Thursday, May 22, 2014

အေရွ႕ေတာင္အာရွရဲ႕ Middle Power ● (မွဴ းေဇာ္)

Photo: ● အေရွ႕ေတာင္အာရွရဲ႕ Middle Power ● (မွဴးေဇာ္)
Thursday, May 22, 2014

ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အေရွ႔ေတာင္အာရွေဒသမွာ အေရးပါတဲ့ ေဒသဆိုင္ရာပေလယာတစ္ဦး ျဖစ္လာ ေနပါျပီ။ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္အနည္းငယ္ကဆိုရင္ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အေရွ႕ေတာင္အာရွအသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ တာ၀န္ သိႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္လာမယ္ ဆိုျပီး ေျပာရင္ ဒါဟာ မျဖစ္ႏုိင္တဲ့ ရယ္စရာျပက္လုံးတစ္ခု လို႔ ယူဆ ခဲ့ၾကတာပါ။ ဒါေပမယ့္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံအေနနဲ႔ အာဆီယံအဖြဲ႕ၾကီးကို ပထမဦးဆုံးအၾကိမ္ ဦးေဆာင္ ေနျပီ ဆိုတာကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွာ ျမင္ေတြ႕လိုက္ရပါတယ္။ အနည္းဆုံး ႏွစ္ေပါင္း(၅၀)ေက်ာ္ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းနဲ႔ အဆက္ျပတ္ေနခဲ့တဲ့ သင္းကြဲအထီးက်န္ႏိုင္ငံရဲ႕ သမိုင္းေၾကာင္းမွာ ဒီလို အာဆီယံေခါင္း ေဆာင္ ျဖစ္လာျခင္းကို ဘယ္သူမွ ေမွ်ာ္လင့္ထားၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး။

