲ မရေတာ့ဘဲ မ်ဥ္းေတြလိုက္ဆက္လိုက္တာ အနားေသးေသးေလး ေတြ ဆယ္နားေလာက္မ်ား ျဖစ္သြားသလားေတာင္ မသိလိုက္ပါဘူး။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဆရာမနဲ႔ ႀကိမ္လံုးနဲ႔ လက္ဖ၀ါး ေတြ႔ၾကေတာ့တာပါပဲ။ ၿပီးေတာ့ ဆရာမကလဲ ေျပာလိုက္ပါေသးတယ္။ “သံုးနားညီ ႀတိဂံပံု ဆြဲရင္ မ်ဥ္းသံုးေၾကာင္းကို အနားညီညီနဲ႔ ဘယ္လိုႀတိဂံပံု ေပၚလဲဆိုတာ စဥ္းစားၿပီးမွ ဆြဲရမွာေပါ့။ ကိုယ္ဆြဲခ်င္သလို ေတာင္ဆြဲ၊ ေျမာက္ဆြဲ ေလွ်ာက္ ဆြဲေနရင္ ပံုပ်က္သြားမွာေပါ့” တဲ့။

ဒီလိုနဲ႔ပဲ အဲဒီ ႀတိဂံပံုျပင္ေလးကို ေမ့ေမ့ေပ်ာက္ေပ်ာက္ ရွိေနရာက တခါမွာေတာ့ ကင္းဘရစ္တကၠသိုလ္မွာ ျပဳလုပ္တဲ့ ဥပေဒအနီးကပ္စာေမးပြဲ သင္တန္းတခု သြားတက္မွပဲ သတိျပန္ရသြားခဲ့ပါတယ္။
၀ါသနာအရ ႏိုင္ငံေရးပညာေလ့လာ မိရာက ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ဥပေဒတို႔အၾကားက အေရးပါတဲ့ ဆက္ႏြယ္မႈေတြကို သတိထားမိၿပီး၊ ဥပေဒပညာရပ္ကိုပဲ တြဲဖက္ စိတ္၀င္စားလာခဲ့ပါတယ္။ ျပင္ပကပဲ စာအုပ္ေတြ ေလွ်ာက္ဖတ္ေနရံုနဲ႔ ပညာရပ္တခုကို စနစ္တက်ေလ့လာ တတ္ေျမာက္ ဖို႔ ဆိုတာကလဲ မျဖစ္ႏိုင္တာေၾကာင့္ ဥပေဒကို ပညာရပ္တခုအေနနဲ႔ ေလ့လာဖို႔ ဆက္ၿပီး စဥ္းစားရပါေတာ့တယ္။
ဒါေပ မယ့္လဲ ဥပေဒဘြဲ႔တခုကို အခ်ိန္ျပည့္သြားတက္ဖို႔ကလဲ မျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ တာေၾကာင့္ လန္ဒန္တကၠသိုလ္က အေ၀းသင္ႏိုင္ ငံတကာ ပ႐ိုဂရမ္ကေန တဆင့္ပဲ ေလ့လာသင္ယူ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပရိဂရမ္က ဖတ္ရမယ့္ စာအုပ္ေတြကို သင္႐ိုးညြန္း တန္းအတိုင္း ဖတ္႐ႈေလ့လာၿပီး၊ ႏွစ္စဥ္ေမလဆိုရင္ စာေမးပြဲေတြ ၀င္ေရာက္ေျဖဆိုလို႔ရတဲ့ ပ႐ိုဂရမ္ျဖစ္ပါတယ္။ စာေမး ပြဲနီးခ်ိန္ ေရာက္ရင္ေတာ့ Revision သင္တန္းေတြကို ကင္းဘရစ္တကၠသိုလ္က တာ၀န္ယူ သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးပါတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ ကင္းဘရစ္တကၠသိုလ္က သင္ၾကားပို႔ခ်တဲ့ ကြန္စတီက်ဴးရွင္းႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဥပေဒ သင္တန္းကို သြားတက္မိစဥ္ မွာ အာဏာပိုင္းျခားသတ္မွတ္မႈ (Separation of Powers) အေၾကာင္းကို ပါေမာကၡတေယာက္က သင္ၾကားပို႔ခ်ေပး ပါတယ္။ ဒီသေဘာတရားရဲ႕ အႏွစ္ခ်ဳပ္ေလးကေတာ့ ဒီလိုပါ။

လစ္ဘရယ္၀ါဒေတြးေခၚပညာရွင္ေတြက အစိုးရဆိုတာကို လူ႕အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးနဲ႔ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းေရးရွိဖို႔အတြက္ အေရးအႀကီးဆံုး အစုအဖြဲ႔လို႔ ႐ႈျမင္ထားပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အစိုးရေတြဟာ လူတဦးခ်င္းစီရဲ႕ လြတ္လပ္ခြင့္ကို ၿခိမ္းေျခာက္တဲ့ အာဏာရွင္အစိုးရေတြ ျဖစ္လာႏိုင္တဲ့ အႏၱရာယ္ရွိေၾကာင္းကိုလဲ တြက္ဆထားၾကပါ တယ္။

