Saturday, September 8, 2012

ေရႊၿပဳံး ေငြၿပဳံး ေပ်ာ္ရႊင္မဆုံး က်မတို႕ ေတာင္ျပဳန္း

From -  irrawaddy

‘‘ေတာင္ျပဳန္းပြဲမ်ား ေရာက္ၿပီဆုိရင္ေလ က်မေတာ့ သိပ္ေပ်ာ္တာဘဲ။ ေဟာဒီလိုပြဲမ်ိဳးဆိုတာ တႏွစ္မွ တခါေလာက္သာ ေပ်ာ္ရတာ။ အဲလို ေပ်ာ္ရဖို႕ အတြက္လည္း တႏွစ္လုံး အလုပ္လုပ္ရတာ လူကို ဖတ္ဖတ္ေမာ လို႕။ လူေမာစိတ္ေမာနဲ႕ လုပ္ခဲ့သမွ် အလုပ္ေတြကို ဒီပြဲမွာဘဲ ခ၀ါခ်ၾကရတာေလ။ က်မေတာ့ ေဟာဒီပြဲကုိ တႏွစ္မွ မလာရရင္မေနႏိုင္ပါေတာ္…”
ႏွစ္စဥ္ ၀ါေခါင္လဆန္း ၁ရက္ေန႔ကစၿပီး ေတာင္ျပဳန္းပြဲေတာ္ နိဒါန္းဖြင့့္ၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္ နတ္ယုံၾကည္ကိုးကြယ္သူမ်ားႏွင့္ ေတာင္ျပဳန္းမင္းညီေနာင္၏ အမႈေတာ္ ထမ္း ေဆြေတာ္ မ်ိဳးေတာ္မ်ား သည္အခ်ိန္ သည္ရာသီ ေရာက္ၿပီ ဆုိလွ်င္ သည္နန္းသုိ႔ အေရာက္လာၾကရၿမဲ။

ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ မိဘ အဘုိးဘြားမ်ား၏ သမားစဥ္ကို သားစဥ္ေျမးဆက္မ်ားက ဆက္ၿပီး ထိန္းသိမ္းၾက ရသည္။ ေ၀ါထမ္းမ်ိဳးႏြယ္ဆုိလွ်င္ ခ်ိဳးေရေတာ္ သုံးသည့္ေန႔ အေရာက္လာၾကရၿပီး ေ၀ါယာဥ္ကုိ ၀င္လု ထမ္းၾကရသည္။ ေ၀ါထမ္းလူမ်ားမွလည္း ယင္းေ၀ါယာဥ္ကို လက္ဆင့္ကမ္း သယ္ယူျခင္း မ်ိဳးမ ဟုတ္ ဘဲ ေ၀ါကိုလာလုသည့္ မည္သူ႔ကိုမဆုိ တေတာင္ဆစ္ႏွင့္တြတ္ျခင္း၊ တြန္းထုတ္ျခင္း မ်ား ျပဳ လုပ္ၾကၿပီး ေ၀ါကို အထိမခံတတ္ၾက။ ေ၀ါအမႈေတာ္ထမ္းကလည္း ရိုက္ႏွက္ ပုတ္ခတ္ တိုးၾကပ္ေန သည့္ ၾကားမွ ေ၀ါကို လက္ဖ်ားေလးျဖင့္ျဖစ္ျဖစ္ တုိ႔ရ ထိရ ေရာက္ေအာင္သြားၿပီး အမႈေတာ္ထမ္းၾကသည္။ သည္လုိမွ တာ၀န္ေၾကသည္ဟု ေျဖသိမ့္ စိတ္သက္သာရာရသည္။ သို႕မဟုတ္က တႏွစ္လုံး အေၾကြးေတာ္ႀကီးတခု တင္က်န္ေနသလို ဘာလုပ္လုပ္ အဆင္ေျပမည္မဟုတ္။ က်န္းမာေရး လည္းေကာင္းမည္ မဟုတ္ဟု ေတြးဆၾကသည္။