ေမလ ၁၀ ရက္၊ ၁၁ ရက္ေတြမွာ ျမဳိ႔ေတာ္ေနျပည္ေတာ္မွာ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ (၂၄)ၾကိမ္ေျမာက္ အာဆီယံထိပ္သီးအစည္းအေ၀းဟာ ေဒသတြင္းစင္ျမင့္ေပၚကို ျမန္မာႏုိင္ငံ တက္လွမ္းႏိုင္ဖို႔ အေထာက္ အကူျပဳေပးခဲ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရအတြက္ စစ္ဘက္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကေန အရပ္ သားအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အသြင္ကူးေျပာင္းႏိုင္မႈကို ထုတ္ေဖာ္ျပသဖို႔ အခြင့္အေရးေကာင္းတစ္ရပ္ပဲ ျဖစ္ပါ တယ္။ အလားတူပါပဲ အာဆီယံေခါင္းေဆာင္ေတြအၾကားမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ေဒသတြင္း ဦးေဆာင္မႈ ပုံရိပ္ ကို ျမွင့္တင္ႏုိင္ခြင့္ ရရွိေစခဲ့ပါတယ္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ အေလးအနက္ထားျပီး တက္လွမ္းရယူသင့္တဲ့ ေကာင္းမြန္တဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္ေတြ ရွိေနပါတယ္။ ေဒသတြင္း ဆူပါပါ၀ါ (၂)ႏိုင္ငံျဖစ္တဲ့ တရုတ္၊ အိႏၵိယတို႔နဲ႔ ခြဲျခားမရႏုိင္တဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပထ၀ီအေနအထားဟာ အေရွ႕ေတာင္အာရွၾသဇာျဖန္႔က်က္ေရး ေျခလွမ္းအျပဳိင္လွမ္းေနတဲ့ ပထ၀ီႏိုင္ငံ ေရး အခင္းအက်င္းမွာ အေရးပါမႈေတြ ျမင့္မားသည္ထက္ ျမင့္မားလာေနပါတယ္။ ဒါတင္မကေသးပါဘူး။ ထုတ္ေဖာ္အသုံးခ်ရျခင္းမရွိေသးတဲ့ ေစ်းကြက္ရွိေနတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈအလားအလာ ေကာင္း(၂၀၁၃-၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ၇.၅ % တိုးတက္မႈခဲ့သည္)ဟာလည္း အေလးထားသင့္တဲ့ အခ်က္ အျခာက်မႈကို ေဖာ္ျပေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒဟာဆိုရင္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ လြတ္လပ္ေရး ရရွိခ်ိန္ကစျပီး ခရီးရွည္ ၾကီးတစ္ခုကို ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ျပီး ျဖစ္ပါတယ္။ စစ္ေအးတိုက္ပြဲအေစာပိုင္းကာလေတြမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ ၾကားေနတဲ့ ႏိုင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒကို စတင္ခ်မွတ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ အေမရိကန္နဲ႔ မဟာမိတ္ေတြက ကြန္ျမဴနစ္ဆန္႔က်င္ေရး လုံျခဳံေရးသေဘာတူညီခ်က္ေတြ ထည့္သြင္းထားတဲ့ ဖြံ႔ျဖဳိးေရးေထာက္ပံ့ကူညီမႈ ေတြကို ကမ္းလွမ္းခဲ့ေပမယ့္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရက လက္မခံဘဲ ပယ္ခ်ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ စစ္ေအးတိုက္ပြဲအတြင္း ဘယ္ဘက္ကိုမွ မလိုက္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ၾကားေနႏုိင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒဟာ ကြန္ျမဴနစ္တရုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ေအာက္ခံမျဖစ္ဖို႔ တိုက္ရိုက္ရည္ရြယ္ခဲ့သလို စစ္ေအးတိုင္ပြဲ ပါ၀ါၾကီးေတြ ရဲ႕ ၾကားခံႏုိင္ငံေတြမွာ ျပႆနာေျဖရွင္းၾကတဲ့ အက်ဳိးဆက္အျဖစ္ ျမန္မာ့ေျမမွာ ပဋိပကၡေတြ မျဖစ္ေစဖို႔ လည္း ေမွ်ာ္မွန္းေဆာင္ရြက္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွာ စစ္ဘက္အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္ကို ေရာက္ရွိခဲ့ခ်ိန္မွာေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ျပင္ပ ကမာၻ နဲ႔ အဆက္ျပတ္မႈဟာ ပိုမိုျပီး ၾကီးမားလာခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနာက္မွာေတာ့ ျမန္မာ့နည္းျမန္မာ့ဟန္ ဆိုရွယ္လစ္ အသြင္သ႑ာန္ကို ဖန္တီးခဲ့ျပီး ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚကိုယ္ရပ္မယ္ ဆိုျပီး တံခါးပိတ္ခဲ့တာေၾကာင့္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံဟာ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ေ၀းေ၀းေနခဲ့ပါတယ္။၁၉၉၀ အေစာပိုင္းႏွစ္ေတြမွာေတာ့ စစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြ ဟာ အ၀န္းအ၀ိုင္းကို ခ်ဲ႕ထြင္ဖို႔ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီဆုံးျဖတ္ခ်က္မႈအရ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြက ပစ္မွတ္ထားေနတဲ့၊ အေနာက္ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ ရန္ဘက္ျဖစ္ေနတဲ့ တရုတ္၊ ေျမာက္ကိုရီးယား စတဲ့ႏုိင္ငံေတြ ဆီ ေျခဦးလွည့္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒီကေန႔မွာေတာ့ ဒါေတြဟာ ဆန္႔က်င္ဘက္အသြင္ ေျပာင္းလဲသြားခဲ့ပါျပီ။ ေဒသတြင္းအေရးပါတဲ့ အေနအထားကို ျမန္မာႏုိင္ငံျမင့္တက္လာေနျခင္းဟာ အာဆီယံရဲ႕ ဒစ္ပလိုေမစီအခင္းအက်င္းကို ေျပာင္း လဲလာေစဖို႔လည္း အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ယခုႏွစ္ရဲ႕ အာဆီယံဥကၠဌ ျဖစ္တဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ ေတာင္တရုတ္ပင္ပယ္အျငင္းပြားမႈ တညံညံ ျဖစ္ေနတာမ်ဳိးကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းရဖို႔ ရွိေနပါတယ္။ ဒီလထဲမွာျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ေနျပည္ေတာ္အာဆီယံထိပ္ သီးအစည္းအေ၀းမွာ စိတ္၀င္တစား အာရုံစိုက္မႈအခံရဆုံး ဒီျပႆနာကို ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္။ ျမန္မာအစိုးရဲ႕ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံနဲ႔ ထူေထာင္ထားရွိတဲ့ မဟာဗ်ဴဟာနဲ႔ ႏုိုင္ငံတကာေလ့လာေရး အင္စတီက်ဳ ဥကၠဌနဲ႔ မၾကာေသးခင္က ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခန္းတစ္ခုမွာ ေတာင္တရုတ္ပင္လယ္ အျငင္းပြားမႈနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ေျဖရွင္းခ်က္ အျမန္ဆုံးထြက္ေပၚလာႏုိင္ေခ်ကို ခ်ျပသြားခဲ့ပါတယ္။ တရုတ္ ႏိုင္ငံနဲ႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏုိင္ငံေတြအၾကား လိုက္နာရမယ့္က်င့္၀တ္အသစ္ လိုအပ္ခ်က္ကို အေလးေပး ေျပာၾကားသြားခဲ့တာ ေတြ႕ရွိရပါတယ္။

ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အာဆီယံထဲကို ၀င္ေရာက္လာခဲ့တဲ့ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ကစျပီး အာဆီယံနဲ႔ ထိေတြ႔ဆက္ ဆံမႈေတြ ျမင့္တက္လာေပမယ့္လည္း တရုတ္ႏုိင္ငံနဲ႔ ရင္းႏွီးခ်စ္ၾကည္ နီးကပ္တဲ့ဆက္ဆံေရးကို ဆက္ လက္ ထိန္းသိမ္းထားတဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ၁၉၉၀ အေစာပိုင္းႏွစ္ေတြမွာ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြ က ပိတ္ဆို႔မႈေတြ ထားရွိလာခဲ့ခ်ိန္မွာ ျမန္မာစစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြကို တရုတ္ႏုိင္ငံက အဖိုးတန္ ကူညီ ေထာက္ပံ့မႈေတြ ေပးအပ္ခဲ့ပါတယ္။ 
ဒါေပမယ့္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ မၾကာေသးတဲ့ကာလေတြမွာ အာဆီယံနဲ႔ ဆက္ဆံေရးျမွင့္တင္ လာခဲ့ျပီး တရုတ္ၾသဇာၾကီးထြားလာမႈကို ခ်ိန္ခြင္လွ်ာထိန္းညွိႏိုင္ေအာင္ ၾကဳိးပမ္းလာခဲ့ပါတယ္။ အေရွ႕ ေတာင္အာရွႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ျမင့္တက္လာတဲ့ဆက္ဆံေရးနဲ႔အတူ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ တရုတ္ႏုိင္ငံနဲ႔ ပိုမို ခိုင္ မာေကာင္းမြန္တဲ့ ဆက္ဆံေရးကို ယုတ္ေလ်ာ့မသြားေအာင္ ထိန္းသိမ္းခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ အက်ဳိးဆက္အရ ေတာင္တရုတ္ပင္လယ္အျငင္းပြားမႈအတြက္ ထိေရာက္မွန္ကန္တဲ့ ညွိႏႈိင္းေျဖရွင္းေရးန ည္းလမ္းကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာမွာ ျဖစ္ေစ၊ အျငင္းပြားမႈကို ဒိုင္ယာေလာ့နဲ႔ ညွိ ႏႈိင္းေျဖရွင္းရာမွာ ျဖစ္ေစ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အေရးၾကီးတဲ့ ညွိႏႈိင္းေျဖရွင္းသူတစ္ဦး ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။