ဒါေၾကာင့္ ကန္႕သတ္အစိုးရ (limited government) ဆိုတဲ့ သေဘာတရားကို ယံုၾကည္ၾကပါတယ္။ ဒီသေဘာ တရားအေပၚမွာ အေျခခံၿပီး အစိုးရရဲ႕ အာဏာပိုင္းျခားသတ္မွတ္မႈ (separation of powers)၊ ထိန္းေက်ာင္းမႈႏွင့္ ခ်ိန္ ခြင္လွ်ာ (Checks and Balances)၊ ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ ျပည္သူအၾကားက ဆက္ႏြယ္မွုမ်ားအား ေဖာ္ျပထားေသာ ဖြဲ႔စည္းပံုအ ေျခခံဥပေဒ (constitution) ေရးဆြဲအတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းေရး စတဲ့ သေဘာတရားေတြ ထပ္မံ ေပၚထြက္လာတာ ျဖစ္ပါ တယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာသံုးရပ္ျဖစ္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ၊ ဥပေဒျပဳအာဏာနဲ႔ တရားစီရင္ေရးအာဏာတို႔မွာ သိသာထင္ရွား ေသာ အာဏာပိုင္းျခားသတ္မွတ္မႈ (separation of powers) ရွိျခင္းဟာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒရဲ႕ ကြန္စတီးက်ဴးရွင္းဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းတရပ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္အာဏာကို တဦးတေယာက္၊ တစု၊ တဖြဲ႔က ထိန္း ခ်ဳပ္ထားျခင္း မရွိေစေရးအတြက္ အာဏာအပိုင္းအျခား ဆိုတဲ့ စည္းမ်ဥ္း ေပၚထြက္လာခဲ့တာျဖစ္ၿပီး၊ ကမၻာ့ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံအမ်ားစုမွာ က်င့္သံုးေနၾကပါတယ္။

အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာဟာ အစိုးရအဖြဲ႔နဲ႔ တပ္မေတာ္၊ ရဲတပ္ဖြဲ႔ စတာေတြနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တ ေသာ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အႏိုင္ရတဲ့ ပါတီဟာ အစိုးရအဖြဲ႔ကို ဦးေဆာင္ဖြဲ႔စည္း ရမွာ ျဖစ္ၿပီး၊ အစိုးရအဖြဲ႔ဟာ အစိုးရမူ၀ါဒ မ်ား ခ်မွတ္အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရပါတယ္။ တပ္မေတာ္ ကေတာ့ ႏိုင္ငံေတာ္ကာကြယ္ေရးတာ၀န္၊ ရဲတပ္ဖြဲ႔က ေတာ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးတာ၀န္ေတြကို ထမ္းေဆာင္ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရပါတယ္။ အစိုးရအဖြဲ႔ဟာ ျပည္သူလူထုက ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ထားတဲ့ အမတ္မ်ာ ပါ၀င္တဲ့ ပါလီမန္ (လႊတ္ေတာ္) ကို တာ၀န္ ခံမႈ (accountability) ရွိရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံမ်ားရဲ႕ သက္ဆိုင္ရာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေပၚမွာ မူတည္ၿပီး ပါလီမန္ ပါ၀င္မႈႏွင့္ ဖြဲ႔စည္းမႈ သဏၭာန္ေတြ ကြဲျပားပါ တယ္။ ဥပေဒျပဳအာဏာဟာ ပါလီမန္အမတ္မ်ားနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္လဲ ပါလီမန္ အမတ္မ်ားကို တရားဥပေဒ ျပဳသူမ်ား (law-makers) ေတြလို႔ သတ္မွတ္ၾက ပါတယ္။

တရားစီရင္ေရးအာဏာကေတာ့ သက္ဆိုင္ရာႏိုင္ငံရဲ႕ တရား႐ံုး အဆင့္ဆင့္က တရားသူႀကီးမ်ားနဲ႔ သက္ဆိုင္ပါတယ္။ တရားသူႀကီးမ်ားဟာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒနဲ႔ ပါလီမန္က ခ်မွတ္ လိုက္တဲ့ အက္ဥပေဒမ်ားအတိုင္း တရားစီရင္ေရးအာဏာကို က်င့္သံုးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တရားစီရင္ေရးအာဏာဟာ အုပ္ ခ်ဳပ္ေရးအာဏာနဲ႔ ေရာေထြးျခင္း မရွိရပါဘူး။

တရားသူႀကီးမ်ားဟာ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဘက္လိုက္မႈေတြ၊ အဖြဲ႔အ စည္းေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ဘက္လိုက္မႈေတြ၊ အဂတိ လိုက္စားမႈေတြက ကင္းေ၀းရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ ရယူထားတဲ့ အစိုးရအဖြဲ႔ကလဲ တရားသူႀကီးမ်ားကို အသံုးျပဳၿပီး ႏိုင္ငံေရးယံုၾကည္ခ်က္၊ အေတြးအေခၚ မတူသူမ်ားကို ျပစ္ဒဏ္ေပးဖို႔ အသံုးခ်ခြင့္ မရွိပါဘူး။