‘‘က်ေနာ့္အဘိုးဘြားေတြက မင္းႏွစ္ပါးရဲ႕ ေ၀ါအမႈထမ္းေတြ.. အေဖအေမေတြ ကလည္း ႏွစ္စဥ္ ဒီေန႔ ေရာက္တိုင္း မင္းႏွစ္ပါ္းနန္းကိုလာၿပီး ေ၀ါထမ္းၾကတယ္။ ခု က်ေနာ္လည္း ဒီအေမြကိုဆက္ၿပီး ထိန္းသိမ္းထားတာပါ။ ဒီေ၀ါထမ္းတဲ့မႈ ပ်က္ကြက္ခဲ့တယ္ဆုိရင္ က်ေနာ္တို႕ ခႏၶာကိုယ္မွာ ဖ်ားတာေတြ၊ အမည္ေဖာ္လို႕မရတဲ့ အဖုပိန္႕ေတြထြက္တာေတြနဲ႕ စီးပြားေရးလည္း တႏွစ္လုံး ျဖစ္မွာ မဟုတ္ဘူး.. အဲဒါေၾကာင့္ လူေတြႀကိတ္ႀကိတ္တုိး စည္ေနတဲ့ ၾကားက ေ၀ါကို ရေအာင္ထမ္းတာပါ” ဟု မင္္းႏွစ္ပါးနန္း တြင္ ေ၀ါအမႈထမ္းသည့္ ကိုႀကီးေအာင္က ေျပာျပသည္။

ေတာင္ျပဳန္းနတ္ပြဲတြင္ ေဂးမ်ား (သူတုိ႔အေခၚ မိန္းမလ်ာမ်ား) ေပါမ်ားလွသည္။ေတာင္ျပဳန္းပြဲသည္ တခ်ိန္က ဘုရားပြဲ နတ္ပဲြ ျဖစ္ေသာ္လည္း ယခုေတာ့ မိန္းမလ်ာပြဲ၊ အေျခာက္ တုိ႔ေပ်ာ္ျမဴးရာပြဲ ျဖစ္ေနေခ်ၿပီ။ နတ္ပြဲဆုိသည့္အတြက္ နတ္ကေတာ္မ်ား ေပ်ာ္စံသည့္ပြဲလည္း ျဖစ္သည္။ နတ္ကေတာ္ဆုိေသာ္လည္း မိန္းမလ်ာ နတ္ကေတာ္က ပိုမ်ားသည္။ နန္းမ်ားတြင္ နတ္၀တ္နတ္စားမ်ားျဖင့္ ၀င္ေရာက္ကျခင္း၊ ပူးျခင္းႏွင့္ ေပ်ာ္ျမဴးျခင္းမ်ား လုပ္ေဆာင္တတ္ၾကသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဆုေတာင္းျပည့္ ဘုရားပြဲ၊ ဆုေတာင္းရဘုရားပြဲမ်ားတြင္ ေတာင္ျပဳန္းဘုရားပြဲသည္ အထူးျခား ဆုံးႏွင့္ အစည္ကားဆုံးျဖစ္သည္။ ဘုရားပြဲႏွင့္ အတူ နတ္ပြဲပါဆုံၿပီး က်င္းပသည့္ အတြက္ နတ္တကာ နတ္ပြဲမ်ားတြင္ ေတာင္ျပဳန္းနတ္ပြဲသည္ လူသိန္းခ်ီ လာေရာက္ေသာ ပြဲႀကီးတပြဲ ျဖစ္သည္။

“က်ေနာ္တုိ႔ ငယ္ငယ္တုန္းက ဒီေတာင္ျပဳန္းပြဲကို အဲလို အေျခာက္ေတြ အမ်ားႀကီးမေတြ႕မိဘူး။ အဲဒီအခ်ိန္ တုန္း ကလည္း အေျခာက္ပြဲရယ္လုိ႔ နာမည္ မတြင္ေသးဘူးဗ်။ အရက္သမားပြဲရယ္လုိ႔ပဲ တြင္ေသးတာ။ ဘာလို႕ လဲဆိုေတာ့ အရက္သမားေတြ တအား မ်ားတာကိုး”” ဟု မင္းႏွစ္ပါး ခ်ိဳးေရေတာ္ ဆင္းလာ သည့္ပြဲကို ၾကည့္ေနသူ တဦးက ေျပာေလသည္။

““အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက မင္းႏွစ္ပါးကို ခ်ိဳးေရေတာ္ သုံးတာ ခုလုိ နန္းေဆာင္နဲ႕ မဟုတ္ဘူး။ ျမစ္ဆိပ္ကုိ သြားၿပီး ခ်ိဳးရတာ။ လမ္း တေလွ်ာက္ ေအာ္ၾက.. ေပ်ာ္ၾကေပါ့။ အရက္မူးသမားေတြလည္း လမ္းမွာ တုံးလုံးပက္ လက္ပဲ။ ရန္ျဖစ္တဲ့လူလည္း ျဖစ္ၾကတာေပါ႕။ ခုမွဘဲ အေျခာက္ပြဲ ျဖစ္သြားတာ။ ဘယ္လုိျဖစ္တယ္ေတာ့ မသိပါဘူး” ဟု သူက ဆက္ေျပာသည္။