ဒီလမ္းေၾကာင္းအရ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အတိတ္ကာလက ဘက္မလိုက္ႏိုင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒကို အက်ဳိး ရွိရွိ အသုံးခ်ႏိုင္ဖို႔ ရွိေနပါတယ္။ ဆန္႔က်င္ဘက္ႏုိင္ငံေတြအၾကားမွာ ဘယ္သူ႔ဘက္ကိုမွမလိုက္တဲ့ Middle Ground ကို ရယူျခင္းအားျဖင့္ အာဆီယံအဖြဲ႕ၾကီးရဲ႕ အကန္႔အသတ္ရွိတဲ့ ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ႏုိင္မႈကို ေက်ာ္လႊားႏုိင္မယ့္ သံတမန္ေရးရာ လက္နက္တစ္ခု ျဖစ္လာႏုိင္ပါတယ္။
လက္ရွိအခ်ိန္မွာေတာ့ အေရွ႔ေတာင္အာရွေဒသအတြင္းမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနနဲ႔ ပိုမိုျပီး ၾသဇာ ၾကီး ထြားလာႏိုင္ေရးအတြက္ သိသာထင္ရွားတဲ့ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိေနတုန္းပါပဲ။ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ျပည္တြင္း ႏိုင္ငံေရးဟာ သေဘာထားကြဲလြဲမႈေတြ ရွိေနတဲ ျဖစ္ျပီးေတာ့ လူမ်ဳိးေရးဆိုင္ရာ ပဋိပကၡေတြကလည္း တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းမႈကို ျခိမ္းေျခာက္ေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ရခုိင္ျပည္နယ္အတြင္းမွာျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ပဋိပကၡ ေတြ၊ ျပည္ပကူညီေထာက္ပံ့ေရးအဖြဲ႕အစည္းေတြအေပၚ ရန္လိုမႈေတြေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္အေရး ျပႆနာ ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ျပီးေတာ့ အေမရိကန္အစိုးရကို ပိုမိုျပီးေတာ့ ဖိအားေပးလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္ပယ္မွာ စစ္ဘက္ၾကီးစိုးမႈေတြ ဆက္ရွိေနတာကလည္း ေဒသတြင္းပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ေတြမွာ ပိုျပီးၾကီးမားလာတဲ့ ျမန္မာႏုိုင္ငံရဲ႕ အခန္းက႑နဲ႔ပတ္သက္ျပီး ေထာက္ျပစရာ၊ ေျပာစရာ ျဖစ္ေန ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္လည္း အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသအတြင္းမွာ ၾကီးထြားလာေနတဲ့ တရုတ္ၾသဇာ၊ မၾကာ ခဏဆိုသလို အာဆီယံအဖြဲ႔၀င္ႏုိင္ငံေတြနဲ႔ ထိပ္တိုက္တိုးမိတာေတြဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ သံခင္းတမန္ခင္း ျဖန္႔က်က္ႏိုင္ဖို႔ အခြင့္အလမ္းေကာင္းတစ္ရပ္ ျဖစ္လာေနပါတယ္။ ဒီလို အျငင္းပြားမႈ ေတြကို ထိထိေရာက္ ေရာက္ ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ေပးႏုိင္မယ့္ အာဆီယံႏုိင္ငံကို ရွာေဖြၾကည့္ရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွတစ္ပါးအျခား မရွိ တဲ့ အေနအထားမ်ဳိး ျဖစ္ေနပါတယ္။

အျခားတစ္ဖက္က စဥ္းစားၾကည့္ရင္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အစဥ္အလာအတုိင္း ၾကားေနအျဖစ္ ေရငုံႏႈတ္ပိတ္မယ့္ အေနအထားမ်ဳိး၊ ေဒသတြင္းကိစၥေတြမွာ ေနာက္လိုက္အေနအထားမ်ဳိးကို အလြယ္ တကူ ျပန္ေရာက္သြားႏုိင္ပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ေရွ႕ဆက္မယ့္ အခန္းက႑ဟာ ျပည္တြင္းႏိုင္ငံေရး ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈ၊ အာဆီယံနဲ႔ တရုတ္ႏုိင္ငံအၾကား ေဒသတြင္းတင္းမာမႈေတြရဲ႕ လားရာ စတဲ့အခ်က္ ေတြေပၚမွာ အေတာ္မ်ားမ်ား မူတည္ေနပါတယ္။ တစ္ကယ္လို႔သာ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနနဲ႔ လက္ရွိ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့ ေဒသတြင္းေခါင္းေဆာင္မႈ အေနအထားကို ဆက္လက္ေလွ်ာက္လွမ္းလာ ခဲ့မယ္ ဆိုရင္ အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသတြင္းမွာ ၾသဇာၾကီးမားတဲ့ Middle Power ႏိုင္ငံအျဖစ္ ေရာက္ရွိ လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