အာဏာပိုင္းျခားသတ္မွတ္မႈဆိုတဲ့ သေဘာတရားဟာ ႏိုင္ငံေရးပညာရပ္မွာလဲ အေရးႀကီးတဲ့ သေဘာတရား ျဖစ္တာ ေၾကာင့္ က်မနဲ႔ သိပ္ၿပီး မစိမ္းလွပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ပါေမာကၡရဲ႕ လြယ္လြယ္ကူကူ မွတ္မိေအာင္ဆိုၿပီး သံုးနာရီႀတိဂံပံုေလး နဲ႔ သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးပံုေလးကေတာ့ အဆန္းတၾကယ္ စိတ္၀င္စားစရာေလး ျဖစ္သြားပါတယ္။

ႏိုင္ငံတႏိုင္ငံရဲ႕ ကြန္စတီ က်ဴးရွင္း စည္းမ်ဥ္းတရပ္ျဖစ္တဲ့ အာဏာပိုင္းျခား သတ္မွတ္မႈဟာ မည္၍မည္မွ် အေရးႀကီးေၾကာင္း၊ အာဏာသံုးရပ္ ပိုင္း ျခားသတ္မွတ္မႈ ကို ေရာေထြး႐ႈပ္ေထြးေအာင္ လုပ္လို႔မရေၾကာင္းနဲ႔ ႐ႈပ္ေထြးမႈ ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ မည္သို႔ေသာ အေျခအေန မ်ားကို ေရွာင္ရွားသင့္ေၾကာင္း စတာေတြကို စနတ္က် ရွင္းလင္းေျပာၾကားေပးခဲ့ပါတယ္။

ႀတိဂံပံုေလးကိုျပၿပီး ေျပာျပေန တာေၾကာင့္ သင္ၾကားမႈကို နာယူေနခ်ိန္မွာပဲ က်မရဲ႕ အေတြးေလးေတြကလဲ ေျခာက္တန္းတုန္းက ႀတိဂံပံုျပင္ေလးကို သတိသြားရေနမိခဲ့ပါတယ္။
သင္တန္းပို႔ခ်ၿပီးလို႔ ေမးခြန္းေတြ ေမးရခ်ိန္မွာ ပါေမာကၡကို ေမးခြန္းတခု ေမးလိုက္မိပါတယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အာဏာ၊ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာနဲ႔ တရားစီရင္ေရးအာဏာတို႔ ပါ၀င္တဲ့ အာဏာပိုင္းျခား သတ္မွတ္မႈ ႀတိဂ ံပံုသဏၭာန္ေလး ပ်က္သြားရင္ ဘာျဖစ္ႏိုင္သလဲလို႔ပါ။ ပါေမာကၡက တခုပဲ ေျပာပါတယ္။ ႏိုင္ငံေတာ္က်ရွံဳးမႈ (state failure) ျဖစ္သြားမွာေပါ့တဲ့။

အဲဒီေန႔က ကင္းဘရစ္ကေန လန္ဒန္ကို ျပန္သြားတဲ့ ရထားေပၚမွာ
“သံုးနားညီ ႀတိဂံပံု ဆြဲတဲ့အခါ မ်ဥ္းသံုးေၾကာင္းကို အနားညီညီနဲ႔ ဘယ္လိုႀတိဂံပံု ေပၚလဲဆိုတာ စဥ္းစားၿပီးမွ ဆြဲရမွာေပါ့။ ကိုယ္ဆြဲခ်င္သလို ေတာင္ဆြဲ၊ ေျမာက္ဆြဲ ေလွ်ာက္ဆြဲေနရင္ ပံုပ်က္သြားမွာေပါ့”

“အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ၊ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာနဲ႔ တရားစီရင္ေရးအာဏာတို႔ ပါ၀င္တဲ့ အာဏာပိုင္းျခား သတ္မွတ္မႈ ႀတိဂံပံုသဏၭာန္ေလး ပ်က္သြားရင္ ႏိုင္ငံေတာ္က်ရွံဳးမႈ (state failure) ျဖစ္သြားမွာေပါ့”

ဆိုတဲ့ စကားလံုးေလးေတြ ျပန္လည္ေတြးမိရင္း၊ အေတြးနယ္ကၽြံသြားခဲ့တာ ရထားေပၚ လူကုန္သြားမွပဲ လန္ဒန္ေရာက္ မွန္း သတိထားလိုက္မိပါေတာ့တယ္။ ႀတိဂံေလးေတြကလဲ တခါတရံမွာ လူေတြရဲ႕ စိတ္ကို ဖမ္းစားတတ္တယ္ ထင္ပါရဲ႕။


ခင္မမမ်ဳိး
(၂၆၊ ၁၊ ၂၀၁၃)
January 28, 2013
ေန႕သစ္

No comments:

Post a Comment