၁၉၉၈ခုႏွစ္ အေရးခင္းကာလမ်ားပင္လွ်င္ ေတာင္ျပဳန္းပြဲ ေဘးဥပါဒ္ တစုံတရာမရွိဘဲ စည္ကားခဲ့သည္။ ယင္းႏွစ္ၿပီး ေနာက္တႏွစ္မွာပင္ မိန္းမလ်ာမ်ားကို ေတာင္ျပဳန္းပြဲမလာရ၊ မကဲဟု အမိန္႕ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသး သည္။ သို႕ေသာ္လည္း ယင္းႏွစ္မွာပင္ ေတာင္ျပဳန္းပဲြအမ်ားဆုံးလာသူမ်ားက မိန္းမလ်ာမ်ား ပင္ျဖစ္ေသးသည္။

‘‘မိန္းမလ်ာေတြကို ဖမ္းတယ္ရယ္ လုိ႔ေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ လူႀကီးေတြက ဘုရားပြဲမွာ မိန္းမ လ်ာေတြက ေယာင္ေယာင္ ၀ါး၀ါးလုပ္တဲ့ပြဲ အရက္သမားပြဲ မျဖစ္ေစဖို႕ တားျမစ္တာေတြေတာ့ ရွိခဲ့ဖူး တယ္။ ေတာင္ျပဳန္းပြဲကုိ မိန္းမလို ၀တ္ၿပီး မလာရ။ မိတ္ကပ္၊ ဆံပင္ အရွည္ လုပ္လာမရ ဆုိတာ မ်ိဳးႀကဳံတဲ့ႏွစ္ေတာ့ ရွိခဲ့ဖူးတယ္”” ဟု ေတာင္ျပဳန္းနန္းထိန္း အေမႏိုးက ထိုကိစၥ ျပန္လည္ ရွင္းျပသည္။

““အမေလး ဒီပြဲမွာ ေဂ်ာ္ေတာ္ေဂ်ာ္ ေလာ္ေတာ္ေလာ္ေတြ ေပါတာက ခုမွ မဟုတ္ဘူး။ တုိ႔ငယ္ငယ္ေလး ကတည္းက ပါေတာ္။ ရွာက်န္ဟဲဆုိတဲ့ မိန္းမလ်ာမႀကီးက ပုဆိုးကို ထမီၤလုိ ၀တ္ၿပီး ရထားတတြဲ လုံးငွားၿပီး ေတာင္ျပဳန္းပြဲ ကို လာၾကတာ ေတြ႕ဖူးတယ္””

““ဟိတ္ေကာင္မေတြ လိုက္ခဲ့ၾကေဟ့။ ေတာင္ျပဳန္းပြဲကုိ သြားၾကမယ္။ လိုက္ခ်င္တဲ့လူေတြ တက္ၿပီး လိုက္ခဲ့ၾက”” ဆုိၿပီး လမ္းတေလွ်ာက္မွာရွိတဲ့ အေျခာက္မေတြကို လက္ဆင့္ ကမ္းေတာင္ ေခၚလိုက္ေသး တယ္။

““အဲဒီႏွစ္က ရထားတတြဲလုံး အေျခာက္မေတြကို နည္းတာမဟုတ္ဘူး။ သူကပဲ ေတာင္ျပဳန္းမင္းႏွစ္ပါးကို အဲဒီေခတ္က စိန္ပြင့္ႀကီးေတြနဲ႕ အသားထဲကုိ စုတ္ထည့္ခဲ့တာ။ ခု ေရႊခ်လုိက္ေတာ့ စိန္စုတ္ထား တဲ ့ေနရာေတြ က ဘုေလးေတြ ျဖစ္ေနတာေပါ့”

အေမႏိုး ေတာင္ျပဳန္းမင္းႏွစ္ပါး ေဟာ္နန္းအေရွ႕ဘက္မွာ ယာယီတဲ နန္းေဆာင္ေလး ေနေလရဲ႕။ သူ႔စကားလုံးမ်ားက ေျခဟန္ လက္ဟန္ အမူယာႏွင့္ တဖက္သားစိတ္ကုိ သယ္ေဆာင္သြားႏိုင္သည္။ စကား ကို ေလယူေလသိမ္း အခ်ီအခ် အနိမ့္ျမင့္မ်ားႏွင့္ ေျပာဆိုေနမႈေၾကာင့္ အနားတြင္ လူမ်ား အုပ္လုိက္ ေရာက္ေနၾကသည္။