[Ref : Middle Power by Gareth Robinson]
[Source: Democracy Today Daily, 21-5-2014] ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အေရွ႔ေတာင္အာရွေဒသမွာ အေရးပါတဲ့ ေဒသဆိုင္ရာပေလယာတစ္ဦး ျဖစ္လာ ေနပါျပီ။ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္အနည္းငယ္ကဆိုရင္ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အေရွ႕ေတာင္အာရွအသိုင္းအ၀ိုင္းမွာ တာ၀န္ သိႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္လာမယ္ ဆိုျပီး ေျပာရင္ ဒါဟာ မျဖစ္ႏုိင္တဲ့ ရယ္စရာျပက္လုံးတစ္ခု လို႔ ယူဆ ခဲ့ၾကတာပါ။ ဒါေပမယ့္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံအေနနဲ႔ အာဆီယံအဖြဲ႕ၾကီးကို ပထမဦးဆုံးအၾကိမ္ ဦးေဆာင္ ေနျပီ ဆိုတာကို ၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွာ ျမင္ေတြ႕လိုက္ရပါတယ္။ အနည္းဆုံး ႏွစ္ေပါင္း(၅၀)ေက်ာ္ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအ၀ိုင္းနဲ႔ အဆက္ျပတ္ေနခဲ့တဲ့ သင္းကြဲအထီးက်န္ႏိုင္ငံရဲ႕ သမိုင္းေၾကာင္းမွာ ဒီလို အာဆီယံေခါင္း ေဆာင္ ျဖစ္လာျခင္းကို ဘယ္သူမွ ေမွ်ာ္လင့္ထားၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး။


ေမလ ၁၀ ရက္၊ ၁၁ ရက္ေတြမွာ ျမဳိ႔ေတာ္ေနျပည္ေတာ္မွာ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ (၂၄)ၾကိမ္ေျမာက္ အာဆီယံထိပ္သီးအစည္းအေ၀းဟာ ေဒသတြင္းစင္ျမင့္ေပၚကို ျမန္မာႏုိင္ငံ တက္လွမ္းႏိုင္ဖို႔ အေထာက္ အကူျပဳေပးခဲ့တာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရအတြက္ စစ္ဘက္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကေန အရပ္ သားအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အသြင္ကူးေျပာင္းႏိုင္မႈကို ထုတ္ေဖာ္ျပသဖို႔ အခြင့္အေရးေကာင္းတစ္ရပ္ပဲ ျဖစ္ပါ တယ္။ အလားတူပါပဲ အာဆီယံေခါင္းေဆာင္ေတြအၾကားမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ေဒသတြင္း ဦးေဆာင္မႈ ပုံရိပ္ ကို ျမွင့္တင္ႏုိင္ခြင့္ ရရွိေစခဲ့ပါတယ္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ အေလးအနက္ထားျပီး တက္လွမ္းရယူသင့္တဲ့ ေကာင္းမြန္တဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္ေတြ ရွိေနပါတယ္။ ေဒသတြင္း ဆူပါပါ၀ါ (၂)ႏိုင္ငံျဖစ္တဲ့ တရုတ္၊ အိႏၵိယတို႔နဲ႔ ခြဲျခားမရႏုိင္တဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ပထ၀ီအေနအထားဟာ အေရွ႕ေတာင္အာရွၾသဇာျဖန္႔က်က္ေရး ေျခလွမ္းအျပဳိင္လွမ္းေနတဲ့ ပထ၀ီႏိုင္ငံ ေရး အခင္းအက်င္းမွာ အေရးပါမႈေတြ ျမင့္မားသည္ထက္ ျမင့္မားလာေနပါတယ္။ ဒါတင္မကေသးပါဘူး။ ထုတ္ေဖာ္အသုံးခ်ရျခင္းမရွိေသးတဲ့ ေစ်းကြက္ရွိေနတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈအလားအလာ ေကာင္း(၂၀၁၃-၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ၇.၅ % တိုးတက္မႈခဲ့သည္)ဟာလည္း အေလးထားသင့္တဲ့ အခ်က္ အျခာက်မႈကို ေဖာ္ျပေနတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒဟာဆိုရင္ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္ လြတ္လပ္ေရး ရရွိခ်ိန္ကစျပီး ခရီးရွည္ ၾကီးတစ္ခုကို ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ျပီး ျဖစ္ပါတယ္။ စစ္ေအးတိုက္ပြဲအေစာပိုင္းကာလေတြမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ ၾကားေနတဲ့ ႏိုင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒကို စတင္ခ်မွတ္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ အေမရိကန္နဲ႔ မဟာမိတ္ေတြက ကြန္ျမဴနစ္ဆန္႔က်င္ေရး လုံျခဳံေရးသေဘာတူညီခ်က္ေတြ ထည့္သြင္းထားတဲ့ ဖြံ႔ျဖဳိးေရးေထာက္ပံ့ကူညီမႈ ေတြကို ကမ္းလွမ္းခဲ့ေပမယ့္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရက လက္မခံဘဲ ပယ္ခ်ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ စစ္ေအးတိုက္ပြဲအတြင္း ဘယ္ဘက္ကိုမွ မလိုက္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ၾကားေနႏုိင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒဟာ ကြန္ျမဴနစ္တရုတ္ႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ေအာက္ခံမျဖစ္ဖို႔ တိုက္ရိုက္ရည္ရြယ္ခဲ့သလို စစ္ေအးတိုင္ပြဲ ပါ၀ါၾကီးေတြ ရဲ႕ ၾကားခံႏုိင္ငံေတြမွာ ျပႆနာေျဖရွင္းၾကတဲ့ အက်ဳိးဆက္အျဖစ္ ျမန္မာ့ေျမမွာ ပဋိပကၡေတြ မျဖစ္ေစဖို႔ လည္း ေမွ်ာ္မွန္းေဆာင္ရြက္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