““အဲဒီေခတ္ကတည္းက ေဂ်ာ္ေတာ္ ေဂ်ာ္၊ ေမာ္ေတာ္ေမာ္ေတြက ေခတ္စားခဲ့တာပါ။ ခုေနာက္ပုိင္း လူဦးေရေတြ လည္း တုိးလာသလုိ မိန္းမလ်ာေတြလည္း ပိုမ်ားလာတယ္ေလ””

““သိမ္ေမြ႕ျခင္း၊ ႏူးညံ့ျခင္း၊ ရက္စက္ျခင္း၊ ၀မ္းသာ၀မ္းနည္း အတၱလြန္ကဲ ၾကတဲ့ ေဂ်ာ္ေတာ္ေဂ်ာ္ေတြက ““ဟာ.. ဆြဲလုပ္ ပစ္လိုက္ရမလား”” ဆုိၿပီး ေၾကာက္တတ္ေအာင္ ဟိန္းေဟာက္ ေျခာက္တတ္တယ္။ ““ဟယ္..သနားပါ တယ္”” ဆိုၿပီးလည္း အေပ်ာ့လည္းဆြဲ တတ္ၾကေသးတယ္။ အဲဒါေတြေရာေႏွာတာကို မိန္းမလ်ာ ဟု ေခၚသည္။ ဒါပါဘဲ သား ရယ္..” ဆုိကာ သူ႔စကားကို ၿပီး ၿပဳံးရႊင္စြာႏွင့္ စကားအစ သိမ္းလုိက္သည္။

ၿပီး ေတာင္ျပဳန္းနတ္ပြဲႏွင့္ အေျခာက္မမ်ား ဘာေၾကာင့္ ပတ္သက္ေနသည္ကုိ ဟန္ခ်ီပန္ခ်ီ ဆုိေသးသည္။

အဲဒီလုိ ၀မ္းသာ ၀မ္းနည္း အတၱလြန္ကဲၾကတ့ဲ ေဂ်ာ္ေတာ္ေဂ်ာ္ေတြဟာ သနားစရာရွိလည္း သူတို႕အျပင္ မရွိဘူး။ ဆြဲလုပ္ပစ္မယ္ ကၽြတ္ကၽြတ္၀ါးမယ္ ဆုိရင္လည္း သူတုိ႔အျပင္မရွိၾကဘူး။ အဲဒါဘာနဲ႕သြားဆုိင္လဲ ဆုိေတာ့ မင္းစုိးရာဇာစိတ္နဲ႕ သြားဆိုင္တယ္။ ဒီနတ္က မင္းစုိးရာဇာနတ္ေလ။ မင္းစုိးရာဇာ ဆုိတာကလည္း ေျမာက္စားမယ္ ဆုိရင္ ေတာင္စမႈတ္ကေန ေထာင္ထုပ္ ယူေစ။ အာဠာ၀ီခ်ဳပ္ ခုတ္ ျဖဳတ္ ထုတ္ သတ္လိုက္စမ္း။ အဲဒီလို မင္းစိုးရာဇာစိတ္နဲ႕ ဒီလိုနတ္ေတြက ယွဥ္ေတာ့ ခုလို ေတာင္ျပဳန္းပြဲမွာ မိန္းမ လ်ာေတြ ေပါကုန္တာေပါ့”” ဟု ရွင္းျပသည္။

ဘယ္သုိ႔ဆုိေစ ေတာင္ျပဳန္းပြဲသည္ နတ္မ်ား၏ပြဲျဖစ္သည့္အတြက္ နတ္ကေတာ္တို႕ စံေပ်ာ္ရာ ဘုမိၼဆုိလည္း မွန္သည္။ နတ္ပဲြျဖစ္သည့္အတြက္ နတ္ကေတာ္ရွိ၏။ နတ္ကေတာ္ ရွိသည့္အတြက္ ယုံၾကည္ ကုိးကြယ္ သူမ်ား တပုံ။ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္သူမ်ားေၾကာင့္ နန္းတြင္ ေထာင္တန္၊ ေသာင္းတန္မ်ားႏွင့္ အရက္ပုလင္း မ်ားက တံဆိပ္စုံ။ အရက္ပုလင္းတံဆိပ္စုံသည့္အတြက္ ကာလာစုံ လူအမ်ားကလည္း ဒုႏွင့္ေဒး။

“တႏွစ္တခါသာ ေပ်ာ္ၾကတဲ့ ဒီလိုပြဲ မ်ိဳးမွာ လြတ္လပ္မႈေတြ ရွိတယ္ ဆုိေပမဲ့ နန္းထိန္းေတြ နတ္ဆရာႀကီးေတြက ေတာ့ ေပ်ာ္ရႊင္ဖို႕ အခ်ိန္ကုိ မရၾကပါဘူး။ လာသမွ် ဧည့္သည္ေတြ ေကၽြးရ ေမြးရ တက္ပြဲ တက္ၾကနဲ႕မုိ႔။ ဒီပြဲကို အေပ်ာ္ သက္သက္ လုိက္လာၾကတဲ့ မိန္းမ လ်ာ ေသးေသးေလးေတြဘဲ ေပ်ာ္ၾကရတာပါ”” ဟု ပုပၸါးနန္းထိန္း ကိုတင္ေမာင္ထြန္းက ဆုိေသးသည္။

‘‘ဒီပြဲက နတ္ကေတာ္ေတြ ေပါင္းစုံေအာင္လာတဲ့ပြဲဆုိေတာ့ နတ္ကေတာ္ေတြကလည္း ေယာက်ာၤး၊ မိန္းမနဲ႕ မိန္းမလ်ာဆုိရင္ မိန္းမလ်ာမ်ားေနေတာ့ အေျခာက္ပြဲလို႕ေတာင္ သတ္မွတ္လုိ႔ရတယ္။ လူမ်ိဳးမေရြး ဘာသာ မေရြးက အေျခာက္မေတြ လာၾကတာ။ ဒီပြဲက သူတုိ႔အတြက္ သီးသန္႕လုပ္ေပးတဲ့ပြဲ မဟုတ္ေပမဲ့လည္း ၾကာလာေတာ့ အေျခာက္မေတြရဲ႕ ပြဲျဖစ္ကုန္တာေပါ့။ ဘာဘဲျဖစ္ျဖစ္ သူတုိ႔ေတြက ေပ်ာ္ၾကတယ္ေလ။ အဓိက ဘာပြဲဘဲ လုပ္လုပ္ ဘယ္သူဘဲ ပါ၀င္ ပါ၀င္ စည္ကားဖို႕နဲ႕ ေပ်ာ္ဖုိ႔က အဓိကမဟုတ္လား”” ဟု ကိုတင္ေမာင္ထြန္းက အာေပါင္ အာရင္း သန္သန္ႏွင့္ နတ္ကေတာ္မ်ား အေၾကာင္း ေတာင္ျပဳန္းပြဲလာ မိန္းမလ်ာ မ်ားအေၾကာင္း ဖြင့္ဟေလသည္။

ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေတာင္ျပဳန္းပြဲသည္ စည္ကားေနၿမဲ။ ၿပီးခဲ့သည့္ အစိုးရသစ္တက္သည့္ႏွစ္မွာပင္ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ ေက်ာ္ အတြင္း ရက္အရွည္ဆုံး အစည္ကားဆုံးပြဲျဖစ္ခဲ့သည္။ ပြဲစတင္က်င္းပသည့္ ၀ါေခါင္လဆန္း ၈ရက္ေန႔မွာပင္ တေန႔လွ်င္ လူဦးေရ ငါးသိန္းအထက္ လာေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ယင္းေန႔မွစၿပီး ၁၄ ရက္ေန႔ထိတိုင္ လူဦးေရ သိန္းေက်ာ္ႏွင့္ စည္ကားခဲ့သည္။

ယခုႏွစ္မွာေတာ့ မုိးမ်ားမစဲ ဖြဲဖြဲရြာသြန္းျခင္းႏွင့္ ဆိုင္ခန္းေစ်းမ်ား အဆမတန္ ျမွင့္တက္ျခင္း တို႕ေၾကာင့္ ေတာင္ျပဳန္းပြဲ ထင္သေလာက္ မစည္ကားခဲ့ေသာ္လည္း လာသူမ်ား တဖြဲဖြဲ၊ ျပန္သူမ်ားလည္း မနည္း သည္း သည္းႏွင့္ စည္ကားၿမဲ ျဖစ္လ်က္ ရွိေနပါေတာ့သည္။

1 comment:

  1. ဤေဆာင္းပါး၏ အႏွစ္ခ်ဳပ္ သုတရသကား (မင္းစိုးရာဇာ=မိန္းမလ်ွာ@အေျခာက္)ျဖစ္သတည္း။

    ReplyDelete