၁၉၆၂ ခုႏွစ္မွာ စစ္ဘက္အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္ကို ေရာက္ရွိခဲ့ခ်ိန္မွာေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ျပင္ပ ကမာၻ နဲ႔ အဆက္ျပတ္မႈဟာ ပိုမိုျပီး ၾကီးမားလာခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနာက္မွာေတာ့ ျမန္မာ့နည္းျမန္မာ့ဟန္ ဆိုရွယ္လစ္ အသြင္သ႑ာန္ကို ဖန္တီးခဲ့ျပီး ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚကိုယ္ရပ္မယ္ ဆိုျပီး တံခါးပိတ္ခဲ့တာေၾကာင့္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံဟာ ႏိုင္ငံတကာနဲ႔ ေ၀းေ၀းေနခဲ့ပါတယ္။၁၉၉၀ အေစာပိုင္းႏွစ္ေတြမွာေတာ့ စစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြ ဟာ အ၀န္းအ၀ိုင္းကို ခ်ဲ႕ထြင္ဖို႔ ဆုံးျဖတ္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒီဆုံးျဖတ္ခ်က္မႈအရ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြက ပစ္မွတ္ထားေနတဲ့၊ အေနာက္ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ ရန္ဘက္ျဖစ္ေနတဲ့ တရုတ္၊ ေျမာက္ကိုရီးယား စတဲ့ႏုိင္ငံေတြ ဆီ ေျခဦးလွည့္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ဒီကေန႔မွာေတာ့ ဒါေတြဟာ ဆန္႔က်င္ဘက္အသြင္ ေျပာင္းလဲသြားခဲ့ပါျပီ။ ေဒသတြင္းအေရးပါတဲ့ အေနအထားကို ျမန္မာႏုိင္ငံျမင့္တက္လာေနျခင္းဟာ အာဆီယံရဲ႕ ဒစ္ပလိုေမစီအခင္းအက်င္းကို ေျပာင္း လဲလာေစဖို႔လည္း အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ယခုႏွစ္ရဲ႕ အာဆီယံဥကၠဌ ျဖစ္တဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ ေတာင္တရုတ္ပင္ပယ္အျငင္းပြားမႈ တညံညံ ျဖစ္ေနတာမ်ဳိးကို ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းရဖို႔ ရွိေနပါတယ္။ ဒီလထဲမွာျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ေနျပည္ေတာ္အာဆီယံထိပ္ သီးအစည္းအေ၀းမွာ စိတ္၀င္တစား အာရုံစိုက္မႈအခံရဆုံး ဒီျပႆနာကို ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္။ ျမန္မာအစိုးရဲ႕ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံနဲ႔ ထူေထာင္ထားရွိတဲ့ မဟာဗ်ဴဟာနဲ႔ ႏုိုင္ငံတကာေလ့လာေရး အင္စတီက်ဳ ဥကၠဌနဲ႔ မၾကာေသးခင္က ျပဳလုပ္ခဲ့တဲ့ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခန္းတစ္ခုမွာ ေတာင္တရုတ္ပင္လယ္ အျငင္းပြားမႈနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ေျဖရွင္းခ်က္ အျမန္ဆုံးထြက္ေပၚလာႏုိင္ေခ်ကို ခ်ျပသြားခဲ့ပါတယ္။ တရုတ္ ႏိုင္ငံနဲ႔ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏုိင္ငံေတြအၾကား လိုက္နာရမယ့္က်င့္၀တ္အသစ္ လိုအပ္ခ်က္ကို အေလးေပး ေျပာၾကားသြားခဲ့တာ ေတြ႕ရွိရပါတယ္။

ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အာဆီယံထဲကို ၀င္ေရာက္လာခဲ့တဲ့ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ကစျပီး အာဆီယံနဲ႔ ထိေတြ႔ဆက္ ဆံမႈေတြ ျမင့္တက္လာေပမယ့္လည္း တရုတ္ႏုိင္ငံနဲ႔ ရင္းႏွီးခ်စ္ၾကည္ နီးကပ္တဲ့ဆက္ဆံေရးကို ဆက္ လက္ ထိန္းသိမ္းထားတဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ၁၉၉၀ အေစာပိုင္းႏွစ္ေတြမွာ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြ က ပိတ္ဆို႔မႈေတြ ထားရွိလာခဲ့ခ်ိန္မွာ ျမန္မာစစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြကို တရုတ္ႏုိင္ငံက အဖိုးတန္ ကူညီ ေထာက္ပံ့မႈေတြ ေပးအပ္ခဲ့ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ မၾကာေသးတဲ့ကာလေတြမွာ အာဆီယံနဲ႔ ဆက္ဆံေရးျမွင့္တင္ လာခဲ့ျပီး တရုတ္ၾသဇာၾကီးထြားလာမႈကို ခ်ိန္ခြင္လွ်ာထိန္းညွိႏိုင္ေအာင္ ၾကဳိးပမ္းလာခဲ့ပါတယ္။ အေရွ႕ ေတာင္အာရွႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ျမင့္တက္လာတဲ့ဆက္ဆံေရးနဲ႔အတူ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ တရုတ္ႏုိင္ငံနဲ႔ ပိုမို ခိုင္ မာေကာင္းမြန္တဲ့ ဆက္ဆံေရးကို ယုတ္ေလ်ာ့မသြားေအာင္ ထိန္းသိမ္းခဲ့ပါတယ္။ ဒီလို ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ အက်ဳိးဆက္အရ ေတာင္တရုတ္ပင္လယ္အျငင္းပြားမႈအတြက္ ထိေရာက္မွန္ကန္တဲ့ ညွိႏႈိင္းေျဖရွင္းေရးန ည္းလမ္းကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာမွာ ျဖစ္ေစ၊ အျငင္းပြားမႈကို ဒိုင္ယာေလာ့နဲ႔ ညွိ ႏႈိင္းေျဖရွင္းရာမွာ ျဖစ္ေစ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အေရးၾကီးတဲ့ ညွိႏႈိင္းေျဖရွင္းသူတစ္ဦး ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။

ဒီလမ္းေၾကာင္းအရ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အတိတ္ကာလက ဘက္မလိုက္ႏိုင္ငံျခားေရးမူ၀ါဒကို အက်ဳိး ရွိရွိ အသုံးခ်ႏိုင္ဖို႔ ရွိေနပါတယ္။ ဆန္႔က်င္ဘက္ႏုိင္ငံေတြအၾကားမွာ ဘယ္သူ႔ဘက္ကိုမွမလိုက္တဲ့ Middle Ground ကို ရယူျခင္းအားျဖင့္ အာဆီယံအဖြဲ႕ၾကီးရဲ႕ အကန္႔အသတ္ရွိတဲ့ ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ႏုိင္မႈကို ေက်ာ္လႊားႏုိင္မယ့္ သံတမန္ေရးရာ လက္နက္တစ္ခု ျဖစ္လာႏုိင္ပါတယ္။
လက္ရွိအခ်ိန္မွာေတာ့ အေရွ႔ေတာင္အာရွေဒသအတြင္းမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနနဲ႔ ပိုမိုျပီး ၾသဇာ ၾကီး ထြားလာႏိုင္ေရးအတြက္ သိသာထင္ရွားတဲ့ ကန္႔သတ္ခ်က္ေတြ ရွိေနတုန္းပါပဲ။ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ျပည္တြင္း ႏိုင္ငံေရးဟာ သေဘာထားကြဲလြဲမႈေတြ ရွိေနတဲ ျဖစ္ျပီးေတာ့ လူမ်ဳိးေရးဆိုင္ရာ ပဋိပကၡေတြကလည္း တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းမႈကို ျခိမ္းေျခာက္ေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ရခုိင္ျပည္နယ္အတြင္းမွာျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ပဋိပကၡ ေတြ၊ ျပည္ပကူညီေထာက္ပံ့ေရးအဖြဲ႕အစည္းေတြအေပၚ ရန္လိုမႈေတြေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္အေရး ျပႆနာ ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ျပီးေတာ့ အေမရိကန္အစိုးရကို ပိုမိုျပီးေတာ့ ဖိအားေပးလာခဲ့ၾကပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးနယ္ပယ္မွာ စစ္ဘက္ၾကီးစိုးမႈေတြ ဆက္ရွိေနတာကလည္း ေဒသတြင္းပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ေတြမွာ ပိုျပီးၾကီးမားလာတဲ့ ျမန္မာႏုိုင္ငံရဲ႕ အခန္းက႑နဲ႔ပတ္သက္ျပီး ေထာက္ျပစရာ၊ ေျပာစရာ ျဖစ္ေန ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္လည္း အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသအတြင္းမွာ ၾကီးထြားလာေနတဲ့ တရုတ္ၾသဇာ၊ မၾကာ ခဏဆိုသလို အာဆီယံအဖြဲ႔၀င္ႏုိင္ငံေတြနဲ႔ ထိပ္တိုက္တိုးမိတာေတြဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ သံခင္းတမန္ခင္း ျဖန္႔က်က္ႏိုင္ဖို႔ အခြင့္အလမ္းေကာင္းတစ္ရပ္ ျဖစ္လာေနပါတယ္။ ဒီလို အျငင္းပြားမႈ ေတြကို ထိထိေရာက္ ေရာက္ ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ေပးႏုိင္မယ့္ အာဆီယံႏုိင္ငံကို ရွာေဖြၾကည့္ရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွတစ္ပါးအျခား မရွိ တဲ့ အေနအထားမ်ဳိး ျဖစ္ေနပါတယ္။

အျခားတစ္ဖက္က စဥ္းစားၾကည့္ရင္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အစဥ္အလာအတုိင္း ၾကားေနအျဖစ္ ေရငုံႏႈတ္ပိတ္မယ့္ အေနအထားမ်ဳိး၊ ေဒသတြင္းကိစၥေတြမွာ ေနာက္လိုက္အေနအထားမ်ဳိးကို အလြယ္ တကူ ျပန္ေရာက္သြားႏုိင္ပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ေရွ႕ဆက္မယ့္ အခန္းက႑ဟာ ျပည္တြင္းႏိုင္ငံေရး ျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈ၊ အာဆီယံနဲ႔ တရုတ္ႏုိင္ငံအၾကား ေဒသတြင္းတင္းမာမႈေတြရဲ႕ လားရာ စတဲ့အခ်က္ ေတြေပၚမွာ အေတာ္မ်ားမ်ား မူတည္ေနပါတယ္။ တစ္ကယ္လို႔သာ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနနဲ႔ လက္ရွိ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ေဖာ္ေဆာင္ေနတဲ့ ေဒသတြင္းေခါင္းေဆာင္မႈ အေနအထားကို ဆက္လက္ေလွ်ာက္လွမ္းလာ ခဲ့မယ္ ဆိုရင္ အေရွ႕ေတာင္အာရွေဒသတြင္းမွာ ၾသဇာၾကီးမားတဲ့ Middle Power ႏိုင္ငံအျဖစ္ ေရာက္ရွိ လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

[Ref : Middle Power by Gareth Robinson]
[Source: Democracy Today Daily, 21-5-2014]

No comments:

Post a Comment